Salutare..Sunt proprietarul unui apartament cu doua camere (camera de dormit si living) si doresc sa-l dau spre inchiriere in regim hotelier. Avand in vedere ca nu voi avea timp sa ma ocup de aceasta afacere personal, as alege varianta unei colaborari cu o firma de turism sau cu o agentie imobiliara. In acest caz este clar necesara semnarea unui contract ferm cu firma colaboratoare. Acum variantele de colaborare sunt diverse, iar de aici iau nastere si dubiile mele. Sa va explic:
1. as putea face un contract pe termen lung pentru cazare in regim hotelier iar in acest caz firma de turism imi va plati mie o chirie fixa lunara, negociata in prealabil, indiferent de veniturile obtinute ulterior din subinchirierea apartamentului; sau
2. o alta modalitate ar fi colaborarea pe baza de comision din tariful obtinut la cazare unde acest comision poate varia de la 15-20% pentru simpla promovare si directionarea clientului catre proprietar (adica mie).
Ambele modalitati imi sunt oarecum neclare din punct de vedere fiscal. Adica daca as alege 1.modalitate, ce contract ar trebui sa fac cu firma de turism? Ar trebui sa fac doar un simplu contract de inchiriere (deoarece va fi firma la randul ei care va desfasura activitatea si nu eu personal)?
Daca va trebui sa fac doar un simplu contract de inchiriere unde automat voi percepe o cota fixa lunara de venit, atunci la ANAF voi putea plati impozitul doar in sistem real si ar trebui bifata varianta "cedarea folosintei bunurilor"..corect?
Daca as alege 2.modalitate, adica colaborarea pe baza de comision, cum ar trebui sa procedez in acest caz? Din punct de vedere fiscal in ceea ce priveste platirea impozitului, va trebui sa bifez "cedarea folosintei bunurilor in scop turistic"? In acest caz va trebui sa ma inregistrez ca PFA? As ruga cu drag, cine dintre cititori a avut de a face, sa ma ajute cu cateva raspunsuri clare si bine puse la punct.
Alte intrebari: a) va trebui sa-mi schimb destinatia locutiei la primarie doar pentru ca doresc sa-mi inchiriez apartamentul in regim hotelier sau nu?
b) Cand trebuie sa ma inscriu ca PFA, daca este necesar sau nu acest lucru pentru a inchiria apartamentul in regim hotelier?
Ca rezumat, intentia mea ar fi sa-l inchiriez in regim hotelier dar fara a ma ocupa de administrarea apartamentului. De acest lucru se va ocupa un intermediar iar pe mine, ca proprietar, ma intereseaza sa stiu, din pdv fiscal ce tip de contract va trebui sa inchei, daca sunt diferite variante, si ce declaratie legala va trebui data la ANAF.
Pe partea cu impozitele si declaratia la ANAF trebuie sa discutati cu un contabil.
Sub aspect juridic, studiati toate contractele si luati decizia pe care o considerati potrivita.