Funky Inc. este noul model de companie propus de Jonas Ridderstrale si Kjell Nordstrom. O companie perfecta intr-o economie de piata inca destul de departe de perfectiune, o solutie care se vrea universala insa nu poate fi aplicata peste tot. Asta nu inseamna insa ca a tinde catre acest ideal e un lucru rau. Ba din contra!
Funky Business e mai degraba o carte ce incearca sa atace fundamentele business-ului la nivel global, macro, decat un “manual” de management.
Dealtfel autorii scriu prea bine (si insuficient de sistematizat) pentru a putea scoate un manual insa acest acest lucru are si parti bune. Chiar daca figurile de stil, metaforele si exprimarile usor filozofice ii micsoreaza putin potentialul de a transfera cunostinte, tot aceste artificii fac din Funky Business o lectura placuta, odihnitoare si, in acelasi timp, revigoranta.
Obisnuit fiind cu cartile tipice de business, am avut initial impresia ca autorii incearca parca prea mult sa epateze “reusind” astfel sa produca, pe alocuri, fragmente mult prea ermetice pentru nisa careia i se adreseaza. M-am obisnuit insa destul de repede si mi-am dat seama ca aceleasi “excese literare” duc si la comparatii interesante si fraze memorabile precum: “preturile fixe reduc nesiguranta, atat pentru vanzator cat si pentru cumparator, adica avem o stabilire a preturilor de tip Prozac“.
Interesant este ca avem de-a face cu autori ce inca mai cred ca era informationala va facilita aparitia pietei perfecte, a capitalismului fara frictiuni. Chiar daca nu toate ideile prezentate in carte sunt noi, originale, majoritatea sunt destul de bine argumentate iar asta face din carte o lectura credibila.
Mi-a placut foarte mult partea in care se defineste conceptul de “piata individuala”, societatea 1 la 1 in care relatiile se construiesc nu cu mase de oameni ci individua, cu fiecare dintre consumatori. Un fel de marketing direct (sau marketingul cu permisiune al lui Seth Godin) dus la extreme.
Am o singura nemultumire, in legatura cu subtitlul ales de autori. Pe coperta sta scris un subtitlu metaforic si, din punctul meu de vedere, slab si mult prea interpretabil: “talentul face capitalul sa danseze“. S-ar fi putut gasi zeci de alte subtitluri mai bune, chiar din carte. Banuiesc insa ca nu editura din Romania e de vina pentru asta ci, probabil, subtitlul a fost ales de autori sau BookHouse Publishing din Suedia. Daca autorii sunt de vina, ii iertam. Pana la urma, nu sunt oameni de marketing ci specialisti in management iar asta se vede si in meticulozitatea cu care a fost scrisa cartea.
In rest, excluzand aceasta mica “problema” legata de subtitlu, coperta mi se pare excelenta. Culorile alese (portocaliu-alb-gri) o scot in evidenta si mi-a sarit in ochi si artificiul prezent pe coperta I, unde scrie: “Numarul 16 in topul celor mai bune carti de business din toate timpurile.”
Mai am ceva dubii legate de pozele care apar peste tot prin carte. Ma intreb daca sunt opera unui roman sau produsele spiritelor creative ale autorilor suedezi. Totusi, stiind cat de cat cum functioneaza lucrurile in editurile din afara, imi dau seama ca, foarte probabil, marketingul a fost facut de BookHouse Publishing. Asta nu le face insa mai folositoare.
Sigur, pozele sunt extrem de bine plasate si au rolul de a relaxa ochii obositi de text, insa doar atat. In niciun caz nu sunt relevante sau utile din punct de vedere didactic. De fapt, daca nu as sti ca, din punct de vedere al marketingului, e bine sa fie acolo, le-as considera umplutura si m-as gandi ca au fost adaugate doar pentru a face cartea ceva mai groasa.
Am vrut sa inchei cu cateva randuri ce sustin o alta idee interesanta scoasa la inaintare de cei doi suedezi. Ei militeaza pentru complexitate in favoarea tendintei actuale de simplificare a lucrurilor.
“Noi credem ca siguranta corporatista afabila trebuie sa lase locul complexitatii. Credem ca raspunsul optim sta in imbratisarea complexitatii, si nu in incercarea de a o elimina. Complexitatea e ingrozitoare, dar fascinanta. Trebuie sa avem curajul sa o infruntam.
S-ar putea ca asta sa ne pastreze sanatosi la minte. La urma urmei, daca te evaluezi in raport cu nesiguranta, viata tinde sa arate un pic mai bine si, din contra, in comparatie cu siguranta, pare irelevanta si deprimanta. Daca totul se misca incontinuu, singurul lucru fix e individul. Asadar, post sa speri, cel mult, sa obtii o imagine clara asupra ta.”
Nu stiu daca au dreptate sau nu dar la capitolul curaj suedezii stau bine iar asta se poate observa cam din zece in zece pagini.
O recenzie de: Andrei Rosca
Pentru mai multe recenzii, va rugam sa accesati
BookBlog.ro - ghidul cartilor care conteaza
Comentarii articol (0)