avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 561 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Funcţionarii publici şi ... conditii pentru ocuparea functiei de secretar unitate ...
Discuție deschisă în Funcţionarii publici şi problemele lor juridice

conditii pentru ocuparea functiei de secretar unitate administrativ teritoriala

Buna ziua,
Stiu ca legislatia prevede ca si conditii de ocupare a functiei de secretar sa ai studii juridice sau administrative, cursuri postuniversitare si 5 ani vechime.
Intrebarea mea este daca un functionar public, absolvent al facultatii de management si a cursurilor potuniversitare in cadrul facultatii de stiinte juridice si administrative, cu 10 ani vechime in administratia publica poate ocupa functia de secretar al municipiului?
Va multumesc!
Cel mai recent răspuns: Kyandra , moderator 11:54, 24 Martie 2010
Promovarea temporara pe aceasta functie se poate face in acest caz in baza legii 188/1999:
Art. 92
(1) Exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice de conducere se realizeaza prin promovarea temporara a unui functionar public care indeplineste conditiile specifice pentru ocuparea acestei functii publice si care nu are in cazierul administrativ sanctiuni disciplinare neradiate in conditiile prezentei legi.
(2) Daca functia publica este vacanta, masura prevazuta la alin. (1) se dispune de catre persoana care are competenta numirii in functia publica, pe o perioada de maximum 6 luni intr-un an calendaristic, astfel:
a) cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, pentru functiile din cadrul autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala;
b) cu obligatia instiintarii inainte cu cel putin 10 zile a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, pentru functiile publice din cadrul autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica locala. In situatia in care Agentia Nationala a Functionarilor Publici constata ca nu sunt indeplinite conditiile legale privind exercitarea cu caracter temporar a unei functii publice de conducere, dispune neefectuarea masurii sau, dupa caz, incetarea acesteia.

Art. 57:
(6) Conditiile minime de vechime in specialitatea studiilor necesare participarii la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea functiilor publice de conducere se stabilesc astfel:
a) 2 ani in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice, pentru ocuparea functiilor publice de conducere de: sef birou, sef serviciu si secretar al comunei, precum si a functiilor publice specifice asimilate acestora;
b) 5 ani in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice, pentru ocuparea functiilor publice de conducere, altele decat cele prevazute la lit. a).
(7) Pentru participarea la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea functiilor publice de conducere, candidatii trebuie sa fi absolvit studii de masterat sau postuniversitare in domeniul administratiei publice, management ori in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice.

legea 251/2006:
art. V
(1) Secretarii de comune care, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, nu au studii superioare juridice sau administrative isi pot pastra functia publica, cu obligatia ca in termen de 3 ani sa absolve o forma de invatamant superior de lunga durata in specialitate juridica sau administratie publica, sub sanctiunea eliberarii din functie.
(2) In cazul in care la concursurile organizate pentru ocuparea functiei publice de secretar al comunei nu se prezinta persoane care indeplinesc conditiile de studii prevazute la alin. (1) si/sau conditiile de vechime in specialitatea studiilor juridice ori administrative, pot candida si persoane care nu indeplinesc aceste conditii. In aceasta situatie, ocuparea functiei publice de secretar se face pe perioada determinata, cu obligatia organizarii anuale a concursului pentru ocuparea acesteia.

Ori, cum este vorba doar de ocuparea temporara a acestei functii, pana la concurs, (adica nu mai mult de 6 luni), persoana in cauza poate prelua momentan functia publica de secretar al comunei.
La orase, trebuie sa aiba studii juridice sau administrative, derogarea nu se aplica.
Totodata, prevederile art. IV alin. (5) din Legea nr. 251/2006, dispun că până la data de 19 iulie 2010, condiţia „pentru participarea la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, candidaţii trebuie să fi absolvit studii de masterat sau postuniversitare în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice” nu este obligatorie pentru recrutarea funcţionarilor publici de conducere. - preluat de pe site-ul ANFP.
legea nr.215/2001
"ART. 116
(1) Fiecare unitate administrativ-teritorială şi subdiviziune administrativ-teritorială a municipiilor are un secretar salarizat din bugetul local. Secretarul comunei, oraşului, municipiului, judeţului şi al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor este funcţionar public de conducere, cu studii superioare juridice sau administrative. Secretarul se bucură de stabilitate în funcţie."
legea nr.188/1999
" ART. 57*)
(1) Recrutarea în vederea intrării în corpul funcţionarilor publici se face prin concurs, în limita funcţiilor publice vacante rezervate în acest scop prin planul de ocupare a funcţiilor publice.
(2) Condiţiile de participare şi procedura de organizare a concursului se stabilesc potrivit legii.
(3) Concursul are la bază principiile competiţiei deschise, transparenţei, meritelor profesionale şi competenţei, precum şi cel al egalităţii accesului la funcţiile publice pentru fiecare cetăţean care îndeplineşte condiţiile legale.
(4) Anunţul privind concursul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi într-un cotidian de largă circulaţie, cu cel puţin 30 de zile înainte de data desfăşurării concursului. În mod excepţional, termenul de 30 de zile poate fi redus, în condiţiile legii, pentru concursul organizat în vederea ocupării funcţiilor publice de execuţie temporar vacante.
(5) Condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participării la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie se stabilesc astfel:
a) un an în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent din clasa I, 8 luni pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent din clasa a II-a sau 6 luni pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional asistent din clasa a III-a;
b) 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional principal;
c) 9 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de execuţie de grad profesional superior.
(6) Condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare participării la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere se stabilesc astfel:
a) 2 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere de: şef birou, şef serviciu şi secretar al comunei, precum şi a funcţiilor publice specifice asimilate acestora;
b) 5 ani în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, altele decât cele prevăzute la lit. a).
(7) Pentru participarea la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, candidaţii trebuie să fi absolvit studii de masterat sau postuniversitare în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice."
legea nr.330/2009
" "ART. 37
(1) Condiţia prevăzută la art. 57 alin. (7) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu este obligatorie pentru recrutarea funcţionarilor publici de conducere, în cazul exercitării cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere, precum şi pentru funcţionarii publici care ocupă o funcţie publică de conducere, pe o perioadă de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Funcţionarii publici prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi să îndeplinească condiţia prevăzută la art. 57 alin. (7) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termenul prevăzut, sub sancţiunea eliberării din funcţia publică."
Asta, cand e vorba de recrutare.
legea nr.188/1999
"ART. 92*)
(1) Exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere vacante sau temporar vacante se realizează prin promovarea temporară a unui funcţionar public care îndeplineşte condiţiile de studii şi de vechime în specialitatea studiilor pentru ocuparea funcţiei publice şi care nu are în cazierul administrativ sancţiuni disciplinare neradiate în condiţiile prezentei legi.
(1^1) În mod excepţional, la propunerea justificată a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii există funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici vacantă sau temporar vacantă, exercitarea cu caracter temporar a acesteia poate fi realizată de către funcţionari publici sau, după caz, de funcţionari publici cu statut special, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1), cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici. Această măsură se dispune prin act administrativ al persoanei care are competenţa legală de numire în funcţia publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici în condiţiile în care, din motive obiective, funcţia publică nu a putut fi ocupată prin mobilitate.
(2) Dacă funcţia publică este vacantă, măsura prevăzută la alin. (1) se dispune de către persoana care are competenţa numirii în funcţia publică, pe o perioadă de maximum 6 luni într-un an calendaristic, astfel:
a) cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, pentru funcţiile din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală;
b) cu obligaţia înştiinţării înainte cu cel puţin 10 zile a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, pentru funcţiile publice din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice din administraţia publică locală. În situaţia în care Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici constată că nu sunt îndeplinite condiţiile legale privind exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere, dispune neefectuarea măsurii sau, după caz, încetarea acesteia.
(3) În mod excepţional, perioada prevăzută la alin. (2) poate fi prelungită cu maximum 3 luni, cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, dacă autoritatea sau instituţia publică a organizat concurs de recrutare sau promovare şi funcţia publică nu a fost ocupată, în condiţiile legii."
O derogare de la prevederile art. 92 alin. (3) a fost efectuată prin art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2009
O.U.G. nr.90/2009
" ART. IV
(1) În mod excepţional, prin derogare de la prevederile art. 92 alin. (3) din Legea nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, perioada prevăzută la art. 92 alin. (2) poate fi prelungită cu maximum 6 luni într-un an calendaristic cu avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi în situaţia în care, în mod excepţional, s-a dispus exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii publice vacante corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică până la data de 31 decembrie 2010."
Din pct. dvs. de vedere, persoana cu studii economice, poate fi promovata temporar. Acum...daca ar fi sa-l citez pe un coleg de scoala, care zicea " dupa parerea mea , si a altor specialisti.".... :)) io cred ca studiile economice, nu-s totuna cu studiile juridice sau administrative, astfel incat, nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 92 alin. (1) din legea nr.188/1999.:)
Una peste alta, puteti uza de o mica smecherie.Faceti adrese catre prefect si ANFP, solicitand primului detasarea unui functionar public, care sa indeplineasca conditiile si celei din urma, redistribuirea unui functionar. Daca n-au... atunci, puteti sa-i faceti damblaua primarului, cu acoperire legala , ca deh... nu poti bloca administratia, nu? :)
Mai pe scurt: daca este vorba de inlocuirea unui secretar de comuna, legea permite, ca derogare, ca acesta/fp care il inlocuieste sa aiba si alt tip de studii superioare, sau chiar studii medii. Daca este vorba de secretar oras/municipiu, atat titularul cat si inlocuitorul sau este musai sa aiba studii juridice/administrative.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Sunt necesare studiile de masterat pentru a ocupa temporar o functie publica de conducere? duduionescu duduionescu Va rog sa-mi spuneti daca, este nevoie de studii de masterat pentru a ocupa temporar o functie publica de conducere la o institutie publica (e vorba de cazul ... (vezi toată discuția)
Administratie timoftel timoftel Buna ziua , am absolvit facultatea de stiinte administrative cu diploma de licenta in anul 2006 , durata studiilor 4 ani si as vrea sa stiu daca este necesar ... (vezi toată discuția)
concurs sef birou cristina 33 cristina 33 Daca sunt functionar contractul detasat de la MI in cadrul primariei pot participa la concursul de ocupare a functiei de sef birou SPCLEP,acesta fiind un post ... (vezi toată discuția)