Buna ziua !
Prin principiul neretroactivitatii legii civile se intelege regula juridica potrivit careia o lege civila se aplica numai situatiilor care se ivesc in practica dupa intrarea ei in vigoare, iar nu si situatiilor anterioare.
Principiul neretroactivitatii legii civile, consacrat si in Codul civil, conform caruia , “legea dispune numai pentru viitor; ea n-are putere retroactiva”, a devenit un principiu constitutional, art. 15 alin. (2) din Constitutia din 1991 stabilind ca “legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile”. Pe cale de consecinta, ar fi neconstitutionala prevederea dintr-o eventuala lege civila (ordinara sau organica) sau dintr-un alt act normativ ce ar dispune ca acea lege sau acel act normativ s-ar aplica retroactiv.
Legea noua se va aplica, de la data intrarii ei in vigoare (fara a putea fi considerate retroactiva), atat situatiilor juridice care se vor naste, modifica sau stinge dupa aceasta data, precum si efectelor viitoare ale situatiilor juridice trecute (facta futura), cat si, de regula, situatiilor juridice in curs de formare, modificare sau stingere la data intrarii ei in vigoare (facta pendentia).
Din contra,consider ca ar fi neconstitutional si considerata o forma de discriminare, daca s- ar aplica legi diferite acelorasi categorii sociale. Important este ca acele criterii avute in vedere la selectarea personalului sa fie obiective, corecte precise si nu in ultimul rand ...legale.
Cu stima !
Din contra,consider ca ar fi neconstitutional si considerata o forma de discriminare, daca s- ar aplica legi diferite acelorasi categorii sociale. Important este ca acele criterii avute in vedere la selectarea personalului sa fie obiective, corecte precise si nu in ultimul rand ...legale.
Cu stima !
Bine, dar este legal ca profesorii titulari actuali sa-si piarda dreptul castigat la un moment dat prin concurs, acela de a beneficia de transfer in alta unitate scolara cand datorita fluctuatiei nr de elevi nu ii mai iese norma didactica?
Si nu cred ca e discriminare intre membrii aceleiasi categorii sociale, deoarece difera modul de angajare si chiar si angajatorul:
-pana acum, profesorii au contract cu angajatorul=Ministerul Educatiei, prin intermediul Inspectoratului Scolar.
-din momentul aplicarii legii noi, angajatorul va fi unitatea de invatamant.
Stiu ca e o prevedere a codului muncii conform careia, cand iti este redus postul, pana sa te dea afara, angajatorul trebuie sa incerce sa-ti gaseasca un alt post.
Daca ar fi asa, sa ramai somer cand nu-ti mai iese norma, n-ar fi discrimnare la nivelul angajatilor bugetari? deoarece medicii, politsitii, militarii, beneficiaza de acest drept, de a se transfera in alta parte cand se desfiinteaza locul de munca si nu sunt trimisi in somaj niciodata.
De ce sa se aplice altceva in sistemul de educatie, unde de altfel exista riscul foarte mare sa-ti dispara catedra. Oricand pot sa vina elevi mai putini la scoala ta sau mai reduce ministerul niste ore si adio post. E corect?
Nu stiu cum stau legile, dar mie mi s-ar parea normal ca, daca am fost angajat dupa un anumit statut, si am dobandit anumite drepturi in urma unui concurs care nu e chiar floare la ureche, sa ies la pensie dupa acel statut si cu aceleasi drepturi.
Cum poate cineva sa decida ca, aceste drepturi eu le am pana la un anumit moment si dupa aia nu le mai am.
Sa luam un exemplu: doi profesori, Ionescu si Popescu, care sda zicem ca au dat concurs de titularizare in anul 2005. Lui Ioescu ii dispare postul anul acesta, si ii este oferit alt post(si inca, pe metodologia actuala, are dreptul sa aleaga ce vrea, din toata lista posturilor vacante!).
Popescu are insa ghinionul sa-i dispara postul la anul, cand intra in vigoare noua lege, si, astfel, ramane somer. Are cum sa fie ok??