avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 552 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Poliţe de asigurare, reasigurare ... Asigurare CMR
Discuție deschisă în Poliţe de asigurare, reasigurare şi probleme juridice conexe

Asigurare CMR

Buna ziua!

In urma cu 2 ani am avut un accident rutier cu un ansamblu cap tractor+ semiremorca incarcata cu marfa din Italia cu destinatie Vatra Dornei, care s-a rasturnat intr-o prapastie si a ars intotalitate. Capul tractor si semiremorca au fost in cele din urma despagubite de soc de asigurare insa contravaloarea marfii nu din urmatorul motiv: Comanda de transport a fost emisa catre noi cu incarcare Italia, descarcare in Vatra Dornei dar cu neutralizarea documentelor de transport la Bistrita, unde clientul(intermediarul) isi avea sediul social. Am incarcat marfa, am ajuns la Bistrita, cnf. comenzii, soferul a primit alta factura catre clientul lui, s-a intocmit un CMR nou si s-a mentionat pe CMR-ul vechi faptul ca s-a intocmit un nou CMR. Accidentul a avut loc intre Bistrita si Vatra Dornei. Asiguratorul nu despagubeste dauna cnf art. 3 din contractul de asigurare in care este stipulat ca sunt asigurate doar acele marfuri care incarcarea lor si descarcarea au loc in 2 tari diferite. Incarcarea si descarcarea au avut loc in 2 tari diferite, la Bistrita s-a facut doar neutralizarea documentelor, lucru uzual si legal in bransa.
Ne judecam de 2 ani dar se pare ca si instantelor judecatoresti nu le este clar. Daca ma poate ajuta cineva, sunt dispus s-a angazej un avocat platit f. bine!
Cel mai recent răspuns: nucu$ , utilizator 21:50, 9 Mai 2011
Nu stiu daca va satisface raspunsul meu dar caracteristica generala a politei CMR, indiferent de asigurator, este urmatoarea:

Polita de asigurare CMR are ca obiect asigurat raspunderea transportatorului in calitate de caraus pentru pagube produse marfurilor transportate intern si/sau international cu vehicule mentionate expres in polita de asigurare.
Polita intra in vigoare la primirea marfurilor de catre transportator (atunci cand marfa intra in posesia transportatorului) si isi incheie valabilitatea la livrarea acestora beneficiarului, la locul de descarcare (la eliberare).
Stabilirea raspunderii
Din punct de vedere legislativ, asigurarea CMR este o asigurare facultativa care se supune prevederilor Conventiei privind contractul pentru transportul international de marfuri pe sosele (Conventia CMR). Potrivit acesteia, transportatorul este exonerat de raspundere daca riscurile mentionate mai sus au avut drept cauza „o culpa a persoanei care are dreptul sa dispuna de marfa, un ordin al acesteia nerezultand dintr-o culpa a transportatorului, un viciu propriu al marfii sau circumstante pe care transportatorul nu putea sa le evite si ale caror consecinte nu le putea preveni".
Pe de alta parte, carausul nu poate fi exonerat de raspundere daca invoca drept motiv de producere a daunei defectiunea vehiculului folosit pentru efectuarea transportului sau culpa persoanei (sau a prepusilor acesteia) de la care a fost inchiriat vehiculul.
Capcana intelegerilor nescrise
Uneori, polita CMR nu acopera eventualele daune, din cauza inadvertentei dintre situatia reala si datele inregistrate in documentele de transport. De exemplu, locul in care se descarca de fapt marfa poate fi altul decat destinatia finala mentionata in scrisoarea de trasura CMR, in baza unei solicitari agreate de catre partile contractului de transport.
In acest caz, marfa nu va fi acoperita de polita de asigurare CMR pe distanta dintre locul in care acesta a livrat marfa conform conventiei cu beneficiarul si destinatia finala mentionata in scrisoarea de trasura. De exemplu, daca in scrisoarea de trasura este mentionata ca destinatar o firma din Nadlac, dar descarcarea se face la un punct de lucru din Arad, marfa nu este asigurata pe traseul dintre Nadlac si Arad.
In situatia relatata, anularea CMR-ului initial pe baza conventiei dintre parti, nu vad ce avantaj ar aduce, efectul fiind similar unui alt transport, de asta data intern.
Probabil polita CMR platita, este numai pentru transport international de marfuri si nu are acoperire si pentru transporturile interne.
Pe de alta parte, cum a putut fi intocmit un nou CMR, de data aceasta intern, daca polita nu acopera transporturile interne(prin Art.3)?? Sau va referiti la un simplu aviz de insotire pe noua distanta.Sau marfa a fost descarcata partial la Bistrita....sau....:-/

Ultima modificare: Vineri, 6 Mai 2011
nucu$, utilizator
Aici este vorba de faptul ca masina s-a oprit la Bistrita fie si pt putin timp pt neutralizarea documentelor este considerata incheierea calatoriei asigurate si se transforma intr-un transport intern care nu mai este acoperit de polita CMR. Sansele de despagubire sunt mici dar e bine sa incercati in instanta si sa-i convingeti ca e vorba de acelasi transport. Era bine daca la incheierea politei treceati si aceasta neutralizare pe care stiati de la inceput ca o veti face. Dar traseul il aveti trecut in anexa la polita si soferul l-a respectat ?
Multumesc dle Tudor,

in primul rand doresc sa precizez faptul ca polita de asigurare CMR este incheita pe o perioada de un an de zile, se practica in transporturile internationale, si are acoperire daca transportul este international indiferent de contractul de transport.
Din punctul meu de vedere, si al altor specialisti in materie(din pacate austrieci), faptul ca la Bistrita s-a efectuat neutralizarea documentelor de transport, fara a se descarca marfa, nu inseamna incheierea transportului si inceperea altui transport intern. Acest lucru(neutralizare) se practica si este legal datorita faptului urmator: clientul meu din Bistrita, cumpara o marfa din Italia pe care o vinde altei societati din Vatra Dornei. Daca marfa ar ajunge la destinatie ca adresa expeditorului din Italia pe CMR, cu siguranta clientul meu va pierde afacerea, cel din Vatra Dornei va putea lua legatura direct cu Italianul si sa cumpere marfa direct de la el la un pret mai bun. Asta e motivul pentru care se practica neutralizarea documentelor de transport, respectiv a CMR-ului care nu este altceva decat o scrisoare de trasura. Eu personal sunt transportator de 20 de ani in Austria, licentiat in transporturi internationale la Viena, si am avut foarte multe cazuri similare insa niciodata asiguratorul austriac nu a pus problema in acest fel. Prin urmare, transportul nu se considera incheiat la Bistrita, exista un singur contract de transport care spune, incarcare Italia, descarcare Vatra Dornei, clauza contractuala livrare neutrala, adica tocmai livrarea cu un nou CMR(scrisoare de trasura) a nu se confunda cu conventia CMR sau asigurarea CMR. Ne judecam de ceva vreme insa se pare ca si instanta e pusa intr-o situatie in care nu stie ce verdict sa dea. Daca gaseam ceva in Jurisprudenta sau un specialist in materie era mai usor, dar sunt cazuri cu care instantele nu prea s-au intalnit. Pe 29.05 avem urmatorul termen, o sa va tin la curent.
Completez prin a-i multumi si dl-ui Nucu pentru interventie!
Daca aveti stipulata aceasta clauza in contract, care este un contract facultativ si poate cuprinde conventii sub forma de clauze/suplimente/mentiuni, situatia este simpla, va judecati pe legea partilor(contractul in intregul sau) si puteti dovedi ca partea cosemnatara si-a incalcat sarcinile asumate prin contract, respectiv cea privind acceptarea livrarii neutrale.Pentru refuzul despagubirii, puteti solicita si plata de daune suplimentare.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Contract de trnsport international cmr Pintico Pintico Va rog sa imi spuneti daca CMR-ul, contract de transport international, este denumit ca fiind document intracomunitar, atesta provenienta marfurilor, ca fiind ... (vezi toată discuția)
Cmr Adeee3 Adeee3 Buna ziua! Ma ajutati cu niste explicatii? Din 2012 am auzit ca CMR-ul se foloseste si pe plan intern nu doar international, deci inlocuieste foaia de ... (vezi toată discuția)
Decont transport avril_dor avril_dor Sunt SRL platitor de TVA, inscris in ROI. Aduc marfa din Italia. Pentru a deconta transportul marfii ce acte am nevoie? Este de ajuns factura de transport sau ... (vezi toată discuția)