PARLAMENTUL EUROPEAN ȘI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in special articolul 95,
avand in vedere propunerea Comisiei [1],
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social [2],
avand in vedere avizul Bancii Centrale Europene [3],
hotarand in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251 din tratat [4],
intrucat:
(1) O piata unica autentica a serviciilor financiare este esentiala pentru cresterea economica si crearea de locuri de munca in cadrul Comunitatii.
(2) O piata financiara integrata si eficienta presupune integritatea pietei. Buna functionare a pietelor de valori mobiliare si increderea publicului in aceste piete sunt premise indispensabile ale cresterii economice si prosperitatii. Abuzul de piata dauneaza integritatii pietelor financiare si submineaza increderea publicului in valorile mobiliare si instrumentele derivate.
(3) Comunicarea Comisiei din 11 mai 1999 intitulata "Punerea in aplicare a cadrului de actiune pentru serviciile financiare: plan de actiune" enumera o serie de actiuni necesare realizarii pietei unice a serviciilor financiare. Consiliul European de la Lisabona din aprilie 2000 a solicitat ca planul de actiune sa fie aplicat pana in 2005. Consiliul subliniaza necesitatea elaborarii unei directive referitoare la combaterea manipularii pietei.
(4) In sedinta din 17 iulie 2000, Consiliul a instituit Comitetul inteleptilor de reglementare a pietelor europene de valori mobiliare. In raportul sau final, comitetul a propus introducerea de noi tehnici legislative, bazate pe o abordare pe patru niveluri: principii-cadru, masuri de punere in aplicare, cooperare si punere in aplicare. Nivelul 1, directiva, ar trebui sa se limiteze la enuntarea marilor principii "cadru"; nivelul 2 ar trebui sa cuprinda masurile tehnice de punere in aplicare ce trebuie adoptate de Comisie, sprijinita de un comitet.
(5) Rezolutia adoptata de Consiliul European de la Stockholm din martie 2001 a aprobat raportul final al Comitetului inteleptilor si propunerea de abordare pe patru niveluri, pentru ca procesul de elaborare a legislatiei comunitare in domeniul valorilor mobiliare sa devina mai eficient si mai transparent.
(6) Prin rezolutia sa din 5 februarie 2002 privind punerea in aplicare a legislatiei din domeniul serviciilor financiare, Parlamentul European a subscris de asemenea la raportul Comitetului inteleptilor, pe baza declaratiei solemne a Comisiei facuta in fata Parlamentului in aceeasi zi si pe baza scrisorii adresate in data de 2 octombrie 2001 de Comisarul pentru piata interna presedintelui Comisiei economice si monetare a Parlamentului European cu privire la garantiile referitoare la rolul Parlamentului European in acest proces.
(7) Trebuie adoptate masurile necesare punerii in aplicare a prezentei directive in conformitate cu Decizia 1999/468/CE a Consiliului din 28 iunie 1999 de stabilire a procedurilor pentru exercitarea competentelor de punere in aplicare conferite Comisiei [5].
(8) Conform Consiliului European de la Stockhlom, ar trebui folosite mai frecvent masurile de punere in aplicare de nivel 2, pentru a garanta ca dispozitiile tehnice pot fi actualizate in functie de evolutia pietei si a supravegherii, iar pentru fiecare etapa a activitatilor de nivel 2 ar trebui stabilite termene.
(9) Parlamentul European ar trebui sa dispuna de un termen de trei luni de la prima transmitere a proiectului de masuri de aplicare, pentru a avea posibilitatea de a-l examina si de a emite un aviz. Cu toate acestea , durata poate fi redusa in caz de urgenta intemeiata. In cazul in care, in acest termen, Parlamentul adopta o rezolutie, Comisia trebuie sa reexamineze proiectul de masuri.
(10) Inovatiile financiare si tehnice (produse noi, tehnologii noi, dezvoltarea activitatilor transfrontaliere, Internetul) incurajeaza abuzul de piata, mijloacele si ocaziile de a comite astfel de abuzuri.
(11) Cadrul juridic comunitar existent, destinat sa protejeze integritatea pietei, este incomplet. Obligatiile legale variaza de la un stat membru la altul, creand de multe ori incertitudine in randul operatorilor economici referitor la concepte, definitii si aplicarea acestora. Unele state membre nu dispun de legislatie in domeniul manipularii cursului si a difuzarii de informatii inselatoare.
(12) Notiunea de abuz de piata se refera la utilizarile abuzive ale informatiilor confidentiale si la manipularile de piata. Legislatia referitoare la combaterea utilizarilor abuzive ale informatiilor confidentiale si cea referitoare la manipularile de piata au in vedere acelasi obiectiv: sa asigure integritatea pietelor financiare comunitare si sa consolideze increderea investitorilor in respectivele piete. De aceea, se recomanda adoptarea unui set comun de norme pentru a combate atat utilizarile abuzive ale informatiilor confidentiale, cat si manipularile de piata. O directiva unica ar asigura, in ansamblul Comunitatii, acelasi cadru pentru repartizarea responsabilitatilor, aplicarea normelor si cooperarea.
(13) Avand in vedere evolutia pietelor financiare si a legislatiei comunitare de la adoptarea Directivei 89/592/CEE a Consiliului din 13 noiembrie 1989 de coordonare a reglementarilor referitoare la utilizarile abuzive ale informatiilor confidentiale [6], directiva in cauza ar trebui inlocuita pentru a se asigura concordanta cu legislatia referitoare la combaterea manipularilor de piata. In acelasi timp, este necesara o noua directiva pentru a evita lacunele din legislatia comunitara, care ar putea permite comportamente ilicite, ar submina increderea publicului si ar aduce astfel atingere bunei functionari a pietelor.
(14) Prezenta directiva raspunde preocuparilor exprimate de statele membre, dupa atentatele teroriste din 11 septembrie 2001, cu privire la lupta impotriva finantarii activitatilor teroriste.
(15) Utilizarile abuzive ale informatiilor confidentiale si manipularile pietei contravin transparentei integrale si adecvate a pietei, o premisa indispensabila in domeniul tranzactionarii pentru toti actorii economici care intervin pe pietele financiare integrate.
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
(16) Informatia confidentiala este acea informatie cu caracter precis care nu a fost facuta publica si care se refera in mod direct sau indirect la unul sau mai multi emitenti de instrumente financiare ori la unul sau mai multe instrumente financiare. Informatia care ar putea influenta in mod semnificativ evolutia si formarea cursurilor pe o piata reglementata ca atare ar putea fi considerata informatie care in mod indirect se refera la unul sau mai multi emitenti de instrumente financiare ori la unul sau mai multe instrumente financiare derivate aferente acestora.
(17) In ceea ce priveste utilizarile abuzive ale informatiilor confidentiale, trebuie sa se tina seama de cazurile in care informatia confidentiala nu isi are originea in profesia sau functia exercitata, ci in activitatile criminale a caror pregatire sau executare ar putea influenta in mod semnificativ cursul unuia sau mai multor instrumente financiare sau formarea cursului pe o piata reglementata ca atare.
(18) Folosirea informatiei confidentiale poate consta in dobandirea sau cedarea de instrumente financiare de catre o parte implicata care stie sau care ar trebui sa stie ca informatia pe care o detine are caracter confidential. In acest caz, autoritatile competente ar trebui sa stabileasca ce ar fi trebuit sa stie in circumstantele date o persoana normala si rationala. Mai mult, simplul fapt ca cei care creaza piata, organismele abilitate sa actioneze in calitate de contraparte sau persoanele abilitate sa execute ordine pentru terti ce detin informatii confidentiale se limiteaza, in primele doua cazuri, la a desfasura activitati legitime de cumparare sau de vanzare de instrumente financiare sau, in ultimul caz, la a executa un ordin in conformitate cu normele aplicabile, nu ar trebui sa fie considerat uz de informatie confidentiala.
(19) Statele membre ar trebui sa combata practica cunoscuta ca "front running", inclusiv "front running-ul" in materie de instrumente derivate din produse de baza, in cazul in care aceasta practica reprezinta un abuz de piata in sensul definitiilor prevazute de prezenta directiva.
(20) Persoana care efectueaza tranzactii sau emite ordine care constituie manipulari de piata poate stabili ca motivele pentru efectuarea tranzactiilor sunt legitime si ca tranzactiile si ordinele sunt conforme cu practicile admise pe piata reglementata in cauza. Se pot aplica si sanctiuni in cazul in care autoritatea competenta stabileste ca exista un alt motiv, nelegitim, in spatele respectivelor tranzactii sau ordine.
(21) Autoritatea competenta poate emite orientari privind subiectele din prezenta directiva, de exemplu, definirea informatiei confidentiale referitoare la instrumente derivate din produse de baza sau la punerea in aplicare a definirii practicilor de piata acceptate in cadrul definirii manipularii de piata. Respectivele orientari trebuie sa fie conforme cu dispozitiile directivei si cu masurile de punere in aplicare adoptate in conformitate cu procedura de comitologie.
(22) Statele membre ar trebui sa fie in masura sa stabileasca modul cel mai potrivit de reglementare pentru persoanele care elaboreaza sau difuzeaza lucrari de cercetare despre instrumente financiare ori emitenti de instrumente financiare sau pentru persoanele care elaboreaza si difuzeaza alte informatii care recomanda sau sugereaza strategii de investitie, inclusiv mecanismele potrivite de auto-reglementare, care ar trebui notificate Comisiei.
(23) Publicarea de informatii confidentiale de catre emitenti pe site-urile lor de Internet trebuie efectuata cu respectarea normelor referitoare la transferul de date cu caracter personal catre tari terte prevazute de Directiva 95/46/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date [7].
(24) Comunicarea rapida si echitabila a informatiei catre public consolideaza integritatea pietei, in vreme ce prezentarea selectiva din partea emitentilor poate determina pierderea increderii investitorilor in integritatea pietelor financiare. Actorii economici profesionisti ar trebui sa contribuie la integritatea pietei prin diferite mijloace. Acestea pot include, de exemplu, stabilirea de "liste gri", punerea in aplicare a unor ferestre de tranzactionare pentru categoriile de personal sensibile, elaborarea de coduri interne de conduita si crearea de "ziduri chinezesti". Astfel de masuri de prevenire pot contribui la combaterea abuzului de piata numai in cazul in care sunt puse in aplicare cu fermitate si in care fac obiectul unor controale riguroase. Un control adecvat al punerii in aplicare a acestor masuri presupune de exemplu numirea unor responsabili cu respectarea acestor prevederi in cadrul organismelor in cauza si controale periodice efectuate de auditori independenti.
(25) Mijloacele moderne de comunicare permit profesionistilor pietelor financiare si investitorilor privati sa beneficieze de o mai mare egalitate la accesul la informatiile financiare, dar in acelasi timp creste riscul difuzarii unor informatii false sau inselatoare.
(26) O mai mare transparenta a tranzactiilor efectuate de persoanele cu responsabilitati de conducere in cadrul emitentilor de instrumente financiare si, dupa caz, a persoanelor care le sunt asociate, constituie o masura de prevenire a abuzului de piata. Publicarea acestor tranzactii, cel putin la nivel individual, poate constitui de asemenea o importanta sursa de informatii pentru investitori.
(27) Operatorii de piata trebuie sa contribuie la prevenirea abuzurilor de piata si sa adopte dispozitiile structurale ce vizeaza prevenirea si identificarea practicilor de manipulare a pietei. Aceste dispozitii pot cuprinde cerinte cu privire la transparenta tranzactiilor incheiate, publicarea integrala a acordurilor in materie de reglementare a cursului, un sistem echitabil de asociere a ordinelor la bursa, introducerea unui sistem eficient de identificare a ordinelor atipice, un sistem viabil de stabilire a cursului de referinta la instrumentele financiare si claritatea normelor privind suspendarea tranzactiilor.
(28) Interpretarea si aplicarea prezentei directive de catre statele membre trebuie efectuata in conformitate cu prevederile unor reglementari eficiente pentru a proteja interesele detinatorilor de valori mobiliare cu drept de vot in cadrul unei societati (sau care pot detine drepturi de vot ca urmare a exercitarii drepturilor sau a conversiei), in cazul in care societatea face obiectul unei licitatii publice de preluare sau unei alte propuneri de schimbare a formei de control. In special, prezenta directiva nu impiedica un stat membru sa puna in aplicare sau sa mentina masurile pe care le considera oportune in acest scop.
(29) Accesul la o informatie confidentiala referitoare la o alta societate si folosirea acestei informatii in cadrul unei licitatii publice de preluare cu scopul obtinerii controlului asupra respectivei societati sau in cadrul unei propuneri de fuzionare cu respectiva societate nu trebuie considerate, in sine, utilizare abuziva a informatiilor confidentiale.
(30) Deoarece dobandirea sau cedarea de instrumente financiare presupune in mod necesar decizia prealabila de a dobandi sau de a ceda din partea persoanei care intreprinde una din aceste operatiuni, faptul de a dobandi sau a ceda nu ar trebui sa constituie in sine uz de informatie confidentiala.
#PAGEBREAK#
(31) Nu ar trebui sa fie considerate informatii confidentiale lucrarile de cercetare si previziunile elaborate pe baza datelor publice si, prin urmare, nici tranzactiile efectuate pe baza acestor lucrari sau previziuni nu constituie in sine utilizare abuziva a informatiilor confidentiale in sensul prezentei directive.
(32) Statele membre si Sistemul European al Bancilor Centrale, bancile centrale nationale sau orice alt organism desemnat in mod oficial sau orice persoana care actioneaza in numele acestora nu ar trebui sa intampine obstacole in aplicarea politicii monetare, valutare si de gestionare a datoriei publice.
(33) In anumite imprejurari, stabilizarea instrumentelor financiare sau tranzactiile cu actiuni proprii in programe de rascumparare pot fi justificate prin motive de ordin economic si de aceea nu ar trebui asimilate abuzului de piata. Trebuie elaborate standarde comune care sa furnizeze precizari concrete in acest domeniu.
(34) Dezvoltarea pietelor financiare, modificarile rapide si gama de noi produse si inovatii presupun aplicarea pe scara larga a prezentei directive la nivelul instrumentelor si tehnicilor financiare in cauza, pentru a garanta integritatea pietelor financiare comunitare.
(35) Pentru a asigura conditii de egalitate pe pietele financiare comunitare, ar trebui prevazuta o aplicare extinsa la nivel geografic a dispozitiilor prezentei directive. In ceea ce priveste instrumentele derivate care nu sunt admise la tranzactionare, dar care intra sub incidenta prezentei directive, fiecare stat membru trebuie sa poata fi in masura sa sanctioneze actele savarsite pe teritoriul sau ori in strainatate si care se refera la instrumente financiare subiacente admise la tranzactionare pe o piata reglementata situata sau care functioneaza pe teritoriul sau ori pentru care s-a depus o cerere de admitere la tranzactionare pe aceasta piata reglementata. De asemenea, fiecare stat membru trebuie sa fie in masura sa sanctioneze actele savarsite pe teritoriul sau care se refera la instrumente financiare subiacente admise la tranzactionare pe o piata reglementata intr-un stat membru sau pentru care s-a depus o cerere de admitere la tranzactionare pe aceasta piata.
(36) Multitudinea autoritatilor competente din statele membre, cu responsabilitati diferite, poate crea confuzie in randul operatorilor economici. Fiecare stat membru ar trebui sa desemneze o singura autoritate competenta care sa isi asume cel putin responsabilitatea finala in controlul respectarii dispozitiilor adoptate in conformitate cu prezenta directiva si colaborarea la nivel international. Autoritatea in cauza ar trebui sa fie de natura administrativa, pentru a-i fi garantata independenta in raport cu operatorii economici si pentru a evita conflictele de interese. Statele membre trebuie sa asigure o finantare corespunzatoare a autoritatii competente in conformitate cu legislatia interna. Autoritatea trebuie sa dispuna de mecanismele de consultare adecvate pentru a opera eventualele modificari ce trebuie aduse legislatiei interne, de exemplu un comitet consultativ compus din reprezentantii emitentilor, ai prestatorilor de servicii financiare si ai consumatorilor, astfel incat sa fie pe deplin informata despre pozitia si preocuparile acestora.
(37) Un minim ansamblu comun de competente si de mijloace de actiune ferme cu care sa fie investite autoritatile competente din fiecare stat membru va garanta eficienta supravegherii. Intreprinderile de pe piata si toti operatorii economici ar trebui sa contribuie, de asemenea, fiecare la nivelul sau, la integritatea pietei. In acest sens, desemnarea unei autoritati competente unice care sa se ocupe de abuzurile de piata nu exclude relatiile de colaborare sau constituirea unei delegatii, sub responsabilitatea autoritatii competente, care sa actioneze intre autoritate si intreprinderile de pe piata in vederea garantarii unui control eficient al respectarii dispozitiilor adoptate in temeiul prezentei directive.
(38) Pentru a garanta eficienta cadrului comunitar referitor la abuzurile de piata, orice incalcare a interdictiilor sau a obligatiilor prevazute in conformitate cu prezenta directiva trebuie imediat identificata si sanctionata. In acest sens, sanctiunile trebuie sa fie suficient de descurajatoare si direct proportionale cu gravitatea incalcarii si cu beneficiile realizate si trebuie aplicate in mod consecvent.
(39) Statele membre ar trebui sa aiba in vedere in momentul definirii masurilor si sanctiunilor administrative necesitatea de a asigura o anumita omogenitate a reglementarilor de la un stat membru la altul.
(40) Dezvoltarea activitatilor transfrontaliere face necesara consolidarea cooperarii intre autoritatile nationale competente si definirea unui set extins de dispozitii care sa reglementeze schimbul de informatii. Organizarea supravegherii si a competentelor de investigatie din fiecare stat membru nu ar trebui sa restrictioneze cooperarea intre autoritatile nationale competente.
#PAGEBREAK#
(41) Dat fiind ca obiectivul actiunii propuse, respectiv prevenirea abuzurilor de piata sub forma utilizarilor abuzive ale informatiilor confidentiale si a manipularii pietei, nu poate fi realizat in mod corespunzator de catre statele membre si, date fiind dimensiunile si efectele actiunii, se poate realiza, prin urmare, mai bine la nivel comunitar, Comunitatea poate lua masuri in conformitate cu principiul subsidiaritatii consacrat la articolul 5 din tratat. In conformitate cu principiul proportionalitatii enuntat la articolul mentionat anterior, prezenta directiva nu depaseste ceea ce este necesar pentru a atinge acest obiectiv.
(42) Pentru a tine seama de evolutia pietelor financiare, uneori pot fi necesare orientari tehnice si masuri de aplicare a normelor enuntate de prezenta directiva. In consecinta, Comisia trebuie sa fie abilitata sa adopte masurile de aplicare, cu conditia ca acestea sa nu modifice elementele esentiale ale prezentei directive si Comisia sa actioneze in conformitate cu principiile enuntate de prezenta directiva dupa consultarea Comitetului european pentru valori mobiliare instituit prin Decizia 2001/528/CE a Comisiei [8].
(43) In exercitarea competentelor de punere in aplicare pe care i le confera prezenta directiva, Comisia respecta urmatoarele principii:
- necesitatea de a asigura increderea investitorilor in pietele financiare prin promovarea de norme stricte in materie de transparenta a respectivelor piete,
- necesitatea de a oferi investitorilor o gama larga de instrumente concurente, precum si un nivel de prezentare a informatiei si de protectie adaptata situatiei fiecaruia,
- necesitatea de a se asigura ca autoritatile de reglementare independente pun in aplicare reglementarile in mod consecvent, mai ales in ceea ce priveste combaterea criminalitatii economice,
- necesitatea unui grad ridicat de transparenta si de consultare cu toti participantii la piata, cu Parlamentul European si cu Consiliul,
- necesitatea de a incuraja inovatia pe pietele financiare pentru a asigura dinamismul si eficienta acestora,
- necesitatea de a pastra integritatea pietei printr-un control strict si capabil de reactii adecvate al inovatiei financiare,
- importanta reducerii costurilor de capital si inlesnirea accesului la capital,
- echilibrul pe termen lung al costurilor si beneficiilor participantilor la piata (inclusiv pentru intreprinderile mici si mijlocii si pentru micii investitori) in contextul masurilor de punere in aplicare,
- necesitatea de a promova competitivitatea la nivel international a pietelor financiare ale Uniunii Europene, fara a aduce atingere nevoii de cooperare internationala,
- necesitatea de a asigura conditii de egalitate in activitatea tuturor participantilor la piata prin stabilirea de norme comunitare ori de cate ori se dovedeste oportun,
- necesitatea de a respecta disparitatile dintre pietele nationale, in cazul in care acestea nu aduc atingere coerentei pietei unice,
- necesitatea de a asigura coerenta cu celelalte prevederi ale legislatiei comunitare din acest domeniu, dezechilibrul in informare si lipsa de transparenta putand compromite buna functionare a pietelor si aduce prejudicii consumatorilor si micilor investitori.
(44) Prezenta directiva respecta drepturile fundamentale si principiile recunoscute in mod deosebit de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, in special la articolul 11, precum si la articolul 10 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului. In acest sens, prezenta directiva nu impiedica in nici un fel statele membre sa puna in aplicare prevederile constitutionale in materie de libertate a presei si de libertate de exprimare in mijloacele de comunicare in masa,
ADOPTA PREZENTA DIRECTIVA:
Articolul 1
In sensul prezentei directive, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
(1) "informatie confidentiala" inseamna orice informatie cu caracter precis care nu a fost facuta publica si care se refera in mod direct sau indirect la unul sau mai multi emitenti de instrumente financiare si care, in cazul in care ar fi facuta publica, ar fi susceptibila de a influenta in mod semnificativ cursul instrumentelor financiare in cauza sau cursul instrumentelor financiare derivate conexe.
Pentru instrumentele derivate din produse de baza, prin "informatie confidentiala" se intelege orice informatie cu caracter precis care nu a fost facuta publica si care se refera in mod direct sau indirect la unul sau mai multe instrumente derivate si pe care utilizatorii de pe pietele pe care se tranzactioneaza aceste instrumente se asteapta sa o primeasca in conformitate cu practicile de piata admise pe aceste piete.
Pentru persoanele insarcinate cu executarea ordinelor referitoare la instrumente financiare, prin "informatie confidentiala" se intelege, de asemenea, orice informatie transmisa de un client si care are legatura cu ordinele in asteptare ale clientului, care este de natura precisa si care se refera in mod direct sau indirect la unul sau mai multi emitenti de instrumente financiare ori la unul sau mai multe instrumente financiare si care, in cazul in care ar fi facuta publica, ar fi susceptibila de a influenta in mod semnificativ cursul instrumentelor financiare in cauza sau cursul instrumentelor financiare derivate conexe;
(2) "manipularile pietei" inseamna:
(a) tranzactiile sau ordinele la tranzactionare:
- care ofera sau sunt susceptibile de a oferi indicatii false sau inselatoare in ceea ce priveste oferta, cererea sau cursul instrumentelor financiare, sau
- care stabilesc prin actiunea uneia sau mai multor persoane care actioneaza in mod concertat, cursul unuia sau mai multor instrumente financiare la un nivel anormal sau artificial,
exceptand cazul in care persoana care a efectuat tranzactia sau care a emis ordinele considera ca motivele care au determinat-o sa procedeze astfel sunt legitime si ca respectivele tranzactii sau ordine sunt conforme cu practicile de piata admise pe piata reglementata in cauza;
(b) efectuarea unor tranzactii sau emiterea unor ordine prin recurgerea la proceduri fictive sau la orice alta forma de inselaciune sau artificiu;
(c) difuzarea, prin intermediul mijloacelor de comunicare in masa (inclusiv Internet) sau prin orice alt mijloc, de informatii care ofera sau sunt susceptibile de a oferi indicatii false sau inselatoare despre instrumentele financiare, inclusiv raspandirea de zvonuri si difuzarea de informatii false sau inselatoare in contextul in care persoana care a difuzat informatiile stia sau trebuia sa stie ca informatiile sunt false sau inselatoare. In cazul jurnalistilor care actioneaza in cadrul exercitiului profesiei, acest tip de difuzare a informatiei trebuie evaluat, fara a aduce atingere articolului 11, tinandu-se seama de reglementarile care se aplica profesiei lor, cu conditia ca aceste persoane sa nu obtina, in mod direct sau indirect, foloase sau beneficii ca urmare a difuzarii informatiilor in cauza.
In special, exemplele de mai jos rezulta din definitia principala enuntata la literele (a), (b) si (c) anterioare:
- faptul ca una sau mai multe persoane actioneaza in mod concertat pentru a-si asigura o pozitie dominanta asupra ofertei sau cererii unui instrument financiar, avand drept efect stabilirea directa sau indirecta a pretului de cumparare sau de vanzare sau crearea de alte conditii de tranzactionare inechitabile,
- faptul de a cumpara sau de a vinde instrumente financiare in momentul inchiderii pietei pentru a induce in eroare pe investitorii care actioneaza pe baza cursului la inchidere,
- faptul de a beneficia de accesul ocazional sau regulat la mijloacele de comunicare in masa traditionale sau electronice prin emiterea unei opinii asupra unui instrument financiar (sau indirect asupra emitentului acestuia) dupa ce s-a adoptat o pozitie asupra acestui instrument si de a profita de pe urma impactului respectivei opinii asupra cursului respectivului instrument fara a fi facut concomitent public, intr-un mod corect si eficient, conflictul de interese in cauza.
Definitiile manipularii de piata sunt adaptate in asa fel incat sa poata cuprinde noile comportamente care constituie de fapt manipulari de piata;
#PAGEBREAK#
(3) "instrument financiar" inseamna:
- valorile mobiliare astfel cum sunt definite de Directiva 93/22/CEE din 10 mai 1993 privind serviciile de investitii in domeniul valorilor mobiliare [9],
- cota parte din fonduri de plasament colectiv,
- instrumentele pietei monetare,
- contractele financiare la termen (futures), inclusiv instrumentele echivalente cu decontare in numerar,
- contractele la termen pe rata dobanzii,
- contractele swap pe rata dobanzii, pe devize si pe actiuni,
- optiunile de cumparare sau de vanzare a oricarui instrument care se incadreaza in categoriile respective, inclusiv instrumentele echivalente cu decontare in numerar. Se incadreaza in aceasta categorie in special optiunile valutare si pe rata dobanzii,
- instrumentele derivate din produse de baza,
- orice alt instrument admis sau care face obiectul unei cereri de admitere la tranzactionare pe o piata reglementata intr-un stat membru;
(4) "piata reglementata" inseamna piata definita la articolul 1 alineatul (13) din Directiva 93/22/CEE;
(5) "practici de piata admise" inseamna practicile care sunt susceptibile a fi folosite pe una sau mai multe piete financiare si care sunt acceptate de autoritatea competenta in conformitate cu orientarile adoptate de Comisie si cu procedura prevazuta la articolul 17 alineatul (2);
(6) "persoana" inseamna orice persoana fizica sau juridica;
(7) "autoritate competenta" inseamna autoritatea administrativa desemnata in conformitate cu articolul 11.
Pentru a tine seama de evolutia pietelor financiare si pentru a asigura aplicarea uniforma a prezentei directive in cadrul Comunitatii, Comisia adopta, in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 17 alineatul (2), masurile de punere in aplicare mentionate la punctele 1, 2 si 3 din prezentul articol.
Articolul 2
(1) Statele membre interzic oricarei persoane mentionate in al doilea paragraf si care detine informatii confidentiale sa foloseasca respectivele informatii pentru a dobandi, a ceda sau pentru a incerca sa dobandeasca sau sa cedeze, pentru sine sau pentru o terta parte, in mod direct sau indirect, instrumentele financiare la care se refera informatiile in cauza.
Primul paragraf se aplica oricarei persoane care detine o astfel de informatie:
(a) datorita calitatii sale de membru in cadrul unui organism administrativ, de conducere sau de supraveghere a emitentului sau
(b) datorita participarii sale la capitalul emitentului sau
(c) datorita accesului sau la informatie prin exercitarea muncii, profesiei sau functiilor sau
(d) datorita activitatilor sale ilicite.
(2) In cazul in care persoana mentionata la alineatul (1) este o persoana juridica, interdictia prevazuta de alineatul respectiv se aplica in egala masura persoanelor fizice care participa la decizia de a efectua tranzactia pe seama persoanei juridice respective.
(3) Prezentul articol nu se aplica tranzactiilor incheiate pentru a garanta executarea unei obligatii scadente de dobandire sau cedare a unor instrumente financiare, in cazul in care obligatia decurge dintr-un acord incheiat inainte ca persoana respectiva sa detina o informatie confidentiala.
Articolul 3
Statele membre interzic persoanelor care se afla sub incidenta prevederilor restrictive de la articolul 2:
(a) sa comunice informatia confidentiala altei persoane, cu exceptia situatiei in care aceasta are loc in cadrul normal al exercitarii muncii, profesiei sau functiilor sale;
(b) sa recomande unei alte persoane sa dobandeasca sau sa cedeze ori sa dobandeasca sau sa cedeze prin mijlocirea altei persoane, pe baza informatiei confidentiale, instrumentele financiare la care se refera informatia in cauza.
Articolul 4
Statele membre se asigura ca articolele 2 si 3 se aplica in egala masura oricarei persoane, alta decat cele mentionate in respectivele articole, care detine informatii confidentiale si care stie sau ar trebui sa stie ca este vorba de informatii confidentiale.
Articolul 5
Statele membre interzic oricarei persoane sa se implice in manipulari de piata.
Articolul 6
(1) Statele membre se asigura ca emitentii de instrumente financiare fac publice, de indata ce este posibil, informatiile confidentiale care se refera in mod direct la respectivii emitenti.
Fara a aduce atingere masurilor luate pentru a respecta dispozitiile primului paragraf, statele membre se asigura ca emitentii afiseaza pe site-ul lor de internet, pe durata unei perioade corespunzatoare, orice informatie confidentiala pe care trebuie sa o faca publica.
(2) Un emitent poate amana, pe proprie raspundere, publicarea unei informatii confidentiale, in sensul alineatului (1), pentru a nu aduce atingere intereselor sale legitime, sub rezerva ca omisiunea in cauza nu trebuie sa induca in eroare publicul si ca emitentul trebuie sa fie in masura sa asigure confidentialitatea respectivei informatii. Statele membre pot solicita ca emitentii sa aduca la cunostinta autoritatii competente decizia de amanare a publicarii informatiei confidentiale.
(3) In cazul in care un emitent sau o persoana care actioneaza in numele sau pe seama acestuia comunica unui tert o informatie confidentiala in cursul exercitarii normale a muncii, profesiei sau functiei sale, in sensul articolului 3 litera (a), statele membre solicita ca aceasta informatie sa fie facuta publica integral si efectiv, fie simultan in cazul comunicarii intentionate, fie rapid in cazul comunicarii accidentale.
Dispozitiile primului paragraf nu se aplica in cazul in care persoana care primeste informatia are obligatia de confidentialitate, indiferent daca aceasta obligatie se intemeiaza pe un act cu putere de lege, act administrativ, dispozitii statutare sau clauze contractuale.
Statele membre solicita emitentilor sau persoanelor care actioneaza in numele si pe seama acestora sa stabileasca o lista cu persoanele care lucreaza pentru ei pe baza unui contract de munca sau a altei forme de colaborare si care au acces la informatii confidentiale. Emitentii si persoanele care actioneaza in numele si pe seama lor actualizeaza permanent respectiva lista si o comunica autoritatii competente la solicitarea acesteia.
(4) Persoanele care au responsabilitati de conducere in cadrul unui emitent de instrumente financiare si, dupa caz, persoanele care au o legatura stransa cu acestea, comunica cel putin autoritatii competente tranzactiile efectuate pe seama lor si cu referire la actiunile emitentului respectiv, la instrumente financiare derivate sau alte instrumente financiare care le sunt asociate. Statele membre se asigura ca publicului ii este inlesnit accesul la informatiile referitoare la aceste tranzactii, cel putin pe baza individuala, de indata ce acest lucru este posibil.
(5) Statele membre se asigura ca exista reglementarile corespunzatoare pentru a garanta ca persoanele care elaboreaza sau difuzeaza lucrari de cercetare referitoare la instrumentele financiare sau la emitentii de instrumente financiare ori persoanele care elaboreaza si difuzeaza alte informatii care recomanda sau sugereaza o strategie de investitie, informatii destinate canalelor de distributie sau publicului, iau masurile necesare pentru a se asigura ca informatia este prezentata in mod echitabil si mentioneaza interesele personale sau existenta unor conflicte de interese in raport cu instrumentele financiare la care fac mentiune informatiile in cauza. Detaliile reglementarilor in cauza sunt comunicate Comisiei.
(6) Statele membre se asigura ca operatorii de piata adopta dispozitiile structurale ce urmaresc sa previna si sa identifice practicile de manipulare a pietei.
(7) Pentru a asigura respectarea prevederilor alineatelor (1)-(5), autoritatea competenta ia masurile necesare pentru a se asigura ca publicul este bine informat.
(8) Institutiile publice care difuzeaza statistici susceptibile de a influenta in mod semnificativ piata financiara fac publice informatiile in cauza in mod echitabil si transparent.
(9) Statele membre dispun ca persoanele care efectueaza tranzactii cu instrumente financiare cu titlu profesional sa anunte fara intarziere autoritatea competenta in cazul in care persoanele in cauza au motive sa creada ca o tranzactie poate constitui utilizare abuziva a informatiilor confidentiale sau manipulare a pietei.
#PAGEBREAK#
(10) Pentru a tine seama de evolutiile in plan tehnic ale pietelor financiare si pentru a asigura uniformitatea in punerea in aplicare a prezentei directive, Comisia adopta, in conformitate cu procedura descrisa la articolul 17 alineatul (2), masurile de aplicare referitoare la:
- modalitatile tehnice prin care trebuie facute publice informatiile confidentiale, in conformitate cu alineatele (1) si (3),
- modalitatile tehnice prin care publicarea informatiilor confidentiale poate fi amanata in conformitate cu alineatul (2),
- modalitatile tehnice care permit o abordare usoara si comuna a punerii in aplicare a alineatului (2) teza a doua,
- conditiile in care emitentii sau entitatile ce actioneaza in numele acestora stabilesc liste cu persoanele care lucreaza pentru ei si au acces la informatii confidentiale, in conformitate cu alineatul (3), precum si conditiile de actualizare a listelor,
- categoriile de persoane care au obligatia, in conformitate cu alineatul (4), de a dezvalui informatia, si caracteristicile unei tranzactii, inclusiv volumul sau, care duc la obligatia de a o comunica, precum si modalitatile tehnice in care se realizeaza declararea catre autoritatea competenta,
- modalitatile tehnice care permit sa se asigure, pentru diferitele categorii de persoane mentionate la alineatul (5), o prezentare echitabila a lucrarilor de cercetare si a informatiilor ce recomanda o strategie de investitie si o comunicare a intereselor deosebite sau a conflictelor de interese mentionate la alineatul (5); respectivele modalitati iau in considerare normele, inclusiv pe cele interne, ce reglementeaza profesia de jurnalist,
- modalitatile tehnice prin care persoanele mentionate la alineatul (9) trebuie sa informeze autoritatea competenta.
Articolul 7
Prezenta directiva nu se aplica – din considerente ce tin de politica monetara, valutara sau de gestionare a datoriei publice – tranzactiilor efectuate de catre un stat membru, de Sistemul European al Bancilor Centrale, de o banca centrala nationala, de orice organism desemnat in mod oficial sau de orice persoana care actioneaza pe seama acestora. Statele membre pot extinde aceasta derogare asupra statelor lor federate sau autoritatilor locale similare in ceea ce priveste gestionarea datoriei lor publice.
Articolul 8
Interdictiile prevazute de prezenta directiva nu se aplica tranzactiilor cu actiuni proprii efectuate in cadrul programelor de "rascumparare" si nici masurilor de stabilizare a unui instrument financiar, cu conditia ca aceste tranzactii sa se efectueze in conformitate cu masurile de aplicare adoptate conform procedurii mentionate la articolul 17 alineatul (2).
Articolul 9
Prezenta directiva se aplica oricarui instrument financiar admis la tranzactionare pe o piata reglementata in cel putin un stat membru sau pentru care s-a depus o cerere de admitere la tranzactionare pe o astfel de piata, indiferent daca tranzactia in sine a avut loc pe piata respectiva sau nu.
Articolele 2, 3 si 4 se aplica oricarui instrument financiar care nu este admis la tranzactionare pe o piata reglementata dintr-un stat membru, dar a carui valoare depinde de un instrument financiar mentionat la primul paragraf.
Articolul 6 alineatele (1)-(3) nu se aplica emitentilor care nu au solicitat sau care nu sunt de acord cu admiterea instrumentelor lor financiare la tranzactionare pe o piata reglementata dintr-un stat membru.
#PAGEBREAK#
Articolul 10
Statele membre aplica interdictiile si obligatiile prevazute de prezenta directiva:
(a) actiunilor efectuate pe teritoriul lor sau in afara acestuia cu referire la instrumentele financiare admise la tranzactionare pe o piata reglementata situata sau care functioneaza pe teritoriul lor sau pentru care a fost depusa o cerere de admitere la tranzactionare pe piata respectiva;
(b) actiunilor efectuate pe teritoriul lor cu privire la instrumentele financiare admise la tranzactionare pe o piata reglementata dintr-un stat membru sau pentru care s-a depus o cerere de admitere la tranzactionare pe o astfel de piata.
Articolul 11
Fara a aduce atingere competentelor autoritatilor judiciare, fiecare stat membru desemneaza o autoritate administrativa unica, cu competente in asigurarea aplicarii dispozitiilor adoptate in conformitate cu prezenta directiva.
Statele membre stabilesc dispozitii si proceduri eficiente de consultare a participantilor la piata in legatura cu eventualele modificari ale legislatiei interne. Dispozitiile se pot referi la crearea de comitete consultative pe langa fiecare autoritate competenta, componenta acestora trebuind sa reflecte diversitatea participantilor la piata, fie ca este vorba despre emitenti, prestatori de servicii financiare sau consumatori.
Articolul 12
(1) Autoritatea competenta este investita cu toate competentele de supraveghere si de investigatie necesare exercitarii functiilor sale. Autoritatea exercita competentele:
(a) direct sau
(b) in colaborare cu alte autoritati sau cu alte intreprinderi de pe piata sau
(c) prin delegare catre alte autoritati sau intreprinderi de pe piata sub responsabilitatea sa sau
(d) prin sesizarea autoritatilor judiciare competente.
(2) Fara a aduce atingere articolului 6 alineatul (7), competentele mentionate la alineatul (1) din prezentul articol sunt exercitate in conformitate cu legislatia interna si includ cel putin urmatoarele drepturi:
(a) dreptul de acces la orice document sub orice forma si dreptul de a primi o copie;
(b) dreptul de a cere informatii oricaror persoane, inclusiv celor care intervin succesiv in transmiterea ordinelor sau in efectuarea tranzactiilor respective, precum si mandatarilor acestora si, daca este necesar, dreptul de a cita o persoana si de a o audia;
(c) dreptul de a efectua inspectii la fata locului;
(d) dreptul de a cere inregistrarile telefonice si schimburile de date existente;
(e) dreptul de a cere incetarea oricarei practici contrare dispozitiilor adoptate in punerea in aplicare a prezentei directive;
(f) dreptul de a suspenda tranzactionarea instrumentelor financiare respective;
(g) dreptul de a cere inghetarea si punerea sub sechestru a activelor;
(h) dreptul de a cere interzicerea temporara a activitatii profesionale.
(3) Prezentul articol se aplica fara a aduce atingere dispozitiilor de drept intern cu privire la secretul profesional.
Articolul 13
Obligatia de secret profesional se aplica tuturor persoanelor care lucreaza sau care au lucrat pentru autoritatea competenta sau pentru autoritati sau intreprinderi de pe piata, carora autoritatea competenta le-a delegat prerogativele sale, inclusiv inspectorilor si expertilor mandatati de respectiva autoritate. Informatiile care intra sub incidenta secretului profesional nu pot fi comunicate nici unei alte persoane sau autoritati decat in temeiul dispozitiilor legale.
Articolul 14
(1) Fara a aduce atingere dreptului lor de a impune sanctiuni penale, statele membre se asigura ca, in conformitate cu legislatia interna, se pot lua masuri administrative corespunzatoare sau ca pot fi aplicate sanctiuni administrative persoanelor responsabile de incalcarea dispozitiilor adoptate pentru aplicarea prezentei directive. Statele membre garanteaza ca masurile in cauza sunt efective, proportionale si cu efect de descurajare.
(2) Comisia stabileste, pentru informare, in conformitate cu procedura mentionata la articolul 17 alineatul (2), o lista cu masurile si sanctiunile administrative mentionate la alineatul (1).
(3) Statele membre stabilesc sanctiunile aplicabile in caz de necooperare in cadrul unei investigatii care intra sub incidenta articolului 12.
(4) Statele membre prevad ca autoritatea competenta poate face publice masurile sau sanctiunile aplicate pentru nerespectarea dispozitiilor adoptate pentru aplicarea prezentei directive, cu exceptia cazurilor in care publicarea lor ar perturba grav pietele financiare sau ar aduce un prejudiciu disproportionat partilor implicate.
#PAGEBREAK#
Articolul 15
Statele membre se asigura ca deciziile luate de catre autoritatea competenta pot face obiectul unei cai de atac in fata unei instante judecatoresti.
Articolul 16
(1) Autoritatile competente colaboreaza intre ele ori de cate ori este necesar pentru indeplinirea indatoririi lor, folosindu-se de prerogativele conferite prin prezenta directiva sau de legislatia interna. Autoritatile competente acorda asistenta autoritatilor competente din celelalte state membre. In special, acestea fac schimb de informatii si coopereaza in cadrul investigatiilor.
(2) La cerere, autoritatile competente comunica de indata orice informatie ceruta in sensul mentionat la alineatul (1). Daca este necesar, autoritatea competenta careia ii este adresata cererea ia imediat masurile necesare pentru a obtine informatia ceruta. In cazul in care nu este in masura sa prezinte de indata respectiva informatie, trebuie sa aduca la cunostinta autoritatii care a depus cererea motivele care au dus la impiedicarea actiunii in cauza. Informatiile furnizate sunt reglementate de obligatia secretului profesional care le revine persoanelor angajate sau care au fost angajate de autoritatile competente care primesc informatiile.
Autoritatile competente pot refuza sa dea curs unei cereri de informatie in cazul in care:
- comunicarea respectivei informatii este susceptibila de a aduce atingere suveranitatii, securitatii sau ordinii publice a statului membru in cauza,
- s-a initiat o procedura judiciara pentru aceleasi fapte si pentru aceleasi persoane de catre autoritatile statului respectiv, sau
- s-a pronuntat o hotarare definitiva impotriva persoanelor privind faptele comise de catre acestea in respectivul stat.
Intr-o astfel de situatie, autoritatea competenta care a depus cererea este informata in consecinta, furnizandu-se informatii cat mai detaliate asupra procedurii sau hotararii respective.
Fara a aduce atingere articolului 226 din tratat, o autoritate competenta a carei cerere de informatii nu primeste un raspuns in termenul rezonabil sau este refuzata poate supune aceasta problema in atentia Comitetului autoritatilor europene de reglementare a pietelor valorilor mobiliare, care o examineaza in vederea identificarii unei solutii rapide si eficiente.
Fara a aduce atingere obligatiilor ce le revin in cadrul procedurilor judiciare cu caracter penal, autoritatile competente care primesc informatii in conformitate cu alineatul (1) pot folosi aceste informatii numai pentru exercitarea functiilor lor, astfel cum sunt definite de prezenta directiva si de procedurile administrative sau judiciare strans legate de exercitiul respectiv. Cu toate acestea , in cazul in care autoritatea competenta care comunica informatia isi da acordul, autoritatea care a primit informatia o poate folosi si in alte scopuri si o poate transmite autoritatilor competente din alte state.
(3) In cazul in care o autoritate competenta are convingerea ca pe teritoriul unui alt stat membru se savarsesc ori s-au savarsit acte care incalca dispozitiile prezentei directive sau are cunostinta de acte care aduc atingere instrumentelor financiare tranzactionate pe o piata reglementata situata intr-un alt stat membru, informeaza despre aceasta autoritatea competenta din respectivul stat membru in mod cat mai detaliat posibil. Autoritatea competenta din statul membru in cauza ia masurile corespunzatoare. Aceasta comunica autoritatii competente care a informat-o rezultatele interventiei sale si, in masura posibilului, o informeaza despre trasaturile principale ale evolutiei actiunii sale. Prezentul alineat nu aduce atingere competentelor autoritatii competente care a transmis informatia. Autoritatile competente ale diferitelor state membre care au competente in sensul articolului 10 se consulta reciproc asupra propunerilor privind calea de urmat in actiunea lor.
(4) Autoritatea competenta a unui stat membru poate cere autoritatii competente a unui alt stat membru sa desfasoare investigatia pe teritoriul acestuia din urma.
Aceasta poate cere, in egala masura, ca unii membri ai propriului personal sa fie autorizati sa ii insoteasca pe cei ai autoritatii competente din celalalt stat membru in cursul investigatiei.
Cu toate acestea , investigatia este integral plasata sub controlul statului membru pe teritoriul caruia se efectueaza.
Autoritatile competente pot refuza sa dea curs cererii de investigatie prezentate in conformitate cu primul paragraf sau pot sa nu autorizeze ca membrii personalului autoritatii competente a altui stat membru sa ii insoteasca pe membrii personalului propriu in temeiul unei cereri prezentate in conformitate cu al doilea paragraf in cazul in care investigatia este susceptibila de a aduce atingere suveranitatii, securitatii sau ordinii publice a statului implicat sau in cazul in care s-a initiat deja procedura judiciara pentru aceleasi fapte si impotriva acelorasi persoane in fata autoritatilor respectivului stat ori in cazul in care persoanele au fost deja judecate definitiv pentru aceleasi fapte in statul respectiv. In acest caz, acestea notifica acest fapt autoritatii competente care a formulat cererea, prezentand informatii cat mai detaliate posibil despre procedura sau hotararea in cauza.
Fara a aduce atingere articolului 226 din tratat, autoritatea competenta a carei cerere de a deschide o investigatie sau de a permite agentilor sa ii insoteasca pe cei ai autoritatii competente a celuilalt stat membru nu primeste un raspuns in termen rezonabil sau este refuzata poate supune respectiva lipsa atentiei Comitetului autoritatilor europene de reglementare a pietelor valorilor mobiliare, care examineaza problema in vederea identificarii unei solutii rapide si eficiente.
(5) In conformitate cu procedura prevazuta la articolul 17 alineatul (2), Comisia adopta masurile de punere in aplicare referitoare la procedurile de schimb de informatie si de inspectii transfrontaliere mentionate de prezentul articol.
Articolul 17
(1) Comisia este sprijinita de Comitetul european pentru valori mobiliare instituit prin Decizia 2001/528/CE (denumit in continuare "comitetul").
(2) In cazurile in care se face trimitere la prezentul alineat se aplica articolele 5 si 7 din Decizia 1999/468/CE, cu respectarea dispozitiilor articolului 8 din aceeasi decizie, cu conditia ca masurile de punere in aplicare adoptate in conformitate cu procedura respectiva sa nu modifice dispozitiile esentiale ale prezentei directive.
Termenul prevazut la articolul 5 alineatul (6) din Decizia 1999/468/CE se stabileste la trei luni.
(3) Comitetul isi stabileste regulamentul de procedura.
(4) Fara a aduce atingere masurilor de punere in aplicare deja adoptate, la expirarea unei perioade de patru ani cu incepere de la data intrarii in vigoare a prezentei directive, aplicarea dispozitiilor privind adoptarea de norme tehnice si decizii in conformitate cu procedura mentionata la alineatul (2) se suspenda. La propunerea Comisiei, Parlamentul European si Consiliul pot reinnoi, in conformitate cu procedura mentionata la articolul 251 din tratat, dispozitiile respective si, in acest scop, le revizuiesc inainte de expirarea termenului mentionat anterior.
Articolul 18
Statele membre adopta actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive pana la 12 octombrie 2004. Statele membre informeaza de indata Comisia cu privire la aceasta.
Atunci cand statele membre adopta aceste acte, acestea contin o trimitere la prezenta directiva sau sunt insotite de o asemenea trimitere la data publicarii lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
Articolul 19
Articolul 11 nu aduce atingere posibilitatii ca un stat membru sa adopte dispozitii legale si administrative specifice pentru teritoriile europene de peste mari cu care asigura relatiile externe.
Articolul 20
Directiva 89/592/CEE si articolul 68 alineatul (1) si articolul 81 alineatul (1) din Directiva 2001/34/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 28 mai 2001 privind admiterea valorilor mobiliare la cota oficiala a unei burse de valori si informatiile care trebuie publicate cu privire la aceste valori mobiliare [10] se abroga de la data intrarii in vigoare a prezentei directive.
Articolul 21
Prezenta directiva intra in vigoare in ziua publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Articolul 22
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.
Adoptata la Bruxelles, 28 ianuarie 2003.
Pentru Parlamentul European
Presedintele
P. Cox
Pentru Consiliu
Presedintele
G. Papandreou
[1] JO C 240 E, 28.8.2001, p.265.
[2] JO C 80, 3.4.2002, p. 61.
[3] JO C 24, 26.1.2002, p. 8.
[4] Avizul Parlamentului European din 14 martie 2002 (nepublicat inca in Jurnalul Oficial), Pozitia comuna a Consiliului din 19 iulie 2002 (JO C 228 E, 25.9.2002, p. 19) si Decizia Parlamentului European din 24 octombrie 2002 (nepublicata inca in Jurnalul Oficial).
[5] JO L 184, 17.7.1999, p. 23.
[6] JO L 334, 18.11.1989, p. 30.
[7] JO L 281, 23.11.1995, p. 31.
[8] JO L 191, 13.7.2001, p. 45.
[9] JO L 141, 11.6.1993, p. 27, directiva modificata ultima data de Directiva 2000/64/CE a Parlamentului European si a Consiliului (JO L 290, 17.11.2000, p. 27).
[10] JO L 184, 6.7.2001, p. 1.
--------------------------------------------------
Comentarii articol (0)