ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Avocații vor primi acces direct la actele de stare civilă, dacă au împuternicirea titularilor. Măsura a primit votul senatorilor
O propunere legislativă, ce a trecut luni de primul vot din Parlament, cel al senatorilor, vine să ușureze exercitarea profesiei de avocat, dar și să ajute cetățenii români plecați în străinătate, prin lărgirea accesului la registrele de stare civilă. Astfel, doar printr-o împuternicire, avocaților li se vor elibera certificate de naștere, căsătorie sau deces în numele titularilor acestora.
Articolul continuă mai jos
Concret, prin
inițiativa legislativă ce merge acum la votul decisiv al deputaților, parlamentarii propun modificarea articolului 70 din
Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, cu următoarele prevederi:
„Comunicarea datelor înscrise în actele de stare civilă se poate face, în cazuri temeinic justificate, după cum urmează: (...) la cererea titularilor sau reprezentanților legali ai acestora ori altor persoane îndreptăţite împuternicite prin procură specială, precum și avocaţilor împuterniciți de către titulari, de către reprezentanţii legali ai acestora sau de către persoanele îndreptățite, după caz, în baza împuternicirii avocaţiale ...”.Propunerea legislativă își dorește să lărgească accesul avocaților la anumite informații necesare în sala de judecată, un demers care este, astăzi, încă obturat de limitările legislative legate de intrarea în posesia apărătorului a datelor înscrise în registrul stării civile. Dacă va trece de Parlament și de promulgarea prezidențială, inițiativa ar constitui un sprijin în
„desfășurarea nestingherită a activității” de avocat, așa cum prevede
Legea nr. 51/1995.
Inițiatorii proiectului susțin că actul de justiție ar fi îmbunătățit prin această lege, accesul avocaților la datele de stare civilă ale persoanelor chemate în judecată fiind un demers necesar pentru înlesnirea soluționării mai rapide a proceselor. Astăzi, aceasta este o condiție dificil de îndeplinit din cauza limitărilor legislative în materia comunicării datelor înscrise în registrul de stare civilă.
Apoi, senatorii vor ca, la cererea scrisă a titularilor sau reprezentanţilor legali ai acestora ori altor persoane îndreptățite împuternicite prin procură specială, precum și a avocaţilor împuterniciți de către titulari, de către reprezentanţii legali ai acestora sau de către persoanele îndreptăţite, după caz, în baza împuternicirii avocațiale, să se poată elibera fotocopii ale înscrisurilor care au stat la baza întocmirii actelor de stare civilă.
Este important de amintit că un prim pas în ușurarea accesului avocaților la datele de stare civilă ale persoanelor chemate în judecată a fost realizat în 2022, prin
modificarea articolului 10 din Legea nr. 119/1996, o măsură prin care avocații au obținut dreptul de a li se elibera certificate/ extrase multilingve de stare civilă, la cererea titularilor sau a reprezentanților legali ai acestora.
Prin actuala propunere legislativă, avocații ar putea cere informații din registrul de stare civilă direct,
doar prin împuternicire avocațială.Atenție! Pentru a intra în vigoare, propunerea legislativă trebuie să treacă de Camera Deputaților, să fie promulgată de președintele României și, ulterior, să fie publicată în Monitorul Oficial.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.