Buna ziua.
Daca intr-o firma din domeniul constructiilor, cu 20 de angajati, nu exista lucratori care sa aiba cursul de SSM de 80 de ore, dar are SEPP, cum se rezolva problema lucratorului desemnat sau a unui reprezentant al lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul SSM.
Din Lege nu reiese clar, formula este ca daca nu are resursele necesare, sa apleze la SEPP.
Buna ziua,
H.G. 1425/2006
Art. 14
Organizarea activităților de prevenire și protecție este realizată de către angajator, în următoarele moduri:
a) prin asumarea de către angajator, în condițiile art. 9 alin. (4) din lege, a atribuțiilor pentru realizarea măsurilor prevăzute de lege;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor lucrători pentru a se ocupa de activitățile de prevenire și protecție;
c) prin înființarea unuia sau mai multor servicii interne de prevenire și protecție;
d) prin apelarea la servicii externe de prevenire și protecție.
Deci... daca nu are un lucrator care sa indeplineasca conditiile legale pentru a activa ca Lucrator desemnat SSM, nu are infiintat un serviciu intern de prevenire si protectie atunci poate incheia un contract de prestari servicii cu un Serviciu Extern de Prevenire si Protectie ( SEPP) care sa desfasoare activitatile SSM in unitate.
Cat despre reprezentantul lucratorilor, care nu este tot una cu lucratorul desemnat..., acesta se alege, in general, cand se infiinteaza CSSM din randul lucratorilor cu experienta in domeniul de activitate al angajatorului, care prin experienta s-a poate ajuta conducerea ( SEPP) in intocmirea cat mai corecta a documentatiei SSM ( Evaluare, Plan de prevenire si protectie, instructiuni...).
Acesta ar trebui sa aiba un curs SSM de 40 de ore.
Tinand cont ca angajatii firmei lucreaza la inaltime, pe schele, nacele, cu substante pentru izolatii etc., cred ca cel mai indicat ar fi sa aiba si un lucrator desemnat, pe langa SEPP. Acest lucrator va fi permanent prezent la locurile de munca ale firmei si va putea supraveghea activitatea pe linie de SSM practic continuu, ceea ce SEPP nu va putea realiza. La 20 de angajati, HG 1425 nu spune de CSSM, iar ITM nu a solicitat acest lucru.
Multumesc pentru lamuriri.
Ar fi dar nu toti patronii vor sa plateasca un om pentru asta, economie...
Plus ca un rol important este jucat de seful de echipa/santier... si el ale unele atributii ca si conducator al locului de munca.
Sa nu mai spun ca ar trebui sa existe si un coordonator în materie de securitate şi sănătate pe durata realizării lucrări, daca este vb. de santiere temporare sau mobile ( H.G. 300/2006).
Nu il impiedica nimeni pe angajator sa trimita 1-2 lucratori care sa urmeze curs de perfectionare in domeniul ssm de 80 de ore pe care ulterior sa-i desemneze ca lucratori cu activitate de prevenire si protectie in domeniul ssm.
In acelasi timp, daca plateste, angajatorul poate mentiona in contractul de prestari servicii incheiat cu SEPP, ca permanent, un lucrator al acestui sa serviciu sa fie prezent in santier.
Chiar daca legea nu impune pentru firme cu 20 de angajati sa aiba organizat CSSM, nimeni nu-l impiedica pe angajator sa infiinteze acest comitet. Nu vad de ce ITM nu ar fi de acord.
Se are in vedere art. 57
(4) Comitetul de securitate si sanatate in munca se constituie si in cazul activitatilor care se desfasoara temporar,
respectiv cu o durata mai mare de 3 luni.
(5) In unitatile care au mai putin de 50 de lucratori, unde nu s-a constituit comitet de securitate si sanatate in
munca, atributiile acestuia revin reprezentantilor lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si
sanatatii lucratorilor.
Fiind vorba de bani, angajatorul poate decide singur care este varianta convenabila pentru firma sa.
Exact cum ati sugerat, firma a trims un lucrator sa urmeze cursul de 80 de ore, urmand ca acesta sa primeasca Decizie de "lucrator desemnat". Multumesc pentru precizari.
Ssm
LIA1992
BUNA ZIUA!
Am absolvit facultatea-contabilitate si master -CAFEC iar, recent am absolvit un curs SSM de 80 ore.
As putea sa initiez un PFA sa pot presta ... (vezi toată discuția)