Buna dimineata!
Imi cer scuze pt deranj, fiica mea a lucrat ca asistent medical la o clinică privată din București. Pe lângă faptul că nu a beneficiat de deducerea de impozit pt ca este persoana cu handicap. În luna septembrie 2019 patronul ii anunta pe toti ca de maine se închide clinică . Ok au acceptat asta este....
Dar fostii angajați nu si au primit salariile pt luna septembrie 2019 și nici nota de lichidare.
Fiicei mele ii trebui nota de lichidare deoarece noul angajator trebui să știe de cate zile de concediu medical si concediu de odihna ( cu toate că nu a beneficiat de nicio zi de co la fostul loc de munca) a beneficiat.
Va multumesc anticipat!
1. Sa solicite in scris angajatorului sa-i elibereze :
- nota de lichidare (document care inca nu are o baza legala)
- adeverinta cu numarul de zile de concediu medical
- adeverinta de vechime
HG 905/2017
art.7
...
(3) La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia copii ale documentelor existente in dosarul personal, in termen de 15 zile lucratoare de la data solicitarii.
(4) Documentele sunt eliberate in copie certificata pentru conformitate cu originalul de catre reprezentantul legal al angajatorului sau de persoana imputernicita de angajator.
....
2. Modalitatile legale prin care se poate actiona pentru neplata salariului: - depunerea unei sesizari la ITM-ul in raza caruia acel angajator isi are sediul social
In sesizare veti specifica datele dvs de identitate , precum si neregulile savarsite de catre angajatorul dvs in legatura cu relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca . De exemplu, neplata drepturilor salariale, neinregistrarea demisiei, neplata orelor suplimnetare, neacordarea repausului saptamanal etc.
ITM-ul va constata incalcarea legislatiei muncii , va putea trasa ca masura prezentarea dovezii de plata a salariului si va putea sanctiona - indirect - cu avertisment sau cu amenda pe angajator, dar - atentie - nu-l poate obliga pe angajator sa va plateasca salariile restante.
Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.
- promovarea unei actiuni in instanta la Tribunalul in raza caruia aveti domiciliul sau locul de munca.
Singura autoritate in stat care il poate obliga pe angajator este instanta de judecata. Actiunea se depune la Tribunalul in a carui raza aveti domiciliu sau locul de munca , in termen de 3 ani de la data de cand trebuia sa va plateasca salariile. Actiunea este scutita de plata taxelor judiciare.
- apelarea la mediere.
Medierea conflictelor de munca poate interveni atat in faza extraprocesuala (inaintea declansarii unui proces in fata instantelor de judecata) cat si in etapa procesuala (dupa ce s-au formulat cereri de chemare in judecata, apeluri sau recursuri).
Pentru medierea conflictelor individuale de munca sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare. ( art. 178 (2) din Legea 62/2001 a Dialogului social).