Doar pentru luna Iulie. Iar in luna Iulie am primit doar banii nu și bonurile. Mai am de primit bani pe luna August și bonuri pentru care nu am semnat nimic.
Încă am 2 contracte active la firma dansului, nu a acceptat nici demisia mea și a spus ca va trebui sa dau o declarație dacă vreau sa plec pentru ca nu am rămas in cele 20 de zile de preaviz, preaviz in care mi-a sugerat “ sa stau acasă “. Mi s-a părut puțin suspicios sa stau acasă 20 de zile in preaviz, preaviz in care ar trebui sa fiu plătită, in condițiile in care eu nu primeam banii nici când eram prezenta și lucram.
In speta, pentru drepturile neplatite/neacordate aveti la dispozitie urmatoarele modalitati de actionare :
- sesizarea ITM-ului in raza caruia acel angajator isi are sediul social
In sesizare veti specifica datele dvs de identitate , precum si neregulile savarsite de catre angajatorul dvs in legatura cu relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca . De exemplu, neplata drepturilor salariale, neinregistrarea demisiei, neplata orelor suplimnetare, neacordarea repausului saptamanal etc.
ITM-ul va constata incalcarea legislatiei muncii , va putea trasa ca masura prezentarea dovezii de plata a salariului si va putea sanctiona - indirect - cu avertisment sau cu amenda pe angajator, dar - atentie - nu-l poate obliga pe angajator sa va plateasca salariile restante.
Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.
-actiunea in instanta la Tribunalul in raza caruia aveti domiciliul sau locul de munca.
Singura autoritate in stat care il poate obliga pe angajator este instanta de judecata. Actiunea se depune la Tribunalul in a carui raza aveti domiciliu sau locul de munca , in termen de 3 ani de la data de cand trebuia sa va plateasca salariile. Actiunea este scutita de plata taxelor judiciare.
- procedura de mediere.
Medierea conflictelor de munca poate interveni atat in faza extraprocesuala (inaintea declansarii unui proces in fata instantelor de judecata) cat si in etapa procesuala (dupa ce s-au formulat cereri de chemare in judecata, apeluri sau recursuri).
Pentru medierea conflictelor individuale de munca sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare. ( art. 178 (2) din Legea 62/2001 a Dialogului social).
- procedura de conciliere, cu ajutorul unui consultant extern specializat în legislația muncii, în condiții de neutralitate, imparțialitate, confidențialitate și având liberul consimțământ al părților.
Consultantul extern specializat în legislația muncii poate fi un avocat, un expert în legislația muncii sau, după caz, un mediator specializat în legislația muncii, care, prin rolul său activ, va stărui ca părțile să acționeze responsabil pentru stingerea conflictului, cu respectarea drepturilor salariaților recunoscute de lege sau stabilite prin contractele de muncă. Onorariul consultantului extern va fi suportat de către părți conform înțelegerii acestora.
Părțile au dreptul să își aleagă în mod liber consultantul extern.
Oricare dintre părți se poate adresa consultantului extern în vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de muncă. Acesta va transmite celeilalte părți invitația scrisă, prin mijloacele de comunicare prevăzute în contractul individual de muncă.