Comisia Europeana (CE) a prezentat, marti, pachetul de initiative privind piata unica. Drepturile contractuale ale consumatorilor, IMM-urile si serviciile publice constituie prioritatile planului de actiune al Executivului european.
Demersul CE se axeaza pe modernizarea pietei unice europene si promovarea beneficiilor pentru cetatenii UE. Pachetul de initiative vizeaza domenii de interes general, cum ar fi protectia si responsabilizarea consumatorilor, dar si statutul inteprinderilor mici si mijlocii.
In acelasi timp, CE pune in dezbatere si setul de principii stabilite in protocolul specific privind serviciile de interes general anexat la Tratatul de la Lisabona.
CE promoveaza plangerile colective ale consumatorilor
Executivul european va prezenta in anul 2008 o serie de initiative in domeniul drepturilor contractuale ale consumatorilor si al obtinerii de despagubiri colective.
Consumatorii vor putea depune plangeri colective impotriva unui furnizor de servicii sau de bunuri. Astfel, un grup de persoane de pe intreg teritoriul UE, care are aceeasi plangere impotriva aceleiasi intreprinderi, va putea actiona in vederea introducerii unei actiuni impotriva intreprinderii respective.
De asemenea, Comisia va face propuneri pentru o mai buna integrare a pietei serviciilor financiare cu amanuntul, pentru imbunatatirea pregatirii consumatorilor in domeniul financiar si pentru a permite consumatorilor sa-si schimbe usor conturile bancare fara plata unei taxe de inchidere a contului.
O lege a IMM-urilor, in 2008
Comisia va propune o lege privind intreprinderile mici si mijlocii (IMM) in 2008. Conform pachetului prezentat marti de Executivul European, legea va avea ca scop inlaturarea birocratiei, sporirea accesului IMM-urilor la programele europene si sporirea participarii acestora pe piata achizitiilor publice
In plus, cadrul legislativ viitor isi propune reducerea obstacolelor legate de activitatile transfrontaliere, inclusiv prin elaborarea unui statut al intreprinderilor mici europene.
Mai mult, CE va examina modul in care politicile in materie de impozitare afecteaza cresterea IMM-urilor.
Serviciile publice - Critici pentru lipsa unui instrument legislativ
In domeniul serviciilor publice, executivul European subliniaza rolul protocolului privind serviciile de interes general atasat la proiectul de Tratat de la Lisabona.
In esenta, normele comunitare ale pietei interne si in materie de concurenta se aplica serviciilor de interes economic general, acele servicii furnizate contra cost cum ar fi telecomunicatiile, energia, transportul si serviciile postale, precizeaza Comisia.
Cu toate acestea, mai multe asociatii si organizatii nonguvernametale au criticat pozitia Executivului European, care nu a propus si un cadru legislativ concret, se arata intr-un articol publicat de EUObserver. In viziunea acestora, protocolul nu reprezinta un instrument eficace care sa clarifice aspectele legale privind furnizarea serviciilor publice intr-un mediu competitional bazat pe etica si valori.
Comentarii articol (0)