In domeniul politicii fiscale este necesara perfectionarea continua a cadrului legislativ pentru a se asigura corelarea cu situatia indicatorilor macro - economici, cu cerintele mediului de afaceri si constructia bugetara viitoare.
Proiectul de lege privind modificarea Codului fiscal cuprinde astfel masuri legislative pentru atingerea obiectivului din Programul de guvernare, de generalizare a cotei unice de 16%, extinderea bazei de impunere, preluarea directivelor in materie din legislatia Uniunii Europene si perfectionarea si simplificarea cadrului legislativ in vigoare.
Introducerea modificarilor legislative prin acest proiect de lege au in vedere atat impozitele directe cat si impozitele indirecte
Astfel, pe tipuri de impozite, principalele modificari legislative propuse sunt:
1. Titlul I - Dispozitii generale
- s-a completat definitia contractului de leasing financiar, pentru a raspunde problemelor aparute in practica, in ceea ce priveste incadrarea contractelor de leasing;
- s-a corelat definitia "persoanelor afiliate" cu definitia din directivele europene;
2. Titlul II - Impozitul pe profit
In domeniul impunerii persoanelor juridice se urmareste:
- extinderea bazei de impozitare prin urmatoarele masuri:
a) restrangerea categoriilor de rezerve deductibile la calculul profitului impozabil pentru societatile comerciale bancare sau alte institutii de credit autorizate, societatile de credit ipotecar si societatile de asigurare si reasigurare, prin eliminarea celor specifice fata de celelate categorii de contribuabili;
b) eliminarea unor facilitati fiscale, cuprinse in acte normative speciale, considerate neconforme cu principiile Uniunii Europene, precum facilitatile pentru cooperatia agricola si pensiunile turistice.
- simplificarea administrarii impozitului pe profit, prin introducerea impozitului anual cu plati trimestriale anticipate in cursul anului pentru societatile comerciale bancare persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale bancilor persoane juridice straine;
- eliminarea unor bariere administrative in stabilirea deductibilitatii unor cheltuieli pentru cazare, transport, diurna, legate de conditia de profitabilitate si licitatie, in cazul vanzarilor de mijloace fixe;
- pentru asigurarea standardelor de calitate si siguranta a zborurilor companiilor aeriene se propune deducerea provizioanelor constituite de companiile aeriene din România pentru acoperirea cheltuielilor de întretinere si reparare a parcului de aeronave si a componentelor aferente, potrivit programelor de intretinere ale aeronavelor, abrogate corespunzator de catre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã;
- preluarea prevederilor referitoare la regimul fiscal comun care se aplica societatilor mama si filialelor acestora din diferitele state membre ale Uniunii Europene pentru distributia de dividende, in conformitate cu prevederile Directivei nr. 90/435/CEE si cel aplicabil fuziunilor, divizarilor, divizarilor partiale, transferului de active si schimbului de actiuni intre societatile din diferitele state membre, conform cu prevederile Directivei nr.90/434/CEE.
3. Titlul III - Impozitul pe venit
Se completeaza actualele reglementari in materie, in scopul unei administrari mai eficiente si a clarificarii modului de impunere pe categorii de venituri, astfel:
- atribuirea competentei de stabilire a nomenclatorului activitatilor pentru care venitul net se detemina prin norme de venit, la directiile generale ale finantelor publice teritoriale;
- eliminarea scutirii de impozit a veniturilor din salarii ca urmare a activitatii de programare informatica, incepand cu 1 ianuarie 2007, masura ceruta expres de Consiliul Concurentei;
- retinerea unui impozit in timpul anului pentru veniturile din tranzactii cu titluri de valoare si din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen pe baza de contract si regularizarea cu impozit de 16% pe baza castigului net anual;
- extinderea bazei de impunere prin cuprinderea in veniturile din activitati agricole si a veniturilor din valorificarea produselor agricole obtinute dupa recoltare, in stare naturala de pe terenurile agricole proprietate privata sau luate in arenda catre unitati specializate pentru colectare, unitati de procesare industriala sau catre alte unitati pentru utilizare ca atare;
- acordarea posibilitatii deducerii din veniturile impozabile din salarii obtinute la functia de baza a cheltuielilor aferente economisirii sistem colectiv pentru domeniul locativ in limita unei sume maxime de 300 lei pe an/pe persoana fizica.
4. Titlul IV “ Impozitul pe veniturile microintreprinderilor”
Se propune abrogarea acestui sistem de impunere aplicabil microintreprinderilor, urmare angajamentelor asumate in negocierea si inchiderea Capitolului X “Impozitarea” si pentru respectarea principiilor “Codului de conduita in impozitarea afacerilor.”
5. Titlul V - Impozitul pe veniturile obtinute din România de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor strãine înfiintate în România
- s-a introdus in categoria veniturior impozabile venitul obtinut din lichidarea/dizolvarea fara lichidare a unei persoane juridice romane, venit care se impune prin retinere la sursa, cu cota de 16%;
- unificarea cotei unice de 16% pentru toate categoriile de venituri impozabile obtinute din Romania de nerezidenti (art. 116 alin. (2)).
Fata de aceasta prevedere sunt stabilite doua exceptii, respectiv:
a) cota de 10% care se va aplica in perioada de tranzitie prevazuta pentru armonizarea cu prevederile Directivei Uniunii Europene 2003/49 privind sistemul comun de impozitare aplicat platilor de dobanzi si redevente facute intre intreprinderi asociate din diferite state membre;
b) dobanzile la depozitele la termen, la depozitele la vedere/conturi curente, la certificatele de depozit si la instrumentele de economisire constituite/dobandite anterior datei de 1 ianuarie 2007 se impun cu cota de impozit prevazuta de legislatia fiscala la data constituirii/dobandirii depozitelor la termen, certificatelor de depozit si a instrumentelor de economisire
- completarea adusa la art. 118 alin (2) are in vedere stabilirea perioadei in care se poate face regularizarea impozitului datorat de un nerezident atunci cand nu a prezentat la momentul realizariii veniturilor ceritificatul de rezidenta fiscala;
- s-au introdus trei capitole noi precum:
a) Capitolul III prin care se transpun prevederile “Directivei Uniunii Europene 48/2003 privind impunerea veniturilor din economii sub forma platilor de dobanda”, in vederea armonizarii legislatiei interne cu aceasta directiva. Prevederile acestui capitol se aplica de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
b) Capitolul IV prin care se includ prevederile “Directivei Uniunii Europene 2003/49 privind sistemul comun de impozitare a platilor de dobanzi si redevente facute intre intreprinderi asociate din state membre”. Prevederile acestui capitol se aplica dupa incheierea perioadei de tranzitie stabilita pentru aplicarea acestei directive, respectiv de la data de 1 ianuarie 2011.
c) Capitolul V prin care se transpun prevederile “Directivei Uniunii Europene nr. 77/799 privind asistenta reciproca intre autoritatile competente ale statelor membre in domeniul impunerii directe si al impozitarii primelor de asigurare.
6. Titlul VI – Taxa pe valoarea adaugata
Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana va aduce modificari semnificative in privinta taxei pe valoarea adaugata ca urmare a desfiintarii barierelor vamale dintre statele membre, in principal, precum si datorita necesitatii de a aplica aceleasi reguli ca si celelalte state in acest domeniu.
Introdusa in Romania inca din anul 1993, taxa pe valoarea adaugata a fost elaborata pe scheletul Directivei a VI-a a CEE, care reglementeaza TVA in statele membre, fara insa a o respecta intocmai, deoarece la data respectiva Romania nu era inca tara candidata la aderare. Dupa anul 2001, cand Romania a inceput negocierile cu Uniunea Europeana in domeniul impozitarii, s-a deschis Capitolul 10 al Documentului de pozitie, prin care ne-am angajat sa transpunem in legislatia nationala prevederile directivelor europene in domeniu, respectiv:
- Directiva a 6-a a Consiliului din 17 mai 1977 (77/388/CEE) in domeniul armonizarii legislatiilor statelor membre in ceea ce priveste impozitele pe cifra de afaceri -Sistemul comun de taxa pe valoarea adaugata: baza de calcul comuna. La transpunerea in legislatia nationala au fost luate in considerare toate directivele care au modificat Directiva a 6-a;
-Directiva a 8-a a Consiuliului (79/1072/CEE) din 6 dcembrie 1979 - in domeniul armonizarii legislatiilor statelor membre in ceea ce priveste impozitele pe cifra de afaceri - Modalitati de rambursare a TVA persoanelor impozabile nestabilite in interiorul tarii, cu toate modificarile ulterioare;
- Directiva a 13-a a Consiliului din 17 noiembrie 1986 (86/560/CEE) in domeniul armonizarii legislatiilor statelor membre in ceea ce priveste impozitele pe cifra de afaceri - Modalitati de rambursare a TVA persoanelor impozabile nestabilite pe teritoriul Comunitatii, cu toate modificarile ulterioare;
- Directiva 83/181/CEE a Consiliului din data de 28 martie 1983 pentru stabilirea domeniului de aplicare a articolului 14 (1) (d) al Directivei 77/388/CEE privind exceptarea de la taxa pe valoarea adaugata la importul final al anumitor bunuri;
-Directiva 69/169/CEE a Consiliului din data de 28 mai 1969 privind armonizarea prevederilor stabilite prin legi, regulamente sau actiuni administrative referitoare la exceptarea de la impozitul pe cifra de afaceri si accizele la import pentru calatoriile internationale.
Ca principiu directivele europene se transpun in legislatia nationala, iar regulamente europene se vor aplica intocmai de la data aderarii. In domeniul TVA directivele europene precum si jurisprudenta Curtii de justitie Europene au fost transpuse in proiectul de lege de modificare a Titlului VI al Codului fiscal. De la data aderarii actuala legislatie in domeniul TVA va fi abrogata si inlocuita cu legislatia armonizata cu acquis-ul comunitar.
O modificare importanta, care va afecta pe toti cei care sunt in prezent inregistrati ca platitori de TVA, o constituie desfiintarea barierelor vamale intre Statele Membre ale UE, care va avea drept efect eliminarea controlului vamal al miscarii bunurilor intre aceste state. Notiunile de export si import in relatia dintre Statele Membre va disparea, fiind inlocuita de notiuni noi, precum livrarea intra-comunitara ( in locul exportului) si achizitia intra-comunitara ( in locul importului). Orice expediere de bunuri din Romania in alt Stat membru, chiar si in lipsa unei tranzactii comerciale, va fi tratata drept transfer de bunuri sau non-transfer, care sunt notiuni cu totul noi in legislatia noastra si sunt specifice numai relatiilor dintre Statele Membre. In prezent datorita faptului ca Romania nu este Stat Membru, orice miscare de bunuri inspre Romania sau dinspre Romania in alta tara, este reglementata de legislatia vamala fiind importuri, exporturi, ori bunuri care se afla in regimuri vamale suspensive. In general bunurile plasate in prezent in regimuri vamale suspensive vor fi tratate dupa aderare drept non-transferuri.
Datorita desfiintarii barierelor vamale, controlul miscarii bunurilor intre Statele Membre va fi realizat prin intermediul sistemului electronic VIES ( VAT International Exchange Systhem). In cadrul Uniunii Europene exista o serie de regulamente care stipuleaza conditiile in care Statele Membre vor face schimb de informatii si controale multilaterale in scopul evitarii fraudei fiscale in domeniul TVA.
Toate Statele Membre prevad in legislatia specifica privind TVA obligativitatea depunerii de declaratii recapitulative trimestriale pentru livrarile intracomunitare realizate. In plus, legislatia Romaniei prevede si obligativitatea depunerii de declaratii recapitulative pentru achizitiile intracomunitare. Informatiile din aceste declaratii recapitulative sunt transferate in VIES si astfel Statele Membre pot face verificari ale operatiunilor realizate. De exemplu atunci cand se raporteaza o achizitie intra-comunitara in Romania, va fi posibil sa fie verificat furnizorul, care a raportat livrarea intra-comunitara, respectiv daca are un numar valabil atribuit in scopuri de TVA in Statul sau Membru si daca operatiunea este declarata in respectivul stat.
Datorita noutatii acestor operatiuni, este necesar ca toti operatorii economici care in prezent realizeaza importuri, exporturi, operatiuni in lohn, sau alte operatiuni care implica miscarea de bunuri intre Romania si alt Stat Membru, sa cunoasca documentele care trebuie intocmite, data la care intervine exigibilitatea taxei, declaratiile ce trebuie depuse, si in special regulile privind operatiunile intra-comunitare. Regulile sunt foarte importante pentru ca numai cunoscandu-le vor avea posibilitatea sa aplice scutirea de TVA pentru o livrare intra-comunitara, in functie de documentele pe care le prezinta pentru a justifica aceasta scutire. Pentru achizitiile intra-comunitare operatorii economici inregistrati in scopuri de TVA nu vor face plata efectiva, ci vor aplica taxare inversa, respectiv plata prin decontul de TVA.
Pe langa operatiunile obisnuite privind livrarile si achizitiile intra-comunitare, vor exista reglementari speciale pentru bunurile care fac obiectul contractelor de consignatia, bunurile puse la dispozitia clientului (call of stock), bunurile transmise in vederea verificarii conformitatii, pentru testare, pentru probe, operatiuni triunghiulare care implica operatori economici din trei state membre diferite, bunuri plasate in regim de antrepozitare de TVA, care fac obiectul unor masuri de simplificare stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
In ce priveste prestarile de servicii, si aici vor exista modificari semnificative. Apare o noua notiune, transportul intracomunitar de bunuri, care are reguli diferite fata de transportul international de bunuri din tre Statele Membre si tarile terte. Astfel, transportul international de bunuri aferent unui import sau export este si va ramane scutit de TVA, in timp ce transportul intracomunitar de bunuri nu este scutit de TVA, dar, daca clientul transmite transportatorului un cod valabil de TVA din alt Stat Membru decat Romania, de unde pleaca transportul, atunci clientul va plati taxa din tara sa, iar transportatorul roman va factura fara TVA. In mod reciproc, cand un operator economic din Romania contracteaza un transport cu un transportator din alt Stat Membru, va trebui sa comunice codul sau de TVA din Romania si prin urmare va datora taxa aferenta in Romania, dar nu va face plata efectiva ci va aplica regula taxarii inverse, adica a platii prin decontul de TVA. Si celelalte prestari de servicii, atunci cand clientul sau prestatorul sunt stabiliti in alt Stat Membru, vor avea reguli diferite. Foarte importanta va fi comunicarea codului de inregistrare in scopuri de TVA, care in majoritatea cazurilor conduce la facturarea fara TVA de catre prestator si aplicarea taxarii inverse de catre clientul din alt Stat Membru, daca acesta din urma este inregistrat in scopuri de TVA.
De la data aderarii nu mai este reglementata utilizarea de facturi fiscale cu regim special, datorita faptului ca prin anularea barierelor vamale marfurile vor circula insotite de facturi emise de fiecare stat membru, care trebuie recunoscute in statul care realizeaza achizitia intracomunitara indiferent de forma sa, in conditiile in care respecta informatiile minimale prevazute de directiva. De asemenea in Titlul VI au fost implementate prevederile referitoare la facturarea erlectronica, care sunt obligatorii de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana. Desigur ca operatorii economici care vor detine in stoc la sfarsitul anului 2006 facturi fiscale speciale, au posibilitatea sa le utilizeze si dupa data aderarii pana la epuizare. De asemenea este permis ca orice operator economic sa-si personalizeze facturile emise, fara insa a fi obligat in acest sens.
Proiectul de lege prevede implementarea de regimuri speciale noi precum: regimul special pentru aurul de investitii, regimul special pentru bunuri second hand, opere de arta si de colectie, regimul special pentru servicii electronice prestate de persoane care nu sunt stabilite in Comunitate pentru persoane neimpozabile stabilite in interiorul Comunitatii.
In cadrul sectorului imobiliar modificarile legislative vor fi semnificative:
-leasingul cu bunuri imobile va fi scutit de TVA ( cu drept de optiune pentru taxare);
- livrarea bunurilor imobile care nu sunt noi si de terenuri care nu sunt construibile, va fi scutita de TVA, dar va fi insotita si de obligativitatea ajustarii dreptului de deducere exercitat pentru respectivul bun imobil. Conditiile in care o constructie nu este considerata noua este stabilit prin normele de aplicare a legii armonizate;
-schimbarea destinatiei initiale a bunului imobil, respectiv utilizarea acestuia in cadrul unui sector care da drept de deducere intr-o masura diferita fata de deducerea initiala, va fi insotita de obligativitatea ajustarii dreptului de deducere in cadrul unei perioade de ajustare, care in Romania a fost fixata la 20 de ani;
-au fost stabilite reguli tranzitorii specifice acestui sector, deoarece Romania nu a aplicat in prezent sistemul ajustarilor de TVA decat in cazul inchirierilor de bunuri imobile in scutire de TVA.
Si dupa aderare se va continua aplicarea masurilor de simplificare pentru cei care vor opta pentru taxarea operatiunilor imobiliare, care in prezent este cunoscuta sub denumirea de taxare inversa.
De la data aderarii vor fi eliminate o serie de scutiri de TVA incompatibile cu acquis-ul comunitar. Printre cele mai semnificative amintim eliminarea scutirii de TVA pentru : activitatile de cercetare dezvoltare, comisionul pentru tranzactiile burselor de marfuri, precum si veniturile obtinute de Societatile de Valori Mobiliare pentru administrarea si depozitarea de actiuni, titluri de participare, titluri de creante, operatiunile finantate din fonduri nerambursabile acordate de guverne straine si organizatii internationale, ingrijirile medicale veterinare. Pe langa scutirile de TVA eliminate, au fost incluse in legislatia armonizata o serie de scutiri de TVA obligatorii, precum: scutirea serviciilor publice postale, scutirea pentru livrarile in tara de aur catre Banca Nationala a Romaniei, scutirea pentru operatiunile de leasing cu bunuri imobile, scutirea pentru vanzarea de terenuri de orice fel cu exceptia celor construibile, scutirea de TVA pentru vanzarea de constructii care nu sunt noi.
Adoptarea legislatiei armonizate in domeniul TVA este baza legala a creeri sistemului de interoperativitate in ce priveste schimbul de de informatii in domeniul TVA cu statele membre ale Uniunii Europene. Acest schimb de informatii este necesar intrucat dupa data aderarii, ca urmare a desfiintarii barierelor vamale, circulatia bunurilor intre statele membre nu mai este supusa controlului vamal. De asemenea, legislatia privind TVA armonizata este baza legala pentru calcularea contributiei Romaniei la Bugetul Comunitar, taxa pe valoarea adaugata fiind una din resursele cele mai importante ale bazei de calcul a acestei contributii.
7. Titlul VII – Accize
In domeniul accizelor, actualele modificari ale Codului fiscal sunt impuse de apropiata aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, de necesitatea definitivarii armonizarii legislatiei fiscale cu cea prevazuta de directivele europene, de necesitatea implementarii cadrului legal aferent schimbului intracomunitar de produse supuse accizelor, precum si de respectarea angajamentelor asumate prin Documentul de pozitie aferent Capitolului 10 - Impozitarea.
In acest sens, principalele modificari aduse titlului VII - Accize din Codul fiscal se refera la:
In domeniul accizelor armonizate
- majorarea nivelului accizelor la principalele grupe de produse supuse acestui regim cu intrare in vigoare la data de 1 ianuarie 2007 potrivit calendarelor de crestere graduala a accizelor pana la atingerea nivelelor minime impuse, astfel:
- benzina cu plumb de la 395,01 euro/1000 litri la 421,19 euro/1000 litri;
- pacura de la 9,50 euro/1000 kg la 13,00 euro/1000 kg;
- gaz natural utilizat drept carburant de la 2,00 euro/gigajoule la 2,60 euro/gigajoule;
- electricitate utilizata in scop comercial de la 0,19 euro/Mwh la 0,26 euro/Mwh;
- electricitate utilizata in scop necomercial de la 0,39 euro/Mwh la 0,52 euro/Mwh;
- introducerea de noi produse in sfera de aplicare a accizelor, astfel:
- gaz natural utilizat drept combustibil pentru incalzire in scop comercial si necomercial cu acciza de 0,17 euro/gigajoule. Mentionam ca incepand cu data de 1 ianuarie 2007, datorita obligativitatii introducerii accizei la gazul natural utilizat in acest scop a fost eliminat “impozitul” datorat bugetului de stat pentru gazul natural provenit din productia interna - in cuantum de 7,4 euro/1000 m3;
- instituirea unei accize reduse de 475 euro/hl alcool pur fata de 750 euro/hl alcool pur cat este acciza standard, in cazul alcoolului etilic produs in micile distilerii; prin mica distilerie se intelege distileria a carei productie anuala nu depaseste 10 hectolitri alcool pur;
- introducerea in legislatia nationala a reglementarilor comunitare privind schimburile de produse accizabile intre statele membre. Urmare desfiintarii frontierelor vamale intre statele membre si implicit a eliminarii notiunilor de importator si exportator au fost definiti operatorii inregistrati, operatorii neinregistrati, reprezentantul fiscal, vanzarea la distanta, regimul produselor cu accize platite;
- revizuirea sferei de aplicare a scutirilor de la plata accizelor in domeniul produselor energetice si al energiei electrice si realizarea unei mai bune concordante cu prevederile comunitare, prin:
- scutirea de la plata accizelor a biocarburantilor. In cazul amestecului biocarburantilor cu carburantii traditionali, scutirea se va acorda in functie de cantitatea de biocarburant continuta in amestec si nu va depasi o anumita limita, stabilita in conformitate cu prevederile directivei comunitare in domeniu;
- scutirea de la plata accizelor a combustibililor pentru motor utilizati pentru operatiunile de dragare in cursurile de apa navigabile si in porturi;
- scutirea de la plata accizelor a combustibililor pentru motor utilizati in domeniul productiei, dezvoltarii, testarii si mentenantei aeronavelor si vapoarelor;
- scutirea de la plata accizelor a energiei electrice produsa din surse regenerabile de energie;
- scutirea de la plata accizelor a produselor energetice - gaz natural, carbune, combustibili solizi - folosite de catre gospodariile individuale si/sau organizatiile de caritate;
- includerea unor prevederi noi privind neaccizarea produselor energetice si a energiei electrice destinate anumitor utilizari, cum ar fi: utilizarea duala a produselor energetice; energia electrica atunci cand reprezinta mai mult de 50% din costul unui produs; energia electrica utilizata in principal in scopul reducerii chimice si in procesele metalurgice si electrolitice;
- instituirea unor masuri pentru asigurarea respectarii conditiilor impuse de regimul de antrepozitare fiscala a produselor supuse accizelor armonizate prin reavizarea anuala antrepozitarilor autorizati.
In domeniul accizelor nearmonizate
- includerea in sfera de aplicare a accizelor si a motoarelor pentru ambarcatiuni in vederea eliminarii posibilitatilor de evaziune fiscala si asigurarii principiului de unicitate al impozitului;
- asigurarea aceluiasi regim de accizare pentru armele de vanatoare atat pentru persoanele juridice, cat si pentru persoanele fizice;
- reducerea cu 10% a accizelor pentru toate sortimentele de cafea;
- reasezarea sistemului de taxare a autoturismelor si a autoturismelor de teren.
Referitor la calculul accizelor exprimate in echivalent euro s-a institutit principiul de utilizare a cursului de schimb pe o perioada de un an de zile, cursul fiind cel comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent.
8.Titlul IX -Impozite si taxe locale
In cadrul acestui titlu se au in vedere urmatoarele:
- in contextul denominarii monedei nationale si a propunerilor formulate de autoritatile locale, incasarea impozitelor si taxelor locale sa va face la 2 termene, in rate egale, la 31 martie si 30 septembrie, in loc de 4 termene de plata, cum este in prezent;
- la propunerea structurilor asociative ale autoritatilor locale, actul normativ stabilieste domeniile in care consiliile locale pot decide instituirea taxelor speciale si majorarea impozitelor si taxelor locale cu pana la 20%, in loc de majorarea nelimitata a acestora, care a creat numeroase nemultumiri din partea contribuabililor;
- indexarea la inflatie a impozitelor si taxelor locale, se propune sa se faca o data la 3 ani, cand rata inflatiei depaseste cumulat 10%, in loc de anual, cum prevede legea actuala;
- in cazul cladirilor utilizate ca locuinte, a caror suprafata desfasurata depaseste 150 metri patrati, se va majora impozitul aferent acestora, ca urmare a cresterii valorii impozabile a cladirii, cu cate 10% pentru fiecare 100 metri patrati sau fractiune din aceasta suprafata ;
- impozitele asupra mijloacelor de transport se vor majora ca urmare a modificarii modului de calcul, in functie de capacitatea cilindrica a mijlocului de transport, prin inmultirea fiecarei grupe de 200 cmc cu o valoare cuprinsa intre 7 - 120 lei ;
- majorarea impozitului datorat pentru nave de sport si agremengt, la 5000 lei/an fata de 1800 lei/an in prezent ;
- s-a introdus obligativitatea in cazul agentilor economici care desfasoara activitatea de alimentatie publica de a achita anual o taxa de pana la 3000 lei, cuantumul acesteia fiind stabilita de consiliul local;
- introducerea competentei pentru consiliile locale de acordare a scutirii de impozit pe cladirile construite aferente investitiei de peste un million de euro, create de investitori pe o perioada de 5 ani.
În sensul celor prezentate mai sus, a fost elaborat proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Comentarii articol (0)