Noua lege a pensiilor și normele sale de aplicare stabilesc că angajații pot amâna momentul pensionării și pot continua același raport de muncă/de serviciu până la vârsta de 70 de ani, cu acordul anual al angajatorului. Normele legii prevăd chiar necesitatea de a aduce, la deschiderea dreptului la pensie, începând de anul acesta, un document de la angajator din care să reiasă că nu se dorește continuarea raportului. Ce se întâmplă însă după 70 de ani? Și-a dorit legiuitorul să le limiteze dreptul la muncă angajaților și funcționarilor publici? Cel mai probabil, nu - singura limitare ar putea fi doar inaptitudinea de a mai lucra după această vârstă. Citește articolul
Apărute recent în Monitorul Oficial, normele de punere în aplicare ale noii legi a pensiilor reflectă o încercare a inițiatorilor acestora de a clarifica subiectul continuării activității până la 70 de ani, stabilind expres că articolul „problematic” din noua lege a pensiilor se referă la continuarea în baza aceluiași raport de muncă sau de serviciu. Citește articolul
Conform normelor noii legi a pensiilor, recent oficializate, printre actele ce trebuie aduse e solicitantul pensiei pentru limită de vârstă sau anticipată se numără și o adeverință eliberată de angajator/angajatori, după caz, din care să rezulte că nu s-a dorit continuarea activității până la împlinirea vârstei de 70 de ani - o adeverință care a fost cerută însă de casele de pensii și în ultimele două luni. Departe de a fi o declarație de auto-limitare a dreptului la muncă, așa cum a fost interpretată de unele voci, adeverința arată o simplă opțiune a părților. Cumulul pensiei cu salariul este permis în continuare, dar este imposibil, conform Codului muncii, ca raportul de muncă să continue după pensionare, fiind necesară, dacă se dorește continuarea activității, încheierea unui nou contract. Citește articolul