Asadar, toti contribuabilii – indiferent de forma lor de organizare - au obligatii de plata a impozitelor, taxelor si contributiilor prevazute de lege. Un alt principiu constitutional arata ca “Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale”.
Ca urmare, inspectia fiscala este constituita pentru verificarea legalitatii si conformitatii cu legea a tuturor actelor si faptelor care rezulta din activitatea contribuabilului; are ca obiect principal de activitate verificarea corectitudinii si exactitatea indeplinirii obligatiilor fiscale de catre acesta precum si verificarea si/sau stabilirea bazelor de impunere. Controlul fiscal ar trebui sa se desfasoare intr-un mod corect si impartial pentru a garanta cel mai ridicat nivel de eficacitate.
Sediul materiei: Codul de procedura fiscala, Ordonanta 47/2007
Principalele atributii ale inspectiei fiscale sunt stabilite prin Codul de procedura fiscala si se refera, în special, la:
- constatarea si investigarea fiscala a actelor si faptelor persoanei supusa inspectiei;
- verificarea legalitatii declaratiilor fiscale depuse;
- verificarea corectitudinii indeplinirii tuturor obligatiilor fiscale;
- analiza informatiilor primite si confruntarea lor cu informatii detinute din diverse alte surse;
- aplicarea de sanctiuni, potrivit legii.
De mentionat este ca nu intra in atributiile inspectiei fiscale efectuarea de constatari tehnico-stiintifice sau alte verificari solicitate de organele de urmarire penala in vederea lamuririi unor dosare aflate in lucru la aceste institiutii.
Formele si procedurile de control fiscal
Sunt doua forme de inspectie fiscala: inspectia fiscala generala – care reprezinta activitatea de verificare a tuturor obligatiilor fiscale ale contribuabilului supus controlului si inspectia fiscala partiala – se verifica numai una sau mai multe obligatii fiscale. Ambele forme de control vizeaza perioade determinate de timp dar se pot extinde asupra tuturor raporturilor considerate relevante pentru impozitare.
Pentru realizarea atributiilor, inspectorii fiscali pot aplica controlul inopinat, controlul incrucisat, controlul prin sondaj sau controlul electronic.
Controlul inopinat consta in verificarea faptica si documentara a activitatii contribuabilului, in special datorita unei sesizari cu privire la existenta unor fapte de incalcare a legislatiei fiscale. Acest tip de control se realizeaza fara anuntarea prealabila a persoanei vizate si trebuie finalizat cu un proces verbal.
Controlul incrucisat (poate fi si inopinat) se realizeaza pentru verificarea documentelor si operatiunilor impozabile ale persoanei controlate in corelatie cu cele detinute de alte persoane; si acesta se incheie cu un proces verbal.
Controlul prin sondaj reprezinta verificarea selectiva a documentelor fiscale si operatiunilor semnificative din aceasta zona in scopul stabilirii corectitudinii modului in care au fost calculate obligatiile catre bugetul general consolidat. Ratiunea principala a unui astfel de control este aceea de a se verifica aspectele importante din relatia contribuabil – stat.
Controlul electronic consta in activitatea de verificare a contabilitatii si a surselor acesteia, prelucrate electronic, utilizand metode de analiza, evaluare si testare asistate de instrumente informatice specializate.
Zece reguli bine de stiut cu privire la inspectia fiscala
1. Persoanele care urmeaza sa fie controlate sunt selectate de catre organul fiscal competent; contribuabilii nu pot face obiectii cu privire la procedura de selectare care a fost folosita.
2. Inainte de inceperea inspectiei, organul fiscal competent are obligatia sa-l instiinteze pe contribuabilul care urmeaza a fi controlat in legatura cu actiunea care va urma, prin transmiterea unui aviz de inspectie fiscala. Acest aviz trebuie sa contina: temeiul juridic al inspectiei fiscale, data de incepere, obligatiile fiscale si perioada ce urmeaza a fi supuse controlului, posibilitatea de a solicita amanarea datei de incepere a inspectiei. Comunicarea se face cu 30 de zile inainte pentru marii contribuabili si cu 15 zile inainte pentru ceilalti contribuabili. Nu este necesara comunicarea avizului in urmatoarele cazuri: daca este vorba despre control inopinat sau incrucisat, daca inspectia are loc pentru solutionarea unor cereri ale contribuabilului, in cazul unor actiuni indeplinite ca urmare a solicitarii unor autoritati - potrivit legii sau in cazul refacerii controlului ca urmare a unei dispozitii de reverificare cuprinsa in decizia de solutionare a contestatiei.
3. Controlul se desfasoara, de obicei, in spatiul de lucru al persoanei supusa verificarii; daca acesta nu detine un asemenea spatiu, activitatea de inspectie se va putea desfasura fie la sediul organului fiscal, fie in orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul.
4. Pe toata perioada de desfasurare a inspectiei, contribuabilul are dreptul de a beneficia de asistenta de specialitate sau juridica.
5. La inceputul controlului, inspectorii sunt obligati sa prezinte contribuabilului legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu semnat de conducatorul ierarhic; inceperea inspectiei trebuie consemnata in registrul unic de control.
6. Durata unei inspectii fiscale nu poate fi mai mare de trei luni; in cazul marilor contribuabili sau al celor care detin sedii secundare, durata inspectiei poate ajunge pana la sase luni.
7. Contribuabilul trebuie sa fie informat, pe parcursul inspectiei, asupra constatarilor rezultate.
8. Persoana supusa controlului poate cere recuzarea unui inspector fiscal daca dovedeste ca acesta se afla in conflict de interese.
9. Dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de cinci ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
10. In spiritul Constitutiei si conform Codului de procedura fiscala, relatiile dintre contribuabili si organele fiscale trebuie fundamentate pe buna-credinta.
Sfarsitul controlului
La finalizarea inspectiei fiscale, persoana controlata este obligata sa dea o declaratie scrisa, pe proprie raspundere, din care sa rezulte ca au fost puse la dispozitia organelor de control toate documentele si informatiile pe care acestia le-au solicitat; in declaratie vor fi si mentiuni cu privire la restituirea sau nerestituirea acestor documente.
Organele fiscale vor prezenta contribuabilului constatarile facute precum si consecintele lor fiscale; contribuabilul are dreptul sa-si prezinte, in scris, punctul de vedere cu privire la cele sesizate in timpul controlului.
Rezultatul inspectiei fiscale va fi consemnat intr-un raport scris care va contine rezultatele verificarilor din punct de vedere faptic si legal. Acest raport va sta la baza emiterii deciziei de impunere. In cazul in care se constata ca baza de impunere nu se modifica, se va emite o decizie care va trebui comunicata contribuabilului in termen de sapte zile de la data finalizarii raportului de inspectie fiscala.
Comentarii articol (1)