avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 503 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Poliţe de asigurare, reasigurare ... Asigurare CMR
Discuție deschisă în Poliţe de asigurare, reasigurare şi probleme juridice conexe

Asigurare CMR

Am si eu o dilema. Voi numi cu litere "participantii" dilemei:
A- expeditor marfa
B- casa de expeditii
C- transportator
D- destinatar marfa

Daca A trimite marfa la D, prin intermediul lui B, cine este raspunzator daca C (contractat de B si nu de A) aduce prejudicii marfii (dauna, furt, deteriorare, etc.)???
Cine va despagubi? B sau C?

P.S. mentionez ca si B si C au asigurare CMR care include dauna.

Va multumesc!
Cel mai recent răspuns: pascaniulia , utilizator 14:21, 21 Iulie 2011
Un contract de transport se incheie, cf.art.17 din O.G.19/1997 privind transporturile " între transportator şi beneficiarul transportului şi se probează, ... pentru transportul de mărfuri, printr-un document specific de transport" iar art. 413 din Titlul XII al Codului Comercial, prevede ca acelasi contract se incheie "intre expeditor sau acela care da insarcinarea pt.transportul unui lucru... si carausul ce se insarcineaza a-l face".
De asemenea, prevederile art.17 pct.1 din Convenţia C.M.R. de la Geneva are în vedere trei fapte specifice, imputabile transportatorului, din care una este avarierea mărfii transportate.
In acelasi sens, pe cale de consecinţă a prevederilor art.418 şi 425 C.Com. şi ale art.1295 şi 1475 C.Civ., cărăuşului îi este antrenată răspunderea deoarece o dată cu primirea bunurilor spre a fi transportate, alături de detenţia precară, deţine şi paza bunurilor respective şi asemenea unui depozitar, trebuie să conserve substanţa mărfurilor şi să se asigure de integritatea lor sub aspect cantitativ şi calitativ.
Prin avarie se înţelege schimbarea care a avut loc în starea exterioară sau interioară a mărfii datorată unor factori externi ce ţin de natura specifică a mărfii, schimbare ce are consecinţă modificarea cantitativă sau calitativă. Atunci când mărfurile ajung la destinaţie avariate, depreciate ori coletul sau mijlocul de transport închis prezintă urme de violare, operează prezumţia de culpă a cărăuşului.
Toate aceste consideratii legale trebuie avute in vedere atunci cand se vorbeste de raspunderea in cazul contractelor de transport de marfuri.
Peste aceste prevederi trebuie adaugat ca incheierea unui contract de transport, ca lege a partilor (art.969 C.civ.) care sa prevada pe cat posibil, o arie cat mai larga de situatii concrete si consecintele acestora asupra raspunderii partilor , constituie forma cea mai sigura de prevenire a unor situatii litigioase in care se pot naste interpretari diferite asupra acestei raspunderi.
Contractele de transport pot sa prevada foarte clar obligatiile si procedurile fiecarei parti pentru fiecare gen de situatie. De aceea este indicata incheierea unor contracte de transport cat mai detaliate si clare.
Bineinteles ca asiguratorul poate acoperi paguba prevazuta prin contractul de asigurare incheiat cu partea raspunzatoare de producerea pagubei.
Mai simplu si concis: raspunde cel care a semnat de primirea /preluarea marfii spre a fi transportata/expediata.(B daca a preluat-o spre a o expedia prin C ,sau C daca a ridicat-o fiind imputernicit de B sa o transporte)
Oricat ar putea sa para de concis, nu este deloc atat de simplu in situatia reala a rezolvarii unui asemenea litigiu. Tocmai de aceea am insistat pe necesitatea incheierii unui contract de transport cat se poate de clar si de explicit in privinta raspunderilor. Modul de stabilire a raspunderii de catre prevederile legale poate fi uneori insuficient, alteori nu se pot cuprinde toate situatiile posibile, iar de foarte multe ori nu, normele legale nu asigura, prin simpla lor existenta, claritatea necesara rezolvarii litigiilor.
Iar in foarte multe situatii in care contractul de transport nu prevede in mod clar stabilirea raspunderilor, acestea fiind lasate exclusiv la latitudinea prevederilor legale, rezolvarea litigiilor s-a dovedit extrem de lunga, greoaie si cu pronuntari contradictorii.
Si fara a avea intentia de a-mi face reclama, credeti-ma ca am ceva experienta chiar in acest domeniu.
Ultima modificare: Marți, 19 Ianuarie 2010
ContSters36411, utilizator
Daca unele contracte de transport pot avea carente, conditiile de asigurare si excluderile politei CMR sunt standard si foarte precise, inclusiv momentul inceperii, durata si momentul incheierii raspunderii.Atat B cat si C au o asemenea asigurare, de unde rezulta simplitatea rezolvarii: paguba va fi acoperita de asiguratorul celui care se va dovedi responsabil de eveniment.
Mai dificil va fi (pentru transportator) cazul furtului, care nu poate fi despagubit pe CMR ci va fi suportat de catre detinatorul precar.
Va multumesc pentru informatiile acordate.
In situatia reala se pare ca lucrurile sunt mai complicate.
In teorie sunt mai simple, dar tot practica ne omoara.

Va multumesc inca o data.

Alte discuții în legătură

Despagubire asigurare cmr Sergiu22SV Sergiu22SV Buna ziua! As vrea sa stiu daca societatile de asigurari despagubesc riscul imigrantilor. Concret: pe parcursul unui transport de marfuri, produse ... (vezi toată discuția)
Model contract livrare marfa adibarbu27 adibarbu27 ma poate ajuta cineva cu un model contract livrare marfa caci am mare nevoie de el.Va multumesc antic (vezi toată discuția)
Asigurare cmr onilogi onilogi Buna ziua! In urma cu 2 ani am avut un accident rutier cu un ansamblu cap tractor+ semiremorca incarcata cu marfa din Italia cu destinatie Vatra Dornei, ... (vezi toată discuția)