De o perioada buna de timp spunem ca anul urmator va fi unul spectaculos pentru afacerile online dezvoltate in Romania. E un mediu in care optimismul naiv tine de multe ori loc de finantari, forta de munca sau proiecte adevarate. Asa a fost in ultimii 7 ani pentru Internetul din Romania si probabil ca lucrurile nu se vor schimba major in anii care urmeaza. Desi probabil ca la primul faliment rasunator unii se vor intreba ce au ei in plus fata de cel care a esuat. O intrebare la care, din pacate, multi din antreprenorii online din Romania anului 2007 ar putea raspunde doar: „Am avut noroc“.
Deocamdata, falimentele cu multi bani nu s-au produs, iar antreprenorii inca mai tin, ei insisi, capul de afis, chiar daca unele dintre afacerile lor esueaza lamentabil. Asa se face ca optimismul a dominat Internetul romanesc si in 2007 si, cu siguranta, va continua sa fie elementul principal din declaratiile anului 2008. Daca ar fi sa caracterizam in cateva cuvinte Romania virtuala din 2007, ar trebui sa spunem ca mai are foarte putin timp la dispozitie ca sa depaseasca rezonabil statutul de „new media“ si sa produca averi reale. Astazi, doar miroase a bani.
Tendinte ingrijoratoare
Analiza minusurilor majore pe care le-a pus in evidenta anul acesta aduce in discutie ideea ca optimismul nu prea are fundamente reale, la fel cum mediul online din Romania sta prost la capitolul „valoare adaugata“.
1. O mana de milionari, mii de visatori. In privinta valorii de piata a afacerilor online, 2007 a adus noutati remarcabile. Doua dintre companiile romanesti cu prezente notabile pe piata de recrutare online (Ejobs si Neogen) au primit sume impresionante de bani la inceputul verii 2007. Potrivit zvonurilor, cele doua companii au primit, impreuna, o investitie de peste 10 milioane dolari in schimbul unor pachete actionariale minoritare. Consecinta majora a fost una negativa pentru piata: dintr-o data, preturile afacerilor au explodat si multi webmasteri au inceput sa viseze cu ochii deschisi la investitorii care ii vor face milionari. Fara prea mult efort.
2. Creste traficul, creste publicitatea online, jucatorii raman aceiasi. Este evidenta cresterea de trafic, datorata in primul rand conectarii unui numar din ce in ce mai mare de romani la Internet. Cu toate acestea, chiar daca piata de publicitate online din Romania va depasi in acest an 7 milioane dolari, nu putem spune ca Internetul romanesc a beneficiat de o infuzie de capital. De acesti bani beneficiaza in continuare un numar de pana la 500 de website-uri, care sunt intretinute, probabil, de 50 pana la 100 de companii. Ei sunt fericitii care isi impart feliile cele mai substantiale ale tortului media online din Romania.
3. Creste cifra de afaceri, creste consumul. Cifra de afaceri a multora dintre companiile online a crescut simtitor, insa cate dintre ele au dedicat surplusul investitiilor si nu consumului? Nu multe, cu siguranta. Chiar daca s-au inmultit conferintele pe teme online, majoritatea webmasterilor din Romania incearca inca sa supravietuiasca, fara sa-si puna serios problema atragerii unor investitii de natura a le salta asteptarile si profitul. Inca se mai poate sa obtii bani din lucruri facute pe genunchi, inca se mai poate trai din investitiile pe care unii le fac din neplata TVA-ului. Probabil insa ca, in cativa ani, o astfel de atitudine va cerne cu siguranta castigatorii de cei care doar isi doresc sa supravietuiasca. Lipsa investitiilor reale este o problema serioasa pentru Romania, in contextul globalizarii regionale.
4. Dispar specialistii, cresc salariile. Au crescut salariile in mediul online, insa acest lucru este consecinta lipsei unor experti in acest domeniu. Faptul este reliefat foarte bine, spre exemplu, de migratia echipelor de vanzari din publicitatea online, mult mai evidenta in 2007 decat in anii precedenti.
5. Inca ne mai lipseste continutul online. Desi ideea spune totul, ar fi de notat intrarile tot mai multe in mediul online ale trusturilor de presa „pe hartie“. Din pacate, multe dintre acestea inca nu sunt foarte familiarizate cu asteptarile diferite ale publicului de Internet fata de cititorul de presa traditionala.
Castigurile anului
Cu siguranta ca in anii ce vor veni ne vom aminti de 2007 ca fiind primul an in care piata de Internet din Romania a devenit masurabila si standardizata.
1. Primele masuratori independente. Hulit de unii, comparat de multi cu un monopol pentru publicitatea online, Studiul privind Audienta si Traficul de Internet (SATI) a fost pornit in aceasta toamna. Primele rezultate au fost date publicitatii in octombrie 2007, cand Biroul Roman pentru Audit al Tirajelor a facut publice primele cifre. SATI ofera in prezent date pentru 190 de site-uri web si noi website-uri se inscriu constant pentru a beneficia de rezultate.
2. Standarde pentru publicitatea online. IAB Romania, asociatia profesionala a industriei de publicitate online din Romania, a propus membrilor sai primele standarde specializate privind bannerele publicitare folosite in publicitatea online de la noi. De la momentul 1 septembrie 2007, ar trebui sa nu mai intalnim bannere care canta fara ca utilizatorul sa fi dorit acest lucru. Totodata, initiativa celor de la IAB Romania este si un prim pas in autoreglementarea pietei romanesti de Internet.
3. A venit Google in Romania. Programele Google AdSense si Adwords sunt accesibile din 2007 si webmasterilor, respectiv clientilor de publicitate din Romania. Odata cu aceasta premiera, se asteapta o crestere semnificativa a segmentului „search advertising“ din bugetele alocate Internetului de advertiserii nostri.
4. Blogul a ajuns la moda. Din ce in ce mai multe personalitati din Romania reala au decis sa intre in blogosfera. Exemplul lui Adrian Nastase si, mai recent, al lui Ion Iliescu sunt notorii deja. La fel s-a intamplat si cu multi jurnalisti sau analisti, care au ales sa-si deschida blog pentru ca asa pot comunica mai bine cu publicul cititor. Este de asteptat, in 2008, o crestere a numarului de bloguri folosite de politicieni in campaniile electorale care urmeaza.
5. Continutul video a crescut ca pondere. Fapt care denota o orientare sigura a Internetului de la noi catre tendintele majore din strainatate. In acelasi timp, este de amintit si faptul ca videoclipurile tot mai intalnite pe website-urile de la noi sunt semnul clar al cresterii capacitatii medii a conexiunii romanului la Internet. Broadband-ul este pe val si se va mentine asa ani buni de acum inainte.
Concluzia este una singura: schimbarile structurale ale pietei (masurarea si standardizarea) sunt de natura sa ofere o baza solida pentru investitii serioase in mediul online in anii ce vor veni. Probabil insa ca va sosi si vremea in care afacerile virtuale romanesti ar trebui sa confirme si sa devina afaceri reale.
Internet vs Romania reala
Ca si Internetul, Romania cea reala a fost bantuita de mirosuri in 2007. Ca si Internetul, tara noastra a cunoscut tendinte ingrijoratoare si evenimente care dau sperante (trebuie sa fi fost, nu?). La fel ca in Internet, in Romania portocalie a crescut consumul si au disparut specialistii. Probabil ca numarul visatorilor a ramas la aceleasi cote, din moment ce economia inca mai functioneaza. Desi faptul in sine e surprinzator si ar putea fi inclus pe lista miracolelor care ne dau sperante. Romania se descurca singura. Fara ei.
Antreprenorii din Internetul romanesc si antreprenorii din Romania fara monitor au astfel in comun un lucru important: norocul. Cei care au supravietuit se pot considera norocosi. Pentru ca statul, ca intr-un thriller psihologic, incearca sa le puna cele mai nastrusnice piedici atunci cand ei vor sa creasca o afacere.
Cu toate acestea, daca Internetul este sarac in continut, Romania dreptatii si adevarului s-a scaldat din plin in PR, comunicate, declaratii si analize, predictii si dezmintiri. Trebuie sa recunoastem ca Romania bordurilor perfecte ne-a tinut un an intreg cu sufletul la gura si acum abia mai respiram. Suntem un popor emotiv, nu-i asa?
Spre deosebire de lumea online, care are toate sansele sa mearga inainte, Romania cea reala si-a accentuat in 2007 sansele sa mearga inapoi. Probabil ca de vina sunt inamicii care ne-au vizitat, pe rand, asemenea popoarelor migratoare: rusii, oligarhii, 322-ii, moldovenii de peste Prut, ucrainienii, listacii si ce-o mai urma. Cu ei, presedintele a simtit ca trebuie sa se lupte din toate puterile. Chiar daca, la un moment sau altul, i-a incurcat intre ei, i-a suprapus sau i-a uitat. Bineinteles, noi ne-am bucurat ca avem un conducator asemenea lui Schwarzenegger. In fond, privita asa, Romania nevirtuala aduce putin a California.
Revenind la mirosuri, un lucru e clar: aroma de bani din Internet are toate sansele sa miste lucrurile intr-o directie buna. In Romania recensamantului verde insa, mirosul nu ne aduce in minte si simturi, ci doar imaginea vaga a unei toalete ecologice.
Concluzia e simpla. Romania virtuala si Romania reala nu seamana deloc. Una miroase. Cealalta pute.
Comentarii articol (0)