Buna ziua!
In anul 2024, 5 parinti am stabilit de comun acord sa infiintam o asociatie la un liceu, devenind impreuna membri fondatori al acestei asociatii. Am fost numita presedinte al acestei asociatii si am reusit ca in decembrie 2024 sa perfectez toate documentele, sa o inregisrez la ANAF, Judecatorie, am deschis cont bancar si am inscris asociatia in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor, deci asociatia este infiintata legal. Acum a intervenit o problema, si anume: desi inca de la bun inceput s-a stabilit ca asociatia sa fie infiintata doar pentru strangerea de fonduri, donatii si realizarea unor proiecte viitoare pentru sustinerea scolii si a elevilor, 2 dintre membrii fondatori ne impun atat mie in calitate de presedinte cat si celorlalti 2 membri fondatori care sunt vicepresedinti, sa facem lucruri cu care nu suntem de acord. Problema este ca s-au creat anumite tensiuni pe fondul orgoliilor, iar eu in calitate de presedinte impreuna cu cei 2 vicepresedinti nu suntem de acord cu aceste impuneri venite din partea celorlalti 2 membri fondatori si intentionam sa desfiintam asociatia deoarece din cauza acestor divergente care au intervenite chiar de dupa punerea la punct a asociatiei d.p.d.v. legal pana in prezent nu a avut loc nici o sedinta, contul asociatiei este zero lei si nici nu avem membrii inscrisi in asociatie. Avand in vedere situatia relatata va rog sa ma sfatuiti cum trebuie sa procedez pentru desfiintarea acestei asociatii?
Va multumesc anticipat!
C. Muresan
Utilizator 3din 3 utilizatori consideră acest răspuns util
Bună ziua,
Aveți mai multe posibilități, în funcție de cât de cooperanți sunt cei 2 fondatori cu care nu vă mai înțelegeți:
1) dacă toți cei cinci membri (sau majoritatea prevăzută de statut) sunteți de acord cu dizolvarea asociației, organizați adunarea generală și adoptați o hotărâre în acest sens, apoi depuneți cerere de dizolvare la judecătoria de care aparține asociația, urmând a se numi un lichidator care se va ocupa de operațiunile de lichidare și radiere a asociației din Registrul ONG.
2) dacă numai dumneavoastră și cei 2 vicepreședinți doriți să vă retrageți, iar ceilalți doi fondatori vor să continue, e necesar ca aceștia din urmă să mai atragă în asociație măcar un membru, organizați adunarea generală, votați noul consiliu director alcătuit din cei care vor să rămână, iar cei care doriți să vă retrageți depuneți înștiințări în acest sens în atenția noii conduceri (adresă simplă prin care renunțați la calitatea de membru asociat și la funcția deținută începând cu data de …..). Veți rămâne în “istoria” asociației ca membri fondatori, dar după retragere nu veți mai avea legătură cu activitatea acesteia.
3) dacă cei doi fondatori cu care nu vă înțelegeți NU vor să coopereze nici pentru desființarea asociației, nici nu vor să continue activitatea, sau dacă dumneavoastră nu doriți să permiteți continuarea activității asociației numai cu ei, dumneavoastră și cei doi vicepreședinți așterneți în scris decizia de a renunța la statutul de asociat și la funcții, moment în care numărul de asociați se reduce sub limita fixată de lege, iar dacă acesta nu este complinit timp de 3 luni, asociația se dizolvă de drept, cf. OG 26/2000, art. 55 (1) lit. d). Constatarea dizolvării se realizează prin hotărârea judecătoriei în a cărei circumscripție se află sediul asociației, la cererea oricărei persoane interesate, cf. Ord. 26/2000, art. 55 (2).
Dacă asociația n-a avut activitate, depuneți declarația pe zero / declarația de inactivitate (în loc de bilanț).
Cf. Ord. 26/2000, Art. 55 1) c), asociația se dizolvă de drept și prin imposibilitatea constituirii adunării generale sau a consiliului director cf. statutului asociației, dacă această situație durează mai mult de un an de la data când trebuia să se constituie. Dar, în cazul dumneavoastră, sunteți 3 din 5 care doriți să vă retrageți, deci probabil s-ar putea constitui adunarea generală, și, în funcție de ce mai scrie în statut, puteți alege varianta optimă.