sunt administrator si asociat intr-un SRL cu 50%. Si eu si asociatul am lucrat mai mult independent pentru firma, astfel incat fiecare avem facturi cu serie proprie si conturi bancare separate (el are imputernicire pentru a reprezenta firma in numele meu la banca, dar si pentru orice alte nevoi). Asociatul este si angajat drept curier (pentru a putea functiona ca microintreprindere).
Incasarile facute de asociat au ramas in proprietatea acestuia deoarece ele sunt intr-adevar meritul lui si dupa redistribuirea profitului (care nu a avut inca loc) ar fi ajuns tot la el.
Recent, insa, am aflat ca asociatul a cheltuit toti acesti bani (in jur de un miliard de lei vechi), inclusiv cei 16% care se cuveneau statului la distribuirea dividendelor.
In momentul de fata, profitul firmei nu poate fi repartizat legal deoarece lipsesc cei 16%.
Ca administrator, ma vad pus in situatia de a-l reclama pentru delapidare. Este justificata aceasta actiune? Cum pot dovedi ca facturile asociatului au fost incasate fizic de acesta si mie nu mi-au fost inmanati banii ulterior? Mai mult, daca asociatul nu mai detine acesti bani, va trebui sa platesc impozitele statului din profitul meu, in calitate de administrator? Nu m-ar ajuta cu nimic daca asociatul ar face inchisoare in timp ce tot eu raman dator statului.
Delapidarea-Art 215/1-al 1 c.pen.
'Insusirea ,folosirea sau traficarea de catre un functionar,in intereseul sau ori pentru altul,de bani,valori sau alte bunuri pe care le gestioneaza sau le administreaza se pedepsesc cu inchisoare de la 1 la 15 ani"
Dvs.trebuie sa dovediti insusirea,folosirea sau traficarea valorilor despre care faceti vorbire,de asemeni trebuieste dovedit ca acesta prin activitatile sale avea aceasta posibilitate.
Probatoriile sunt cu acte,martori si expertiza contabila.
Trebuie sa angajati un avocat pentru a va consilia si sustine plangerea la cercetari
Pana sa ajungeti sa redactati plangere penala, sa ne lamurim mai intai cu privire la calitatea pe care o avea persoana in cauza. Spuneti ca era asociat si angajat ca si curier la firma. Avea atributii in ceea ce priveste incasarea banilor si gestionarea acestora? Daca fiecare tinea banii pe care ii castiga, cum se contabilizau acestia? Iar daca spuneti ca la un moment dat a avut la dispozitie 1 miliard lei vechi cum sunt acestia evidentiati in contabilitatea firmei?
Pare putin a evaziune fiscala?
Multumesc pentru raspuns. Asociatul avea imputernicire legala pentru a reprezenta firma in numele meu pentru "orice formalitati in interesele societatii", incluzand "inchiere contracte" si "depunere sau extragere sume" la banci. Astfel, el a lucrat la mai multe proiecte pentru care a redactat contracte, emis facturi si incasat bani. Incasarea acelor bani a fost inregistrata contabil si platit impozitul pe venit (neplatitori de TVA), insa banii au ramas (fizic) la el (din cate stiu eu, nu e nevoie ca banii sa fie prezentati contabilei pentru a fi contabilizata o factura?). Doar recent am aflat ca i-a cheltuit pe toti fara sa-i extraga legal din firma. Miliardul reprezinta sumele totale pe care le-a incasat de la infiintarea firmei (aproximativ).
In acest caz infractiunea savarsita ar fi gestiunea grauduloasa - art. 214 Cod penal.
Dar credeti ca singurul impediment este faptul ca nu aveti banii pentru impozitul pe dividende sau exista si un altul pe care nu vreti sa ni-l dezvaluiti. Adica sa zicem ca nu v-ar mai conveni asocierea.
Spun asta deoarece nu este musai sa repartizati profitul in acele dividende la care ar trebui platit impozitul. Daca vreti puteti repartiza o parte din profit in acest fel, adica partea dumneavoastra, platit impozitul aferent si va luati banii, iar restul adica partea asociatului va ramane in contabilitate ca nerepartizat pana cand isi va putea plati impozitul.