Ordonanta de urgenta nr. 109/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 706 din 18.10.2007
Avand in vedere urgenta si necesitatea adaptarii legislatiei nationale din domeniul recunoasterii calificarilor profesionale la acquis-ul comunitar, respectiv Directiva 2005/36/CE privind recunoasterea calificarilor profesionale, care prevede ca data de transpunere 20 octombrie 2007, se impune adoptarea prezentei ordonante de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificarile ulterioare.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Legea nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Prevederile prezentei legi nu se aplica in cazul profesiilor de medic, medic dentist, farmacist, asistent medical generalist, moasa, medic veterinar si arhitect, cu exceptia situatiilor prevazute la alin. (4) si (5), precum si a activitatilor prevazute in anexa nr. 1."
2. Dupa alineatul (3) al articolului 1 se introduc doua noi alineate, alineatele (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(4) Regimul general de recunoastere prevazut de dispozitiile prezentei legi se aplica profesiilor de medic, medic dentist, farmacist, asistent medical generalist, moasa, medic veterinar si arhitect, in situatiile in care solicitantul nu intruneste, dintr-un motiv specific si exceptional, conditiile pentru aplicarea procedurii de recunoastere automata, dupa cum urmeaza:
a) pentru medicii care au o formare de baza, medicii specialisti, asistentii medicali generalisti, medicii dentisti, medicii dentisti specialisti, medicii veterinari, moasele, farmacistii si arhitectii, in cazul in care solicitantul nu indeplineste conditiile de practica profesionala efectiva si legala prevazute de lege, pentru a beneficia de drepturi castigate;
b) pentru arhitecti, in cazul in care solicitantul este titularul unei calificari care nu este prevazuta in Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 184/2001 privind organizarea si exercitarea profesiei de arhitect, republicata, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 267/2006;
c) pentru medicii, asistentii medicali generalisti, medicii dentisti, medicii veterinari, moasele, farmacistii si arhitectii titulari ai unui titlu de calificare specializata, dobandit ulterior formarii profesionale care conduce la obtinerea unui titlu de calificare recunoscut automat; sistemul general de recunoastere a calificarilor profesionale se aplica fara a se aduce atingere prevederilor privind drepturile castigate si exclusiv in scopul recunoasterii specializarii in cauza;
d) pentru asistentii medicali generalisti si asistentii medicali specializati, titulari ai unui titlu de calificare specializata, dobandit ulterior formarii profesionale ce conduce la obtinerea unui titlu de calificare recunoscut automat, atunci cand solicitantul doreste sa fie recunoscut in Romania, unde activitatile profesionale in cauza sunt exercitate de asistenti medicali specializati fara formare profesionala de asistent medical generalist;
e) pentru asistentii medicali specializati fara formare profesionala de asistent medical generalist, in cazul in care solicitantul doreste sa fie recunoscut in Romania, unde activitatile profesionale in cauza sunt exercitate de asistenti medicali generalisti, de asistenti medicali specializati fara formare profesionala de asistent medical generalist sau de asistenti medicali specializati, titulari ai unui titlu de calificare specializata, dobandit ulterior unei formari profesionale ce conduce la obtinerea titlurilor de calificare de asistent medical generalist recunoscute automat.
(5) Prevederile prezentei legi se aplica cetatenilor prevazuti la alin. (1) si in situatia in care sunt titulari ai unui titlu de calificare obtinut pe teritoriul unui stat tert, daca titularul sau are o experienta profesionala in profesia in cauza de 3 ani pe teritoriul statului membru unde a obtinut recunoasterea calificarilor profesionale si doreste sa exercite in Romania o profesie reglementata."
3. La articolul 3, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Autoritatile competente corespunzatoare fiecarei profesii reglementate sunt prevazute in anexa nr. 3. Autoritatea competenta reprezinta orice autoritate sau instanta autorizata in mod special de un stat membru sa elibereze ori sa primeasca titluri de calificare sau alte documente ori informatii, precum si sa primeasca cereri si sa ia decizii in legatura cu profesiile reglementate din aria lor de competenta."
4. Dupa articolul 5 se introduc doua noi articole, articolele 51 si 52, cu urmatorul cuprins:
"Art. 5
1. - (1) Calificari profesionale reprezinta calificarile atestate prin:
a) un titlu de calificare;
b) un atestat de competenta care certifica o formare profesionala care nu face obiectul unui certificat sau al unei diplome prevazute la art. 8, 14 si 15 ori al unui examen special fara formare prealabila sau al exercitarii cu norma intreaga a profesiei intr-un stat membru pe o perioada de 3 ani consecutivi sau pe o perioada echivalenta cu norma redusa in decursul ultimilor 10 ani;
c) experienta profesionala.
(2) Prin titlu de calificare se intelege orice diploma, certificat si alt titlu oficial de calificare eliberate de o autoritate a unui stat membru desemnata in temeiul actelor cu putere de lege si al actelor administrative ale respectivului stat membru si care certifica formarea profesionala obtinuta cu preponderenta in Uniunea Europeana.
(3) Este asimilat unui titlu de calificare orice titlu de formare eliberat de autoritatile unui alt stat decat statele membre, daca titularul sau poseda o experienta de 3 ani in profesia respectiva, dobandita pe teritoriul unui stat membru, care i-a recunoscut titlul de calificare, si certificata de acesta.
Art. 5
2. - (1) Platformele comune reprezinta un ansamblu de criterii de calificari profesionale capabile sa compenseze diferentele semnificative constatate intre cerintele de formare ale diferitelor state membre pentru o anumita profesie. Aceste diferente semnificative se identifica prin compararea duratelor si continutului formarilor in cel putin doua treimi dintre statele membre, incluzand toate statele membre care reglementeaza respectiva profesie. Diferentele de continut al formarii pot decurge din diferente semnificative in ceea ce priveste exercitarea activitatilor profesionale.
(2) Platformele comune definite la alin. (1) pot fi prezentate Comisiei Europene de catre statele membre sau de catre asociatii ori organizatii profesionale reprezentative la nivel national si european.
(3) Alin. (1) si (2) nu aduc atingere competentei autoritatilor romane de a stabili calificarile profesionale necesare pentru exercitarea profesiilor pe teritoriul lor, precum si continutul si organizarea sistemelor de educatie si formare profesionala.
(4) In cazul in care considera criteriile stabilite intr-o masura adoptata in conformitate cu alin. (2) ca neputand oferi garantiile adecvate in ceea ce priveste calificarile profesionale, Romania informeaza in acest sens Comisia Europeana care, dupa caz, prezinta un proiect de masuri conform procedurii stabilite la nivel comunitar."
5. Articolul 10 se abroga.
6. La articolul 11 alineatul (1), dupa litera b) se introduce o noua litera, litera c), cu urmatorul cuprins:
"c) daca durata formarii profesionale a solicitantului este mai scurta cu cel putin un an decat cea ceruta in Romania."
7. Dupa alineatul (1) al articolului 11 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
"(1
1) Domeniile teoretice si practice substantial diferite reprezinta domeniile a caror cunoastere este esentiala pentru exercitarea profesiei si in cazul carora formarea dobandita de catre solicitant prezinta diferente importante in ceea ce priveste durata si continutul in raport cu formarea ceruta in Romania."
8. La articolul 11, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Daca autoritatea romana competenta are in vedere sa ceara solicitantului sa efectueze un stagiu de adaptare sau sa treaca o proba de aptitudini, trebuie mai intai sa verifice, cu respectarea principiului proportionalitatii, daca cunostintele dobandite de catre solicitant pe parcursul experientei sale profesionale intr-un stat membru ori intr-un stat tert acopera, total sau partial, diferenta substantiala mentionata la alin. (1)."
9. La articolul 11, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate, alineatele (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(4) Atunci cand, pentru o anumita profesie, autoritatile romane competente considera ca este necesar sa se deroge de la posibilitatea acordata solicitantului de a alege intre stagiul de adaptare si proba de aptitudini in temeiul alin. (1), coordonatorul national informeaza in prealabil celelalte state membre si Comisia Europeana cu privire la aceasta, furnizand o justificare adecvata pentru derogare.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), autoritatea romana competenta decide daca solicitantul va urma un stagiu de adaptare sau va trece o proba de aptitudini in urmatoarele cazuri:
a) pentru situatiile prevazute la art. 1 alin. (4) lit. a) si b);
b) pentru medicii si medicii dentisti aflati in situatia prevazuta la art. 1 alin. (4) lit. c);
c) pentru asistentii medicali specializati prevazuti la art. 1 alin. (4) lit. e), in cazul in care solicitantul doreste sa obtina recunoasterea calificarilor in Romania, unde activitatile profesionale in cauza sunt exercitate de asistenti medicali generalisti sau de asistenti specializati, titulari ai unui titlu de calificare specializata, care au urmat o formare conducand la posesia titlurilor de calificare recunoscute automat;
d) pentru persoanele aflate in situatia prevazuta la art. 1 alin. (5)."
10. Dupa articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 111, cu urmatorul cuprins: "Art. 11
1. - Prevederile art. 11 alin. (1) nu se aplica in cazul adoptarii unei platforme comune definite conform art. 5
2."
11. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16. - Atestatul de competenta reprezinta orice document care:
a) certifica formarea profesionala, care nu face parte dintre cele prevazute la art. 8, 14 si 15; sau
b) este acordat de o autoritate competenta dintr-un stat membru in baza unei aprecieri a calitatilor personale, aptitudinilor sau cunostintelor titularului, considerate esentiale pentru exercitarea unei profesii, fara a solicita dovada unei pregatiri ori formari profesionale prealabile; sau
c) atesta exercitarea cu norma intreaga a profesiei timp de 3 ani consecutivi sau intr-o perioada de timp echivalenta, cu norma redusa, timp de 10 ani consecutivi; sau
d) certifica o formare generala dobandita la nivelul invatamantului primar sau secundar, care sa ateste ca titularul acestei formari poseda cunostinte generale."
12. La articolul 17, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) In sensul alin. (1), profesia pe care solicitantul doreste sa o exercite in Romania este aceeasi cu cea pentru care este calificat in statul membru de origine, in cazul in care activitatile respective sunt comparabile."
13. Dupa articolul 24 se introduce un nou articol, articolul 241, cu urmatorul cuprins:
"Art. 24
1. - (1) Se considera calificare care atesta o formare prevazuta la art. 8, 14, 15 si 16, inclusiv in ceea ce priveste nivelul in cauza, orice titlu de calificare sau ansamblu de titluri de calificare care a fost eliberat de o autoritate competenta a unui stat membru, care atesta absolvirea unei formari in cadrul Uniunii Europene, recunoscuta de respectivul stat membru ca avand nivel echivalent si care confera titularului aceleasi drepturi de acces la o profesie sau de exercitare a acesteia ori care pregateste pentru exercitarea respectivei profesii.
(2) Este asimilata titlului de calificare, in aceleasi conditii ca cele prevazute la alin. (1), orice calificare profesionala care, fara a indeplini cerintele prevazute de actele cu putere de lege sau de actele administrative ale statului membru de origine pentru accesul la o profesie ori pentru exercitarea unei profesii, confera titularului sau drepturi castigate in temeiul respectivelor dispozitii. In special, in cazul in care statul membru de origine ridica nivelul de formare necesar pentru a avea acces la o profesie sau pentru a o exercita, iar o persoana care a urmat o formare anterioara, care nu indeplineste cerintele noii calificari, beneficiaza de drepturile castigate in temeiul actelor cu putere de lege si al actelor administrative, formarea anterioara este considerata de autoritatile competente romane corespunzatoare nivelului noii formari din statul membru de origine."
#PAGEBREAK#
14. Dupa articolul 30 se introduce un nou articol, articolul 301, cu urmatorul cuprins: "Art. 30
1. - (1) Persoanele care beneficiaza de recunoasterea calificarilor profesionale trebuie sa aiba cunostintele de limba romana in masura in care sunt necesare exercitarii profesiei respective. Evaluarea cunostintelor lingvistice nu face parte din procedura de recunoastere.
(2) Verificarea cunostintelor lingvistice trebuie sa respecte principiul proportionalitatii si sa ia in considerare situatia individuala a solicitantului. In acest scop, se accepta orice certificat lingvistic si orice alt mijloc de proba concludent."
15. La articolul 33 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) dreptul de a utiliza titlul profesional acordat in Romania care corespunde acestei profesii, precum si abrevierea acestuia in limba romana;".
16. La articolul 34, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Pentru a accede la o profesie reglementata sau pentru a o exercita in Romania, solicitantul trebuie sa depuna o cerere in acest sens la autoritatea romana competenta, care confirma primirea dosarului solicitantului in termen de o luna de la data primirii sale si il informeaza, dupa caz, cu privire la lipsa oricarui document. Lista actelor necesare care pot fi solicitate in vederea obtinerii autorizatiei de exercitare a unei profesii reglementate este prevazuta in anexa nr. 7.
(3) Procedura de examinare a cererii de catre autoritatea romana competenta trebuie finalizata intr-un termen cat mai scurt printr-o decizie motivata. Termenul nu poate fi mai mare de 3 luni de la data prezentarii dosarului complet de catre persoana interesata, putand fi prelungit cu o luna in cazul aplicarii regimului general de recunoastere a titlurilor de calificare si al recunoasterii experientei profesionale."
17. Dupa capitolul IV "Dispozitii si proceduri comune" se introduce un nou capitol, capitolul IV1, intitulat "Reguli speciale aplicabile in cazul prestarii de servicii", cuprinzand articolele 351-356, cu urmatorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
1
Reguli speciale aplicabile in cazul prestarii de servicii
Art. 35
1. - (1) Fara a aduce atingere dispozitiilor speciale ale dreptului comunitar si art. 35
2 si 35
3, autoritatile romane nu pot restrange, din motive legate de calificarile profesionale, libertatea de a presta servicii pe teritoriul Romaniei:
a) in cazul in care prestatorul este stabilit in mod legal intr-un stat membru in scopul exercitarii acelei profesii (denumit in continuare stat membru de stabilire); si
b) in cazul deplasarii prestatorului, daca a exercitat aceasta profesie in statul membru de stabilire pe o perioada de cel putin 2 ani in decursul ultimilor 10 ani anteriori prestarii, atunci cand profesia nu este reglementata in statul respectiv. Conditia de exercitare a profesiei pe o perioada de cel putin 2 ani nu se aplica in cazul in care fie profesia, fie formarea profesionala care da dreptul la exercitarea profesiei este reglementata.
(2) Dispozitiile prezentului capitol se aplica exclusiv in cazul in care prestatorul se deplaseaza in Romania in scopul exercitarii, in mod temporar si ocazional, a profesiei mentionate la alin. (1). Caracterul temporar si ocazional al prestarii de servicii se evalueaza de la caz la caz, in special in functie de durata prestarii, de frecventa, periodicitatea si continuitatea sa.
(3) In cazul deplasarii prestatorului in Romania, acesta trebuie sa respecte normele de conduita cu caracter profesional, legislativ sau administrativ care sunt direct legate de calificarile profesionale, precum definitia profesiei, utilizarea titlurilor si abaterile profesionale grave care au o legatura directa si specifica cu protectia si siguranta consumatorilor, precum si dispozitiile disciplinare aplicabile in Romania profesionistilor care exercita aceeasi profesie.
Art. 35
2. - Autoritatile romane excepteaza prestatorii de servicii stabiliti intr-un alt stat membru de cerintele impuse profesionistilor stabiliti pe teritoriul sau in ceea ce priveste:
a) autorizarea de catre o organizatie profesionala sau un organism profesional, inregistrarea sau afilierea la acestea. Autoritatile romane pot solicita fie inregistrarea temporara automata, fie afilierea pro forma la o astfel de organizatie sau organism profesional, cu conditia ca aceasta sa nu intarzie sau sa complice in vreun fel prestarea serviciilor si sa nu atraga cheltuieli suplimentare pentru prestatorul de servicii. O copie a declaratiei si, dupa caz, a reinnoirii mentionate la art. 35
3 alin. (1), insotite, pentru profesiile care au implicatii in materie de sanatate sau de siguranta publica prevazute la art. 35
4 sau care beneficiaza de recunoastere automata, de o copie a documentelor prevazute la art. 35
3 alin. (3), sunt trimise de catre autoritatea competenta organizatiei sau organismului profesional competent si aceasta constituie o inregistrare temporara automata sau o afiliere pro forma in acest scop;
b) inregistrarea la un organism de securitate sociala de drept public, in scopul stabilirii, cu un asigurator, a conturilor aferente activitatilor exercitate in beneficiul persoanelor asigurate. Cu toate acestea, prestatorul de servicii informeaza organismul mentionat la lit. b), in prealabil sau, in cazuri de urgenta, ulterior, cu privire la serviciile pe care le-a prestat.
Art. 35
3. - (1) Autoritatile competente romane solicita ca, atunci cand prestatorul se deplaseaza pentru prima data dintr-un stat membru in Romania pentru a furniza servicii, sa fie informate in acest sens, in prealabil, printr-o declaratie scrisa care sa cuprinda informatiile privind acoperirea asigurarii sau alte mijloace de protectie personala ori colectiva privind raspunderea profesionala. Declaratia se reinnoieste o data pe an in cazul in care prestatorul intentioneaza sa furnizeze servicii, temporar sau ocazional, in Romania, in decursul anului respectiv. Prestatorul poate prezenta aceasta declaratie prin orice mijloace.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), prin legi speciale cu privire la profesii reglementate se poate renunta la conditia depunerii declaratiei.
(3) Pentru prima prestare de servicii sau in cazul unei schimbari materiale privind situatia stabilita in documente, autoritatile competente romane solicita ca declaratia sa fie insotita de urmatoarele documente:
a) o dovada a cetateniei prestatorului;
b) o atestare care sa certifice ca titularul este stabilit legal intr-un stat membru in scopul exercitarii activitatilor in cauza si ca nu ii este interzisa exercitarea acestora, nici macar temporar, la momentul eliberarii atestarii;
c) o dovada a calificarilor profesionale;
d) in cazul prevazut la art. 35
1 alin. (1) lit. b), dovada, prin orice mijloace, ca prestatorul a exercitat activitatile in cauza pe o perioada de cel putin 2 ani in decursul ultimilor 10 ani;
e) in ceea ce priveste profesiile din domeniul securitatii, dovada inexistentei unor condamnari penale, in cazul in care autoritatile competente solicita aceasta si cetatenilor romani.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), prin legi speciale cu privire la profesii reglementate se poate renunta in tot sau in parte la solicitarea acestor documente.
(5) Prestarea serviciilor se realizeaza cu titlul profesional din statul membru de stabilire, atunci cand exista un astfel de titlu in respectivul stat membru pentru activitatea profesionala in cauza. Acest titlu se indica in limba oficiala sau in una dintre limbile oficiale ale statului membru de stabilire, de o maniera in care sa se evite orice confuzie cu titlul profesional din Romania. In cazul in care nu exista un astfel de titlu profesional in statul membru de stabilire, prestatorul indica titlul de calificare in limba oficiala sau in una dintre limbile oficiale ale respectivului stat membru. Prin exceptie, in cazul profesiilor pentru care se aplica recunoasterea automata, prestarea serviciilor se realizeaza cu titlul profesional din Romania.
Art. 35
4. - (1) In cazul profesiilor reglementate, cu implicatii in materie de sanatate sau de siguranta publica, care nu beneficiaza de recunoastere automata, autoritatile competente romane vor realiza o verificare a calificarilor profesionale ale prestatorului de servicii, inainte de prima prestare de servicii. O astfel de verificare prealabila este posibila numai in cazul in care obiectivul sau este sa evite daune grave pentru sanatatea sau siguranta beneficiarului serviciului, ca urmare a lipsei calificarii profesionale a prestatorului, si cu conditia sa nu depaseasca ceea ce este necesar in acest scop. Lista profesiilor pentru care se aplica aceasta prevedere este prevazuta de anexa nr. 8.
(2) In termen de cel mult o luna de la data primirii declaratiei si a documentelor insotitoare, autoritatea competenta informeaza prestatorul fie cu privire la decizia de a nu proceda la verificarea calificarilor acestuia, fie cu privire la rezultatul verificarii. In cazul intampinarii unor dificultati care ar putea conduce la o intarziere, autoritatea competenta informeaza prestatorul, in termen de o luna de la primirea declaratiei si documentelor, cu privire la motivele intarzierii, precum si la timpul necesar pentru a ajunge la o decizie, care trebuie luata in termen de doua luni de la data primirii documentatiei complete.
(3) In cazul unei diferente semnificative intre calificarile profesionale ale prestatorului si formarea ceruta in Romania, in masura in care aceasta diferenta este de natura sa aduca atingere sanatatii sau sigurantei publice, autoritatile competente romane dau prestatorului posibilitatea de a demonstra ca a dobandit cunostintele si competentele lipsa, in special printr-o proba de aptitudini. In orice caz, prestarea serviciilor trebuie sa fie posibila in termen de o luna de la data deciziei adoptate in concordanta cu alin. (2).
(4) In lipsa unei reactii din partea autoritatii competente in termenele stabilite la alineatele anterioare, serviciile pot fi prestate.
(5) In cazul in care calificarile au fost verificate in temeiul prezentului articol, serviciile sunt prestate cu titlul profesional din Romania.
Art. 35
5. - In cazul in care prestarea se realizeaza cu titlul profesional din statul membru de stabilire sau cu titlul de calificare al prestatorului de servicii, autoritatile competente romane pot solicita prestatorului sa furnizeze destinatarului serviciilor urmatoarele informatii:
a) in cazul in care prestatorul este inregistrat intr-un registru comercial sau intr-un alt registru public similar, registrul in care este inregistrat si numarul de inregistrare ori alte mijloace echivalente de identificare prevazute in respectivul registru;
b) in cazul in care activitatea face obiectul unui regim de autorizare in statul membru de stabilire, coordonatele autoritatii competente de supraveghere;
c) orice organizatie profesionala sau orice organism similar la care este inregistrat prestatorul;
d) titlul profesional sau, atunci cand un astfel de titlu nu exista, titlul de calificare a prestatorului si statul membru in care a fost obtinut;
e) in cazul in care prestatorul este platitor de TVA, codul de inregistrare atribuit conform art. 153 sau, dupa caz, art. 1531 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, ori codul de inregistrare similar, atribuit de autoritatile competente dintr-un alt stat membru;
f) informatii privind acoperirea asigurarilor sau alte mijloace de protectie personala ori colectiva privind responsabilitatea profesionala.
Art. 35
6. - (1) Autoritatile competente romane pot solicita autoritatilor competente din statul membru de stabilire, pentru fiecare prestare de servicii, orice informatii relevante privind legalitatea stabilirii si buna conduita a prestatorului, precum si absenta unor sanctiuni disciplinare sau penale cu caracter profesional. Atunci cand Romania este stat membru de origine, autoritatile competente romane comunica autoritatilor competente ale statului membru gazda informatiile solicitate cu privire la legalitatea stabilirii si buna conduita a prestatorului, precum si absenta unor sanctiuni disciplinare sau penale cu caracter profesional, in conformitate cu art. 37 alin. (4).
(2) In cazul in care prestatorul este membru intr-o organizatie profesionala si in conditiile respectarii depline a dispozitiilor cu privire la protectia datelor personale, autoritatile competente din Romania pot solicita cardul profesional.
(3) Destinatarul unui serviciu poate formula o plangere impotriva prestatorului de servicii, in conditiile legii romane.
(4) Autoritatile competente asigura schimbul tuturor informatiilor necesare pentru ca plangerea unui destinatar al unui serviciu formulata impotriva unui prestator de servicii sa fie tratata in mod corect. Destinatarul este informat cu privire la rezultatul plangerii."
18. Articolul 37 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37. - (1) Autoritatile romane competente prevazute in anexa nr. 3 vor lua masurile necesare pentru aplicarea prezentei legi, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia, informand in acest sens Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, desemnat coordonator national.
(2) Autoritatile romane prevazute in anexa nr. 3 fac parte din Sistemul informatic pentru piata interna (IMI) si duc la indeplinire obligatiile prevazute in acest sens. Sistemul informatic pentru piata interna reprezinta mecanismul de cooperare administrativa creat, la nivel european, in domeniul pietei interne, aplicabil in cadrul procedurii de recunoastere a calificarilor profesionale.
(3) Autoritatile competente din Romania si din statele membre fac schimb de informatii privind sanctiunile disciplinare sau penale care au fost aplicate ori privind alte fapte specifice grave care pot avea consecinte asupra exercitarii activitatilor specifice, cu respectarea legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal si cu respectarea obligatiei de confidentialitate.
(4) Autoritatile competente romane, atunci cand Romania este stat membru de origine, examineaza veridicitatea faptelor si decid cu privire la natura si amploarea investigatiilor pe care trebuie sa le realizeze si comunica statului membru gazda concluziile rezultate din informatiile transmise.
(5) Autoritatile competente din Romania si din celelalte state membre, organismele si alte persoane juridice asigura confidentialitatea informatiilor transmise".
19. Dupa articolul 37 se introduce un nou articol, articolul 371, cu urmatorul cuprins:
"Art. 37
1. - (1) Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor este punct de contact pentru furnizarea de informatii privind recunoasterea calificarilor profesionale si pentru sprijinirea cetatenilor in realizarea drepturilor conferite de legislatia romana in domeniu.
(2) Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor colaboreaza cu celelalte puncte de contact si autoritati competente din statele membre."
#PAGEBREAK#
20. Articolul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38. - Anexele nr. 1-8 fac parte integranta din prezenta lege."
21. Anexele nr. 1-6 se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr. 1-6 la prezenta ordonanta de urgenta.
22. Dupa anexa nr. 6 se introduc doua noi anexe, anexele nr. 7 si 8, avand cuprinsul prevazut in anexele nr. 7 si 8 la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. II. - Legea nr. 200/2004 privind recunoasterea diplomelor si calificarilor profesionale pentru profesiile reglementate din Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 500 din 3 iunie 2004, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.
*
Prezenta ordonanta de urgenta transpune dispozitiile art. 1-15 si ale art. 50-59 din Directiva Consiliului 2005/36/CE privind recunoasterea calificarilor profesionale conform sistemului general european de recunoastere, in conditiile exercitarii libertatii de stabilire si a libertatii de prestare a serviciilor, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene L 255 din 30 septembrie 2005.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
Ministrul educatiei, cercetarii si tineretului,
Cristian Mihai Adomnitei
p. Departamentul pentru Afaceri Europene,
Aurel Ciobanu-Dordea,
subsecretar de stat
Ministrul sanatatii publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Ministrul internelor si reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei si egalitatii de sanse,
Paul Pacuraru
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Ministrul pentru intreprinderi mici si mijlocii,
comert, turism si profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 10 octombrie 2007.
Nr. 109.
_____________________
Nota AvocatNet:
- Anexele Ordonantei de Urgenta vi le prezentam ca fisier atasat.
Comentarii articol (1)