Recompensarea angajatilor are drept scop asigurarea unor recompense financiare si non-financiare consistente, echitabile si motivante. Pachetul salarial se stabileste in functie de mai multe criterii: nivelul de experienta, competenta si calificari al angajatului, performanta in realizarea obiectivelor, responsabilitatile postului, pachetul salarial oferit de companiile concurente.
dr. Claudiu BOCEAN, Georgeta MEGHISAN
In pachetul salarial pot fi incluse si asigurarile private de sanatate; pensiile facultative; tichetele de masa sau tichetele cadou, precum si alte facilitati importante pentru salariati.
Salariul de baza; adaosurile si sporurile
Primul element din pachetul salarial este salariul de baza. Acesta este componenta centrala a sistemului de recompense. Salariile acordate trebuie sa fie corelate cu productivitatea muncii, mai precis cresterile fondului total de salarii trebuie sa se situeze, ca ritm, in urma cresterii productivitatii.
Este recomandata acordarea unor cresteri salariale care sa depaseasca ritmul de crestere a productivitatii acelor salariati care, conform evaluarilor, au contribuit la performantele organizatiei.
Cel de-al doilea element este plata variabila, oferita pe baza performantelor, pentru a recompensa atingerea unor obiective ale companiei si performantele individuale. Ea variaza de la o companie la alta, in functie de obiectivele urmarite. Plata variabila poate lua forma adaosurilor si sporurilor.
Adaosurile reprezinta sume platite unui salariat peste salariul de baza, fie in legatura cu munca depusa, fie sub forma premiilor pentru realizari deosebite. Sistemul premial este constituit pentru angajatii care isi aduc contributia la realizarea unor obiective de interes deosebit pentru activitatea unei intreprinderi.
Fondul de premiere se constituie prin aplicarea unei cote pe fondul de salarii realizat lunar si cumulat, indiferent de formele de salarizare utilizate in unitate sau prin constituirea unui fond de participare a salariatilor la profitul societatii.
Sporurile sunt sumele platite de angajator pentru a mentine gradul de atractie si de retinere a personalului care desfasoara o munca in conditii care o fac nedorita, pentru experienta in munca si pentru a remunera functii de conducere.
In viziunea Contractului colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007 – 2010 a devenit obligatorie acordarea unor sporuri care pot fi incluse in salariul de baza sau pot fi evidentiate separat.
Cele mai importante categorii de sporuri care trebuie platite in conditiile noului contract sunt:
a) pentru conditii deosebite de munca, grele, periculoase sau penibile: 10% din salariul de baza;
b) pentru conditii nocive de munca: 10% din salariul minim negociat la nivel de unitate;
c) pentru orele suplimentare si pentru orele lucrate in zilele libere si in zilele de sarbatori legale ce nu au fost compensate corespunzator cu ore libere platite se acorda un spor de 100% din salariul de baza;
d) pentru vechime in munca, minimum 5% pentru trei ani vechime si maximum 25% la o vechime de peste 20 de ani, din salariul de baza;
e) pentru lucrul in timpul noptii, 25% din salariul de baza;
f) pentru exercitarea si a unei alte functii se poate acorda un spor de pana la 50% din salariul de baza al functiei inlocuite; cazurile in care se aplica aceasta prevedere si cuantumul se vor stabili prin negocieri la contractele colective de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati sau unitati.
Asigurarea privata de sanatate
In pachetul salarial pot fi incluse asigurarile private de sanatate. Asigurarile private de sanatate pentru plata serviciilor medicale constituie un sistem facultativ, suplimentar celui de asigurari de sanatate obligatoriu, care acopera asiguratilor serviciile medicale in conditiile legislatiei privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate.
Asigurarile private de sanatate pot fi:
- asigurarile private de sanatate de tip complementar, care suporta total sau partial plata serviciilor excluse partial de catre asigurarile sociale de sanatate din pachetul de baza, inclusiv coplatile, dupa caz;
- asigurarile private de sanatate de tip suplimentar, care suporta total sau partial plata pentru serviciile care depasesc pachetul de servicii de baza din sistemul asigurarilor sociale de sanatate privind furnizarea unui grad ridicat de confort, accesul rapid la servicii medicale in cazul listelor de as-teptare, servicii medicale speciale in strainatate si alte servicii;
- asigurarile private de sanatate de tip substitutiv, care suporta total sau partial plata pentru orice tip de servicii.
Angajatorii, persoane fizice sau juridice, pot sa incheie contracte de asigurare privata de sanatate pentru angajatii lor, individual sau in grup, acordate ca beneficii aditionale la drepturile salariale ale acestora, in scopul atragerii, selectionarii si stabilizarii personalului angajat.
Cheltuielile cu asigurarile private de sanatate, efectuate de angajator, sunt deductibile fiscal.
Pensiile facultative
O alta componenta a pachetului salarial o reprezinta pensiile facultative. Contributia la un fond de pensii facultative poate fi de pana la 15% din venitul salarial brut lunar sau venitul asimilat acestuia al persoanei care adera la un fond de pensii.
Contributia poate fi impartita intre angajat si angajator, potrivit prevederilor stabilite prin contractul colectiv de munca sau, in lipsa acestuia, pe baza unui protocol incheiat cu reprezentantii angajatilor.
Suma reprezentand contributiile la fondurile de pensii facultative este deductibila pentru fiecare participant din venitul salarial brut lunar sau venitul asimilat acestuia, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a 200 de euro, intr-un an fiscal.
Suma reprezentand contributiile la fondurile de pensii facultative a unui angajator proportional cu cota acestuia de participare este deductibila, la calculul profitului impozabil, in limita unei sume reprezentand, pentru fiecare participant, echivalentul in lei a 200 de euro, intr-un an fiscal.
Tichetele de masa sau tichetele cadou
Tichetele de masa reprezinta alocatia individuala zilnica de hrana, suportata integral pe costuri de angajator. Sumele aferente tichetelor de masa sunt deductibile fiscal si scutite integral de plata impozitelor si taxelor social-salariale si social-patronale.
Tichete de masa poate comanda orice companie care nu are datorii la bugetele de stat, indiferent de dimensiunea companiei, de numarul de salariati sau de domeniul de activitate.
De asemenea, companiile pot oferi propriilor angajati tichete cadou in beneficiul copiilor minori, de Craciun, Paste, 1 iunie, tichete cadou in beneficiul salariatelor cu ocazia zilei de 8 Martie, precum si tichete de cresa in limita a 150 lei/beneficiar. si aceste tipuri de tichete sunt deductibile fiscal si scutite de taxe si impozite.
NOTA AvocatNet:
Articolul a fost publicat in numarul 52 al revistei Tribuna Economica.
Comentarii articol (1)