Bună ziua !
Vă rog să mă ajutați să înțeleg dacă , la spitalul universitar de stat unde lucrez , se întâmplă lucruri corecte sau nu .
Spre exemplu :
1) În timpul stării de urgență ni s-a solicitat să ne luăm zile de concediu de odihnă sau libere în avans , acestea urmând a fi recuperate ulterior. Asta nu ar fi o problemă ci faptul că , deși suntem asistenți medicali , suntem trimiși pentru a face ordine la arhiva spitalului . Eu aș prefera la cantină , căci mă și pricep la bucătărie ! E corect ?
2) În curtea spitalului , la fel ca la mai toate spitalele din țară , sunt două corturi pentru triaj epidemiologic. Un lucru bun...Doar că eu sunt asistent medical DE LABORATOR...pe de o parte , nu sunt instruită (conform pregătirii mele profesionale ) să fac o evaluare clinică ( chiar și sumară) a unui pacient ; pe de altă parte , lucrez zi de zi cu produse biologice contaminate din TOT spitalul , deci riscul de a contacta virusuri și de a-i transmite mai departe este mult mai mare pentru asistenții de laborator. Aș vrea să știu dacă este legală trimiterea asistenților de laborator la triajul epidemiologic al pacienților .
3) Deși suntem Spital Universitar regional , plătit din fondurile Consiliului Local , suntem dacă nu singurul , atunci printre foarte puținele spitale din țară la care angajații nu au primit tichete de vacanță- nici în 2018 (cum că nu sunt bani ) , nici în 2019 (cum că spitalul are datorii și plătește despăgubiri imense pentru un malpraxis al unui medic !!!) .Ni s-a sugerat că nu vom primi tichete de vacanță nici în acest an deoarece spitalul are datorii ...Este legal /corect ?
Vă rog să-mi spuneți ,în cazul în care lucrurile care se întâmplă nu sunt legale, cum pot fi rezolvate . Mulțumesc !
1. Modificarea unilaterala a fisei postului ridica in continuare controverse .
Potrivit art.40 alin.1 C.mun., angajatorul are, in principal, urmatoarele drepturi:
.......
b) sa stabileasca atributiile corespunzatoare fiecarui salariat, in conditiile legii;
c) sa dea dispozitii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalitatii lor;
.......
Opiniile exprimate in doctrina - chiar daca nu constituie izvor de drept - sunt unanime în ce priveşte concluzia că angajatorul nu poate modifica definitiv felul muncii decât cu acordul salariatului. Însă încredinţarea de către angajator salariatului a unor sarcini suplimentare, care se încadrează în specialitatea acestuia, nu constituie o modificare a felului muncii.
Angajatorul nu poate modifica atributiile prevazute in fisa postului de o maniera in care acestea sa nu mai corespunda functiei in care este incadrat salariatul ci unei alte functii sau meserii de acelasi nivel de pregatire sau de un nivel de pregatire inferior ori superior.
In practica judiciară pot fi identificate diverse solutii cu privire la acest aspect :
„Dacă nu se modifică natura muncii prestate, schimbarea atribuţiilor postului prin modificarea fişei de post nu constituie o modificare a contractului individual de muncă. Păstrarea denumirii funcţiei, însoţită de adăugarea unor atribuţii noi celor iniţial stabilite prin fişa postului, care au o altă natură şi corespund în fapt unei funcţii, are semnificaţia modificării unui element esenţial al contractului individual de muncă, şi anume felul muncii. În acest caz, este necesară încheierea unui act adiţional la contractul individual de muncă în condiţiile art. 41 alin. (1) şi (3) C. muncii ( C. Apel Bucureşti, secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale, decizia nr. 1709/R/2009)".
„Modificarea atribuţiilor din fişa postului nu are semnificaţia unei modificări a contractului individual de muncă potrivit art. 41 C. muncii (...), dacă nu s-a ajuns prin aceasta la un alt specific al funcţiei salariatului. Dacă încredinţarea unor sarcini suplimentare prin fişa de post nu constituie o modificare a felului muncii, cu atât mai mult, retragerea unei sarcini nu poate constitui o astfel de modificare." (Curtea de Apel Constanţa, secţia civilă, minori şi familie, litigii de muncă şi asigurări sociale, decizia nr. 214/CM/2008)
"In principiu, nu constituie o modificare a contractului individual de muncă schimbarea atribuţiilor postului, dar numai dacă nu se modifică natura muncii.
Păstrarea denumirii funcţiei, însoţită de adăugarea unor atribuţii noi celor iniţial stabilite prin fişa postului, care au o altă natură şi corespund, în fapt, unei funcţii cu un alt specific, are semnificaţia modificării unui element esenţial al contractului individual de muncă, şi anume felul muncii.(C.A. Bucureşti, Secţia a Vll-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale, decizia civilă nr. 1709/R din 18 martie 2009, nepublicată).
In speta, angajatorul poate decide asa ceva, insa salariatul este indreptatit sa conteste decizia luata de angajator.
3. Potrivit legii, voucherele de vacanță se acordă în limitele sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale, pentru unitățile din domeniul bugetar, și în limitele sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori.