Cum pot sa procedez in urmatoarea situatie:
Am angajati carora le oferim si cazare, la preluarea cazarii se face un proces verbal de predare primire, insa de foarte multe ori intampinam situatii de pagube in aceste apartamente inchiriate pentru angajati. pagube pe care le suporta compania deoarece nu am gasit temeiul legal prin care ii putem sanctiona (nefiind in timpul programului la lucru sau in incinta societatii) . Singura modalitate este prin conciliere directa in care salariatul isi asuma paguba, insa nici asta nu pare a fi o solutie deoarece cei mai multi refuza. Sa mergem cu fiecare in instanta este extrem de costisitor, plus timp pierdut etc.
Exista posibilitatea sa trecem in Regulamentul intren si Fisa postului faptul ca cei care locuiesc in locuinte inchiriate de catre companie isi asuma eventualele pagube si sa ii sanctionam disciplinar.
Sau care ar putea fi solutia de reducere a pagubellor?
Nu. Contractul este intre companie si propietarul apartamentului. La preluarea lucuintei se intocmeste un proces verbal in care se mentioneaza starea bunurilor si pe care il iau la cunostinta. Ulterior cand sunt constate pagube, fiind mai multi utilizatori ai locuintei este foarte greu de demonstrat cine a stricat masina de spalat de exemplu, costurile intr-un an sunt enorme cu astfel de pagube in locuintele inchiriate pentru angajati.
În cuprinsul contractelor individuale de muncă, inserați o clauză asemănătoare acesteia:
„Angajatorul va pune la dispoziția angajatului o locuință, pentru care obligația de plată a chiriei revine angajatorului pe toată durata desfășurării relațiilor de muncă. Cu toate acestea, eventualele daune materiale aduse locuinței ori obiectelor de mobilier ori utilităților, puse la dispoziția angajatului împreună cu locuința, pe perioada în care angajatul a beneficiat de folosința acestora, vor fi acoperite de către angajat în 15 zile de la constatarea acestora de către angajator. În acest sens, se va încheia un proces-verbal atât la primirea în folosință de către angajat a locuinței, cât și la predarea acesteia, prin care se atestă starea inițială a locuinței și a bunurilor aferente, cât și starea acestora la momentul predării.”
Sau puteți încheia cu aceștia și un contract de subînchiriere. Nu îl respectă, răspund contractual.
Pentru a fi sancționați disciplinar, abaterea trebuie să fie o faptă în legătură cu munca, conform Codului Muncii. Este discutabil dacă într-o asemenea situație faptele sunt în legătură cu munca.
Dumneavoastră încercați să îi trageți la răspundere pe respectivii angajați încercând să evitați instanța, dar în situația expusă este discutabil un astfel de demers - de stabilire a degradării locuinței ca fiind abatare disciplinară, pentru angajarea ulterioară a răspunderii disciplinare în interiorul societății.
Multumesc pentru sfaturi. Daca inseram o asemenea clauza in contractul de munca si salariatul u isi achita datoria in termenul stabilit nu tot la instanta trebuie sa ajung?
Evident. E cel puțin dificil de evitat instanța în astfel de situații în care o parte nu e de bună-credință.
Și dacă ați stabili ceva intern, și dacă ați încerca să aplicați o sancțiune disciplinară, angajatul tot ar avea posibilitatea să ducă problema în instanță.
Chiar și regulamentul intern poate fi contestat în instanță. Aceasta nu înseamnă că un anumit regulament contestat va fi și considerat nelegal de instanță, dar tot ajungeți până acolo.
Nu am recomandat modificarea regulamentului astfel cum ați spus pentru că e interpretabil dacă pagubele aduse au legătură cu munca, și angajatul ar putea să conteste.