Buna seara. Am unele nedumeriri si sper ca ma puteti indruma. Am deschis un S.R.L si dupa plasarea primelor comenzi, trebuie sa fac NIR-urile. Aici as avea mai multe intrebari:
1. Numele produselor de pe NIR-uri trebuie sa conincida cu numele de pe facturile primite de la furnizori?
2. Pretul de vanzare de pe NIR-uri le pot modifica oricand? Adica daca eu deja am apucat sa dau 2-3 NIR-uri contabilei cu pretuld e vanzare x, pot modifica pretul produselor de pe acele NIR-uri?
3. O alta problema ar fi ca unul din furnizori desi eu plasez comanda cu: 1buc Geam cu OCA iPhone X / 1buc Geam cu OCA iPhone 13 Pro. Pe factura care o primesc de la el nu apar produsele separat si cu denumirea respectiva. Mai exact apare totalul de 2buc si denumirea de Geam cu OCA telefon mobil. Desi pretul pe BUC pentru Geam cu OCA iPhone X este de ex 15lei si Geam cu OCA iphone 13 Pro este 18lei, apare pe factura cum am spus 2x Geam cu OCA telefon mobil si pretul per bucata 16.5lei.
Intrebarea mea este: daca eu primesc factura asa de la furnizor, cum pot tine evidenta la ce vand?
4. De asemenea taxele pentru prestari servicii sunt mai mari decat pentru taxele din vanzari?
Exista 2 variante in care poate fi tinuta evidenta gestiunii: cantitativ-valoric sau global-valoric.
De regula, prima varianta este specifica activitatilor de tip en gros (angro/cu ridicata).
Pentru activitati in care vanzarea bunurilor este de tip en detail (cu amanuntul) se pot folosi ambele variante (adica ori cantitativ-valoric ori global-valoric).
Din intrebarile d-voastra inteleg faptul ca aplicati (cel mai probabil) varianta global-valorica, situatie in care odata stabilit pretul de vanzare (prin NIR-ul intocmit la intrarea in gestiune), puteti modifica ulterior pretul de vanzare respectand prevederile legale in materie (ex: inventariere produse pentru care se modifica pretul de vanzare, proces-verbal pentru modificarea pretului). Dupa finalizarea procedurii punctuale de modificare a pretului de vanzare, documentele intocmite ajung la contabil care va face ajustarile necesare in contabilitate.
Denumirea produselor pe care le inregistrati in gestiune poate fi diferita fata de denumirea produselor inscrisa in factura de achizitie, dupa modelul prezentat de d-voastra la punctul 3.
Taxarea veniturilor din prestarea serviciilor si/sau a veniturilor din vanzarea bunurilor este aceeasi (1% sau 3% pentru microintreprinderi).
Va recomand sa va sfatuiti cu contabilul societatii pentru a gasi cea mai buna solutie in privinta evidentei gestiunii asa incat sa puteti obtine oricand cu usurinta informatiile care va intereseaza.