Aceasta este prevazuta de HG nr. 1.165 din 26 septembrie 2007 pentru stimularea cresterii economice prin sprijinirea realizarii de investitii. Noua reglementare se adreseaza societatilor comerciale care au sediul si îsi desfasoara activitatea în România, realizeaza investitii cu o valoare ce depaseste echivalentul în lei a 30 milioane euro si creeaza cel putin 300 de noi locuri de munca.
Ajutorul de stat instituit prin aceasta hotarâre se acorda întreprinderilor pentru realizarea unei investitii initiale. In acceptiunea legii, investitia initiala este o investitie în active fixe, corporale si necorporale, referitoare la: crearea unei unitati noi, extinderea unei unitati existente, diversificarea rezultatului unei unitati prin adaugarea unor produse suplimentare noi sau o schimbare fundamentala în procesul global de productie al unei unitati existente. Poate fi considerata investitie initiala si o investitie în capital fix realizata sub forma achizitionarii unor active legate de o unitate care a fost închisa sau ar fi fost închisa daca nu ar fi fost cumparata, cu exceptia cazului în care unitatea în cauza apartine unei întreprinderi în dificultate.
Durata si nivelul
Acordarea ajutorului de stat pentru investitia initiala este conditionata de mentinerea acesteia pentru o perioada minima de 5 ani în cazul întreprinderilor mari si de 3 ani în cazul întreprinderilor mici si mijlocii, de la data finalizarii proiectului de investitii.
Nivelul maxim al ajutorului de stat de care poate beneficia un operator economic este echivalentul în lei a 28,125 milioane euro, daca realizeaza investitii si creeaza locuri de munca ca urmare a realizarii unei investitii initiale în orice regiune, mai putin regiunea de dezvoltare 8 Bucuresti-Ilfov. Pentru investitiile si locurile de munca create în regiunea de dezvoltare 8 Bucuresti-Ilfov, nivelul maxim al ajutorului de stat de care poate beneficia un operator economic este echivalentul în lei a 22,5 milioane euro.
Calcularea ajutorului
În cazul în care ajutorul este calculat pe baza costurilor rezultate din crearea de locuri de munca în urma realizarii proiectului de investitie initiala, costurile eligibile sunt considerate a fi costurile salariale cu personalul nou-angajat, calculate pe o perioada de 2 ani. Costurile salariale includ salariul brut si contributiile la asigurarile sociale obligatorii.
Prin crearea de locuri de munca se întelege cresterea neta a numarului de angajati direct de întreprinderea beneficiara a ajutorului de stat, în raport cu media celor 12 luni precedente. Locurile de munca pierdute în cursul acestei perioade de 12 luni trebuie deduse din numarul aparent al locurilor de munca create în cursul aceleiasi perioade.
În cazul în care ajutorul de stat este calculat pe baza costurilor salariale, trebuie îndeplinite urmatoarele conditii:
a) locurile de munca sunt create direct de proiectul de investitii;
b) locurile de munca trebuie sa fie create în 3 ani de la finalizarea lucrarilor si trebuie mentinute pe o perioada de minimum 5 ani de la data la care au fost ocupate pentru prima oara în cazul întreprinderilor mari si de 3 ani pentru întreprinderile mici si mijlocii.
Sectoarele exceptate
In principiu, investitiile sau locurile de munca nou-create pot fi realizate în toate sectoarele de activitate, cu exceptia pescuitului, acvaculturii, industriei carbonifere, siderurgiei, transportului, constructiilor de nave maritime, fibrelor sintetice, producerii initiale a produselor agricole. Legea mai spune ca sunt exceptate si societatile considerate firme în dificultate în sensul liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor aflate în dificultate, precum si firmele împotriva carora a fost emisa o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, daca aceasta decizie de recuperare nu a fost deja executata, conform prevederilor legale în vigoare.
Hotararea Guvernului are anumite neclaritati
In Uniunea Europeana ajutorul de stat este in general interzis, datorita efectului negativ pe care il poate avea asupra concurentei si comertului intre statele membre. Totusi, in anumite conditii, sprijinul acordat de stat poate fi considerat compatibil cu piata comuna. Hotararea Guvernului nr. 1.165/2007 pentru stimularea cresterii economice prin sprijinirea realizarii de investitii se incadreaza in aceste exceptii.
Desi se adreseaza intregului teritoriu al Romaniei, Hotararea pare sa favorizeze alte zone decat Bucurestiul si judetul Ilfov (probabil ca o reflexie a dezvoltarii economice). In cazul unui proiect dezvoltat in Bucuresti sau judetul Ilfov, limita maxima a ajutorului este de 22,5 milioane euro, in timp ce in cazul unui proiect din orice alta zona a tarii limita superioara este de 28,125 milioane euro. Constatam un trend asemanator si in ceea ce priveste intensitatea ajutorului - exprimata in procent din cheltuielile eligibile efectuate: 40% pentru proiecte din Bucuresti si judetul Ilfov si 50% pentru proiecte din celelalte zone ale tarii.
In acelasi timp, desi intreprinderile mici si mijlocii beneficiaza de bonusuri in ceea ce priveste intensitatea ajutorului (20 de puncte procentuale pentru intreprinderile mici, respectiv 10 puncte procentuale pentru intreprinderile mijlocii - de exemplu, in cazul unei întreprinderi mici ce dezvolta un proiect in Bucuresti, intensitatea maxima a ajutorului va fi de 40% plus 20%), consideram ca, de fapt, accesul intreprinderilor mici si mijlocii la schema de ajutor de stat este limitat, avand in vedere valoarea investitiilor si numarul de locuri de munca ce trebuie creat.
In Hotarare pot fi remarcate anumite neclaritati. De exemplu, se face referire la doua modalitati de calcul al ajutorului: prin referirea la costurile investitiilor sau la costurile salariale estimate pentru locurile de munca nou-create prin proiectul de investitie. Totusi, continutul anexelor la Hotarare poate produce unele confuzii: pe de-o parte, crearea de noi locuri de munca este considerata o activitate eligibila, iar cheltuielile salariale sunt incadrate la cheltuieli eligibile. Pe de alta parte insa, ramane de vazut daca, in practica, aceste cheltuieli vor fi sau nu considerate cheltuieli operationale, care sunt expres exceptate de la finantare in HG 1.165/2007.
Hotararea nu cuprinde data de la care se pot depune cererile de finantare. Aceasta data este conditionata de intrarea in vigoare a unui ordin al ministrului economiei si finantelor prin care se va desemna unitatea de implementare a schemei.
Avocat Sebastian Gutiu,
Local Partner, SCHOENHERR
SI ASOCIATII S.C.A.
Comentarii articol (0)