avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 230 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Cheltuieli ascensor
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Cheltuieli ascensor

Buna ziua,

Stau intr-un bloc construit in anul 2019 , la et 1 si as dori sa stiu daca este corect ca sa platesc cheltuielile legate de folosirea si intretinerea ascensorului in conditiile in care noi nu il folosim deloc.

Din ce am inteles calculul se face calculand cota parte din suprafata apartamentului si nu mi se pare corect. Liftul este folosit de numarul de persoane , nu de cat e de mare un apartament.

Si inca un lucru, suprafatele parcarilor de la subsol nu sunt luate in calcul de catre asociatie.. chiar daca acele locuri apartin proprietarilor de apartamente. Pana la urma multi folosesc liftul ca sa mearga la parcarea de la subsol.

Noi nu avem loc de parcare la subsol si nici nu folosim liftul. Putem scapa de cheltuieli inutile?


Si o alta intrebare: pentru cei de la parter este obligatoriu sa plateasca si ei ascensorul?


Multumesc
Ultima modificare: Miercuri, 27 Mai 2020
diablo, utilizator
Cel mai recent răspuns: ynocentta , utilizator 17:28, 27 Mai 2020
mai intai, aici nu tratam ce e corect. intereseaza doar legalitatea. astfel:
cheltuielile cu liftul se impart in 2 parti:
- consumuri directe (cum ar fi cel de curent), care se imparte la numarul de utilizatori, si de la care, de regula sunt exceptati cei de la parter si et. 1 (nu sunt sigur daca si et. 2)
- cheltuieli de reparatie, imbunatatiri, etc, care se impart la numarul total de apartamente, proportional cu cota parte din imobil, fiindca liftul face parte din imobil
- daca parcarile sunt personale (fiecare proprietar are intabulata parcarea lui), atunci ele fac parte din spatiul privat si fiecare proprietar raspunde de intretinere lui
Ultima modificare: Miercuri, 27 Mai 2020
adriandimitriu, utilizator
Buna ziua,

Imi puteti da va rog textul de lege care fa e referire la utilizatori?

Eu stiam ca se calculeaza in functie de suprafata fiecarui apartament . Asa mi s-a comunicat.

Multumesc
Legea 196/2018
Articolul 75
(1)Cheltuielile asociatiei de proprietari sunt cheltuieli legate de exploatarea, repararea sau intretinerea proprietatii comune si cheltuielile pentru asigurarea serviciilor de care beneficiaza proprietarii si care nu sunt facturate individual catre proprietatile individuale. (2)Cheltuielile asociatiilor de proprietari, in functie de modul de calcul si de criteriile de repartizare pe proprietati individuale, sunt urmatoarele:
a)cheltuieli pe numar de persoane care locuiesc sau desfasoara activitati in proprietati individuale;
b)cheltuieli pe consumuri individuale;
c)cheltuieli pe cota-parte indiviza, in functie de suprafata utila a proprietatii individuale; d)cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociatiei de proprietari;
e)cheltuieli pe consumatori tehnici; f)cheltuieli de alta natura.
(3)Asociatia de proprietari are obligatia de a respecta prevederile legale privind modul de repartizare a cheltuielilor comune, in caz contrar hotararile luate de adunarea generala a proprietarilor cu incalcarea acestor dispozitii sunt nule de drept.
(4)Niciun proprietar din condominiu nu este exceptat de la obligatia de a contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renuntarii la folosirea unei parti din proprietatea comuna.
(5)Prin exceptie de la prevederile alin. (4), in baza hotararii adunarii generale, pot fi exceptate de la plata cheltuielilor aferente consumului de energie electrica pentru functionarea ascensorului/ascensoarelor persoanele care locuiesc in apartamente situate la subsol, demisol, parter, mezanin, precum si la etajul 1 din cladirile fara mezanin.
Articolul 82
(1)Cheltuielile repartizate proportional cu numarul de persoane reprezinta cheltuielile asociatiei pentru asigurarea serviciilor de utilitati publice de care beneficiaza persoanele care locuiesc sau desfasoara activitati in mod curent in condominiu si care nu pot fi individualizate pe fiecare unitate de proprietate individuala in parte pe baza unor dispozitive de masurare/inregistrare, fie datorita naturii si caracteristicilor anumitor servicii, fie din lipsa dispozitivelor de masurare/inregistrare.
(2)Cheltuielile repartizate dupa numarul de persoane reprezinta cheltuielile asociatiei pentru: apa rece, calda si canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde de consum; energia electrica utilizata pentru functionarea instalatiilor comune, inclusiv a ascensoarelor; colectarea deseurilor menajere, vidanjare.
Articolul 85 Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate reprezinta cheltuielile asociatiei cu privire la proprietatea comuna, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrari de intretinere, service, reparatii si, dupa caz, de consolidare, reabilitare, eficienta energetica, modernizare la partile de constructii si instalatii aflate in/si pe proprietatea comuna, astfel cum este descrisa in cartea tehnica a constructiei si in acordul de asociere: subsolul; conductele de distributie si coloanele instalatiilor de apa, canalizare, incalzire, energie electrica; echipamente de echilibrare hidraulica a instalatiilor; casa scarii; podul; spalatoria; uscatoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalatie de pe proprietatea comuna; centrala termica proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deseurilor menajere; structura de rezistenta; fatadele; acoperisul si altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociatiei; salarii sau remuneratii pentru administrator, contabil, instalator, electrician, portar, ingrijitor, personalul care asigura curatenia etc.; indemnizatii acordate membrilor asociatiei de proprietari ori persoanelor alese: presedintele, membrii comitetului executiv si cenzorului/comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau polite de asigurari; cheltuieli cu produse si accesorii pentru curatenie, alte servicii administrative catre proprietatea comuna.



2 din 4 utilizatori consideră
acest răspuns util
Conform disp L nr 196/2018 liftul reprezinta parte comuna a criu costuri de administrarea se repartizeaza lunar tuturor locatarilor indiferent de etajul unde domiciliaza
Exista dispozitie legala,care permite exonerarea de la obligatia achitarii c/v energie electrica -lunara cu acordul adunarii generale,pentru locatarii care domiciliaza la parter,mezanin,primul etaj

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Cum se distribuie costurile înlocuirii unui lift, și cum se împart cheltuielile în funcție de etaj? vasilica_f vasilica_f Buna ziua, La înlocuirea unui lift pe o scara a unui bloc de locuințe cum se distribuie costurile? Normal ar fi ca costurile sa se împartă pe numărul de ... (vezi toată discuția)
Intrebari legate de lift ibis ibis Buna ziua Va rog, in limita timpului disponibil, sa imi raspundeti la urmatoarele intrebari 1. Cum se calculeaza la bloc intretinerea liftului: pe numar de ... (vezi toată discuția)
Lift si cheltuieli comune buigaa buigaa Din ce am citi am inteles ca se plateste liftul si daca stau la parter,dar se plateste dupa nr. de persoane sau dupa suprafata apartamentului ? La fel si ... (vezi toată discuția)