Aceste modificãri ale Codului Fiscal se înscriu în noua noastrã filozofie fiscalã ºi anume, a fost mutat accentul de pe impozitele directe, care înseamnã impozite pe salarii, deci pe muncã, ºi pe impozitul pe profit dar care reprezintã tot munca întreprinzãtorului, pe impozitele indirecte, deci pe consum”, a afirmat ministrul finanþelor publice Ionuþ Popescu în cadrul unei conferinþe de presã susþinute la Guvern.
Ionuþ Popescu a arãtat cã, în ceea ce priveºte impozitul pe profit, principalele modificãri vizeazã impunerea cu 16%, de la 1 mai 2005, a profiturilor realizate de cãtre persoane juridice din vânzarea-cesionarea proprietãþilor imobiliare situate în România ºi a titlurilor de participare deþinute la o persoanã juridicã românã.
Câºtigul realizat de persoanele fizice din transferul proprietãþilor imobiliare din patrimoniul personal, altele decât cele utilizate pentru afaceri, va fi inclus în categoria veniturilor impozabile ºi va fi impozitat cu 10%, de la 1 mai 2005. Nu vor fi impozitate veniturile obþinute din transferul proprietãþii asupra imobilelor, construcþiilor ºi terenurilor, pentru care contribuabilului i-a fost reconstituit dreptul de proprietate în conditiile legislaþiei în vigoare, precum ºi cele obtinute din transferul proprietãþii construcþiilor cu destinaþia de locuinþã ºi terenul aferent acestora, deþinute cu titlu de proprietar o perioadã mai mare de 3 ani. De la 1 ianuarie 2006, cota de impozit pentru veniturile persoanelor fizice realizate din investiþii ºi din transferul proprietãþilor imobiliare va creºte la 16%.
De la 1 mai 2005, se majoreazã la 10 %, cota de impozit pentru veniturile sub formã de dobânzi ºi câºtigurile din transferul titlurilor de valoare deþinute sub un an, precum ºi cele din operaþiunile de vânzare-cumparare de valutã la termen pe baza de contract ºi orice alte operaþiuni similare, pentru persoane fizice.
Pentru câºtigurile din veniturile sub formã de dobânzi ºi transferul titlurilor de valoare, cota de impozit se stabileºte pe baza de pro rata temporis luând în calcul o cota de 1% pentru perioada de pânã la 30 aprilie 2005 ºi o cotã de 10% dupã 1 mai 2005.
Indemnizaþiilor pentru risc maternal ºi pentru concediul pentru îngrijirea copilului bolnav au fost incluse în categoria veniturilor neimpozabile.
În ceea ce priveºte taxa pe valoarea adãugatã au fost eliminate începând cu 1 iunie 2005, o serie de scutiri care nu sunt în concordanþã cu prevederile directivelor europene. « Am pãstrat aceleaºi cote reduse pentru produselor cu impact social ºi cultural, care corespund directivelor europene: proteze, medicamente, ziare, cãrþi, spectacole de teatru, spectacolele organizate de instituþii publice ºi activitãþile specifice posturilor publice naþionale de radio ºi televiziune, cu excepþia activitãþilor de publicitate ºi altor activitãþi de naturã comercialã », a arãtat Ionuþ Popescu.
Data de majorare a nivelului accizelor la principalele produse supuse accizelor armonizate a fost devansatã de la 1 iulie, la 1 aprilie 2005.
Faþã de nivelul prevãzut pentru 1 iulie, a fost aprobatã o majorare cu 13,5%. «Am aplicat aceastã majorare pentru ca veniturile la buget sã nu sufere o scãdere, în condiþiile în care bugetul de anul trecut a fost construit pe un curs leu/euro de peste 42.000 lei, iar acum este de 36-37.000 lei » Aceasta înseamnã cã sumele în lei nu sunt mai mari decât cele prevãzute iniþial.
Actul normativ prevede ºi majorarea nivelului accizelor pentru unele produse, precum ºi pentru produsele de lux: autoturismele ºi autorismele de teren atât cele noi, cât ºi la cele rulate, confectii din blanuri naturale, articole din cristal, produse de parfumerie, aparate electronice (cuptoare cu microunde, aparate de aer conditionat , aparate de luat imagini fixe si alte camere video cu inregistrare etc), arme de vanatoare, iahturi si barci cu motor pentru agrement. “Am luat aceste mãsuri pe de-o parte pentru a aduce mai mulþi bani la buget, iar pe de altã parte pentru a reduce puþin frenezia importurilor” a afirmat Ionuþ Popescu.
În cazul autoturismelor si al autoturismelor de teren, inclusiv din import, rulate, introduse in tara in baza contractelor de leasing, baza de impozitare a acestora este valoarea de intrare la care se adauga cuantumul taxelor vamale ºi alte taxe speciale, dupa caz, datorate la momentul inchiderii operatiunii de import, ºi nu valoarea rezidualã.
Comentarii articol (1)