Noua procedura de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale se aplica in urmatoarele situatii:
a) plata obligatiilor fiscale s-a efectuat in alt cont bugetar decat cel corespunzator ori utilizand un cod fiscal eronat;
b) in contul bugetar, inclusiv in contul unic, au fost achitate si alte obligatii fiscale decat cele prevazute a se achita in contul respectiv.
Ordinul MEF nr.1311/2008 pentru aprobarea Procedurii a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 340 din 2 mai 2008. Actul normativ abroga Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 2089/2006 pentru aprobarea Procedurii de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale.
OMFP nr. 2089/2006 includea in categoria erorilor constatate in completarea documentelor de plata de catre debitori privind obligatiile fiscale orice erori cu privire la modul de completare a documentelor de plata, cu exceptia informatiilor care vizau suma inscrisa pe documentele de plata si data platii. In plus, potrivit procedurii aprobate prin OMFP nr. 2089/2006, nu se puteau indrepta erorile privind sumele virate pe conturi bugetare administrate de creditori bugetari diferiti.
Potrivit OMEF nr. 1311/2008, indreptarea erorilor materiale din documentele de plata se va face pe baza unei cereri depuse la organul fiscal competent in administrarea contribuabilului, care trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
a) datele de identificare ale debitorului;
b) indicarea erorii ce urmeaza a fi indreptata;
c) modul in care va fi reconsiderata aceasta plata;
d) numarul si data documentelor prin care s-au stabilit ori s-au individualizat sumele de plata (titlurile de creanta) pentru care se solicita corectarea erorii materiale din documentul de plata;
e) numarul si data documentului prin care s-a efectuat plata initiala;
f) suma totala achitata prin documentul de plata initial;
g) data platii.
La cerere vor fi atasate:
- o copie a ordinului de plata;
- o copie a extrasului de cont;
- copii de pe titlurile de creanta si orice alte documente ce atesta eroarea produsa.
In cazul erorilor materiale constand in virarea eronata a obligatiilor de plata la alta unitate de trezorerie si contabilitate publica decat cea la care trebuie achitata suma, cererea prevazuta se depune la organul fiscal in a carui raza s-a efectuat plata eronata.
In aceasta situatie, organul fiscal la care s-a efectuat plata eronata va transmite o copie a cererii depuse de debitor, inclusiv a anexelor la cerere, organului fiscal competent in administrarea debitorului, procedand la intocmirea referatului cu propuneri de solutionare a cererii debitorului.
OMEF nr. 13112008 stabileste ca Cererea debitorului de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata se va solutiona in termen de 45 de zile de la inregistrarea acesteia. Dupa solutionarea cererii, organul fiscal competent va transmite contribuabilului un exemplar al notei privind corectia erorilor materiale din documentele de plata intocmite de debitori prin care s-au achitat obligatii fiscale.
In plus, dupa efectuarea operatiunii de corectie in evidenta analitica pe platitori, organul fiscal competent va comunica debitorului, in cel mai scurt termen, modul de solutionare a cererii de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata.
Modificarea sau desfiintarea actelor administrative fiscale, ca urmare a indreptarilor erorilor, se va face in conformitate cu prevederile art. 47 si 48 ale Codului de procedura fiscala, coroborate cu dispozitiile pct. 46.1 din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.050/2004.
Comentarii articol (0)