Buna ziua,
Sunt posesorul unui autovehicul Skoda fabricat in 06.2006 si achizitionat de mine in 09.2008. In ian 2010 am fost implicat intr-un accident soldat cu daune materiale; politia a stabilit faptul ca nu am fost vinovat.
Asiguratorul (Astra) calculeaza valoarea de plata a masinii folosind cotatiile actuale si nu cotatia din momentul achizitiei (mai mare decat cea actuala).
Este corect? Puteti sa ma sprijiniti cu un calcul al valorii de despagubire?
Nu inteleg termenul de cotatii (probabil preturi)
Calculul valorii reale a autoturismului (despagubirea maxima)se face conform:
Norma din 2009 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila
pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule
Publicat in Monitorul Oficial 812 din 27 noiembrie 2009 (M. Of. 812/2009)
Anexa 3 stabileste modul de calcul plecand de la valoarea de nou(catalog) la data fabricatiei.Pretul platit de proprietar (valoarea de piata la un moment dat nu are relevanta.
Art. 58. -
(1) Pentru stabilirea valorii vehiculelor la data producerii evenimentului
asigurat, din valoarea de nou a acestora se scade uzura valorica. Prin uzura
valorica se intelege acea parte din valoarea vehiculului ce se pierde prin
vechime, intrebuintare sau stare de intretinere.
(2) Uzura valorica se calculeaza prin aplicarea unui coeficient de uzura
asupra valorii de nou a vehiculului la data producerii evenimentului asigurat.
(3) Coeficientul de uzura se stabileste in functie de gradul de
intrebuintare, kilometrii parcursi cu vehiculul, precum si de vechimea in
exploatare, exprimata in unitati de timp - ani, diferentiata pe categorii de
vehicule, potrivit tabelelor coeficientilor de uzura nr. 1 si 2, cuprinse in
anexa nr. 3.
(4) Pentru stabilirea coeficientului de uzura al unui vehicul sunt necesare:
a) data introducerii in exploatare de nou a vehiculului respectiv, mentionata
in documentele de identificare a acestuia: carte de identitate, certificat de
inmatriculare etc. sau, in lipsa, anul de fabricatie de pe placa de origine a
vehiculului;
b) parcursul in kilometri realizat de vehiculul respectiv de la data
introducerii lui in exploatare de nou si pana la data producerii evenimentului
asigurat.
Art. 59. -
(1) In cazul vehiculelor la care se cunosc datele mentionate la art. 58 alin.
(4), pentru stabilirea coeficientului de uzura al vehiculului avariat se cauta
in tabelul coeficientilor de uzura linia corespunzatoare vechimii in exploatare,
in ani, si coloana corespunzatoare starii de intretinere medie, la intersectia
carora se va gasi coeficientul de uzura respectiv. Coeficientii de uzura sunt
determinati pentru un parcurs mediu anual de:
-15.000 km pentru vehicule cu masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 t
si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune nu este mai mare de 9;
-20.000 km pentru vehicule cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 t
si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune este mai mare de 9.
(2) In cazul in care exista diferente intre parcursul real si cel rezultat
utilizandu-se media anuala, coeficientul corespunzator starii de intretinere
medie se va corecta cu 0,5% pentru fiecare 1.000 km, fara a se putea depasi
coeficientii corespunzatori starilor de intretinere buna sau satisfacatoare.
(3) Corectia se face prin adunare, daca parcursul real este mai mare decat
parcursurile medii mentionate la alin. (1), ori prin scadere, daca parcursul
real este mai mic.
Art. 53. - Prin valoarea de nou a vehiculelor se intelege:
a) pentru vehiculele de productie romaneasca, pretul de comercializare de
nou, conform listelor de preturi de la unitati de specialitate din Romania,
valabile la data producerii accidentului;
b) pentru vehiculele de productie straina, pretul de comercializare de nou:
-conform listelor de preturi de la unitati de specialitate din Romania,
valabile la data producerii accidentului; sau, in lipsa acestora,
-pe baza cataloagelor de specialitate, echivalat in lei la cursul de schimb
al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data producerii
accidentului;
c) pentru tipurile de vehicule la care nu exista preturi stabilite sau pentru
tipuri ori modele care nu se mai fabrica, ultimul pret de comercializare (de
nou) al acelui tip/model de vehicul, comunicat de producator, sau valoarea
stabilita prin asimilare cu pretul de vanzare de nou al unor vehicule care au
aspect si caracteristici tehnice similare, din productia interna ori externa.
In concluzie, nu are relevanta pretul platit (poate fi mai mare sau mai mic decat valoarea de catalog, poate fi un pret promotional, chiar daca autovehiculul este cumparat de nou,etc.)
Din cele prezentate eu inteleg ca este vorba de o dauna totala. Am inteles corect?
Daca da, valoarea despagubirii este egala cu valoarea autoturismului la data producerii accidentului din care se scade valoarea ramasa (25% din valoarea autoturismului la data accidentului).
Dauna totala 24.05.2012
monta
Masina este dacia solenza,an 2004,39700km,echiparea confort.
Inspectorul de la Groupama,a trecut masina la starea de intretinere buna si a intocmit un deviz ... (vezi toată discuția)