Ca urmare a solicitãrilor venite din partea reprezentanþilor mass media pentru clarificarea unor aspecte legate de implementarea serviciului universal în domeniul comunicaþiilor electronice, ANRC face urmãtoarele precizãri:
Conform planului de acþiuni al ANRC, publicat în data de 15 ianuarie 2004, promovarea intereselor utilizatorilor finali prin implementarea serviciului universal în domeniul comunicaþiilor electronice a avut ca primã etapã elaborarea procedurii de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în trimestrul al II-lea al anului curent, urmând ca demararea efectivã a acestui proces sã aibã loc în trimestrul al III-lea.
Prin Decizia preºedintelui ANRC nr.1074/2004, ANRC a desemnat, din oficiu, ca furnizori de serviciu universal care vor avea obligaþia sã acorde utilizatorilor finali subvenþii pentru serviciile de acces la reþeaua publicã de telefonie, la un punct fix, ºi facilitãþi aplicabile în caz de neplatã a facturii telefonice, toþi furnizorii de servicii de acces la reþeaua publicã de telefonie, la un punct fix, indiferent de tipul reþelei ºi de tehnologia utilizatã (prin servicii de acces, în sensul Deciziei preºedintelui ANRC nr.1074/2004, se înþelege „punerea la dispoziþia utilizatorilor finali, pe bazã unui contract în formã scrisã ºi în schimbul unui tarif periodic, de regulã lunar, a echipamentelor sau serviciilor necesare pentru ca aceºtia sã poatã beneficia de servicii de telefonie destinate publicului”). Au fost considerate ca fãcând parte din aceastã categorie toate companiile care au depus, conform prevederilor aceleiaºi decizii, câte o înºtiinþare prin care sã ateste cã presteazã astfel de servicii. Furnizorii vizaþi aveau la dispoziþie un interval de 15 zile în care sã depunã la ANRC înºtiinþarea respectivã. Aceastã înºtiinþare nu þine cont de cifra de afaceri a fiecãreia dintre companii, nici de notorietatea, existenþa sau lipsa unei pagini web proprii, ci doar de prezenþa companiilor respective pe piaþa de comunicaþii electronice. Unicul criteriu pe baza cãruia cele 10 firme la care se face referire în comunicatul remis de ANRC în data de 13.09.2004 au fost desemnate ca furnizori de serviciu universal pentru acordare subvenþiilor ºi facilitãþilor cãtre familiile cu venituri reduse este transmiterea cãtre ANRC a înºtiinþãrii cã sunt furnizori de servicii de acces la reþeaua publicã de telefonie, la un punct fix.
În conformitate cu deciziile preºedintelui ANRC se face diferenþa între douã tipuri de furnizori de serviciu universal: furnizori de serviciu universal care acordã subvenþii ºi facilitãþi ºi furnizori de serviciu universal care instaleazã telecentre sau telefoane publice. În acest context, trebuie evitatã confuzia dintre prima categorie de furnizori de serviciu universal, care sunt nominalizaþi din oficiu ºi cea de-a doua, care câºtigã dreptul de a fi furnizori de serviciu universal în urma unei licitaþii sau, numai în mod excepþional, prin numirea din oficiu în cazul în care nu sunt îndeplinite condiþiile legale necesare desemnãrii unui câºtigãtor al licitaþiei. Desemnarea furnizorilor din prima categorie urmãreºte sã garanteze persoanelor cu venituri mici accesul la un minim de servicii de comunicaþii. Accesul la un mijloc de comunicaþii este considerat unul din drepturile fundamentale ale oricãrui cetãþean conform legislaþiei europene la care România s-a aliniat, dupã care se ghideazã ºi þãri cu experienþã în reglementarea sectorului comunicaþiilor ºi cu un standard de viaþã ridicat, precum Franþa, Anglia sau Germania, în care au fost desemnaþi, de asemenea, furnizori de serviciu universal care acordã facilitãþi ºi subvenþii pentru a garanta accesul utilizatorilor cu venituri reduse la servicii de telefonie.
De asemenea, trebuie evitatã confuzia între înºtiinþarea care trebuie depusã de cãtre furnizorii de servicii cu privire la furnizarea de servicii de acces la reþeaua publicã de telefonie, la un punct fix ºi declaraþiile obligatorii pe propria rãspundere cu privire la veniturile provenite din servicii de interconectare ºi de roaming care trebuie transmise de cãtre toate companiile care furnizeazã reþele publice de comunicaþii electronice sau servicii de telefonie destinate publicului ºi au o cifrã de afaceri pe anul 2003 mai mare sau egalã cu 3 milioane euro. ANRC a solicitat aceastã raportare tocmai pentru ca sumele respective sã fie deduse la calcularea contribuþiei la fondul pentru serviciul universal. Procentul de 0,8% se va aplica diferenþei dintre cifra de afaceri ºi veniturile rezultate din interconectare ºi roaming raportate de fiecare furnizor ºi corespunde contribuþiei anuale la fondul pentru serviciul universal. Se face încã o datã precizarea cã acest procent se aplicã numai companiilor cu cifrã de afaceri mai mare sau egalã cu 3 milioane de euro. În þãri precum Franþa, Norvegia sau Elveþia procentul din cifra de afaceri care se varsã la fondul pentru serviciul universal variazã între 2% ºi 3%, ajungând în Statele Unite ale Americii pânã la 5%, în ciuda necesitãþilor mult mai scãzute privind finanþarea serviciului universal.
În urma unor calcule preliminare se estimeazã cã valoarea fondului pentru serviciul universal pe anul 2004 se va ridica la aproximativ 16 milioane euro, în condiþiile în care valoarea pieþei de comunicaþii electronice din România se ridicã la 2,645 miliarde euro la nivelul anului precedent, conform European Information Technology Observatory. Din acest fond, un procent de 35% este destinat acoperirii subvenþiilor, valoarea estimativã rezultatã fiind de 5,6 milioane euro. Aceastã sumã se va împãrþi la numãrul de cereri-tip venite din partea familiilor cu venituri nete lunare mai mici de 2.460.000 lei pe membru de familie, iar cuantumul rezultat al unei subvenþii individuale nu va putea depãºi contravaloarea furnizãrii serviciilor de acces la reþeaua publicã de telefonie (abonamentul lunar). Furnizorul de serviciu universal va avea dreptul la compensarea costului net al furnizãrii serviciilor din sfera serviciului universal, în cuantum egal cu suma subvenþiilor acordate utilizatorilor finali.
Facilitãþile acordate în caz de neplatã a facturii telefonice vizeazã în mod prioritar persoanele cu venituri scãzute care este posibil sã nu poatã achita la timp costul furnizãrii serviciului de telefonie, pe o perioadã de maximum 90 de zile (egalã cu cea practicatã în prezent de Romtelecom S.A.). În caz de neplatã a facturii telefonice, va fi suspendatã furnizarea serviciilor de telefonie, pe perioada de suspendare fiind asigurat accesul la serviciile de urgenþã (precum salvare, poliþie, pompieri) sau la serviciile de numere verzi, servicii care sunt gratuite pentru toþi utilizatorii de servicii de telefonie, pentru a nu genera costuri suplimentare pentru compania furnizoare de astfel de servicii. Dacã în mod voit sau din imposibilitate de platã a facturii telefonice utilizatorul persistã în aceastã situaþie, decizia ANRC prevede deconectarea de la furnizarea serviciilor de telefonie ºi obligaþia de achitare a facturilor restante, anulând în acest fel intenþia rãu-platnicilor de a beneficia în continuare de aceste servicii.
Comentarii articol (0)