Facultatea de Drept, Universitatea „Babes-Bolyai” Cluj-Napoca
Rezumat
In acelasi timp, chiar si in contextul noilor reglementari consumeriste, ea isi pastreaza individualitatea si utilitatea.
Pornind de la definitia clasica, studiul fixeaza locul garantiei pentru vicii ascunse in corelatie cu reglementarile consumeriste incluse in O.G. nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor si in Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora.
Prezentand conditiile de fond ale garantiei, se analizeaza mai intai notiunea de viciu in lumina ultimelor evolutii jurisprudentiale si doctrinare, insistandu-se pe cerinta ca acesta sa fie inerent lucrului vandut. O problema aparte in acest context este aceea daca exista sau nu posibilitatea ca un „viciu juridic”, abstract, sa constituie viciu ascuns.
![](https://www.avocatnet.ro/UserFiles/Image/rrdp.jpg)
De asemenea, viciul trebuie sa fie de o anume gravitate si sa existe cel putin in germene la data incheierii contractului.
Din perspectiva actiunii in garantie, probleme delicate se pun in legatura cu termenele de garantie de un an sau de 3 ani prevazute de art. 11 din Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctiva, cu prescriptia dreptului material la actiune (art. 5 din Decretul nr. 167/1958), a corelatiei dintre cele doua categorii de termene, precum si a necesitatii denuntarii viciilor in termenul scurt prevazut de art. 70 C. com.
Practica noastra judiciara este si ea uneori confuza, nefacand diferenta necesara intre actiunea in garantie si actiunea pentru executarea obligatiilor asumate voluntar de vanzator, ca urmare a aparitiei unor vicii ascunse. Termenele din dreptul comun trebuie corelate cu termenele speciale din dreptul consumului. In fine, tot aici, sunt prezentate problemele juridice complexe pe care le ridica actiunea in garantie exercitata de dobanditorii subsecventi ai bunului.
In ceea ce priveste efectele garantiei, cumparatorul are alegere intre actiunea redhibitorie si actiunea estimatorie (quanti minoris). Cand vanzatorul este de rea-credinta, cumparatorul are dreptul si la daune-interese. Cand exista o entitate care are obligatia legala de a verifica bunul inaintea vanzarii (cazul autovehiculelor), iar acesta nu sesizeaza existenta viciilor, desi acest lucru era posibil, vanzatorul are dreptul de a se indrepta impotriva ei cu o actiune in regres.
In limitele prevazute de lege, garantia poate fi modificata de parti pe cale conventionala.
Comentarii articol (0)