Un proiect care ar presupune taxe mai mari pentru masinile noi si mai mici pentru cele vechi a fost aprobat de Guvern si trimis spre analizare Comisiei Europene.
Anul trecut, Bruxellesul a declansat procedura de sanctionare a Romaniei din cauza ca aceasta taxa nu respecta normele europene.
Membrii Asociatiei spun ca in forma actuala, taxa auto incurajeaza inmultirea masinilor vechi si poluante si descurajeaza productia interna de autoturisme.
Importuri de "rable"
Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme din Romania, e ingrijorat de faptul ca aceasta lege nu mai incurajeaza vanzarea de masini noi, sau chiar de masini la mana a doua cat mai noi:
"Acest fapt va conduce la "incurajarea" - nedorita de noi - a importurilor de rable. Altii isi fac curat prin curti, arunca gunoaiele, iar noi ne repezim sa le adunam si sa mai si platim ceva bani pentru gunoaiele astea".
Brent Valmar adauga ca desi taxa a fost anuntata ca o masura de protectie a mediului, efectele ar putea fi inverse.
Se va plati in functie de vechimea masinii, durata estimata de viata si capacitatea cilindrica, dar ar fi avantajati tocmai proprietarii masinilor vechi.
Pentru un autoturism la mana a doua, de pilda, mai vechi de 15 ani, si deci extrem de poluant, taxa ar fi nesemnificativa, in timp ce pentru o masina noua, tip euro 4, valoarea platita s-ar putea majora.
Scaderea productiei interne
Vicepresedintele Grupului Dacia-Renault, Constatin Stroe spune ca masurile Guvernului afecteaza productia interna de autoturisme:
"Nu in putine situatii am fost pusi la zid ca dorim protectie. Sa fie clar: nu dorim nici un fel de protectie a industriei nationale. Nu avem nevoie de protectie, ci de concurenta pentru ca numai concurenta aduce progres."
Domnul Stroe mai adauga ca se va ajunge la o situatie similara cu cea din Polonia unde numai 9% din productia de autoturisme se vinde pe piata interna. Astfel dansul prognozeaza o scadere cu 15-20% a productiei interne de automobile.
Producatorii si importatorii de masini mai spun ca exista in acest moment doua masuri contradictorii in sectorul vanzarilor auto.
Pe de o parte, asa-numitul program Rabla care incurajeaza scoaterea din circulatie a masinilor vechi, iar de cealalta taxa de inmatriculare - care se reduce cu cat masina e mai veche.
Daca proiectul Guvernului va intra in vigoare, producatorii spun ca vor propune alte taxe suplimentare pentru proprietarii masinilor poluante.
Comentarii articol (1)