În aceasta vara, Internetul românesc a explodat mediatic. Daca pâna acum afacerile online erau discutate doar în medii restrânse, în special în jurul celor implicati direct, acum suntem în fata unei situatii interesante. Articole noi prezinta, aproape în fiecare zi, o alta “preluare“. Aurul virtual nu mai e doar pe hârtie, iar calitatile sale încep sa fie interesante pentru orice tip de investitor serios .
Ati „crescut“ în ultimii ani un website care ofera servicii de continut unui numar semnificativ de utilizatori (o publicatie online). Cât valoreaza website-ul acum? Care este pretul corect pe care l-ati putea primi în schimbul muncii dumneavoastra de cativa ani?
Poate suna dur, însa raspunsul cel mai sigur este ca website-ul valoreaza tot atât cât este dispus cineva sa investeasca în afacerea dumneavoastra. Într-o alta abordare, website-ul valoreaza mai mult sau mai putin decât constientizati, pentru ca evaluarea antreprenorului este diferita de cea a investitorului. Din acest punct de vedere, România duce lipsa de specialisti care sa poata estima valoarea unei afaceri virtuale. Ca in orice domeniu economic insa, realitatea este ca pretul depinde în mare masura de negocierea directa cu investitorul. Daca dumneavoastra nu vedeti un potential într-o anumita afacere, acest lucru nu înseamna ca afacerea nu are potential. Credem ca riscul cel mai mare pe care îl au antreprenorii din România nu este supraestimarea propriei afaceri, ci subestimarea acesteia.
Realitatea româneasca
Nu mai suntem în epoca în care afacerile pe Internet erau începute si propulsate pe primele locuri ale ierarhiei de business de un student pasionat care lucra într-un apartament de bloc. Acum, ascensiunea spre vârful ierarhiei si mentinerea pe acel loc înseamna bani. De multe ori, bani mai multi decât îsi poate permite un singur individ. De ce ar putea costa atât o afacere de Internet? Fara sa încercam o analiza plina de cifre si ecuatii specializate, ar trebui sa avem în vedere câteva dintre realitatile Internetului românesc modern:
1. Cresterea numarului de utilizatori care se conecteaza la Internet este extrem de ridicata si promite sa se mentina la un procent interesant câtiva ani de acum încolo. Bineînteles ca în anii care urmeaza nu vom mai avea procente de trei cifre ale acestei cresteri. Va creste calitatea conexiunii. Toate aceste schimbari pot produce, în viitorul apropiat, o emulatie în rândul serviciilor oferite de website-urile românesti. Vom avea primele încercari de emisiuni tv online. Materialele originale produse de anumite echipe redactionale vor avea propriile insert-uri audio.
2. Cresterea sumelor alocate publicitatii online în anii care urmeaza promite sa se mentina la un procent destul de interesant. Din ce în ce mai multe website-uri devin furnizori de continut original si încep sa înteleaga puterea pe care le-o confera propria strategie editoriala.
3. Cresterea comertului electronic se mentine în acest moment la peste 10% lunar. Cu siguranta ca în anii urmatori vom asista la o îmbunatatire considerabila a ponderii platii cu card în volumul achizitiilor online, fapt care ar face din ce în ce mai atractive serviciile platite de informare online.
4. Toate aceste plusuri au doar menirea de a arata vârful aisbergului. Pe viitor, veti fi fortati sa faceti investitii din ce în ce mai serioase pentru a va mentine pe piata. Locul pe care îl veti ocupa atunci va fi direct proportional cu infuziile de capital pe care le-ati facut de-a lungul timpului. Oamenii dumneavoastra se vor vedea ofertati de nou-venitii în industrie. În scurta vreme am putea vorbi de salarii mari pentru editorii de materiale originale publicate în reviste online, de salarii mari pentru echipele de vânzari dedicate mediului online etc. Din acest punct de vedere, afacerea implica un risc din ce în ce mai mare pentru mentinerea la acelasi nivel de per-formanta. Acest risc se traduce în discutia noastra printr-o contrabalansare a potentialului afacerii. Investitia poa-te sa apara drept unica sansa de salvare, având în vedere acest risc.
Plecând de la premisele de mai sus, întelegem ca este foarte dificila o estimare a viitorului unui anumit proiect (individual sau de companie) în mediul de ebusiness din România. Câteva întrebari esentiale va pot ajuta sa definiti totusi potentialul afacerii pe care o patronati.
Raspunsuri interesante
Faceti o lista de atuuri si puncte slabe ale afacerii. În jurul acestora se vor contura adevarata valoare a companiei, precum si potentialul de crestere pe care aceasta îl are.
1. Întrebari legate de website. Cât va „costa“ sa atrageti un nou utilizator înregistrat? Cât va costa sa-l mentineti (costuri de gazduire, costuri de marketing si îmbunatatire a serviciilor etc.)? Sunteti pe o pozitie interesanta într-un domeniu în care fiecare membru înregistrat „costa“ mult? Atunci aveti un plus de valoare. Ce pret au campaniile publicitare rulate prin intermediul website-ului dumneavoastra (vorbim de un pret de „rate card“, asa cum este acesta oferit advertiserilor). Cât de apropiat este pretul real obtinut lunar din publicitate de pretul de „rate card“? Cât de repede poate sa creasca numarul de afisari generate de website?
2. Întrebari legate de afacerea dumneavoastra. Care este profitul obtinut în ultimul an? Care este prognoza pe urmatorii 3-5 ani? Ce po-zitie credeti ca veti avea în piata sau în nisa dumneavoastra în viitor? Credeti ca profitul sau cota de piata vor creste exploziv în anii urmatori? Ce costuri aveti pentru mentinerea afacerii si cum estimati ca vor creste ele de-a lungul timpului?
3. Întrebari legate de asteptarile dumneavoastra. Care ar fi suma, realist stabilita, pentru care ati fi dispus sa va înstrainati propria afacere? Care ar fi suma pentru care ati fi dispus sa cedati controlul (decizional) asupra afacerii dumneavoastra?
4. Întrebari legate de investitor. În cât timp îsi poate recupera investitia? Cei mai multi investitori pot estima un orizont de asteptare de 3 pâna la 5 ani. Cât îl va costa sa administreze în continuare website-ul? Este posibila cresterea veniturilor website-ului, în conditiile unei infuzii de capital? Exista un alt cumparator potential? Care este punctul dumneavoastra forte: numele de domeniu, publicul, talentul ori abilitatile dumneavoastra? Dominati o anumita nisa? Cât de dificil ar fi pentru cineva sa construiasca un brand similar, pe aceeasi nisa?
Comentarii articol (0)