1. Norma juridica precizeaza ca la locul de munca "se va asigura un cubaj de aer de 5-8 m3 pentru o persoană".
2. Prin HG 857/2011 s-a stabilit ca se sanctioneaza cu amenda de la "3000 la 5000 de lei" nerespectarea prevederii referitoare la cubajul minim de aer.
3. Cubajul minim de aer este de 5 m3? Legea nu distinge, nu "vorbeste" despre cel putin 5 m3, un salariat are dreptul la 8 m3 de oxigen exact in aceeasi masura cat are si la 5 m3. Desfasurarea activitatii impune uneori si un numar variabil de persoane ceea ce face ca prezenta chiar si a unei singure persoane sa insemne mai putin de 5m3 de oxigen.
HG nr. 1091/ 2006 Cerinte minime de securitate si sanatate la locul de munca mentioneaza in anexa 1
15. Dimensiunile incaperilor si volumul de aer in incaperi - libertatea de miscare la postul de lucru.
15.1. Incaperile de lucru trebuie sa aiba o suprafata, o inaltime si un volum de aer suficiente, care sa permita lucratorilor sa isi indeplineasca sarcinile de munca fara riscuri pentru securitatea, sanatatea sau confortul acestora.
15.2. Dimensiunile zonei neocupate a postului de lucru trebuie sa fie calculate astfel incat sa permita lucratorilor sa aiba suficienta libertate de miscare pentru a-si indeplini sarcinile de munca.
Daca acest lucru nu este posibil din motive specifice postului de lucru, lucratorul trebuie sa aiba suficienta libertate de miscare in apropierea postului sau de lucru.
Norma nu precizeaza volum minim-maxim. Dupa caz, in functie de efort fizic, numar de persoane, tip de activitate, etc., prin poriect se stabileste volumul total al incintei.
In opinia mea, inseamna cel putin 5 mc, chiar daca legea nu distinge in acest sens, daca va referiti la acest text de lege.
NORME DE IGIENĂ din 18 octombrie 1995 privind unităţile pentru ocrotirea, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor
art. 25
În unităţile şcolare şi studenţeşti:
a) în sălile de clasă şi cursuri se va asigura un cubaj de aer de 5-8 mc pentru o persoană, iar în dormitoare cubajul de aer va fi, pentru o persoană, următorul:
......
Va multumesc. Da, este vorba despre ordinul 1955. Asadar, dupa parerea dumneavoastra, angajatorul trebuie sa fie atent sa nu existe intr-o sala de clasa mai putin de 5 m3 de oxigen pentru o persoana(persoana =elev, cadru didactic, inspectori ....)deoarece risca sanctiunii. Avand in vedere titlul ordinului, se poate "deroga" de la acest ordin, adica persoanelor sa li se asigure mai putin oxigen?
Ordinul nr. 1955/ 1995 actualizat in 2015 nu prevede sanctiuni.
Presupun ca va referiti la sanctiuni prevazute de HG nr. 857/ 2011
-ART. 56 Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei următoarele fapte săvârşite de persoanele juridice:
a) nerespectarea de către conducătorii unităţilor pentru protecţia, educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor, de către conducătorii autorităţilor publice locale, precum şi de către administraţiile taberelor pentru copii şi tineri a normelor de igienă în vigoare specifice fiecărui obiectiv şi a condiţiilor referitoare la circuite funcţionale, cubajul minim de aer, microclimat, iluminat, mobilier, obiecte şi anexe sanitare, întreţinerea curăţeniei şi a altor asemenea cerinţe;
Cubajul reprezinta volumul incaperii calculat de catre proiectant.
Nu este vorba de conditii la locul de munca (cum ati mentionat in discutie) unde sunt aplicabile prevederile HG nr. 1091/ 2006 si pentru contraventii Legea ssm nr. 319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare art.39
Se refera la copii si tineri cand se mentioneaza cubajul, indirect la nr. de copii maxim admisi in sali de clasa, dormitoare, sali de sport, etc. Legal, nu sunt posibile derogari. Eventuale derogari pot fi date numai de catre legiuitor/ emitentul ordinului.