(prezentata de Comisie)
EXPUNERE DE MOTIVE
CONTEXTUL PROPUNERII |
110 | Motivele si obiectivele propunerii Comentariile primite din partea mediului de afaceri si din partea statelor membre au demonstrat necesitatea efectuarii de adaptari punctuale la Directiva 2006/112/CE din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata (denumita in continuare directiva privind TVA). Niciuna dintre aceste adaptari nu presupune reformularea principiilor majore continute in directiva si niciuna nu pare suficient de importanta pentru a justifica, prin ea insasi, o propunere de directiva autonoma. Din aceste motive, s-a considerat oportuna gruparea in cadrul unei singure propuneri a ansamblului imbunatatirilor punctuale la directiva privind TVA. Aceste modificari privesc regimul TVA aplicabil in cazul furnizarii de gaze naturale, de electricitate, de energie termica, regimul fiscal al intreprinderilor comune create in temeiul articolului 171 din Tratatul CE, luarea in considerare a anumitor consecinte legate de extinderea Uniunii si, in final, conditiile de exercitare a dreptului de deducere a TVA achitate in amonte. |
120 | Contextul general Regimul actual al TVA in ceea ce priveste gazele naturale si energia electrica isi are originea in principal in dispozitiile Directivei 2003/92/CE din 7 octombrie 2003. S-a remarcat insa ca, din cauza termenilor tehnici utilizati, noul regim fiscal definit in directiva mentionata avea o arie de aplicare prea restransa si nu corespundea realitatii economice, in special in ceea de priveste locul de impunere a TVA pentru furnizarea de gaze naturale si scutirea de TVA pentru importurile de gaze naturale. In plus, s-a dovedit ca ar fi oportun sa se aplice aceleasi reguli in ceea ce priveste furnizarea de agenti de termoficare si/sau de agenti de refrigerare prin retelele de termoficare si/sau de refrigerare, intrucat acest sector functioneaza in mod comparabil sectorului de gaze naturale si celui de electricitate. In temeiul articolului 171 din Tratatul CE, Comunitatea poate crea intreprinderi comune sau orice alta structura necesara bunei desfasurari a programelor de cercetare, dezvoltare tehnologica si demonstratie comunitare. In decizia din 19 decembrie 2006 (2006/971/CE), Consiliul a confirmat ca, in vederea punerii in aplicare a programului-cadru pentru activitati de cercetare, de dezvoltare tehnologica si demonstrative (2007-2013), se poate, in special, recurge la crearea de intreprinderi comune si ca este foarte probabil ca acest lucru sa se realizeze in viitor din ce in ce mai des. Prin urmare, este oportun sa se defineasca un cadru fiscal adecvat pentru acest tip de intreprinderi. La fel ca si alte noi state membre, Bulgaria si Romania au fost autorizate, in urma aderarii, sa aplice masuri derogatorii cu privire la scutirea de taxa acordata intreprinderilor mici si mijlocii si cu privire la regimul TVA aplicabil transportului international de persoane. Din motive de transparenta si coerenta, este asadar necesara introducerea acestor derogari in directiva privind TVA.
In ceea ce priveste dreptul la deducere, unul dintre principiile de baza existente prevede ca o persoana impozabila nu poate deduce TVA pe operatiunile realizate in amonte decat in masura in care bunurile si serviciile sunt utilizate in scopul realizarii operatiunilor care dau dreptul la deducere. In acest context, Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene a hotarat ca o persoana impozabila are dreptul de a include sau de a nu include in cadrul activelor activitatii economice pe care o exercita, in parte sau in totalitate, bunuri cu utilizare mixta. In cazul in care alege sa integreze in totalitate bunurile in cauza in activitatea sa economica, respectiva persoana impozabila are dreptul sa deduca imediat si integral TVA platita in amonte, indiferent daca bunul respectiv este sau nu utilizat simultan in scopuri profesionale si private. Ulterior, utilizarea in scopuri private a bunului se supune TVA ca prestare de servicii cu titlu oneros, pe baza cuantumului cheltuielilor angajate.
Cu toate ca, in teorie, oricare din optiunile alese de persoana impozabila ar trebui sa aiba un rezultat similar, includerea totala a bunurilor cu utilizare mixta in patrimoniul societatii conduce, in general, la avantaje in ceea ce priveste trezoreria acesteia, intrucat utilizarea in scopuri private antreneaza o reducere a sarcinii fiscale, reducere care se accentueaza odata cu proportia de utilizare in scopuri private. Acest lucru se petrece in special in cazul bunurilor imobile, avand in vedere costul de achizitionare, adesea foarte ridicat si posibilitatea utilizarii atat in scopuri profesionale, cat si private, de altfel foarte frecventa, precum si durata de viata economica a unui bun imobiliar, care este in principiu mult mai mare decat cea a altor tipuri de bunuri utilizate in scopuri profesionale. Prin urmare, este oportuna adaptarea deducerii TVA datorate pentru bunuri imobile, astfel incat exercitarea initiala a dreptului de deducere a TVA platite in amonte sa reflecte cu mai multa acuratete principiul de baza amintit mai sus si sa impiedice anumite inginerii care au scopul de a crea un avantaj de trezorerie nejustificat. |
130 | Dispozitiile in vigoare in domeniul propunerii Sistemul comun al TVA este guvernat in prezent de Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006. Aceasta directiva este rezultatul reformarii celei de-a sasea directive privind TVA, Directiva 77/388/CEE din 17 mai 1977. |
141 | Coerenta cu celelalte politici si obiective ale Uniunii Nu se aplica. |
CONSULTAREA PARTILOR INTERESATE SI EVALUAREA IMPACTULUI |
Consultarea partilor interesate |
219 | Avand in vedere faptul ca propunerea contine in special adaptari de natura tehnica, consultarea a avut loc exclusiv cu statele membre, in cadrul Comitetului pentru TVA si al Grupului de lucru nr. 1. |
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
Obtinerea si utilizarea expertizei |
229 | Nu a fost necesar sa se recurga la expertiza externa. |
230 | Evaluarea impactului Propunerea de directiva contine in principal dispozitii tehnice care nu pun sub semnul intrebarii principiile de baza ale legislatiei comunitare in materie de TVA. In ceea ce priveste exercitarea dreptului la deducere, restabilirea principiului de baza la nivelul exercitarii dreptului la deducere va avea ca efect, intr-o prima faza, disparitia diferentelor potentiale dintre persoanele impozabile. Intr-o etapa ulterioara, aplicarea acestei reguli va fi neutra, atat pentru persoanele impozabile, cat si pentru administratiile fiscale. Nu este asadar necesar sa se recurga la un studiu de impact. |
ELEMENTELE JURIDICE ALE PROPUNERII |
305 | Rezumatul actiunii propuse In ceea ce priveste regimul TVA aplicabil gazelor naturale si energiei electrice, se propune extinderea sferei de aplicare la livrarile si la importurile de gaze naturale efectuate prin orice tip de gazoduct, cat si la livrarile si importurile efectuate prin intermediul navelor de transport de gaze naturale. Mai mult, se propune aplicarea acelorasi reguli cu privire la livrarile si la importurile de agenti de termoficare sau de agenti de refrigerare efectuate prin retelele de termoficare si/sau de refrigerare. In ceea ce priveste locul impozitarii cu TVA a prestarilor de servicii, propunerea prevede impozitarea in statul membru al beneficiarului a tuturor serviciilor legate de furnizarea de acces la retelele de electricitate, de gaze naturale, de agenti de termoficare si/sau de refrigerare si nu doar a serviciilor legate de accesul la retelele de distributie. In cele din urma, propunerea simplifica procedura care permite statelor membre aplicarea unei cote reduse de TVA pentru livrarile de gaze naturale, de electricitate si de incalzire urbana.
In ceea ce priveste intreprinderile comune create in temeiul articolului 171 din Tratatul CE, se propune clarificarea statutului fiscal al acestora cu privire la TVA. In ceea ce priveste intreprinderile create la nivel comunitar in scopul sprijinirii eforturilor comunitare in domeniul cercetarii, este necesar sa se tina cont de caracterul comunitar si de modul specific de finantare ale acestora. De fapt, finantarea acestor intreprinderi din fonduri comune, in aplicarea articolului 185 din regulamentul financiar, duce la alimentarea bugetelor nationale ale anumitor state membre cu TVA pe achizitiile din amonte (care, ca regula generala, nu dau dreptul la deducere ca rezultat al absentei operatiunilor taxabile), fara ca astfel de efecte sa fie justificate. In scopul evitarii unor astfel de consecinte, este necesar ca aceste intreprinderi sa fie tratate ca organisme internationale, cu conditia sa fi fost create de Comunitatile Europene, sa aiba personalitate juridica si sa primeasca efectiv finantari de la bugetul general al Comunitatilor. Este necesar sa se precizeze ca scutirea nu este aplicabila livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii destinate utilizarii in scopuri private de catre membrii acestor intreprinderi. In contextul aderarii, Bulgaria si Romania au fost autorizate sa aplice o scutire de TVA intreprinderilor mici si sa continue sa aplice o scutire de la plata TVA transportului international de persoane.
Prin urmare, este oportuna includerea acestor derogari in textul directivei privind TVA, la fel ca in cazul celorlalte state membre. In ceea ce priveste dreptul la deducere, in vederea unei mai bune aplicari a principiului conform caruia acest drept nu apare decat in masura in care bunurile sau serviciile in cauza sunt utilizate in scopul realizarii operatiunilor care dau dreptul la deducere, se propune, in cazul bunurilor imobile cu utilizare mixta incluse in patrimoniul intreprinderii, restrangerea exercitarii initiale a acestui drept la proportia de utilizare efectiva in scopuri profesionale. In acelasi timp, se propune un sistem de rectificare care sa tina seama de variatiile intre utilizarea in scopuri profesionale si private (sau nonprofesionale) a acestor bunuri imobile. |
310 | Temeiul juridic Articolul 93 din Tratatul CE |
320 | Principiul subsidiaritatii Principiul subsidiaritatii se aplica, in masura in care propunerea nu tine de un domeniu aflat in sfera de competenta exclusiva a Comunitatii. |
Obiectivele propunerii nu pot fi atinse in mod satisfacator prin actiunea statelor membre, din motivele expuse mai jos. |
321 | Subiectul prezentei propuneri face deja obiectul unui act comunitar, si anume Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006. Dispozitiile legislatiei comunitare existente nu pot fi modificate decat printr-un alt act comunitar. |
323 | Statele membre nu pot adopta legi nationale care intra in contradictie cu legislatia comunitara armonizata, fara modificarea prealabila a acesteia din urma. |
Obiectivele propunerii pot fi mai bine atinse printr-o actiune a Comunitatii din motivele expuse mai jos. |
324 | Un act comunitar nu poate fi modificat decat printr-un alt act comunitar. |
325 | Intrucat modificarea priveste un act legislativ deja armonizat, numai o actiune la nivel comunitar poate fi eficace. |
327 | Propunerea se refera doar la adaptarea dispozitiilor legale existente care s-au dovedit depasite. |
In consecinta, propunerea respecta principiul subsidiaritatii. |
Principiul proportionalitatii Propunerea respecta principiul proportionalitatii din urmatoarele motive: |
331 | Masurile propuse sunt incluse intr-un proiect de directiva. Cu toate acestea, fiind vorba de stabilirea locului de impozitare cu TVA, acesta trebuie sa fie unic. De asemenea, este necesar ca normele aplicabile exercitarii dreptului la deducere in materie de TVA sa fie armonizate. |
332 | Masurile propuse reprezinta, in esenta, o clarificare si o simplificare a normelor actuale in materie de TVA: in consecinta, propunerea este in beneficiul agentilor economici si al cetatenilor, precum si al administratiilor publice. |
Alegerea instrumentelor |
341 | Instrument(e) propus(e): directiva. |
342 | Alte instrumente nu ar fi fost adecvate din urmatoarele motive: Legislatia comunitara in materie de TVA pe care propunerea intentioneaza sa o modifice face obiectul unei alte directive. Prin urmare, o noua directiva reprezinta modalitatea cea mai potrivita pentru aceasta modificare. |
IMPLICAtII BUGETARE |
409 | Propunerea nu are implicatii asupra bugetului comunitar. |
INFORMAtII SUPLIMENTARE |
510 | Simplificare |
511 | Propunerea introduce o simplificare a cadrului legislativ, o simplificare a procedurilor administrative care se aplica autoritatilor publice (nationale sau europene), o simplificare a procedurilor administrative care se aplica persoanelor fizice si juridice. |
#PAGEBREAK#
512 | Propunerea contine o dispozitie care vizeaza clarificarea regimului comun al TVA. |
513 | Propunerea contine o dispozitie care vizeaza simplificarea procedurii utilizate de catre statele membre care intentioneaza sa aplice o cota redusa a TVA livrarilor de gaze naturale, de electricitate sau de incalzire urbana. |
514 | Masurile cu privire la locul de impozitare cu TVA a livrarilor de gaze naturale reprezinta o simplificare pentru intreprinderile din acest sector. Propunerea cu privire la dreptul la deducere vizeaza instituirea unui sistem de rectificare care sa reflecte modificarile in ceea ce priveste utilizarea in scopuri profesionale si nonprofesionale a bunurilor imobile. In acest caz, in consecinta, articolul 26 din directiva privind TVA nu va mai fi aplicabil, pe perioada rectificarii, in ceea ce priveste utilizarea in scopuri nonprofesionale a acestor bunuri, cu conditia ca respectiva utilizare sa nu fi dat deja initial dreptul la deducere. Lipsa necesitatii taxarii separate si suplimentare pentru utilizarea in scopuri private (sau nonprofesionale) reprezinta o simplificare. |
550 | Tabel de corespondenta Statele membre comunica Comisiei textele dispozitiilor de drept intern care transpun prezenta directiva, precum si un tabel de corespondenta intre respectivele acte si prezenta directiva. |
570 | Explicatia detaliata a propunerii, pe capitol sau pe articol Regimul TVA aplicabil pentru gaze naturale, electricitate, agenti de termoficare sau agenti de refrigerare [articolul 1 punctele (1), (3), (4), (5), (7) si (9)] Tinand seama de textul adoptat de Consiliu in 2003, regimul special al TVA aplicabil livrarilor si importurilor de gaze naturale si de electricitate nu se aplica, in privinta gazelor naturale, decat livrarilor si importurilor efectuate prin sistemele de distributie. Acest lucru are drept consecinta excluderea din sfera de aplicare a acestui regim a livrarilor si importurilor de gaze naturale efectuate prin intermediul gazoductelor retelelor de transport. In plus, regimul special nu este in prezent aplicabil livrarilor si importurilor de gaze naturale efectuate prin intermediul navelor de transport de gaze naturale. Pe de alta parte, gazele livrate sau importate prin intermediul navelor de transport de gaze naturale sunt identice cu gazele transportate prin intermediul gazoductelor si, in plus, sunt directionate in gazoductele retelei de transport dupa regazeificarea care are loc in portul de sosire. In consecinta, propunerea prevede includerea in sfera de aplicare a regimului special a livrarilor si importurilor de gaze naturale efectuate prin intermediul tuturor tipurilor de gazoducte, cat si a celor efectuate prin intermediul navelor de transport de gaze naturale. Recent, primele retele transfrontaliere de termoficare sau de refrigerare si-au facut aparitia.
Se pare ca problematica cu privire la livrarile si importurile de gaze naturale sau de electricitate este identica in ceea ce priveste livrarile si importurile de agenti de termoficare sau de refrigerare. In consecinta, propunerea de directiva prevede alinierea regimului TVA aplicabile livrarilor si importurilor de agenti de termoficare sau de refrigerare prin retelele de termoficare si/sau de refrigerare la regimul aplicabil gazelor naturale si electricitatii. In ceea ce priveste locul impozitarii cu TVA pentru prestarile de servicii, textul actual al articolului 56 din directiva privind TVA nu prevede aplicarea unui mecanism de taxare inversa decat pentru furnizarea accesului la sistemele de distributie de gaze naturale si de electricitate. Propunerea prevede extinderea acestui mecanism de taxare inversa la toate prestarile de servicii legate de furnizarea de acces la retelele de electricitate, de gaze naturale, de agenti de termoficare si/sau de refrigerare, si nu doar la cele legate de accesul la reteaua de distributie.
Experienta dobandita la punerea recenta in aplicare a procedurii prevazute la articolul 102, care prevede responsabilitatea Comisiei de a se pronunta cu privire la existenta unui risc de denaturare a concurentei ca urmare a aplicarii unei cote reduse de TVA livrarilor de gaze naturale sau de electricitate, a demonstrat caracterul caduc si inutil al acesteia. In fapt, articolele 38 si 39 garanteaza deja, de la adoptarea Directivei 2002/93/CE, ca TVA se percepe la locul in care gazele naturale livrate prin sistemul de distributie si electricitatea sunt consumate efectiv de catre cumparatori. Aceste norme tin cont de particularitatea acestui tip de transport pentru stabilirea locului de livrare, ceea ce evita orice denaturare a concurentei intre statele membre. Prezenta propunere vizeaza extinderea acestor norme la livrarea de agenti de termoficare sau de refrigerare prin retelele de distributie de agenti de termoficare si/sau de refrigerare.
Cu toate acestea, informarea corespunzatoare a Comisiei si a celorlalte state membre cu privire la introducerea efectiva de catre un stat membru a cotelor reduse in acest sector sensibil ramane importanta. In consecinta, se propune o procedura de consultare prealabila a Comitetului pentru TVA ori de cate ori un stat membru intentioneaza introducerea unei cote reduse pentru furnizarea de gaze naturale, de electricitate sau de incalzire urbana. Regimul TVA aplicabil intreprinderilor comune [(articolul 1 punctul (10)] Pentru a beneficia de scutirea prevazuta la articolul 151 din directiva privind TVA, un organism international trebuie sa fi fost creat de cel putin doua state, recunoscute de catre Uniunea Europeana sau sa fi fost creat de o organizatie internationala existenta (actionand, dupa caz, impreuna cu alte organizatii internationale sau cu alte state), in scopul urmaririi in comun a unor obiective legitime care nu sunt primordial de natura economica. Intreprinderile comune nu pot fi considerate astfel de organisme internationale. Acestea au drept sarcina punerea in aplicare a unei politici comunitare sustinute nu doar prin finantari comunitare, ci si prin contributii de la bugetele nationale ale statelor membre. Pentru a evita impactul unei taxari a achizitiilor facute de aceste intreprinderi, ale caror activitati nu sunt, in general, supuse TVA si pentru care TVA suportata in amonte nu da dreptul la deducere, este necesar sa se acorde intreprinderilor comune un tratament similar celui acordat organismelor internationale.
Prin urmare, se propune introducerea in directiva privind TVA a unui nou articol 151a, prin care intreprinderile comune se asimileaza organismelor internationale. Cu toate acestea, acest tratament nu se acorda decat organismelor instituite de Comunitatile Europene, care au personalitate juridica si care beneficiaza in mod efectiv de finantari de la bugetul general al Comunitatilor. Scutirea nu este aplicabila livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii destinate utilizarii in scopuri private de catre membrii acestor intreprinderi. Luarea in considerare a anumitor consecinte ale extinderii [(articolul 1 punctele (2), (6), (8) si (12)-(16)] Ca rezultat al aderarii, Bulgaria si Romania a fost autorizate sa aplice o scutire de la plata taxei pentru intreprinderile mici. Din motive de claritate si transparenta, aceasta derogare se integreaza in cadrul articolului 287. Pentru a tine seama de autorizarea acordata, in acelasi cadru, acestor noi state membre, de a continua sa aplice o scutire de la plata TVA transportului international de persoane, in directiva privind TVA se introduc noile articole 390a si 390b. Modalitati de exercitare a dreptului la deducere pentru bunurile si serviciile care au legatura cu anumite bunuri imobile [(articolul 1 punctul (11)]. In cadrul dreptului la deducere, principiul de baza, prevazut la articolul 168 din directiva privind TVA, stipuleaza ca persoanele impozabile au dreptul de a deduce TVA in masura in care bunurile si serviciile in legatura cu care se plateste sau se datoreaza TVA sunt utilizate in vederea realizarii de operatiuni care dau dreptul la deducere. Aceasta dispozitie are drept scop clarificarea exercitarii dreptului la deducere atunci cand acesta este legat de un bun imobil destinat utilizarii simultane in scopuri profesionale si nonprofesionale.
Este in special cazul TVA pe achizitionarea de bunuri imobiliare, dar si cel al TVA pe unele prestari de servicii precum construirea, renovarea sau transformarea substantiala care, pe plan economic, pot fi echivalate cu achizitionarea sau construirea unui bun imobiliar. Dimpotriva, simplele reparatii sau imbunatatiri aduse acestor bunuri sunt excluse din sfera de aplicare a masurii propuse. Dispozitiile actuale prevad ca, in situatiile mentionate la paragraful anterior, deducerea initiala se limiteaza la utilizarea efectiva a bunului in scopul realizarii de operatiuni care dau dreptul la deducere in momentul in care taxa devine exigibila. In caz de utilizare mixta, deducerea imediata a totalitatii TVA platite in amonte nu este posibila. Tinand seama de aceasta limitare a deducerii pentru persoanele impozabile, se instituie un sistem de rectificare care sa ia in considerare modificarile survenite cu privire la utilizarea in scopuri profesionale si nonprofesionale a bunurilor imobile in cauza pe parcursul unei perioade care corespunde perioadei de regularizare pentru bunurile imobile achizitionate ca bunuri de capital. Se propune aplicarea noului sistem atat in situatia intensificarii, cat si a diminuarii utilizarii in scopuri profesionale. Sistemul ar inlocui, pe de o parte, taxarea utilizarii in scopuri nonprofesionale (articolul 26 din directiva privind TVA) pe parcursul perioadei de rectificare si ar institui, pe de alta parte, un sistem de rectificare in favoarea persoanei impozabile in caz de intensificare a utilizarii in scopuri profesionale legata de operatiuni care dau dreptul la deducere. Din punctul de vedere al modului de functionare, acest sistem este comparabil cu sistemul existent de regularizare a deducerilor pentru bunurile de capital, care ajusteaza, in ceea ce priveste utilizarea in scopuri profesionale, variatia procentajului de operatiuni taxate (si a altor operatiuni care dau dreptul la deducere) si scutite (fara drept la deducere) in decursul perioadei de regularizare. In ceea ce priveste raportul dintre operatiunile profesionale si cele private (sau nonprofesionale), noul sistem de rectificare se aplica in paralel cu sistemul de regularizare, fara modificarea acestuia din urma in situatia in care bunul imobiliar este un bun de capital. In scopul clarificarii modului de exercitare a dreptului la deducere in ceea ce priveste bunurile imobile cu utilizare mixta, se propune introducerea in directiva privind TVA a unui articol 168a. |
#PAGEBREAK#
1. 2007/0238 (CNS)
Propunere de
DIRECTIVA A CONSILIULUI
de modificare a unor dispozitii din Directiva 2006/112/CE din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene si, in special, articolul 93 al acestuia;
avand in vedere propunerea Comisiei[1],
avand in vedere avizul Parlamentului European[2],
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social European[3],
intrucat:
(1) Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata[4] trebuie sa faca obiectul unor adaptari in vederea incorporarii anumitor modificari, in cea mai mare parte de natura tehnica.
(2) In ceea ce priveste dispozitiile referitoare la importul si la locul impozitarii livrarilor de gaze naturale si de electricitate, regimul special care decurge din Directiva 2003/92/CE a Consiliului din 7 octombrie 2003 de modificare a Directivei 77/388/CEE in ceea ce privește normele referitoare la locul de furnizare a gazului și a electricitații[5] nu se aplica importurilor si livrarilor de gaze naturale efectuate prin intermediul gazoductelor care nu fac parte din reteaua de distributie, si in special gazoductele retelei de transport prin intermediul carora se realizeaza cvasitotalitatea operatiunilor transfrontaliere prin gazoducte. Prin urmare, este necesara includerea in sfera de aplicare a regimului special a importurilor si livrarilor de gaze naturale efectuate prin intermediul tuturor tipurilor de gazoducte.
(3) Acest regim special nu se aplica in prezent nici importurilor si nici livrarilor de gaze naturale efectuate cu ajutorul navelor de transport de gaze naturale, cu toate ca aceste gaze prezinta caracteristici identice celor importate sau livrate prin gazoducte si sunt destinate, dupa regazeificare, transportului prin gazoducte. Prin urmare, este necesara includerea in sfera de aplicare a regimului special a importurilor si livrarilor de gaze naturale efectuate prin intermediul navelor de transport de gaze naturale.
(4) Primele retele de termoficare sau de refrigerare transfrontaliere au fost deja date in exploatare. Problematica cu privire la livrarile sau la importurile de agenti de termoficare sau de refrigerare este similara cu cea referitoare la livrarile sau importurile de gaze naturale sau de electricitate. Normele actuale garanteaza, in ceea ce priveste gazele naturale si electricitatea, ca TVA se percepe la locul unde acestea sunt consumate efectiv de catre cumparatori. Aceste norme evita, prin urmare, denaturarea concurentei intre statele membre. In consecinta, este necesar sa se aplice, in cazul agentilor de termoficare si de refrigerare, acelasi regim ca cel aplicabil gazelor naturale si electricitatii.
(5) In ceea ce priveste locul impozitarii prestarilor de servicii supuse TVA, legislatia actuala nu prevede aplicarea unui regim special decat pentru furnizarea de acces la sistemele de distributie de gaze naturale si de electricitate. Cu toate acestea, anumiti consumatori en gros de gaze naturale sau de electricitate sunt direct legati la reteaua de transport si nu la reteaua de distributie. Prin urmare, este necesara extinderea sferei de aplicare a acestui regim special la toate prestarile de servicii legate de furnizarea de acces la orice tip de retea de electricitate si de gaze naturale, cat si la retelele de termoficare sau de refrigerare.
#PAGEBREAK#
(6) Experienta dobandita in urma punerii recente in aplicare a procedurii actualmente in vigoare, care prevede responsabilitatea Comisiei de a se pronunta cu privire la existenta unui risc de denaturare a concurentei ca urmare a aplicarii unei cote reduse a TVA livrarilor de gaze naturale, de electricitate si de incalzire urbana, a demonstrat caracterul caduc si inutil al acesteia. In fapt, normele de stabilire a locului impozitarii garanteaza ca TVA se percepe la locul unde gazele naturale, electricitatea, agentii de termoficare si de refrigerare se consuma efectiv de cumparatori. Aceste norme evita, prin urmare, orice denaturare a concurentei intre statele membre. Cu toate acestea, furnizarea de informatii suficiente Comisiei si celorlalte state membre cu privire la cotele reduse introduse de catre un stat membru in acest sector sensibil ramane importanta. Prin urmare, este necesara o procedura de consultare prealabila a Comitetului pentru TVA.
(7) Intreprinderile comune si alte structuri create in temeiul articolului 171 din Tratatul CE au sarcina de a pune in practica politici comunitare. In scopul evitarii impactului unei impozitari in avantajul statului membru in care este datorata taxa, in detrimentul celorlalte state membre si al Comunitatilor Europene, este necesar sa se acorde intreprinderilor comune create de catre Comunitati, care au personalitate juridica si care primesc efectiv finantari de la bugetul general al Comunitatilor in temeiul Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitatilor Europene [6] , scutirea de la plata TVA pentru achizitiile efectuate in amonte.
(8) In urma aderarii, Bulgaria si Romania au fost autorizate sa aplice o scutire de la TVA intreprinderilor mici si sa continue sa aplice o scutire de la plata TVA transportului international de persoane. Din motive de claritate si de coerenta, aceste derogari trebuie integrate in directiva.
(9) In ceea ce priveste dreptul la deducere, regula de baza este ca acesta nu apare decat in masura in care bunurile si serviciile sunt utilizate de catre persoana impozabila in vederea realizarii operatiunilor care dau dreptul la deducere. Aceasta regula necesita clarificari si precizari suplimentare, astfel incat persoanele impozabile sa fie tratate in mod identic in situatia in care anumite bunuri nu sunt utilizate exclusiv in scopuri care au legatura cu activitatea profesionala desfasurata de acestea, desi sunt alocate acestei activitati. Prin urmare, este necesara restrangerea exercitarii initiale a dreptului la deducere la utilizarile care dau nastere la operatiuni care dau dreptul la deducere in momentul exigibilitatii taxei.
(10) In acest context, este necesara aplicarea acestei reguli bunurilor imobile care ii sunt livrate persoanei impozabile si serviciilor importante aferente acestor bunuri care ii sunt prestate. In fapt, aceste situatii reprezinta cazurile cele mai semnificative, tinand cont, pe de o parte, de valoarea si de durata de viata economica a acestor bunuri si, pe de alta parte, de faptul ca utilizarea mixta a acestui tip de bunuri este o practica curenta.
(11) Avand in vedere restrangerea exercitarii initiale a dreptului la deducere si in vederea asigurarii unui sistem de deducere echitabil pentru persoanele impozabile, este necesar sa se prevada un sistem de rectificare care sa tina seama de modificarile cu privire la utilizarea in scopuri profesionale si nonprofesionale a bunurilor imobile in decursul unei perioade care corespunde perioadei de regularizare existente pentru bunurile imobile achizitionate ca bunuri de capital.
(12) Prin urmare, Directiva 2006/112/CE trebuie modificata in consecinta,
#PAGEBREAK#
ADOPTA PREZENTA DIRECTIVA:
Articolul 1
Directiva 2006/112/CE se modifica dupa cum urmeaza:
1) La articolul 2, alineatul (3) se inlocuieste cu urmatorul text:
„3. Sunt considerate „produse supuse accizelor” produsele energetice, alcoolul si bauturile alcoolice si tutunul prelucrat, astfel cum sunt acestea definite de dispozitiile comunitare in vigoare, cu exceptia gazelor naturale furnizate prin gazoducte sau prin intermediul navelor de transport de gaze naturale, a electricitatii, precum si a agentilor de termoficare sau de refrigerare furnizati prin intermediul retelelor de termoficare sau de refrigerare.”
2) La articolul 13, alineatul (2) se inlocuieste cu urmatorul text:
„2. Statele membre pot considera ca activitați ale autoritaților publice activitațile organismelor de drept public scutite in temeiul articolelor 132, 135, 136 si 371, al articolelor 374-377, al articolului 378 alineatul (2), al articolului 379 alineatul (2) si al articolelor 380-390b.”
3) La articolul 17 alineatul (2), litera (d) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(d) livrarea de gaze naturale prin gazoducte sau prin intermediul navelor de transport de gaze naturale, livrarea de electricitate sau livrarea de agenti de termoficare sau de refrigerare prin retelele de termoficare sau de refrigerare, in conditiile prevazute la articolele 38 si 39;”
4) Articolele 38 si 39 se inlocuiesc cu urmatorul text:
„Articolul 38
1. In cazul livrarilor de gaze naturale catre un comerciant persoana impozabila prin intermediul unui gazoduct sau al unei nave de transport de gaze naturale ori in cazul livrarilor de electricitate sau agenti de termoficare sau de refrigerare prin intermediul retelelor de termoficare sau de refrigerare, locul livrarii este considerat a fi locul unde comerciantul persoana impozabila respectiv și-a stabilit sediul activitații sale economice sau locul unde dispune de un sediu comercial fix pentru care sunt livrate bunurile sau, in absența unui astfel de sediu al activitații sale sau a unui sediu comercial fix, locul unde iși are domiciliul stabil sau reședința obișnuita.
2. In sensul alineatului (1), „comerciant persoana impozabila” inseamna o persoana impozabila a carei activitate principala, legata de achizitionarea de gaze naturale sau electricitate ori de agenti de termoficare sau de refrigerare, consta in revanzarea acestor produse și al carei consum propriu de astfel de produse este neglijabil.
Articolul 39
In cazul livrarii de gaze naturale prin gazoducte sau prin intermediul unei nave de transport de gaze naturale, sau in cazul livrarilor de electricitate sau de agenti de termoficare sau de refrigerare care nu intra sub incidența articolului 38, locul livrarii respective este considerat a fi locul unde cumparatorul utilizeaza si consuma efectiv bunurile.
Atunci cand gazele naturale, electricitatea sau agentii de termoficare sau de refrigerare nu sunt in totalitate sau in parte consumate efectiv de cumparator, se considera ca bunurile neconsumate respective au fost utilizate și consumate la locul unde cumparatorul și-a stabilit sediul activitații economice sau unde dispune de un sediu comercial fix pentru care sunt livrate bunurile. In absența unui astfel de sediu al activitații sale sau a unui sediu comercial fix, locul utilizarii și consumului bunurilor de catre cumparator este considerat a fi locul unde acesta iși are domiciliul stabil sau reședința obișnuita.”
5) La articolul 56 alineatul (1), litera (h) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(h) acordarea accesului la retelele de transport sau de distribuție a gazelor naturale, a electricitații sau a accesului la retelele de termoficare sau de refrigerare, precum si prestarea de servicii de transport sau de transmitere prin aceste retele, precum și prestarea de alte servicii direct legate de acestea;”
6) La articolul 80 alineatul (1) litera (b), sintagma „articolele 380-390” se inlocuieste cu sintagma „articolele 380-390b”.
#PAGEBREAK#
7) Articolul 102 se inlocuieste cu urmatorul text:
„Articolul 102
Dupa consultarea comitetului pentru TVA, fiecare stat membru poate aplica o cota redusa pentru furnizarea de gaze naturale, electricitate sau incalzire urbana.”
8) La articolul 136 litera (a), sintagma „articolele 380-390” se inlocuieste cu sintagma „articolele 380-390b”.
9) Articolul 143 litera (l) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(l) importurile de gaze naturale prin intermediul gazoductelor sau al navelor de transport de gaze naturale, importurile de electricitate sau de agenti de termoficare sau de refrigerare efectuate prin retelele de termoficare sau de refrigerare.”.
10) Se introduce urmatorul articol 151a:
„Articolul 151a
In sensul articolului 151 alineatul (1) primul paragraf litera (b), se asimileaza organismelor internationale intreprinderile comune si orice alte structuri necesare bunei desfasurari a programelor comunitare de cercetare, de dezvoltare tehnologica si demonstrative, create de catre Comunitatile Europene in temeiul articolului 171 din Tratatul CE, care au personalitate juridica si care primesc efectiv finantari de la bugetul general in temeiul articolului 185 din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului[7], cu conditia ca aceste structuri sa nu exercite nicio activitate economica in sensul articolului 9 alineatul (1) din prezenta directiva.
Cu toate acestea, scutirea prevazuta la articolul 151 alineatul (1) primul paragraf litera (b) nu se aplica livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii destinate utilizarii in scopuri private de catre membrii intreprinderilor comune sau ai oricarei alte structuri vizate la primul paragraf.”
11) Se introduce urmatorul articol 168a:
„Articolul 168a
In cazul achizitionarii, construirii, renovarii sau transformarii substantiale a unui bun imobil, exercitarea initiala a dreptului la deducere, care apare in momentul in care taxa devine exigibila, este limitata la proportia de utilizare efectiva in vederea realizarii de operatiuni care dau dreptul la deducere.
Prin derogare de la articolul 26, modificarile in ceea ce priveste proportia de utilizare a unui bun imobil mentionat la primul paragraf sunt luate in considerare in conditiile prevazute la articolele 187, 188, 190 si 192 in scopul rectificarii exercitarii initiale a dreptului la deducere.
Modificarile mentionate la al doilea paragraf se iau in considerare pe parcursul perioadei definite de statele membre in temeiul articolului 187 alineatul (1), pentru bunurile imobile achizitionate ca bunuri de capital.”.
12) La articolul 221 alineatul (2), sintagma „articolele 380-390” se inlocuieste cu sintagma „articolele 380-390b”.
13) La articolul 287, se adauga urmatoarele puncte (17) si (18):
„17) Bulgaria: 25 600 EUR;
18) Romania: 35 000 EUR.”
14) Se introduc articolele 390a si 390b, dupa cum urmeaza:
„Articolul 390a
Bulgaria poate, in conditiile existente in acest stat membru la data aderarii, sa continue sa scuteasca transportul international de persoane mentionat la anexa X partea B punctul 10) atata vreme cat scutirea respectiva este aplicata de catre unul dintre statele membre care faceau parte din Comunitate la 1 ianuarie 2007.
Articolul 390b
Romania poate, in conditiile existente in acest stat membru la data aderarii, sa continue sa scuteasca transportul international de persoane mentionat la anexa X partea B punctul 10) atata vreme cat scutirea respectiva este aplicata de catre unul dintre statele membre care faceau parte din Comunitate la 1 ianuarie 2007.”
15) La articolul 391, termenii „articolele 380-390” se inlocuiesc cu termenii „articolele 380-390b”.
16) La anexa X, titlul se inlocuieste cu urmatorul text:
„LISTA OPERATIUNILOR CARE FAC OBIECTUL DEROGARILOR PREVAZUTE LA ARTICOLELE 370 SI 371 SI LA ARTICOLELE 375-390B”
Articolul 2 Transpunerea
1. Statele membre pun in aplicare actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive cu incepere de la 1 iulie 2008. Statele membre comunica imediat Comisiei textele acestor acte, precum si un tabel de corespondenta intre respectivele acte si prezenta directiva.
Atunci cand statele membre adopta aceste acte, ele contin o trimitere la prezenta directiva sau sunt insotite de o asemenea trimitere la data publicarii lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
2. Comisiei ii sunt comunicate de catre statele membre textele principalelor dispozitii de drept intern pe care le adopta in domeniul reglementat de prezenta directiva.
Articolul 3
Prezenta directiva intra in vigoare in a douazecea zi de la data publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene .
Articolul 4
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.
Adoptata la Bruxelles,
Pentru Consiliu
Presedintele
[1] JO C […], […], p. […].
[2] JO C […], […], p. […].
[3] JO C […], […], p. […].
[4] JO L 347, 11.12.2006, p. 1. Directiva modificata prin Directiva 2006/138/CE (JO L 384, 29.12.2006, p. 92).
[5] JO L 260, 11.10.2003, p. 8.
[6] JO L 248, 16.9.2002, p. 1. Regulament modificat prin Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1995/2006 (JO L 390, 30.12.2006, p. 1).
[7] JO L 248, 16.9.2002, p. 1.
Comentarii articol (0)