Potrivit art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, ...
precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007
1 , functionarii publici care poseda titlul stiintific de "doctor" beneficiaza de un spor pentru titlul stiintific de 15% din salariul de baza, daca isi desfasoara activitatea in domeniul pentru care poseda titlul stiintific respectiv, care se plateste cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a solicitat acordarea acestuia.
Acest spor este unul de traditie in sistemul functiei publice.
Total ciudat este faptul ca desi legiuitorul a mentinut sporul, si-a schimbat atitudinea cu privire la semnificatia acestei forme de pregatire profesionala pentru sistemul functiei publice.
Astfel, art. 52 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici
2 , introdus prin art. I pct. 38 din Legea nr. 251/2006 pentru modificarea si completarea acesteia
3 , stipuleaza ca “nu constituie forme de perfectionare si nu pot fi finantate din bugetul de stat sau din bugetul local studiile universitare sau studiile de doctorat”.
Statutul functionarilor publici, in forma actuala, este “generos” numai cu studiile universitare de masterat in sensul ca le confera expres statutul de forme de perfectionare profesionala, desi potrivit dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare
4 , acestea sunt organizate pe trei cicluri, respectiv studii universitare de licenta, studii universitare de masterat si studii universitare de doctorat.
Faptul ca prevederea de mai sus distinge intre “studiile universitare” si “studiile de doctorat” ar duce la concluzia hilara ca studiile de doctorat nu ar fi studii universitare si, asa cum am subliniat, Legea nr. 288/2004, nu numai ca inscrie cele trei cicluri de studii – specie - in categoria studiilor universitare – gen - dar le si “stratifica” in functie de importanta educationala: la primul nivel situandu-se cele de licenta, pe al doilea nivel cele de masterat iar pe al treilea nivel cele de doctorat. In acest sens, mentionam ca si art. 1 alin. (2) din H.G. nr. 567/2005 privind organizarea si desfasurarea studiilor universitare de doctorat
5 stipuleaza ca “doctoratul constituie ciclul superior de studii universitare a carui finalitate este dezvoltarea cunoasterii prin cercetare stiintifica originala”.
Este o catalogare care tine, in esenta, de o logica a bunului simt, mai ales ca asa cum se arata in literatura juridica de specialitate “Curtea Europeana de Justitie a statuat, prin mai multe decizii, cu privire la faptul ca notiunea de „formare profesionala” are o sfera mai larga, care are aptitudinea de a integra formele de instructie si educatie inclusiv studiile universitare”.
6
Asa fiind lucrurile, ne intrebam de ce totusi functionarii publici care poseda titlul stiintific de "doctor" beneficiaza de un spor pentru acest titlul stiintific - se mentine un spor de natura de a rasplati o forma de perfectionare profesionala pentru ceva ce nu mai e recunoscut ca atare?!
Corect e sa se mentina si sa fie reconsiderat doctoratul ca forma de perfectionare profesionala - indiferent de faptul ca e finantat sau nu din bugetul de stat sau din bugetul local.
_________________
NOTE:
1Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 29.01.2007, mentinuta cu modificari in anul 2008 de Ordonanta Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in a privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006nul 2007, aprobata cu modificari prin Legea nr. 232/2007, si pentru acordarea unor cresteri salariale pentru functionarii publici in anul 2008 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 80 din 01.02.2008).
2Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007.
3Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 574 din 04.07.2006.
4Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 07.07.2004, modificata si completata.
5Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 540 din 24.06.2005.
6A se vedea V. Vedinas, C. Calinoiu, Statutul functionarului public european, Editura Universul juridic, Bucuresti, 2007, p. 71.
Comentarii articol (3)