av. Mona MARES
Salariatul este persoana fizica ce presteaza munca pentru si sub autoritatea unui angajator, in temeiul unui contract individual de munca incheiat pentru norma intreaga sau cu timp partial ori al unui contract de munca la domiciliu, contract de munca temporara sau de ucenicie la locul de munca, indiferent de durata acestora. Prevederile Legii nr. 200/2006 reglementeaza conditiile privind constituirea, gestionarea, utilizarea si controlul Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale (denumit in continuare Fondul de garantare). Creantele salariale reprezinta drepturile salariale si alte drepturi banesti datorate si neplatite salariatului, care au fost stabilite in contractul individual de munca si/sau in contractul colectiv de munca. Din Fondul de garantare se asigura plata creantelor salariale ce rezulta din contractele individuale de munca si din contractele colective de munca incheiate de salariati cu angajatorii impotriva carora au fost pronuntate hotarari judecatoresti definitive de deschidere a procedurii insolventei si fata de care a fost dispusa masura ridicarii totale sau partiale a dreptului de administrare (denumiti in continuare angajatori in stare de insolventa).
Cadru legal
Sediul materiei il constituie Legea nr. 200/22.05.2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale (denumita in continuare lege), lege publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 453/25.05. 2006 si care a intrat in vigoare la data de 01. 01.2007. Ulterior aparitiei sale, legea a fost modificata prin O.G. nr. 3/2007. Legea nr. 200/2006 transpune Directiva Consiliului nr. 80/987/CEE privind apropierea legislatiilor statelor membre referitoare la protectia salariatilor in cazul insolvabilitatii angajatorului, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L283 din 28.10.1980, cu modificarile aduse prin Directiva Parlamentului European si a Consiliului nr. 2002/74/CE, publicata in Jurnalul Oficial nr. L270 din 08.10.2002.
Legea nr. 200/2006 transpune Directiva Consiliului nr. 80/987/CEE privind apropierea legislatiilor statelor membre referitoare la protectia salariatilor in cazul insolvabilitatii angajatorului, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L283 din 28.10.1980, cu modificarile aduse prin Directiva Parlamentului European si a Consiliului nr. 2002/74/CE, publicata in Jurnalul Oficial nr. L270 din 08. 10.2002.
Constituirea Fondului de garantare
Resursele financiare ale Fondului de garantare se constituie din:
a) contributia angajatorilor;
b) venituri reprezentand dobanzi, majorari de intarziere pentru neachitarea in termenul de plata a contributiei la Fondul de garantare, precum si din alte sume provenite din surse admise de lege;
c) sume provenite din recuperarea debitelor create in conditiile Legii nr. 200/2006, altele decat cele provenind din contributiile la Fondul de garantare.
Resursele financiare constituite se prevad distinct la partea de venituri a bugetului asigurarilor pentru somaj.
Retinem ca resursele financiare constituite potrivit art. 5 alin. 1 din lege sunt destinate in exclusivitate pentru finantarea categoriilor de creante salariale prevazute de Legea nr. 200/ 2006, precum si pentru finantarea cheltuielilor de gestionare a Fondului de garantare.
Cheltuielile pentru finantarea categoriilor de creante salariale prevazute de Legea nr. 200/2006, precum si pentru finantarea cheltuielilor de gestionare a Fondului de garantare se prevad distinct la partea de cheltuieli a bugetului asigurarilor pentru somaj.
In cazul in care veniturile Fondului de garantare depasesc cheltuielile efectuate potrivit prevederilor Legii nr. 200/2006, excedentele anuale rezultate se reporteaza in anul urmator si se pot utiliza pentru finantarea cheltuielilor prevazute la art. 13 alin. 1 din lege.
Eventualele deficite inregistrate in situatia in care veniturile sunt depasite de cheltuielile Fondului de garantare se acopera din disponibilitatile inregistrate in anii precedenti.
In ceea ce priveste executia de casa a sumelor aferente Fondului de garantare aceasta se realizeaza prin Trezoreria Statului.
Disponibilitatile financiare ale Fondului de garantare se pastreaza la Trezoreria Statului si sunt purtatoare de dobanzi.
Angajatorii au obligatia de a plati lunar o contributie la Fondul de garantare, in cota de 0,25%, aplicata asupra fondului total de salarii brute lunare realizate de salariati.
La data intrarii in vigoare a prevederilor Legii nr. 200/2006 cota contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj de angajatorii prevazuti la art. 7 alin. 1 din lege, stabilita potrivit legislatiei in vigoare, se diminueaza cu 0,25 puncte procentuale (art. 7 alin. 2 din lege).
Potrivit art. V alin. 2 din O.G. nr. 3/2007, cota de 2% prevazuta de art. 23 alin. 1 lit. a din Legea nr. 487/2006 reprezinta cota contributiei datorate de angajatori la bugetul asigurarilor pentru somaj, diminuata conform art. 7 alin. 2 din Legea nr. 200/2006 si nu include cota contributiei de 0,25% datorata de angajatori la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Angajatorii au obligatia de a declara lunar contributia la Fondul de garantare la organul fiscal competent, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale.
Termenul de declarare a contributiei la Fondul de garantare constituie si termen de plata.
Pentru neplata contributiei datorate la termenul prevazut se aplica majorari de intarziere, in conditiile prevazute de O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Activitatea privind inregistrarea fiscala, declararea, stabilirea, verificarea, colectarea si solutionarea contestatiilor pentru contributia la Fondul de garantare se realizeaza de Ministerul Finantelor Publice prin ANAF si unitatile sale subordonate, potrivit legii.
Contributia la Fondul de garantare se administreaza potrivit dispozitiilor O.G. nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Organele fiscale vor proceda la actualizarea din oficiu a informatiilor continute in vectorul fiscal din re-gistrul contribuabilului, cu obligatia referitoare la contributia la Fondul de garantare.
Retinem ca sumele realizate din activitatea de colectare se varsa la Fondul de garantare.
Gestionarea Fondului de garantare
Gestionarea Fondului de garantare se face de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti (denumite in continuare agentii teritoriale).
NOTA AvocatNet:
Articolul a fost publicat in numarul 42 al revista Tribuna Economica.
Comentarii articol (2)