Problema este cã în conformitate cu prevederile Codului Fiscal însuºi, orice modificare legislativã de naturã fiscalã trebuie finalizatã, potrivit legii, cu 6 luni înainte de aplicare.
Însã atît fostul cît ºi actualul Guvern au încãlcat fãrã rezerve aceastã prevedere, prin care se încerca o stabilizare ºi previzibilitate a regimului fiscal din Romania, condiþie esenþialã într-o economie de piaþã funcþionalã.
Aceastã deleanþã a oamenilor de afaceri atît romani cît ºi stãini a fost introdusã în textul initial al Codului Fiscal, lasînd însã o micã uºiþã de ieºire pentru guvernanþi.
Astfel, Codul prevede textual formula "de regulã", modificarile se fac cu 6 luni înainte ºi se subînþelege cã se acceptã doar ca expecþie încãlcarea acestei perioade de 6 luni.
Însã la noi de la aprobarea Codului Fiscal au fost numai excepþii la toate modificãrile acestuia, iar autoritãþile profitã de aceastã scãpare întenþionatã.
Neînþelegerile cu FMI au pornit de la teama acestuia cã deficitul bugetar va creste substantial, motiv pentru care a solicitat autoritãþilor romane sã creascã valoarea taxelor ºi accizelor pentru a compensa pierderile, estimate la 30.000 miliarde ROL (825 milioane euro) rezultate în urma introducerii cotei unice de impozitare de 16%, precum ºi a cheltuielilor fãcute de fostul Cabinet, ce nu au fost incluse în bugetul aferent anului 2005.
Guvernul a aprobat proiectul de modificare a Codului Fiscal, în forma prezentatã de Ministerul Finanþelor.
Principalele modificãri vizeazã impunerea cu 16%, de la 1 mai 2005, a profiturilor realizate de cãtre persoane juridice din vânzarea sau cesionarea proprietãþilor imobiliare situate în România ºi a titlurilor de participare deþinute la o persoanã juridicã românã.
În aceelaºi timp, câºtigul realizat de persoanele fizice din transferul proprietãþilor imobiliare din patrimoniul personal va fi inclus în categoria veniturilor impozabile ºi va fi impozitat cu 10%, de la 1 mai 2005.
Însã dupã o perioadã de 3 ani în care aceste imobile au stat în proprietarea persoanei fizice nu se vor mai impozita veniturile obþinute din transferul proprietãþii asupra imobilelor, construcþiilor ºi terenurilor, pentru care contribuabilului i-a fost reconstituit dreptul de proprietate în conditiile legislaþiei în vigoare, precum ºi cele obþinute din transferul proprietãþii construcþiilor cu destinaþia de locuinþã ºi terenul aferent acestora.
Aceastã prevederese preconizeazã sa influenþe preþul caselor, acesta crescînd uºor de la 1 mai, cînd se majoreazã impozitul pe profitul obþinut din vînzarea apartamentelor.
O altã mãrire de impozit se referã la cota de impozit pentru veniturile persoanelor fizice realizate din investiþii, care va creºte la 16%.
De la 1 mai 2005, se majoreazã la 10 %, cota de impozit pentru veniturile sub formã de dobânzi ºi câºtigurile din transferul titlurilor de valoare deþinute sub un an, precum ºi cele din operaþiunile de vânzare-cumparare de valutã la termen pe baza de contract ºi orice alte operaþiuni similare, pentru persoane fizice.
Ministerul Finanþelor nu a elaborat nici un fel de norme privind noile impozite pe veniturile din capital ºi dobînzile bancare, deºi nu mai este mult pînã la intrarea în vigoare a majorãrilor.
Bãncile au solicitat precizãri clare cum va fi fãcutã plata acestui impozit majorat, dacã sã se facã lunar sau anual, ºi cum vor fi calculate impozitele în funcþie de scadenþele depozitelor bancare, pentru cã unele depozite au fost constituite înainte de aceastã hotãrîre de creºtere a plafonului la 10% ºi au scadenþa la o datã ulterioarã punerii în aplicare a noii impozitãri.
Ministerul a rãspuns cã veniturile din dobînzi vor fi impozitate cu 10% numai pentru depozitele constituite dupã datã de 1 aprilie.
Astfel, pentru câºtigurile din veniturile sub formã de dobânzi ºi transferul titlurilor de valoare, cota de impozit se stabileºte pe baza de pro rata temporis luând în calcul o cotã de 1% pentru perioada de pînã la 30 aprilie 2005 ºi o cotã de 10% dupã 1 mai 2005.
Impozitul pe dobîndã va fi virat de bancã lunar, iar calculul se va face în momentul plãþii dobînzii.
Potrivit Finantelor, normele de aplicare a Ordonanþei vor veni doar cu puþine specificaþii în plus faþã de informaþiile încluse, în prezent, în Ordonanþã.
Ajutoarele, indemnizaþiilor pentru risc maternal ºi pentru concediul pentru îngrijirea copilului bolnav ºi alte forme de sprijin au fost incluse în categoria veniturilor neimpozabile.
În ceea ce priveºte taxa pe valoarea adãugatã au fost eliminate începând cu 1 iunie 2005, o serie de scutiri care nu sunt în concordanþã cu prevederile directivelor europene.
#PAGEBREAK#
Societãþile de radio ºi televiziune, cu excepþia celor publice, vor plãti TVA, începînd de la 1 iunie 2005.
În aceelaºi timp a fost eliminatã ºi scutirea pentru societãþile de difuzare prin cablu a programelor de televiziune, precum ºi pentru operaþiunile care intrã în sfera de aplicare a impozitului pe spectacole.
În plus, a fost abrogatã scutirea de TVA pentru vînzarea de licenþe de filme sau programe, drepturi de difuzare, abonamente la agenþiile internationale de stiri ºi alte drepturi de difuzare similare, destinate activitãþii de radio ºi televiziune, inclusiv scutirea pentru importul de suporturi materiale pe care sunt înregistrate acestea.
Alte operatiuni care vor iesi din categoria celor scutite de TVA sunt livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate de penitenciare cu utilizarea muncii detinutilor, dar ºi importul de suporturi materiale, cum ar fi pelicule, benzi magnetice, discuri, pe care sunt înregistrate filme sau programe destinate activitãþii de radio ºi televiziune.
În cazul importurilor de bunuri primite în mod gratuit cu titlu de ajutoare sau donatii, unele categorii de activitãþi nu vor mai fi scutite de TVA.
Data de majorare a nivelului accizelor la principalele produse supuse accizelor armonizate a fost devansatã de la 1 iulie, la 1 aprilie 2005, realizîndu-se in medie o majorare cu 13,5%.
Actul normativ prevede ºi majorarea nivelului accizelor pentru unele produse, precum ºi pentru produsele de lux, cum ar fi: autoturismele ºi autorismele de teren atât cele noi, cât ºi la cele rulate, confectii din blanuri naturale, articole din cristal, produse de parfumerie, aparate electronice (cuptoare cu microunde, aparate de aer conditionat , aparate de luat imagini fixe si alte camere video cu inregistrare etc), arme de vanatoare, iahturi si barci cu motor pentru agrement.
În cazul autoturismelor si al autoturismelor de teren, inclusiv din import, rulate, introduse în þarã în baza contractelor de leasing, baza de impozitare a acestora este valoarea de intrare la care se adaugã cuantumul taxelor vamale ºi alte taxe speciale, dupã caz, datorate la momentul închiderii operaþiunii de import, ºi nu valoarea rezidualã.
În aceelaºi timp acciza la autoturismele echipate cu motoare sub 1601 cmc creste de la 0 la 1%, mãsurã care va afecta 60% din masinile de pe piatã, datoritã faptului c în aceastã categorie intrã ºi popularele Dacii.
Dupa aceastã accizare, Daciile se vor scumpi cu circa doua milioane de lei.
Masinile avînd capacitatea peste 2500 cmc acciza creste pînã la 11% putînd ajunge pînã la 20 de milioane.
O altã scumpire întrodusã de ordonanta se referã la vicii.
Astfel, daca aveti vicii acestea vã vor costa mai mult. Doar dacã beþi vin nu ve-þi fi afectat, deoarece acesta este singurul care nu se scumpeste.
În schimb, rachiul din vin, vinarsul ºi tescovina se vor scumpii din cauza cresterii accizei la alcool etilic, de asemenea þigãrile, berea, ºi vinurile spumoase se vor scumpi.
Cîºtigurile rezultate din jocurile de noroc vor fi impozitate cu 20% pentru cîstiguri nete mai mici de 100 de milioane de lei ºi cu 25% pentru cîstigurile peste 100 de milioane.
În general, viaþa va fi mai scumpã, prin cresterea accizelor la benzinã, motorinã, electricitate, crestere care va antrena scumpiri în lanþ.
Modificãrile finae la Codului Fiscal sunt in linie aceleaºi cu ceea ce s-a discutat deja de peste douã lunã ºi jumãtate, fiind in principal majorãri ale impozitele pe venituri din capital, ale impozitelor pe dobanzi ºi pe tranzacþiile imobiliare.
Din 2006, toate impozitele vor ajunge la 16% potrivit declaraþiilor fãcute de Guvern.
Existã în discuþie ºi o planificare legatã de nivelul acestor impozite începand de la 1 ianuarie 2006, cand ele se vor alinia la cota de 16%".
Comentarii articol (0)