Buna ziua. Conform Legii 196/2018 Art. 33.:
(1) Proprietarii din condominii care își înstrăinează locuințele sau spațiile cu altă destinație decât aceea de locuință sunt obligați ca la întocmirea actelor de înstrăinare să facă dovada plății la zi a cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari și a utilităților publice.
(2) Notarii publici vor autentifica actele de înstrăinare a unităților de proprietate imobiliară din condominii numai dacă este îndeplinită una din următoarele condiții:
a) proprietarul prezintă o adeverință din partea asociației de proprietari, care reprezintă dovada achitării până la acea dată a cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari, iar în cazul neachitării integrale, menționarea cuantumului debitelor existente la acea dată. Adeverința va avea număr de înregistrare din evidențele asociației, data eliberării și termenul de valabilitate de 30 de zile calendaristice. Adeverința se prezintă notarului public de către înstrăinător, în original, cu semnătura olografă a administratorului asociației de proprietari și a președintelui, cu precizarea numelui și prenumelui acestora și cu ștampila asociației de proprietari. Prin excepție, semnătura oricăruia dintre aceștia este suficientă, caz în care în cuprinsul adeverinței se va menționa motivul lipsei celei de-a doua semnături. În situația în care condominiul nu are constituită asociație de proprietari sau, deși constituită, aceasta nu are președinte și administrator în funcție sau plata cotelor de contribuție la cheltuielile comune ale asociației de proprietari sau/și pentru utilitățile publice se face printr-o altă modalitate agreată de proprietarii condominiului, înstrăinătorul va da o declarație pe propria răspundere cu privire la acest aspect, declarație care va fi menționată în cuprinsul actului notarial de înstrăinare, și va prezenta notarului public copia ultimei facturi împreună cu dovada achitării utilităților publice și/sau a cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari și/sau cuantumul debitelor acestora de la acea dată. Factura prezentată nu poate fi pentru o perioadă anterioară mai mare de 2 luni;
b) în cazul existenței unor datorii către asociația de proprietari sau către furnizorii de utilități publice în cazul facturării individuale a serviciilor, notarul public va autentifica actul de înstrăinare dacă dobânditorul acceptă expres că va prelua în întregime toate debitele înstrăinătorului către asociația de proprietari, precum și toate debitele către toți furnizorii de utilități publice.
(3) Dispozițiile alin. (2) se aplică în mod corespunzător și la pronunțarea unei hotărâri judecătorești care ține loc de act de înstrăinare, prin care se înstrăinează locuințele sau spațiile cu altă destinație decât aceea de locuință dintr-un condominium.
(4) Actele de înstrăinare autentificate de notarul public cu nerespectarea prevederilor alin. (2) sunt anulabile.
(5) La înstrăinarea proprietății, proprietarul este obligat să transmită către dobânditor orice documente pe care le deține și care pot avea consecințe asupra drepturilor și obligațiilor privitoare la proprietatea care este înstrăinată, inclusiv certificatul de performanță energetică aferent acesteia, întocmit în condițiile legii. În actul de înstrăinare părțile vor declara în mod corespunzător despre îndeplinirea acestor obligații.
(6) La încheierea actului autentic sau, după caz, la pronunțarea hotărârii judecătorești ori a încheierii actului de adjudecare, notarul public sau, după caz, instanța de judecată ori executorul judecătoresc va menționa în act că noului proprietar îi revine obligația să prezinte președintelui asociației de proprietari, în termen de 10 zile lucrătoare de la efectuarea transferului dreptului de proprietate, informațiile necesare, conform actelor de proprietate, în vederea calculului cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari pentru respectiva locuință sau pentru spațiile cu altă destinație decât aceea de locuință, și datele de contact ale proprietarului.
Puneti in vedere noului proprietar sa va prezinte o copie dupa actul de adjudecare si vedeti ce este mentionat.
O zi buna.
In cazul in care noul proprietar nu doreste sa faca plata in mod voluntar, puteti sa ii aratati si consecintele incheierii acestui act in aceste conditii. Solutia juridica este o actiune in anulare, dar avand in vedere costurile (taxa de timbru, onorariu avocat) in raport de creanta asociatiei, as sugera ca aceasta solutie sa fie ultima, dupa esuarea incercarii de solutionare amiabila a litigiului. Asociatia de proprietari nu are un avocat cu care sa se consulte si sa se ocupe de aceste aspecte? O zi buna
Multumesc .Avem un jurist insa in aceasta speta nu are competente . Profesionistii pe care i-am consultat eu -avocati- au ajuns la aceeasi concluzie : platile pe care le invocati si dvs ,raportate la suma converg spre concluzia dvs " nu merita " ! Ce fac insa cu suma ? Si mai ales cu aceea pe care o aveam de executat prin hotarare de catre executorul la care aveam dosarul ?
Ar trebui sa va sfatuiti cu expertul contabil pe care l-ati angajat pentru ca acesta opereaza orice inregistrari. Din punct de vedere al procedurii de executate, executorul va poate da o incheiere de incetare a executarii silite daca nu exista alte bunuri ce pot fi executate iar contabilul poate sa tina cont de aceasta incheiere. Legal, ar trebui sa faceti toate demersurile necesare recuperarii sumei, Acum, este o discutie prea ampla si trebuie analizat si din punct de vedere al codului fiscal. O zi buna