avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 488 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general posibil storno factura?
Discuție deschisă în Contabilitate în general

posibil storno factura?

Buna seara!
Am 2 intrebari:
1) Am emis niste facturi in luna septembrie cu TVA, pe baza unui contract de locatiune. Am inteles ca pentru aceste facturi nu se percepe TVA. Intrebarea mea este: pot storna facturile emise in lunile septembrie -noiembrie si sa refacturez din nou?
2) Am un angajat care lucreaza 2 ore zi. Pot sa-i dau tichete de masa?Un tichet pe zi?
Va multumesc
Cel mai recent răspuns: Hermon , utilizator 20:51, 19 Aprilie 2010

Pentru inchiriere sunt reglementate conditii si reguli de taxare specifice, la care se adauga, in cazul cladirilor, obligatia fiscala suplimentara de notificare catre organul fiscal teritorial .
Stim ca inchirierea se incadreaza la operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA asa cum rezulta din art. 141, alin. 2, lit. e si la fel de bine stim faptul ca aplicarea acestui regim de scutire nu are caracter obligatoriu asa cum se impune in cazul operatiunilor de interes general reglementate prin art. 141, alin. 1 din Codul fiscal (spitalizari, activitati sociale ale institutiilor publice, servicii publice postale, etc.). Posibilitatea exprimarii optiunii de taxare rezulta din art. 141, alin. 3.

Prin contractul incheiat, firma dvs. in calitate de proprietar al spatiului inchiriat dobandeste calitatea de locator. Din acest moment va incadrati in categoria prestatorilor de servicii ! Verificati daca aveti inscrisa aceasta activitate la Registrul comertului.
Optati pentru aplicarea regimului normal de taxare a chiriei percepute locatarului in situatia in care pentru bunul imobil inchiriat ati exercitat dreptul de deducere a TVA la fie la data achizitiei, fie la data transformarii, fie la data modernizarii.
Daca ati dedus TVA si nu optati pentru regimul normal de taxare, in anumite conditii si restrictii impuse de Codul fiscal, sunteti obligat sa ajustati taxa dedusa anterior inchirierii in regim de scutire. Orice ajustare inseamna plata unei taxe la bugetul de stat sau diminuarea rezultatului contabil aferent activitatii desfasurate.
Daca nu optati pentru taxarea chiriei prin emiterea facturii cu TVA colectata, operatiunea este scutita fara drept de deducere, fapt ce va obliga sa procedati la ajustarea dreptului de deducere a TVA exercitat anterior pentru achizitia sau constructia spatiului sau pentru toate lucrarile de modernizare si transformare efectuate pentru spatiul inchiriat.
In cazul unei cladiri vechi, ajustarea TVA consta in diminuarea sumei TVA dedusa initial, pe o perioada anterioara de 5 ani.
Ajustarea TVA pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei este reglementata prin art. 149 din Codul fiscal, alin. (4), lit. a, pct. 2.
Ajustarea taxei deductibile precizata la acelasi art. 149 dar la alin. (5), lit. a, se efectueaza in cadrul perioadei de ajustare.
Pentru cladirile noi perioada de ajustare este de 20 de ani si se refera la TVA dedusa pentru:
- constructia/achizitia unui bun imobil;
- transformarea sau modernizarea unui bun imobil, daca valoarea fiecarei transformari sau modernizari este de cel putin 20% din valoarea totala a bunului imobil astfel transformat sau modernizat.
Daca spatiul se utilizeaza integral pentru inchirierea in regim de scutire ajustarea deducerii se face o singura data pentru intreaga perioada de ajustare ramasa, inclusiv anul in care apare modificarea destinatiei de utilizare.

Modalitatea de ajustare a taxei este detaliata si la pct. 38 si 54 din normele de aplicare ale Codului fiscal aprobate prin H.G. nr. 44/2004. in acest act normativ regasiti si un exemplu de calcul al ajustarii taxei.
Pentru ajustarea TVA dedusa initial pentru cladirile construite, achizitionate, transformate sau modernizate inainte de data aderarii, nu uitati sa cititi cu atentie si prevederile tranzitorii de la art. 161 din Codul fiscal.
Rezultatele negocierii se reflecta obligatoriu in contractul incheiat cu locatarul (chiriasul). La clauza contractuala "pretul chiriei" nu uitati sa mentionati in mod expres : "cu TVA" sau "fara TVA". in fata organelor de inspectie fiscala, aceasta mentiune este benefica atat pentru locator cat si pentru locatar.
Obligatia notificarii
Indiferent de faptul ca locatarul este persoana fizica sau persoana juridica, aveti posibilitatea sa negociati taxarea operatiunii de inchiriere.
Clauza "cu TVA" aplicata tarifului de inchiriere, va obliga sa va deplasati la organul fiscal teritorial in vederea depunerii notificarii impuse de punctul 38, alin. 3 din normele de aplicare ale art. 141, alin. 3 din Codul fiscal.
Modelul notificarii este prezentat in anexa nr. 1 la H.G. nr. 44/2004 privind normele de aplicare a Codului fiscal. Taxarea operatiunii de inchiriere incepe de la data depunerii notificarii sau de la o alta data ulterioara inscrisa in notificare.
Daca optati pentru taxarea operatiunii de inchiriere, pe factura emisa colectati TVA Daca nu optati pentru taxare, pe factura emisa inscrieti mentiunea "scutit fara drept de deducere".
Incepand cu anul 2008, legea va obliga sa dati chiriasului o copie a notificarii taxarii operatiunii de inchiriere. Copia il va ajuta sa demonstreze echipei de inspectie fiscala ca exercitarea dreptului de deducere a TVA inscrisa in factura emisa de dvs. s-a efectuat corect.
Doar asa veti evita stabilirea diferentelor suplimentare de plata a TVA si a accesoriilor aferente calculate in sarcina chiriasului dvs. de catre fisc.

Tichete de masa puteti da la toti salariatii,cu locul de munca de baza la d-voastra,pentru fiecare zi lucratoare cite unul.

Ok. Va multumesc pentru raspuns. Intrebarea mea: pot storna o factura din luna septembrie 2009 inregistrata deja in contabilitate? Vreau s-o stornez deoarece factura este gresita fiind emisa cu TVA.
Da, daca ati optat pentru regimul de scutire.
Potrivit art. 6 alin. (1) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatul poate utiliza, lunar, un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile in care este prezent la lucru in unitate.

Deci tichetele de masa se primesc proportional cu timpul lucrat.

In conformitate cu art. 10 alin. (1) lit. b) din aceeasi lege, constituie contraventie fapta salariatilor de a utiliza un numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile in care sunt prezenti la lucru in unitate.

Contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 20 lei la 50 lei, potrivit alin. (2) al aceluiasi articol.

Constatarea contraventiilor, precum si aplicarea amenzilor contravenţionale se fac de catre personalul imputernicit al Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de sanse si al directiilor generale de munca si protectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti.

Deci daca are contract cu 2 ore pe zi , ii dati un tichet pentru patru zile .
Spui ca ai emis fact cu TVA , desi nu erai platitor de TVA .
Stornarea prinde TVA ca si factura initiala .
Eu cred ca poti . ( decalarea are si ea amenda ei ....cca 1000 ron )
Problema e la compensarea incasarii efectuate . Nu poti storna incasarea.
O iei ca avans.
Astept si eu mai multe pareri .

Succes

Alte discuții în legătură

Chirie fara tva companie cu mai multe spatii danileo danileo Buna ziua, Avem o firma platitoare de tva care detine mai multe cladiri de birouri, facturand normal cu tva chiria catre chiriasi. Este posibil sa avem ... (vezi toată discuția)
Compensare dividende cu un imobil (teren) Lulica Lulica Buna ziua As dori sa ma sfatuiti in urmatoarea problema: in 2007 am cumparat un teren pe societate. Societatea are 2 asociati care au de ridicat dividende din ... (vezi toată discuția)
Chiria este puurtatoare de tva? simonaursu simonaursu Buna ziua. Stiam ca, chiria nu este purtatoare de TVA. Sunt o soc. platitoare de TVA si care nu mai am alte venituri, decât cele din închiriere dar am ... (vezi toată discuția)