Regulamentul (CE) nr. 1206/2001 al Consiliului privind cooperarea intre instantele statelor membre in domeniul obtinerii de probe in materie civila sau comerciala
Consiliul Uniunii Europene,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in special articolul 61 litera (c) si articolul 67 alineatul (1),
avand in vedere initiativa Republicii Federale Germania [1],
avand in vedere avizul Parlamentului European [2],
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social [3],
intrucat:
(1) Uniunea Europeana si-a stabilit obiectivul de a mentine si de a extinde Uniunea Europeana ca pe un spatiu de libertate, securitate si justitie in care este asigurata libera circulatie a persoanelor. Pentru infiintarea treptata a unui asemenea spatiu, Comunitatea adopta, printre altele, masuri in domeniul cooperarii judiciare in materie civila necesare pentru buna functionare a pietei interne.
(2) Buna functionare a pietei interne necesita ameliorarea, in special, simplificarea si accelerarea cooperarii intre instantele statelor membre in domeniul obtinerii de probe.
(3) Consiliul European intrunit la Tampere la 15 si 16 octombrie 1999 a reafirmat necesitatea de a se elabora noi dispozitii de drept procedural in afaceri transfrontaliere, in special in materia obtinerii de probe.
(4) Aceasta materie intra sub incidenta articolului 65 din tratat.
(5) Avand in vedere ca obiectivele prezentului regulament nu pot fi suficient realizate de catre statele membre si pot fi, prin urmare, mai bine realizate la nivel comunitar, Comunitatea poate lua masuri, in conformitate cu principiul subsidiaritatii prevazut la articolul 5 din tratat. In conformitate cu principiul proportionalitatii, prevazut de acelasi articol din tratat, prezentul regulament nu depaseste ceea ce este necesar pentru indeplinirea acestor obiective.
(6) Pana la aceasta data nu exista nici un act juridic imperativ in vigoare intre toate statele membre in domeniul obtinerii de probe. Conventia de la Haga din 18 martie 1970 privind obtinerea de probe in strainatate in materie civila sau comerciala se aplica doar intre unsprezece state membre ale Uniunii Europene.
(7) Dat fiind faptul ca, in materie civila si comerciala, pentru a se pronunta o hotarare intr-o cauza pendinte inaintea unei instante judecatoresti dintr-un stat membru, este adesea necesar sa se procedeze la un act de cercetare intr-un alt stat membru, actiunea Comunitatii nelimitandu-se la domeniul transmiterii actelor judiciare sau extrajudiciare in materie civila sau comerciala care intra sub incidenta Regulamentului (CE) nr. 1348/2000 al Consiliului din 29 mai 2000 privind notificarea in statele membre a actelor judiciare si extrajudiciare in materie civila si comerciala [4]. De aceea este necesar sa continue ameliorarea cooperarii intre instantele statelor membre in domeniul obtinerii de probe.
(8) Pentru ca o procedura judiciara in materie civila sau comerciala sa fie utila, trebuie ca transmiterea si executarea cererilor de indeplinire a unui act de cercetare sa se faca direct si prin cele mai rapide mijloace posibile intre instantele statelor membre.
(9) Rapiditatea transmiterii cererilor de indeplinire a unui act de cercetare justifica folosirea tuturor mijloacelor adecvate, respectand anumite conditii in ceea ce priveste lizibilitatea si fidelitatea documentului primit. Pentru a garanta in cea mai mare masura claritatea si certitudinea juridica, cererea de indeplinire a unui act de cercetare trebuie transmisa prin intermediul unui formular ce trebuie completat in limba statului membru al instantei solicitate sau intr-o alta limba acceptata de statul membru respectiv. Pentru aceleasi motive, formularele trebuie folosite cat mai mult posibil si pentru comunicarile ulterioare intre instantele relevante.
(10) Cererea de indeplinire a unui act de cercetare trebuie executata rapid. Daca nu este posibil ca cererea sa fie executata in termen de nouazeci de zile de la primirea de catre instanta solicitata, aceasta din urma este tinuta sa informeze instanta solicitanta in consecinta, precizand motivele care impiedica executarea rapida a cererii.
(11) Pentru a garanta eficacitatea prezentului regulament, posibilitatea de a refuza executarea cererii privind indeplinirea unui act de cercetare trebuie limitata la situatii exceptionale definite strict.
(12) Este necesar ca instanta solicitata sa execute cererea in conformitate cu legislatia statului membru din care face parte.
(13) Este necesar ca partile si, daca este cazul, reprezentantii lor, sa poata fi prezente la indeplinirea actului de cercetare, daca acest lucru este prevazut de legislatia statului membru al instantei solicitante, pentru a putea urmari procedura in conditii similare cu acelea care ar exista daca indeplinirea actului de cercetare ar avea loc in statul membru al instantei solicitante. De asemenea, este necesar ca acestea sa aiba dreptul de a solicita participarea pentru a avea un rol mai activ in procesul de obtinere a probelor. Cu toate acestea, conditiile care trebuie indeplinite pentru participare trebuie stabilite de instanta solicitata in conformitate cu legislatia statului membru din care face parte.
(14) Este necesar ca reprezentantii instantei solicitante sa poata fi prezenti la indeplinirea actului de cercetare, daca acest lucru este compatibil cu legislatia statului membru al instantei solicitante, pentru a avea o mai buna posibilitate de evaluare a probelor. Totodata, este necesar ca acestia sa aiba dreptul sa solicite participarea, in conditiile stabilite de instanta solicitata in conformitate cu legislatia statului membru din care face parte, pentru a avea un rol mai activ in procesul de obtinere a probelor.
(15) Pentru a facilita obtinerea probelor, este necesar ca o instanta a unui stat membru sa poata, in conformitate cu legislatia statului membru din care face parte, sa procedeze direct la un act de cercetare intr-un alt stat membru, in cazul in care acest lucru este acceptat de catre acesta din urma si in conditiile definite de organismul central sau de autoritatea competenta a statului membru solicitat.
(16) Executarea cererii, in conformitate cu articolul 10, nu trebuie sa dea nastere la nici o solicitare de rambursare a taxelor sau a cheltuielilor. Cu toate acestea, in cazul in care instanta sesizata cere rambursarea, onorariile platite expertilor si interpretilor, precum si cheltuielile rezultate din aplicarea articolului 10 alineatele (3) si (4), nu trebuie suportate de catre instanta respectiva. In acest caz, instanta solicitanta trebuie sa ia masurile necesare pentru a asigura rambursarea fara intarziere. In cazul in care este necesar si avizul unui expert, instanta solicitata poate, inainte de a executa cererea, sa solicite instantei solicitante constituirea unui depozit sau un avans corespunzator in raport cu cheltuielile necesare.
(17) Prezentul regulament trebuie sa prevaleze asupra dispozitiilor ce se aplica in aceasta materie continute in conventiile internationale incheiate de statele membre. Regulamentul nu se opune incheierii de acorduri sau aranjamente intre statele membre in vederea ameliorarii in continuare a cooperarii in domeniul obtinerii probelor.
(18) Datele transmise in conformitate cu prezentul regulament trebuie sa beneficieze de un regim de protectie. Intrucat Directiva 95/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date [5] si Directiva 97/66/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul telecomunicatiilor [6] se aplica, nu este nevoie sa se prevada dispozitii specifice in prezentul regulament.
(19) Masurile necesare pentru punerea in aplicare a prezentului regulament sunt adoptate in conformitate cu Decizia 1999/468/CE a Consiliului din 28 iunie 1999 [7] de stabilire a normelor de exercitare a competentelor de executare conferite Comisiei.
(20) Pentru buna functionare a prezentului regulament, Comisia trebuie sa examineze aplicarea acestuia pentru a propune, daca este cazul, modificarile necesare.
(21) Regatul Unit si Irlanda, in conformitate cu articolul 3 din Protocolul privind pozitia Regatului Unit si a Irlandei anexat la Tratatul privind Uniunea Europeana si la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, si-au exprimat dorinta lor de a lua parte la adoptarea si aplicarea prezentului regulament.
(22) Danemarca, in conformitate cu articolele 1 si 2 din Protocolul privind pozitia Danemarcei, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeana si la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, nu participa la adoptarea prezentului regulament, care nu obliga prin urmare Danemarca si nu i se aplica,
ADOPTA PREZENTUL REGULAMENT:
CAPITOLUL I
DISPOZITII GENERALE
Articolul 1
Domeniu de aplicare
(1) Prezentul regulament se aplica in materie civila sau comerciala, atunci cand instanta unui stat membru, in conformitate cu dispozitiile legislative ale statului respectiv, solicita:
(a) instantei competente a unui alt stat membru sa procedeze la un act de cercetare sau
(b) sa procedeze direct la un act de cercetare intr-un alt stat membru.
(2) Cererea nu trebuie sa vizeze obtinerea de mijloace de proba care nu sunt menite sa fie utilizate intr-o procedura judiciara angajata sau care urmeaza a fi angajata.
(3) In prezentul regulament, termenul de "stat membru" se refera la statele membre, cu exceptia Danemarcei.
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
Articolul 2
Comunicarea directa intre instante
(1) Cererile prevazute la articolul 1 alineatul (1) litera (a), denumite in continuare "cereri", se transmit direct de catre instanta inaintea careia procedura este angajata sau urmeaza a fi angajata, denumita in continuare "instanta solicitanta", instantei competente a altui stat membru, denumita in continuare "instanta solicitata", in vederea indeplinirii actului de cercetare solicitat.
(2) Fiecare stat membru intocmeste o lista a instantelor pentru a se proceda la actul de cercetare in conformitate cu prezentul regulament. Lista indica, de asemenea, competenta teritoriala si, daca este cazul, competenta speciala a acestor instante.
Articolul 3
Organismul central
(1) Fiecare stat membru isi desemneaza un organism central care raspunde de:
(a) furnizarea de informatii instantelor;
(b) cautarea de solutii la dificultatile ce pot aparea in legatura cu o cerere;
(c) inaintarea unei cereri catre instanta competenta, in cazuri exceptionale, la solicitarea unei instante solicitante.
(2) Statele federale, statele in care se aplica mai multe sisteme juridice sau statele care au unitati teritoriale autonome sunt libere sa desemneze mai multe organisme centrale.
(3) Fiecare stat membru isi desemneaza si organismul central prevazut la alineatul (1) sau una sau mai multe autoritati competente care sunt responsabile pentru luarea deciziilor privind cererile care intra sub incidenta articolului 17.
CAPITOLUL II
TRANSMITEREA SI EXECUTAREA CERERILOR
Sectiunea 1
Transmiterea cererii
Articolul 4
Forma si continutul cererii
(1) Cererea se efectueaza folosind formularul A sau, unde este cazul, formularul I din anexa. Acesta contine urmatoarele detalii:
(a) instanta solicitanta si, daca este cazul, instanta solicitata;
(b) numele si adresa partilor si, daca este cazul, reprezentantii lor,
(c) natura si obiectul cauzei si o expunere sumara a faptelor;
(d) actul de cercetare ce urmeaza sa fie indeplinit;
(e) in cazul in care o cerere se refera la audierea unei persoane:
- numele si adresa persoanelor care urmeaza sa fie audiate;
- intrebarile ce se pun persoanelor care urmeaza sa fie audiate sau faptele asupra carora aceasta trebuie sa fie audiate;
- daca este cazul, mentionarea dreptului de refuz de depunere a marturiei conform legislatiei statului membru al instantei solicitante;
- cererea de marturie sub juramant sau pe proprie raspundere si orice forma speciala care urmeaza a fi utilizata;
- daca este cazul, orice alte informatii pe care instanta solicitanta le considera necesare;
(f) in cazul unei cereri referitoare la un alt act de cercetare, documentele sau alte obiecte ce urmeaza a fi examinate;
(g) daca este cazul, cererea prevazuta la articolul 10 alineatele (3) si (4) si articolele 11 si 12 si orice informatii necesare aplicarii acestor dispozitii.
(2) Cererea si toate documentele atasate la cerere sunt scutite de legalizare sau de orice alta formalitate echivalenta.
(3) Documentele pe care instanta solicitanta considera necesar sa le ataseze pentru executarea cererii trebuie sa fie insotite de o traducere in limba in care este formulata cererea.
Articolul 5
Limba
Cererea si comunicarile prevazute in prezentul regulament sunt formulate in limba oficiala a statului membru solicitat sau, daca exista mai multe limbi oficiale in statul membru respectiv, in limba oficiala sau in una din limbile oficiale ale locului in care urmeaza sa se indeplineasca actul de cercetare, sau orice alta limba pe care statul membru solicitat a indicat-o ca putand fi acceptata. Fiecare stat membru indica limba sau limbile oficiale ale institutiilor Comunitatii Europene, altele decat cea proprie care este sau sunt acceptate pentru completarea formularelor.
Articolul 6
Transmiterea cererilor si a altor comunicari
Cererile, precum si comunicarile prevazute in prezentul regulament sunt transmise prin mijloacele cele mai rapide pe care statul membru solicitat le-a indicat ca putand fi acceptate. Transmiterea se poate efectua prin orice mijloc corespunzator, cu conditia ca documentul primit sa reflecte cu acuratete continutul documentului expediat si ca toate mentiunile sa fie lizibile.
Sectiunea 2
Primirea cererii
Articolul 7
Primirea cererii
(1) In termen de 7 zile de la primirea cererii, instanta competenta solicitata trimite instantei solicitante o confirmare de primire, folosind formularul B din anexa. In cazul in care cererea nu indeplineste conditiile prevazute in articolele 5 si 6, instanta solicitata mentioneaza acest lucru pe confirmarea de primire.
(2) In cazul in care executarea unei cereri facute prin intermediul formularului A din anexa, care indeplineste conditiile prevazute la articolul 5, nu intra in competenta instantei catre care a fost transmisa, aceasta din urma inainteaza cererea instantei competente a statului membru din care face parte si informeaza instanta solicitanta despre aceasta folosind formularul A din anexa.
Articolul 8
Cererea incompleta
(1) Daca o cerere nu poate fi executata pentru ca nu contine toate informatiile necesare in conformitate cu articolul 4, instanta solicitata informeaza instanta solicitanta despre acest lucru fara intarziere si, in termen de 30 de zile de la primirea solicitarii, prin intermediul formularului C din anexa, ii solicita acesteia sa trimita informatiile lipsa, care trebuie mentionate cat mai exact posibil.
(2) Daca o cerere nu poate fi executata din cauza ca este necesar un depozit sau un avans, in conformitate cu articolul 18 alineatul (3), instanta solicitata informeaza instanta solicitanta fara intarziere si, in termen de 30 de zile de la primirea cererii, prin intermediul formularului C din anexa, de modul in care trebuie constituit depozitul sau trebuie platit avansul. Instanta solicitata confirma primirea depozitului sau a avansului fara intarziere, in termen de 10 zile de la primirea depozitului sau a avansului prin intermediul formularului D.
Articolul 9
Completarea cererii
(1) Atunci cand, in conformitate cu articolul 7 alineatul (1), instanta solicitata a mentionat pe confirmarea de primire ca solicitarea nu indeplineste conditiile prevazute la articolele 5 si 6 sau cand a informat instanta solicitanta, in conformitate cu articolul 8, ca cererea nu poate fi indeplinita pentru ca aceasta nu contine toate informatiile necesare prevazute la articolul 4, termenul prevazut la articolul 10 incepe sa curga din momentul in care instanta solicitata primeste cererea completata corespunzator.
(2) Atunci cand instanta solicitata cere un depozit sau un avans in conformitate cu articolul 18 alineatul (3), acest termen incepe sa curga din momentul in care este constituit depozitul sau este platit avansul.
Sectiunea 3
Indeplinirea actului de cercetare de catre instanta solicitata
Articolul 10
Dispozitii generale privind executarea cererii
(1) Instanta solicitata executa cererea fara intarziere si in termen maxim de nouazeci de zile de la primirea cererii.
(2) Instanta solicitata executa cererea in conformitate cu dreptul statului membru din care face parte.
(3) Instanta solicitanta poate solicita ca executarea cererii sa aiba loc in conformitate cu o procedura speciala prevazuta de legislatia statului membru din care face parte, prin intermediul formularului A din anexa. Instanta solicitata se conformeaza acestei cereri cu conditia ca procedura sa nu fie incompatibila cu legislatia statului membru din care provine sau din motive de dificultati practice majore. Daca instanta solicitata nu se conformeaza cererii din unul din aceste motive, aceasta informeaza instanta solicitanta prin intermediul formularului E din anexa.
(4) Instanta solicitanta poate cere instantei solicitate sa foloseasca tehnologia comunicatiilor pentru indeplinirea actului de cercetare, in special folosind videoconferinta si teleconferinta.
Instanta solicitata se conformeaza acestei cerinte cu conditia ca aceasta sa nu fie incompatibila cu legislatia statului membru al instantei solicitate sau din motive de dificultati practice majore.
In cazul in care instanta solicitata nu se conformeaza cererii din unul din aceste motive, aceasta informeaza instanta solicitanta prin intermediul formularului E din anexa.
Daca instantele solicitate si instantele solicitante nu au acces la mijloacele tehnice mentionate anterior, astfel de mijloace pot fi procurate prin acord mutual.
Articolul 11
Indeplinirea in prezenta si cu participarea partilor
(1) Daca legislatia statului membru al instantei solicitante prevede aceasta, partile si, daca exista, reprezentantii lor au dreptul sa fie prezenti atunci cand instanta solicitata indeplineste actul de cercetare.
(2) In cererea sa, instanta solicitanta informeaza instanta solicitata despre prezenta partilor si, daca este cazul, a reprezentantilor lor, precum si, daca este oportun, despre faptul ca li se solicita participarea, prin intermediul formularului A din anexa. Aceasta informatie poate fi furnizata in orice alt moment oportun.
(3) Daca se solicita participarea partilor si, daca este cazul, a reprezentantilor lor la indeplinirea actului de cercetare, instanta solicitata stabileste, in conformitate cu articolul 10, conditiile in care acestea pot participa.
(4) Instanta solicitata informeaza partile si, daca este cazul, reprezentantii acestora, cu privire la ora si locul unde se vor desfasura procedurile si, daca este oportun, cu privire la conditiile in care pot participa prin folosirea formularului F din anexa.
(5) Alineatele (1)-(4) nu afecteaza posibilitatea ca instanta solicitata sa ceara partilor si, daca este cazul, reprezentantilor acestora, sa fie prezenti sau sa participe la indeplinirea actului de cercetare in cazul in care aceasta posibilitate este prevazuta de legislatia statului membru din care face parte.
#PAGEBREAK#
Articolul 12
Indeplinirea in prezenta si cu participarea reprezentantilor instantei solicitante
(1) Daca este compatibil cu legislatia statului membru al instantei solicitante, reprezentantii acesteia au dreptul de a fi prezenti la indeplinirea actului de cercetare de catre instanta solicitata.
(2) In sensul prezentului articol, termenul "reprezentanti" include magistratii desemnati de instanta solicitanta, in conformitate cu legislatia statului membru din care face parte. Instanta solicitanta poate, de asemenea, desemna, in conformitate cu dreptul statului membru din care face parte, orice alta persoana, de exemplu un expert.
(3) In cererea sa, instanta solicitanta informeaza instanta solicitata ca reprezentantii sai vor fi prezenti si, daca este cazul, ca participarea lor este solicitata, folosind formularul A din anexa. Aceste informatii pot fi furnizate si in orice alt moment oportun.
(4) Daca se solicita participarea reprezentantilor instantei solicitante la indeplinirea actului de cercetare, instanta solicitata stabileste, in conformitate cu articolul 10, conditiile in care acestia pot participa.
(5) Instanta solicitata informeaza instanta solicitanta, prin intermediul formularului F din anexa, cu privire la ora si locul unde se desfasoara procedurile si, daca este cazul, cu privire la conditiile in care reprezentantii pot participa.
Articolul 13
Masuri de constrangere
Daca este necesar, instanta solicitata aplica masurile de constrangere corespunzatoare pentru executarea cererii in situatiile si in masura in care acestea sunt prevazute in legislatia statului membru al instantei solicitate pentru indeplinirea unei cereri facute in acelasi scop de catre o autoritate nationala sau de una din partile implicate.
Articolul 14
Refuzul de executare
(1) Cererea de audiere a unei persoane nu se executa atunci cand persoana in cauza invoca dreptul de a refuza sa depuna marturie sau interdictia de a depune marturie,
(a) in temeiul legislatiei statului membru al instantei solicitate sau
(b) in temeiul legislatiei statului membru al instantei solicitante, atunci cand acest drept este mentionat in cerere sau, daca este cazul, confirmat de catre instanta solicitanta la cererea instantei solicitate.
(2) Pe langa motivele prevazute la alineatul (1), executarea unei cereri nu poate fi refuzata decat daca:
(a) cererea nu intra in domeniul de aplicare al prezentului regulament conform articolului 1;
(b) executarea cererii in conformitate cu legislatia statului membru al instantei solicitate nu intra in atributiile puterii judiciare;
(c) instanta solicitanta nu se conformeaza solicitarii instantei solicitate de a completa cererea in conformitate cu articolul 8 in termen de 30 de zile de la data solicitarii sau
(d) nu se constituie un depozit sau nu se plateste un avans in conformitate cu articolul 18 alineatul (3) in termen de saizeci de zile din momentul in care instanta solicitata a solicitat constituirea unei astfel de depozit sau plata avansului.
(3) Executarea nu poate fi refuzata de catre instanta solicitata doar pe motiv ca in conformitate cu legislatia statului membru o instanta a statului membru respectiv are competenta exclusiva asupra cauzei respective sau ca legislatia statului membru respectiv nu admite dreptul de actiune prevazut in cerere.
(4) Daca se refuza indeplinirea cererii dintr-unul din motivele prevazute la alineatul (2), instanta solicitata informeaza instanta solicitanta cu privire la aceasta in termen de saizeci de zile de la primirea cererii de catre instanta solicitata prin intermediul formularului H din anexa.
Articolul 15
Notificarea intarzierii
In cazul in care instanta solicitata nu este in masura sa indeplineasca cererea in termen de nouazeci de zile de la primire, aceasta informeaza instanta solicitanta prin intermediul formularului G din anexa. Cand acest lucru se intampla, sunt precizate atat motivul intarzierii, cat si durata estimativa de care instanta considera ca are nevoie pentru a executa cererea.
Articolul 16
Procedura care urmeaza dupa executarea cererii
Instanta solicitata trimite fara intarziere instantei solicitante documentele care atesta executarea cererii si, daca este cazul, returneaza documentele primite de la instanta solicitanta. Documentele sunt insotite de o confirmare a executarii cererii prin intermediul formularului H din anexa.
Sectiunea 4
Indeplinirea directa a actului de cercetare de catre instanta solicitanta
Articolul 17
(1) Atunci cand o instanta doreste sa procedeze direct la un act de cercetare intr-un alt stat membru, acesta prezinta o cerere organismului central sau autoritatii competente din acest stat prevazute la articolul 3 alineatul (3), prin intermediul formularului I din anexa.
(2) Indeplinirea directa a actului de cercetare nu este posibila decat daca acest lucru poate avea loc pe baza voluntara, fara a fi nevoie sa se recurga la masuri de constrangere.
Atunci cand indeplinirea directa a unui act de cercetare implica audierea unei persoane, instanta solicitanta informeaza persoana respectiva ca audierea va avea loc pe baza voluntara.
(3) Actul de cercetare este indeplinit de catre un magistrat sau de orice alta persoana, cum ar fi un expert, desemnat in conformitate cu legislatia statului membru al instantei solicitante.
(4) In termen de treizeci de zile de la primirea cererii, organismul central sau autoritatea competenta a statului membru solicitat informeaza instanta solicitanta daca cererea este sau nu acceptata si, daca este necesar, in ce conditii urmeaza sa fie indeplinita aceasta in conformitate cu legislatia statului membru, prin intermediul formularului J.
In mod special, organismul central sau autoritatea competenta poate insarcina o instanta a statului membru din care face parte sa ia parte la indeplinirea actului de cercetare pentru a veghea la aplicarea corecta a prezentului articol si a conditiilor care au fost stabilite.
Organismul central sau autoritatea competenta incurajeaza utilizarea tehnologiei comunicatiilor, cum ar fi videoconferinta sau teleconferinta.
(5) Organismul central sau autoritatea competenta nu poate refuza indeplinirea directa a masurii de cercetare decat daca:
(a) cererea nu intra in domeniul de aplicare al prezentului regulament, conform articolului 1;
(b) cererea nu contine toate informatiile necesare in conformitate cu articolul 4 sau
(c) executarea directa solicitata este contrara principiilor fundamentale ale legislatiei statului membru din care face parte.
(6) Sub rezerva conditiilor stabilite in conformitate cu alineatul (4), instanta solicitanta executa cererea in conformitate cu legislatia statului membru din care face parte.
Sectiunea 5
Cheltuieli
Articolul 18
(1) Executarea unei cereri, in conformitate cu articolul 10, nu da dreptul la rambursarea taxelor sau cheltuielilor.
(2) Cu toate acestea, in cazul in care instanta solicitata cere acest lucru in conformitate cu legislatia statului membru din care face parte, instanta solicitanta, sub rezerva obligatiei partilor de a suporta cheltuielile conform dreptului statului membru din care face parte, asigura rambursarea fara intarziere:
- a onorariilor platite expertilor si interpretilor si
- a cheltuielilor rezultate in temeiul articolului 10 alineatele (3) si (4).
Obligatia partilor de a suporta aceste onorarii sau cheltuieli este reglementata de legislatia statului membru al instantei solicitante.
(3) Atunci cand este necesar avizul unui expert, instanta solicitata poate sa ceara instantei solicitante, inainte de indeplinirea cererii, un depozit sau un avans corespunzator in raport cu cheltuielile necesare. In toate celelalte cazuri, depozitul sau avansul nu reprezinta o conditie pentru indeplinirea cererii.
Depozitul sau avansul este efectuat de catre parti daca acest lucru este prevazut in legislatia statului membru al instantei solicitante.
CAPITOLUL III
DISPOZITII FINALE
Articolul 19
Norme de aplicare
(1) Comisia intocmeste si actualizeaza cu regularitate un manual, care este disponibil si in format electronic, continand informatiile comunicate de statele membre in conformitate cu articolul 22 si cu acordurile sau aranjamentele in vigoare, in conformitate cu articolul 21.
(2) Actualizarea sau modificarea tehnica a formularelor tip prezentate in anexa se efectueaza in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 20 alineatul (2).
#PAGEBREAK#
Articolul 20
Comitetul
(1) Comisia este asistata de un comitet.
(2) In cazul in care se face trimitere la prezentul aliniat, se aplica articolele 3 si 7 din Decizia 1999/468/CE.
(3) Comitetul isi adopta regulamentul de procedura.
Articolul 21
Relatia cu acordurile sau aranjamentele la care statele membre sunt sau vor fi parti
(1) In materia care intra in domeniul sau de aplicare, prezentul regulament are preponderenta fata de alte dispozitii continute in acordurile sau aranjamentele bilaterale sau multilaterale incheiate de statele membre si, in special, fata de Conventia de la Haga din 1 martie 1954 privind procedura civila si Conventia de la Haga din 18 martie 1970 privind obtinerea de probe in strainatate in materie civila sau comerciala, in relatiile dintre statele membre care sunt parte la acestea.
(2) Prezentul regulament nu impiedica statele membre sa mentina sau sa incheie acorduri sau aranjamente intre doua sau mai multe state membre pentru a facilita in mai mare masura obtinerea de probe, atat timp cat sunt compatibile cu prezentul regulament.
(3) Statele membre inainteaza Comisiei:
(a) pana la 1 iulie 2003, o copie a acordurilor sau a aranjamentelor mentinute intre statele membre prevazute la alineatul (2);
(b) o copie a acordurilor sau aranjamentelor incheiate intre statele membre prevazute la alineatul (2), precum si a proiectelor de astfel de acorduri sau aranjamente pe care intentioneaza sa le incheie si
(c) orice denuntare sau modificare adusa acestor acorduri sau aranjamente.
Articolul 22
Comunicarea
Pana la data de 1 iulie 2003 fiecare stat membru comunica Comisiei urmatoarele:
(a) in conformitate cu articolul 2 alineatul (2), lista care indica competenta teritoriala si, acolo unde este nevoie, competenta speciala a instantelor;
(b) numele si adresele organismelor centrale si ale autoritatilor competente in conformitate cu articolul 3, indicand competenta lor teritoriala;
(c) mijloacele tehnice disponibile pentru primirea solicitarilor la instantele de pe lista in conformitate cu articolul 2 alineatul (2);
(d) limbile acceptate pentru solicitari prevazute la articolul 5.
Statele membre informeaza Comisia despre orice schimbari ulterioare aduse acestor informatii.
Articolul 23
Revizuire
Pana la 1 ianuarie 2007 si ulterior la fiecare cinci ani, Comisia prezinta Parlamentului European, Consiliului si Comitetului Social si Economic un raport privind aplicarea prezentului regulament, acordand o atentie speciala aplicarii practice a articolului 3 alineatul (1) litera (c) si alineatul (3) si articolelor 17 si 18.
Articolul 24
Intrare in vigoare
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la 1 iulie 2001.
(2) Prezentul regulament se aplica de la 1 ianuarie 2004, cu exceptia articolelor 19, 21 si 22 care se aplica de la 1 iulie 2001.
Prezentul regulament este obligatoriu in toate elementele sale si se aplica direct in statele membre in conformitate cu Tratatul de instituire a Comunitatii Europene.
Adoptat la Bruxelles, 28 mai 2001.
Pentru Consiliu
Presedintele
T. Bodström
[1] JO C 314, 3.11.2000, p. 2.
[2] Aviz emis la 14 martie 2001 (nepublicat inca in Jurnalul Oficial).
[3] Aviz emis la 28 februarie 2001 (nepublicat inca in Jurnalul Oficial).
[4] JO L 160, 30.6.2000, p. 37.
[5] JO L 281, 23.11.1995, p. 31.
[6] JO L 24, 30.1.1998, p. 1.
[7] JO L 184, 17.7.1999, p. 23.
--------------------------------------------------
20010528
ANEXA
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
+++++ TIFF +++++
Comentarii articol (0)