avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 356 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Avalanșă de modificări în Codul muncii - analize și detalieri. Tot ce trebuie să știe angajatorii pentru conformare la noua legislație. Rezervă loc și participă → 

Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Neaplicarea legii
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Neaplicarea legii

Buna ziua,,cum pot recupera banii pe vacanta?
Agentia spune ca nu aplica OG 2/2018.
Aici avem in vedere prevederile intens discutate ale art. 13, alin 3 din OG 2/2018: “(3) Prin excepţie de la alin. (1), călătorul are dreptul să înceteze contractul privind pachetul de servicii de călătorie înainte de începerea executării pachetului, fără a plăti vreo penalitate de încetare în cazul unor circumstanţe inevitabile şi extraordinare care se produc la locul de destinaţie sau în vecinătatea imediată a acestuia şi care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinaţie”.

Dar, in acelasi contract, este prevazut un capitol dedicat – Forta majora, care prevede: “Nici una dintre Partile contractante nu va fi considerata responsabila de neîndeplinirea totala sau partiala sau de îndeplinirea cu întârziere a obligatiilor ce îi revin daca aceasta se datoreaza unei cauze de forta majora”. Clauzele acestui capitol au la baza prevederile articolelor referitoare la Forta majora din Codul civil (art. 1351 C. Civ. - (1) Dacă legea nu prevede altfel sau părțile nu convin contrariul, răspunderea este înlăturată atunci când prejudiciul este cauzat de forță majoră sau de caz fortuit, (2) Forța majoră este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil, s.a.).



Textele de lege enuntate mai sus, desi pare ca au aceleasi prevederi sau aplicabilitate, se refera la situatii diferite, au aplicabilitate complementara si ofera solutii juridice diferite.

Astfel, avand in vedere ca textul de lege din reglementarea generala (Codul civil) se refera la “orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil”, iar textul din reglementarea speciala (OG 2/2018) se refera la “circumstanţe inevitabile şi extraordinare care se produc la locul de destinaţie sau în vecinătatea imediată a acestuia şi care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinaţie”, chiar daca, conform principiului de drept “specialia generalibus derogant” - legea speciala se aplica prioritar, aceasta (reglementarea speciala) este de stricta interpretare si, luand in considerare faptul ca reglementarea speciala – Ordonanta de guvern nu are forta juridica de a modifica o lege Organica (Legea nr. 287/2009 – Codul Civil), rezulta fara echivoc faptul ca Articolul 13, alin. 3 din OG 2/2018 isi gaseste aplicabilitatea doar in situatii care nu pot fi clasificate ca fiind cazuri de forta majora si care se produc la locul de destinaţie sau în vecinătatea imediată a acestuia.



Or, Declararea Starii de urgenta in Romania prin Decret Prezidential si restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati fundamentale care cauzeaza imposibilitatea de executare de catre Agentia Organizatoare a obligatiilor asumate prin contract reprezinta acel “eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil”, astfel cum este definit de art. 1351 din Codul civil.

Intrucat pentru executarea obligatiilor contractuale asumate de catre Agentia Organizatoare este necesar ca autoritatile sa permita transportul pasagerilor catre locul de destinatie, in situatia in care executarea pachetului de servicii de calatorie este impiedicata de masurile impuse de catre Autoritatile din Romania (Starea de urgenta si limitarea drepturilor si libertatilor), nu mai este necesar sa analizam posibilitatea ca executarea pachetului de servicii de calatorie sa fie impiedicata si de alte cauze, de la locul de destinatie.



Referitor la legalitatea sau justificarea reprogramarii pachetelor de servicii de calatorie afectate de interdictiile de calatorie instituite de autoritati:

Avand in vedere expunerea de mai sus, singura solutie in situatia in care impiedicarea executarii pachetelor de servicii de calatorie este cauzata de masurile dispuse de catre autoritatile din Romania se regaseste tot in Codul civil. Intrucat cel care are de indeplinit o obligatie – debitorul nu poate fi tinut sa execute aceasta obligatie atunci cand impiedicarea este cauzata de forta majora, el poate fi tinut sa o indeplineasca numai dupa incetarea cauzei de forta majora. Asadar, pentru pachetele de servicii de calatorie cu executare in perioada in care masurile autoritatilor afecteaza libera circulatie a turistilor, solutia, singura oferita de textele de lege, este aceea a reprogramarii acestor pachete la o data ulterioara, cu acordul titularului de contract.

In situatii justificate, cu acceptul furnizorilor proprii, Agentia Organizatoare poate propune titularului de contract eliberarea unui voucher pentru suma achitata de catre acesta, voucher care va putea fi utilizat intr-o perioada determinata pentru achizitionarea aceluiasi tip de servicii. Eventuala propunere de eliberare a voucherului este conditionata de acceptul furnizorilor, avand in vedere faptul ca Agentia organizatoare a contractat serviciile turistice pe care le comercializeaza de la parteneri externi (hoteluri, transportatori sau agentii din strainatate), care sunt in imposibilitatea de a restitui sumele achitate din cauza unor evenimente de forta majora si sunt pusi in aceeasi situatie de a reprograma perioada de prestare a serviciilor contractate.

Avem in vedere faptul ca, in contractul de comercializare a pachetelor de servicii de calatorie, cele doua parti au drepturi si obligatii, ambele fiind atat creditor cat si debitor: Calatorul este debitorul obligatiei de plata a sumelor scadente conform clauzelor contractuale, si creditor al obligatiei de prestare a serviciului de catre Agentia organizatoare, iar agentia Organizatoare este debitorul obligatiei de prestare a serviciului, si creditor al obligatiei de plata a pretului.

In situatia in care titularul contractului de comercializare a serviciilor de calatorie nu poate reprograma – din motive obiective - pachetul de servicii de calatorie contractat, dar nici nu accepta solutia propusa de catre Agentia Organizatoare de eliberare a unui Voucher pentru suma achitata, rezulta ca acesta doreste rezilierea contractului si renuntarea la pachetul de servicii contractat. Conditiile de reziliere se regasesc in contractul incheiat cu Agentia, si deriva din prevederile art. 13 din OG 2/2018.

“(1) Călătorul poate înceta contractul privind pachetul de servicii de călătorie în orice moment înainte de începerea executării pachetului. În cazul în care călătorul încetează contractul privind pachetul de servicii de călătorie, acesta poate fi obligat să plătească agenţiei de turism organizatoare o penalitate de încetare adecvată şi justificabilă.”
pentru acest an nu pot face rezervari in alte perioade.
Multumesc

Alte discuții în legătură

Excursii anulate - sare de urgenta popamilia2006 popamilia2006 Dacă eu am contractat o excursie (Dubai) in 2019 cu un preț achitând 80% acum fiind anulata, mi s-a cerut sa fac o reprogramare dar la un alt preț fiind ... (vezi toată discuția)
Recuperare sumei platite pt uncircuit la barcelona Raluca Zgircea Raluca Zgircea Ce demersuri oficiale trbuie sa fac pentru a obtine banii platiti pentru circuitul ananulat din cauza situatiei actuale. Incearca sa imi ofere vouchere care nu ... (vezi toată discuția)
Sarcina - situatie de forta majora? grandanat grandanat Sarcina (mai exact perioada de lauzie) care impiedica exercitarea unui contract comercial (intre PFA si SC), poate fi considerata forta majora ? (vezi toată discuția)