Guvernul a aprobat ieri proiectul de lege privind modificarea Codului Fiscal, urmând ca actul normativ sã fie trimis Parlamentului spre dezbatere ºi aprobare, astfel încât noile reglementãri sã intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2007.
Principalele modificãri legislative propuse:
Impozitul pe venit 1. se atribuie direcþiilor generale ale finanþelor publice teritoriale competenþa de a stabili nomenclatorul activitãþilor pentru care venitul net se deteminã prin norme de venit;
2. se eliminã scutirea de impozit a veniturilor din salarii obþinute din crearea de programe de calculator. Mãsura este cerutã de Consiliul Concurenþei;
3. pentru veniturile din tranzacþii cu titluri de valoare se propune unificarea impozitãrii la 16%; De asemenea, proiectul propune reþinerea a 5% impozit în timpul anului pentru câºtigul din tranzacþii ºi regularizarea cu impozit de 16% anual pe baza câºtigului net;
4. propune cuprinderea în veniturile din activitãþi agricole ºi a veniturilor din valorificarea produselor agricole obþinute dupã recoltare, în stare naturalã, de pe terenurile agricole proprietate privatã sau luate în arendã, cãtre unitãþi specializate pentru colectare, unitãþi de procesare industrialã sau cãtre alte unitãþi pentru utilizare ca atare;
Impozitul pe profit
1. pentru extinderea bazei de impozitare:
- se restrang rezervele deductibile specifice societãþilor comerciale bancare sau altor instituþii de credit autorizate, societãþilor de credit ipotecar ºi societãþilor de asigurare ºi reasigurare, prin eliminarea celor specifice fata de celelalte categorii de contribuabili;
- se eliminã facilitãþile fiscale pentru cooperaþia agricolã ºi pensiunile turistice, facilitãþi cuprinse în acte normative speciale, deoarece sunt considerate neconforme cu principiile Uniunii Europene.
2. pentru simplificarea administrãrii impozitului pe profit proiectul propune în cazul societãþilor bancare impozit anual cu efectuarea de plati anticipate in cursul anului;
3. eliminarea unor bariere administrative în stabilirea deductibilitãþii unor cheltuieli pentru cazare, transport, diurnã, legate de condiþia de profitabilitate ºi conditia de licitaþie, în cazul deducerii valorii ramasa neamortizatã la vânzãrile de mijloace fixe;
4. deducerea provizioanelor constituite de companiile aeriene din România pentru acoperirea cheltuielilor de întreþinere ºi reparare a parcului de aeronave ºi a componentelor aferente, potrivit programelor de întreþinere ale aeronavelor, aprobate corespunzãtor de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã; mãsura vizeazã asigurarea standardelor de calitate ºi siguranþã a zborurilor companiilor aeriene.
5. preluarea prevederilor aplicabile în UE referitoare la regimul fiscal comun care se aplicã societãþilor "mamã" ºi filialelor acestora pentru distribuþia de dividende, în conformitate cu prevederile Directivei nr. 90/435/CEE ºi cel aplicabil fuziunilor, divizãrilor, divizãrilor parþiale, transferului de active ºi schimbului de acþiuni între societãþile din diferitele state membre, conform cu prevederile Directivei nr.90/434/CEE. Operaþiunile de reorganizare juridicã realizate între persoane juridice din state membre UE beneficiazã, în baza acestei Directive, de amânarea impunerii transferurilor de active ºi pasive urmare fuziunilor, divizãrilor, divizãrilor parþiale, transferului de active ºi schimbului de acþiuni între acestea.
Impozite ºi taxe locale Proiectul de modificare a Codului fiscal prevede:
1. încasarea impozitelor ºi taxelor locale se va face la douã termene, în rate egale, la 31 martie ºi 30 septembrie, în loc de 4 termene de plata, cum este în prezent;
2. consiliile locale pot decide instituirea taxelor speciale ºi majorarea impozitelor ºi taxelor locale cu pânã la 20%, în loc de majorarea nelimitata a acestora
3. indexarea a impozitelor ºi taxelor locale sã se facã o datã la trei ani, când rata inflaþiei depãºeºte cumulat 10%, în loc de anual, cum prevede legea actualã;
4. majorarea impozitului pentru locuinþele cu suprafaþa desfaºuratã de peste 150 metri pãtraþi. În cazul acestor locuinþe, impozitul creºte cu câte 10% pentru fiecare 100 metri pãtraþi peste suprafaþa de 150 mp
5. nu cresc impozitele pentru autovehiculele cu capacitate cilindricã mai micã de 1500 cm.
6. majorarea impozitului datorat pentru nave de sport si agrement, pana la 5000 lei/an (faþã de 1800 lei/an în prezent');
7. introducerea obligativitãþii în cazul agenþilor economici care desfãºoara activitatea de alimentaþie publicã de a achita anual o taxã de pânã la 3000 RON (cuantumul acesteia fiind stabilitã de consiliul local);
8. consiliile locale pot acorda scutire de impozit pe clãdiri ºi impozit pe teren pentru clãdirile construite aferente investiþiei de peste un milion de euro pe o perioadã de pânã la 5 ani. Totodatã, pot aplica o cota redusã de 0,25% la calculul impozitului pe clãdiri în cazul investiþiilor executate ºi puse în funcþiune pe o perioadã de pânã la 3 ani inclusiv.
9. În cazul deþinerilor de clãdiri, terenuri ºi mijloace de transport în sistem de leasing financiar, locatarii / beneficiarii plãtesc impozitele aferente acestor bunuri pe durata contractului (în prezent, cel care plãteºte impozitul fiind societatea de leasing, ca proprietar al respectivelor bunuri).
Taxa pe valoarea adaugatã
Modificãrile sunt impuse de aderarea României la Uniunea Europeanã, survenind în urma desfiinþãrii barierelor vamale dintre statele membre ºi datoritã necesitãþii de a aplica în acest domeniu aceleaºi reguli ca ºi celelalte state. În acest sens, de la data aderãrii, actuala legislaþie în domeniul TVA va fi abrogatã ºi înlocuitã cu legislaþia armonizatã cu acquis-ul comunitar.
Pentru bunuri:
Desfiinþarea barierelor vamale între Statele Membre ale UE va avea ca efect eliminarea controlului vamal al miºcãrii bunurilor între aceste state. Noþiunile de export ºi import în relaþia dintre Statele Membre vor fi înlocuite de livrarea intra-comunitarã (în locul exportului) ºi achiziþia intra-comunitarã (în locul importului). Orice expediere de bunuri din România în alt Stat membru, chiar ºi în lipsa unei tranzacþii comerciale, va fi tratata drept transfer de bunuri sau non-transfer, care sunt noþiuni cu totul noi în legislaþia naþionalã ºi sunt specifice numai relaþiilor dintre Statele Membre.
În urma desfiinþãrii barierelor vamale, controlul miºcãrii bunurilor între Statele Membre va fi realizat prin intermediul sistemului electronic VIES (VAT International Exchange Systhem). Prin intermediul acestui sistem Statele Membre vor face schimb de informaþii ºi controale multilaterale în scopul evitãrii fraudei fiscale în domeniul TVA.
Ca în toate Statele Membre, ºi în România se instituie în legislaþie obligativitatea depunerii de declaraþii recapitulative trimestriale pentru livrãrile intracomunitare realizate. În plus, legislaþia României prevede ºi obligativitatea depunerii de declaraþii recapitulative pentru achiziþiile intracomunitare. Informaþiile din aceste declaraþii recapitulative sunt transferate în VIES ºi astfel Statele Membre pot face verificãri ale operaþiunilor realizate. De exemplu, atunci când se raporteaza o achiziþie intra-comunitarã în România, va fi posibil sã fie verificat furnizorul, care a raportat livrarea intra-comunitarã, respectiv dacã are un numãr valabil atribuit în scopuri de TVA în Statul sãu Membru ºi dacã operaþiunea este declaratã în respectivul stat.
Datoritã noutãþii acestor operaþiuni, este necesar ca toþi operatorii economici care în prezent realizeazã importuri, exporturi, operaþiuni în lohn, sau alte operaþiuni care implicã miºcarea de bunuri între România ºi alt Stat Membru, sã cunoascã documentele care trebuie întocmite, data la care intervine exigibilitatea taxei, declaraþiile ce trebuie depuse, ºi în special regulile privind operaþiunile intra-comunitare. Regulile sunt foarte importante pentru cã numai cunoscându-le vor avea posibilitatea sã aplice scutirea de TVA pentru o livrare intra-comunitarã, în funcþie de documentele pe care le prezintã pentru a justifica aceasta scutire. Pentru achiziþiile intra-comunitare, operatorii economici înregistraþi în scopuri de TVA nu vor face plata efectivã, ci vor aplica taxare inversã, respectiv plata prin decontul de TVA.
Pe lângã operaþiunile obiºnuite privind livrãrile ºi achiziþiile intra-comunitare, vor exista reglementãri speciale pentru bunurile care fac obiectul contractelor de consignaþia, bunurile puse la dispoziþia clientului (call of stock), bunurile transmise în vederea verificãrii conformitãþii, pentru testare, pentru probe, operaþiuni triunghiulare care implica operatori economici din trei state membre diferite, bunuri plasate în regim de antrepozitare de TVA, care fac obiectul unor mãsuri de simplificare stabilite prin ordin al ministrului finanþelor publice.
Pentru prestãrile de servicii Proiectul de Cod Fiscal introduce noþiunea de transportul intracomunitar de bunuri, care are reguli diferite faþã de transportul internaþional de bunuri dintre Statele Membre ºi þãrile terþe. Astfel, transportul internaþional de bunuri aferent unui import sau export este ºi va ramâne scutit de TVA, în timp ce transportul intracomunitar de bunuri nu este scutit de TVA, dar, dacã clientul transmite transportatorului un cod valabil de TVA din alt Stat Membru decât România, de unde pleacã transportul, atunci clientul va plãti taxa din þara sa, iar transportatorul român va factura fãrã TVA. În mod reciproc, când un operator economic din România contracteazã un transport cu un transportator din alt Stat Membru, va trebui sã comunice codul sãu de TVA din România ºi prin urmare va datora taxa aferentã în România, dar nu va face plata efectivã ci va aplica regula taxãrii inverse, adicã a plãtii prin decontul de TVA.
De la data aderarii nu mai este reglementatã utilizarea de facturi fiscale cu regim special, din cauza faptului cã prin anularea barierelor vamale mãrfurile vor circula însoþite de facturi emise de fiecare stat membru, care trebuie recunoscute în statul care realizeazã achiziþia intracomunitarã indiferent de forma sa, în condiþiile în care respectã informaþiile minimale prevãzute de directivã. De asemenea, în Titlul VI au fost implementate prevederile referitoare la facturarea electronicã, care sunt obligatorii de la data aderãrii României la Uniunea Europeana. Operatorii economici care vor deþine în stoc la sfârºitul anului 2006 facturi fiscale speciale au posibilitatea sã le utilizeze ºi dupã data aderãrii pânã la epuizare. De asemenea, este permis ca orice operator economic sã-ºi personalizeze facturile emise, fãrã însã a fi obligat în acest sens.
Proiectul de lege prevede implementarea de regimuri speciale noi precum: regimul special pentru aurul de investiþii, regimul special pentru bunuri second hand, opere de artã ºi de colecþie, etc.
În cadrul sectorului imobiliar:
- leasingul cu bunuri imobile va fi scutit de TVA (cu drept de opþiune pentru taxare);
- livrarea bunurilor imobile care nu sunt noi ºi de terenuri care nu sunt construibile va fi scutitã de TVA, dar va fi însoþitã ºi de obligativitatea ajustãrii dreptului de deducere exercitat pentru respectivul bun imobil;
-schimbarea destinaþiei iniþiale a bunului imobil, respectiv utilizarea acestuia în cadrul unui sector care dã drept de deducere într-o mãsurã diferitã faþã de deducerea iniþialã, va fi însoþitã de obligativitatea ajustãrii dreptului de deducere în cadrul unei perioade de ajustare, care în România a fost fixatã la 20 de ani;
-au fost stabilite reguli tranzitorii specifice acestui sector, deoarece România nu a aplicat în prezent sistemul ajustãrilor de TVA decât în cazul închirierilor de bunuri imobile în scutire de TVA.
De la data aderarii vor fi eliminate o serie de scutiri de TVA incompatibile cu acquis-ul comunitar. Printre cele mai semnificative amintim eliminarea scutirii de TVA pentru: activitãþile de cercetare-dezvoltare, comisionul pentru tranzacþiile burselor de mãrfuri, precum ºi veniturile obþinute de Societãþile de Valori Mobiliare pentru administrarea ºi depozitarea de acþiuni, titluri de participare, titluri de creanþe, operaþiunile finanþate din fonduri nerambursabile acordate de guverne strãine ºi organizaþii internaþionale, îngrijirile medicale veterinare.
Sunt incluse în legislaþia armonizatã o serie de scutiri de TVA obligatorii, precum cele pentru: serviciile publice poºtale, livrãrile de aur cãtre Banca Naþionalã a României efectuate în þarã, operaþiunile de leasing cu bunuri imobile, vânzarea de terenuri de orice fel cu excepþia celor construibile, vânzarea de construcþii care nu sunt noi.
Adoptarea legislaþiei armonizate în domeniul TVA este baza legalã a crearii sistemului de interoperativitate în ceea ce priveºte schimbul de de informaþii în domeniul TVA cu statele membre ale Uniunii Europene. De asemenea, legislaþia privind TVA armonizatã este baza legalã pentru calcularea contribuþiei României la Bugetul Comunitar, taxa pe valoarea adaugatã fiind una din resursele cele mai importante ale bazei de calcul a acestei contribuþii.
Microîntreprinderi Se propune abrogarea actualului sistem de impunere a venitului microîntreprinderilor. Astfel, de la 1 ianuarie 2007, microîntreprinderile urmeazã sã plãteascã 16% impozit pe profit, fãrã a mai avea posibilitatea de a opta fie pentru impozit de 3% pe cifra de afaceri (pe venit), fie pentru 16% impozit pe profit. Mãsura este conformã angajamentelor asumate în negocierea ºi închiderea Capitolului X "Impozitarea" ºi pentru respectarea principiilor "Codului de conduitã în impozitarea afacerilor".
Accize:
În domeniul accizelor, actualele modificãri ale Codului fiscal sunt impuse de: necesitatea armonizãrii legislaþiei fiscale cu cea prevãzutã de directivele europene, de necesitatea implementãrii cadrului legal aferent schimbului intracomunitar de produse supuse accizelor, precum ºi de cea a respectãrii angajamentelor asumate prin Documentul de poziþie aferent Capitolului 10 - Impozitarea.
În acest sens, principalele modificãri aduse titlului VII - Accize din Codul fiscal sunt:
În domeniul accizelor armonizate 1. majorarea nivelului accizelor la principalele grupe de produse supuse acestui regim, cu intrare în vigoare la data de 1 ianuarie 2007, astfel:
- pentru benzina cu plumb, de la 395,01 euro/1000 litri la 421,19 euro/1000 litri;
- pentru pãcura, de la 9,50 euro/1000 kg la 13,00 euro/1000 kg;
- gaz natural utilizat drept carburant de la 2,00 euro/gigajoule la 2,60 euro/gigajoule;
- electricitate utilizatã în scop comercial de la 0,19 euro/Mwh la 0,26 euro/Mwh;
- electricitate utilizatã în scop necomercial de la 0,39 euro/Mwh la 0,52 euro/Mwh;
2. introducerea de noi produse în sfera de aplicare a accizelor, astfel:
- gaz natural utilizat drept combustibil pentru încãlzire în scop comercial ºi necomercial, cu acciza de 0,17 euro/gigajoule. Începând cu data de 1 ianuarie 2007, din cauza obligativitãþii introducerii accizei la gazul natural utilizat în acest scop, a fost eliminat impozitul datorat bugetului de stat pentru gazul natural provenit din producþia internã, în cuantum de 7,4 euro/1000 m3 );
3. instituirea unei accize reduse de 475 euro/hl alcool pur faþã de 750 euro/hl alcool pur cât este acciza standard, în cazul alcoolului etilic produs în micile distilerii (prin mica distilerie se înþelege distleria a cãrei producþie nu depaºeºte 10 hectolitri alcool pur/an);
4. introducerea în legislaþia naþionalã a reglementãrilor comunitare privind schimburile de produse accizabile între statele membre. Urmare a desfiinþãrii frontierelor vamale între statele membre ºi, implicit, a eliminãrii noþiunilor de importator ºi exportator au fost definiþi operatorii înregistraþi, operatorii neînregistraþi, reprezentantul fiscal, vânzarea la distanþã, regimul produselor cu accize plãtite;
5. revizuirea sferei de aplicare a scutirilor de la plata accizelor în domeniul produselor energetice ºi al energiei electrice ºi realizarea unei mai bune corelãri cu prevederile comunitare, prin:
- scutirea de la plata accizelor a biocarburanþilor, în cazul amestecului biocarburanþilor cu carburanþii tradiþionali. Scutirea se va acorda în funcþie de cantitatea de biocarburant conþinutã în amestec ºi nu va depãºi o anumitã limitã, stabilitã în conformitate cu prevederile directivei comunitare în domeniu;
- scutirea de la plata accizelor a combustibililor pentru motor utilizaþi pentru operaþiunile de dragare în cursurile de apã navigabile ºi în porturi;
- scutirea de la plata accizelor a combustibililor pentru motor utilizaþi în domeniul producþiei, dezvoltãrii, testãrii ºi mentenanþei aeronavelor ºi vapoarelor;
- scutirea de la plata accizelor a energiei electrice produsã din surse regenerabile de energie;
- scutirea de la plata accizelor a produselor energetice - gaz natural, cãrbune, combustibili solizi - folosite de cãtre gospodãriile individuale ºi/sau organizaþiile de caritate;
6. includerea unor prevederi noi privind neaccizarea produselor energetice ºi a energiei electrice destinate anumitor utilizãri, cum ar fi: utilizarea duala a produselor energetice; energia electricã atunci când reprezintã mai mult de 50% din costul unui produs; energia electricã utilizatã în principal în scopul reducerii chimice ºi în procesele metalurgice ºi electrolitice;
7. reavizarea anualã a antrepozitarilor autorizaþi, pentru asigurarea respectãrii condiþiilor impuse de regimul de antrepozitare fiscalã a produselor supuse accizelor armonizate.
În domeniul accizelor nearmonizate
1. includerea motoarelor pentru ambarcaþiuni în sfera de aplicare a accizelor (pentru asigurarea principiului de unicitate al impozitului);
2. asigurarea aceluiaºi regim de accizare pentru armele de vânãtoare atât pentru persoanele juridice, cât ºi pentru persoanele fizice;
3. reducerea cu 10% a accizelor pentru toate sortimentele de cafea;
4. reaºezarea sistemului de taxare a autoturismelor ºi a autoturismelor de teren.
Pentru calculul accizelor exprimate în echivalent euro s-a instituit principiul de utilizare a cursului de schimb pe o perioada de un an de zile, cursul fiind cel comunicat de Banca Naþionalã a României pentru prima zi lucrãtoare a lunii octombrie din anul precedent.
Impozitul pe veniturile obþinute din România de nerezidenþi ºi impozitul pe reprezentanþele firmelor strãine înfiinþate în România
1. venitul obþinut din lichidarea/dizolvarea fãrã lichidare a unei persoane juridice române devine venit impozabil, fiind impus cu 16%, prin reþinere la sursã;
2. unificarea cotei unice de 16% pentru toate categoriile de venituri impozabile obþinute din România de nerezidenþi (art. 116 alin. (2)), excepþie fãcând:
- cota de 10% aplicatã plãþilor de dobânzi ºi redevenþe fãcute între întreprinderi asociate din diferite state membre, cota care se va aplica în perioada de tranziþie prevãzutã pentru armonizarea cu prevederile Directivei Uniunii Europene 2003/49 privind sistemul comun de impozitare aplicat platilor de dobanzi si redeventa facute intre intreprinderi asociate din state membre;
- dobânzile la depozitele la termen, la depozitele la vedere/conturi curente, la certificatele de depozit ºi la instrumentele de economisire constituite/dobândite anterior datei de 1 ianuarie 2007, care se impun cu cota de impozit prevãzutã de legislaþia fiscalã la data constituirii/dobândirii.
3 proiectul de lege propune scutirea de impozit a veniturilor din economii sub forma plãþilor de dobânda obþinute de rezidenþi ai statelor membre UE, potrivit directivei CEE 48/2003 privind impunerea veniturilor din economii;
4. prevede scutirea de impozit a rezidenþilor din statelor membre UE pentru veniturile obþinute din dobânzi sau redevenþe, cu condiþia ca beneficiarul sã deþinã minimum 25% din valoarea/numãrul titlurilor de participare la persoana juridicã românã, pe o perioadã de minimum 2 ani (care se încheie la data plãþii dobânzii sau redevenþelor).
Prevederile capitolului care conþine aceasta reglementare se aplicã dupã încheierea perioadei de tranziþie stabilitã pentru aplicarea directive 2003/49/CE, respectiv de la data de 1 ianuarie 2011.
In acelasi timp, s-au transpus directivele Uniunii Europene: 48/2003 privind impunerea veniturilor din economii; 49/2003 privind sistemul comun de impozitare a platilor de dobanzi si redevente facute intre intreprinderi asociate din state membre; 799/77 privind asistenta reciproca intre autoritatile competente ale statelor membre in domeniul impunerii directe si al impozitarii primelor de asigurare.
Comentarii articol (0)