Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 933 din 13/10/2004
CAPITOLUL I
Autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii
Art. 1. - (1) Executarea lucrãrilor de construcþii este permisã numai pe baza unei autorizaþii de construire sau de desfiinþare. Autorizaþia de construire sau de desfiinþare se emite la solicitarea deþinãtorului titlului de proprietate asupra unui imobil - teren ºi/sau construcþii - ori a altui act care conferã dreptul de construire sau de desfiinþare, în condiþiile prezentei legi.
(2) Construcþiile civile, industriale, inclusiv cele pentru susþinerea instalaþiilor ºi utilajelor tehnologice, agricole sau de orice altã naturã se pot realiza numai cu respectarea autorizaþiei de construire, emisã în condiþiile prezentei legi, ºi a reglementãrilor privind proiectarea ºi executarea construcþiilor.
Art. 2. - (1) Autorizaþia de construire constituie actul de autoritate al administraþiei publice locale pe baza cãruia se asigurã aplicarea mãsurilor prevãzute de lege, referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea ºi funcþionarea construcþiilor.
(2) Autorizaþia de construire se emite în temeiul ºi cu respectarea prevederilor documentaþiilor de urbanism, avizate ºi aprobate potrivit legii.
(3) Autorizaþiile de construire pentru reþele magistrale, cãi de comunicaþie, amenajãri pentru îmbunãtãþiri funciare, reþele de telecomunicaþii ori alte lucrãri de infrastructurã, care se executã în extravilanul localitãþilor, se emit cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului, avizate ºi aprobate potrivit legii.
(4) Prin exceptare de la prevederile alin. (2) se pot emite autorizaþii de construire ºi fãrã documentaþii de amenajare a teritoriului ºi de urbanism aprobate, pentru:
a) lucrãri de modificare, de reparare, de protejare, de restaurare ºi de conservare a clãdirilor de orice fel, cu condiþia menþinerii aceleiaºi funcþiuni, a suprafeþei construite la sol ºi a volumetriei acestora;
b) lucrãri de reparare privind cãi de comunicaþie, dotãri tehnico-edilitare ºi altele asemenea, fãrã modificarea traseului ºi, dupã caz, a funcþionalitãþii acestora;
c) lucrãri de reparare privind împrejurimi, mobilier urban, amenajãri de spaþii verzi, parcuri ºi grãdini publice, pieþe pietonale ºi celelalte lucrãri de amenajare a spaþiilor publice;
d) lucrãri de cercetare ºi de prospectare a terenurilor - foraje ºi excavãri -, necesare în vederea efectuãrii studiilor geotehnice, exploatãrilor de cariere, balastierelor, sondelor de gaze ºi petrol, precum ºi altor exploatãri;
e) organizarea de tabere de corturi.
Art. 3. - Autorizaþia de construire se elibereazã pentru:
a) lucrãri de construire, reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinaþie sau de reparare a construcþiilor de orice fel, precum ºi a instalaþiilor aferente acestora, cu excepþia celor prevãzute la art. 11;
b) lucrãri de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum ºi orice alte lucrãri, indiferent de valoarea lor, care urmeazã sã fie efectuate la construcþii reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protecþie, stabilite potrivit legii;
c) lucrãri de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare ºi reabilitare privind cãi de comunicaþie, inclusiv lucrãri de artã, reþele ºi dotãri tehnico-edilitare, lucrãri hidrotehnice, amenajãri de albii, lucrãri de îmbunãtãþiri funciare, lucrãri de instalaþii de infrastructurã, noi capacitãþi de producere, transport, distribuþie a energiei electrice ºi/sau termice, precum ºi de reabilitare ºi retehnologizare a celor existente;
d) împrejmuiri ºi mobilier urban, amenajãri de spaþii verzi, parcuri, pieþe ºi alte lucrãri de amenajare a spaþiilor publice;
e) lucrãri de foraje ºi excavãri necesare în vederea efectuãrii studiilor geotehnice, prospecþiunilor geologice, exploatãrilor de cariere, balastiere, sonde de gaze ºi petrol, precum ºi alte exploatãri de suprafaþã sau subterane;
f) lucrãri, amenajãri ºi construcþii cu caracter provizoriu necesare în vederea organizãrii execuþiei lucrãrilor de bazã, dacã nu au fost autorizate o datã cu acestea;
g) organizarea de tabere de corturi, cãsuþe sau de rulote;
h) lucrãri de construcþii cu caracter provizoriu: chioºcuri, tonete, cabine, spaþii de expunere situate pe cãile ºi spaþiile publice, corpuri ºi panouri de afiºaj, firme ºi reclame, precum ºi anexele gospodãreºti ale exploataþiilor agricole situate în extravilan;
i) cimitire - noi ºi extinderi.
#PAGEBREAK#
Art. 4. - Autorizaþiile de construire se emit de preºedinþii consiliilor judeþene, de primarul general al municipiului Bucureºti sau de primari, dupã cum urmeazã:
a) de preºedinþii consiliilor judeþene, cu avizul primarilor, pentru:
1. investiþiile care se aprobã de Guvern;
2. investiþiile care se realizeazã în extravilanul comunelor, inclusiv anexele gospodãreºti ale exploataþiilor agricole mai mari de 50 m2;
3. investiþiile care se amplaseazã pe terenuri care depãºesc limita unei unitãþi administrativ-teritoriale;
4. lucrãri la construcþii reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele din zonele lor de protecþie, aflate în teritoriul administrativ al judeþului, cu avizul prealabil al Ministerului Culturii ºi Cultelor;
b) de primarii municipiilor sau oraºelor, pentru construcþiile ºi lucrãrile de orice fel din intravilanul ºi extravilanul acestora, cu excepþia celor prevãzute la lit. a);
c) de primarul general al municipiului Bucureºti, cu avizul primarilor de sectoare, pentru:
1. investiþiile care se amplaseazã pe terenuri care depãºesc limita administrativ-teritorialã a unui sector ºi cele care se realizeazã în extravilan;
2. lucrãri la construcþii reprezentând monumente istorice, cu avizul prealabil al Ministerului Culturii ºi Cultelor;
3. lucrãri de modernizãri, reabilitãri, extinderi de reþele edilitare municipale, de transport ºi de distribuþie, pentru: apã/canal, gaze, electrice, termoficare, comunicaþii - inclusiv fibrã opticã, precum ºi lucrãri de modernizãri ºi/sau reabilitãri de strãzi;
d) de primarii sectoarelor municipiului Bucureºti, pentru toate categoriile de construcþii ºi amenajãri urbanistice din cadrul sectoarelor, cu excepþia celor prevãzute la lit. a) pct. 1 ºi 2 ºi la lit. c);
e) de primarii comunelor, pentru locuinþe individuale ºi anexele gospodãreºti ale acestora, precum ºi cu avizul structurilor de specialitate din cadrul consiliilor judeþene, pentru celelalte construcþii ºi lucrãri executate în intravilanul localitãþilor, cu excepþia celor prevãzute la lit. a).
Art. 5. - (1) În vederea simplificãrii procedurii de autorizare, emitentul autorizaþiei are obligaþia sã organizeze structuri de specialitate, în vederea emiterii acordului unic, respectiv a obþinerii, în numele solicitantului, a avizelor legale necesare autorizãrii, pentru:
a) racordarea la reþelele de utilitãþi, în condiþiile impuse de caracteristicile ºi de amplasamentul reþelelor de transport energetic sau tehnologic din zona de amplasament;
b) racordarea la reþeaua cãilor de comunicaþii;
c) prevenirea ºi stingerea incendiilor, apãrarea civilã, protecþia mediului ºi a sãnãtãþii populaþiei.
(2) Pentru asigurarea funcþionãrii structurilor de specialitate, consiliile judeþene ºi locale pot stabili taxe pe tipuri de lucrãri, în raport cu numãrul de avize necesare, în condiþiile legii.
Art. 6. - (1) Certificatul de urbanism este actul de informare prin care autoritãþile prevãzute la art. 4, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice ºi ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, dupã caz, avizate ºi aprobate potrivit legii, fac cunoscute solicitantului elementele privind regimul juridic, economic ºi tehnic al terenurilor ºi construcþiilor existente la data solicitãrii ºi stabilesc cerinþele urbanistice care urmeazã sã fie îndeplinite în funcþie de specificul amplasamentului, precum ºi lista cuprinzând avizele ºi acordurile legale, necesare în vederea autorizãrii.
(2) Certificatul de urbanism se emite de autoritãþile prevãzute la art. 4, abilitate sã autorizeze lucrãrile de construcþii, ºi se elibereazã solicitantului în termen de cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii cererii, menþionându-se în mod obligatoriu scopul emiterii acestuia.
(3) Certificatul de urbanism se semneazã de cãtre preºedintele consiliului judeþean sau de primar, dupã caz, de secretar ºi de arhitectul-ºef sau de cãtre persoana cu responsabilitate în domeniul amenajãrii teritoriului ºi urbanismului din aparatul propriu al autoritãþii administraþiei publice emitente, responsabilitatea emiterii acestuia revenind semnatarilor, potrivit atribuþiilor stabilite conform legii.
(4) În vederea eliberãrii certificatului de urbanism solicitantul - orice persoanã fizicã sau juridicã interesatã - se va adresa autoritãþilor prevãzute la art. 4 cu o cerere care va cuprinde atât elementele de identificare a imobilului pentru care se solicitã certificatul de urbanism, cât ºi elementele care definesc scopul solicitãrii.
(5) Certificatul de urbanism nu conferã dreptul de a executa lucrãri de construcþii.
(6) Certificatul de urbanism se emite, potrivit legii, ºi în vederea concesionãrii de terenuri, a adjudecãrii prin licitaþie a proiectãrii lucrãrilor publice în faza "Studiu de fezabilitate" ºi pentru cereri în justiþie ºi operaþiuni notariale privind circulaþia imobiliarã atunci când operaþiunile respective au ca obiect împãrþeli ori comasãri de parcele solicitate în scopul realizãrii de lucrãri de construcþii, precum ºi constituirea unei servituþi de trecere cu privire la un imobil. Operaþiunile juridice menþionate se efectueazã numai în baza certificatului de urbanism, iar nerespectarea acestor prevederi se sancþioneazã cu nulitatea actului.
#PAGEBREAK#
Art. 7. - (1) Autorizaþia de construire se emite în cel mult 30 de zile de la data înregistrãrii cererii, pe baza documentaþiei depuse la autoritãþile prevãzute la art. 4, care va cuprinde:
a) certificatul de urbanism;
b) dovada titlului asupra terenului ºi/sau construcþiilor;
c) proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii;
d) avizele ºi acordurile legale necesare, stabilite prin certificatul de urbanism;
e) dovada privind achitarea taxelor legale.
(2) Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii este extras din proiectul tehnic ºi se elaboreazã în conformitate cu conþinutul-cadru prevãzut în anexa nr. 1, în concordanþã cu cerinþele certificatului de urbanism, cu conþinutul avizelor ºi al acordurilor cerute prin acesta, ºi se întocmeºte, se semneazã ºi se verificã, potrivit legii.
(3) În situaþia depunerii unei documentaþii tehnice incomplete, aceasta se restituie solicitantului în termen de 5 zile de la data înregistrãrii, cu menþionarea în scris a elementelor necesare în vederea completãrii acesteia.
(4) Executarea lucrãrilor de construcþii se poate face numai pe baza proiectului tehnic ºi a detaliilor de execuþie.
(5) Autoritatea emitentã a autorizaþiei de construire stabileºte o perioadã de valabilitate de cel mult 12 luni de la data emiterii, interval în care solicitantul este obligat sã înceapã lucrãrile. În aceastã situaþie, valabilitatea autorizaþiei se extinde pe toatã durata de execuþie a lucrãrilor prevãzute prin autorizaþie, în conformitate cu proiectul tehnic.
(6) Neînceperea lucrãrilor ori nefinalizarea acestora în termenele stabilite conduce la pierderea valabilitãþii autorizaþiei, fiind necesarã emiterea unei noi autorizaþii de construire. În situaþia în care caracteristicile nu se schimbã faþã de autorizaþia iniþialã, se va putea emite o nouã autorizaþie de construire, fãrã a fi necesar un nou certificat de urbanism.
(7) Prin excepþie de la prevederile alin. (6), în cazul justificat în care lucrãrile de construcþii nu pot fi începute ori nu pot fi executate integral la termenul stabilit, investitorul poate solicita autoritãþii emitente prelungirea valabilitãþii autorizaþiei cu cel puþin 15 zile înaintea expirãrii acesteia. Prelungirea valabilitãþii autorizaþiei se poate acorda o singurã datã ºi pentru o perioadã nu mai mare de 12 luni.
(8) Investitorul are obligaþia sã înºtiinþeze autoritatea emitentã a autorizaþiei de construire, precum ºi inspectoratul teritorial în construcþii asupra datei la care vor începe lucrãrile autorizate. În caz contrar, dacã constatarea faptei de începere a lucrãrilor fãrã înºtiinþare s-a fãcut în termenul de valabilitate a autorizaþiei, data începerii lucrãrilor se considerã ca fiind ziua urmãtoare datei de emitere a autorizaþiei.
(9) O datã cu depunerea cererii de emitere a autorizaþiei de construire solicitantul are obligaþia sã prezinte o declaraþie pe propria rãspundere din care sã rezulte cã imobilul - teren ºi/sau construcþii - nu face obiectul unui litigiu aflat pe rolul unei instanþe judecãtoreºti. În caz contrar documentaþia se restituie solicitantului, care o va depune spre autorizare numai dupã soluþionarea definitivã în instanþã a litigiului.
(10) Prin excepþie de la prevederile alin. (9), lucrãrile de consolidare la clãdirile multietajate încadrate prin raport de expertizã tehnicã în clasa I de risc seismic ºi care prezintã pericol public se autorizeazã în regim de urgenþã, în condiþiile prevãzute la alin. (16), chiar în situaþia existenþei unor litigii aflate pe rolul instanþelor judecãtoreºti.
(11) În condiþiile prezentei legi nu se emit autorizaþii provizorii.
(12) Autorizaþiile de construire/desfiinþare se emit numai pe baza unei documentaþii complete, în conformitate cu conþinutul-cadru prevãzut în anexa nr. 1, cu excepþia situaþiilor prevãzute la alin. (16).
(13) Autorizaþia de construire se semneazã de preºedintele consiliului judeþean sau de primar, dupã caz, de secretar ºi de arhitectul-ºef sau de persoana cu responsabilitate în domeniul amenajãrii teritoriului ºi urbanismului din aparatul propriu al autoritãþii administraþiei publice emitente, responsabilitatea emiterii autorizaþiilor revenind semnatarilor, potrivit atribuþiilor stabilite conform legii.
(14) Valabilitatea autorizaþiei se menþine în cazul schimbãrii investitorului, înaintea finalizãrii lucrãrilor, cu condiþia respectãrii prevederilor acesteia ºi a transcrierii actelor care conferã dreptul de construire.
(15) În situaþia în care în timpul execuþiei lucrãrilor, ºi numai în perioada de valabilitate a autorizaþiei de construire, survin modificãri de temã privind construcþia autorizatã, care conduc la necesitatea modificãrii acesteia, titularul are obligaþia de a solicita o nouã autorizaþie, potrivit legii. Pentru obþinerea noii autorizaþii de construire solicitantul va depune o documentaþie, elaboratã cu condiþia încadrãrii noilor propuneri în prevederile documentaþiilor de urbanism aprobate ºi numai în limitele avizelor ºi acordurilor obþinute pentru autorizaþia iniþialã. Nu este necesarã emiterea unui nou certificat de urbanism.
(16) Autorizaþia de construire pentru lucrãrile de intervenþie de primã necesitate în cazuri de avarii, accidente tehnice, calamitãþi ori alte evenimente cu caracter excepþional, inclusiv la construcþiile prevãzute la art. 3 lit. b), se emite imediat de cãtre autoritatea administraþiei publice abilitatã, conform legii, urmând ca documentaþia legalã necesarã sã fie definitivatã pe parcursul sau la încheierea executãrii lucrãrilor, cu respectarea avizelor legale.
(17) Primãriile pot dezafecta construcþiile, proprietate a unitãþii administrativ-teritoriale, aflate în stare avansatã de degradare ºi care pun în pericol siguranþa publicã, cu excepþia construcþiilor monument istoric, pe bazã de autorizaþie de desfiinþare emisã în condiþiile alin. (16), cu obligaþia de a se întocmi documentaþii specifice în conformitate cu prevederile cuprinse în anexa nr. 1.
(18) Taxa pentru eliberarea autorizaþiei de construire se calculeazã potrivit legii.
(19) Taxa pentru prelungirea valabilitãþii autorizaþiei de construire se calculeazã la 30% din valoarea iniþialã a taxei de autorizare.
(20) Instituþiile abilitate prin lege sã emitã avize ºi acorduri în vederea autorizãrii lucrãrilor de construcþii, altele decât cele prevãzute la art. 5 alin. (1), au obligaþia emiterii acestora în termen de maximum 15 zile de la data înregistrãrii cererii/documentaþiei, dupã caz, direct structurilor organizate de consiliile judeþene ºi locale sau, dupã caz, solicitantului.
Art. 8. - (1) Demolarea, dezafectarea ori dezmembrarea, parþialã sau totalã, a construcþiilor ºi instalaþiilor aferente construcþiilor, a instalaþiilor ºi utilajelor tehnologice, inclusiv elementele de construcþii de susþinere a acestora, închiderea de cariere ºi exploatãri de suprafaþã ºi subterane, precum ºi a oricãror amenajãri se fac numai pe baza autorizaþiei de desfiinþare obþinute în prealabil de la autoritãþile prevãzute la art. 4.
(2) Autorizaþia de desfiinþare se emite în aceleaºi condiþii ca ºi autorizaþia de construire, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice ºi ale regulamentelor aferente acestora, potrivit legii, cu excepþiile prevãzute la art. 11.
Art. 9. - (1) Proiectele pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii, precum ºi proiectele tehnice, pe baza cãrora se întocmesc acestea, se elaboreazã de colective tehnice de specialitate, se însuºesc ºi se semneazã de cadre tehnice cu pregãtire superioarã numai din domeniul arhitecturii, construcþiilor ºi instalaþiilor pentru construcþii, astfel:
a) de arhitect cu diplomã recunoscutã de statul român, pentru proiectarea pãrþii de arhitecturã pentru obiective de investiþii cuprinse la toate categoriile de importanþã a construcþiilor supraterane ºi a celor subterane;
b) de ingineri constructori ºi de instalaþii, cu diplomã recunoscutã de statul român, pentru pãrþile de inginerie în domeniile specifice, pentru obiective de investiþii cuprinse la toate categoriile de importanþã a construcþiilor supraterane ºi subterane, precum ºi la instalaþiile aferente acestora;
c) de conductor arhitect, urbanist ºi/sau de subinginer de construcþii, cu diplomã recunoscutã de statul român, pentru clãdiri de importanþã redusã ºi aflate în afara zonelor protejate, stabilite conform legii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã ºi pentru documentaþia de execuþie.
(3) Semnarea documentaþiilor de cãtre persoanele prevãzute la alin. (1) angajeazã rãspunderea acestora în condiþiile legii.
#PAGEBREAK#
Art. 10. - Pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii în zonele asupra cãrora s-a instituit, potrivit legii, un anumit regim de protecþie prevãzut în planurile de amenajare a teritoriului ºi în documentaþiile de urbanism aprobate, se va proceda dupã cum urmeazã:
a) în ansamblurile de arhitecturã, în rezervaþiile de arhitecturã ºi de urbanism, în cazul siturilor arheologice, al parcurilor ºi grãdinilor monument istoric, cuprinse în listele aprobate potrivit legii, precum ºi în cazul lucrãrilor de orice naturã în zonele de protecþie a monumentelor, solicitantul va obþine avizul comun al Ministerului Culturii ºi Cultelor ºi al Ministerului Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului, potrivit competenþelor specifice;
b) în cazul lucrãrilor de intervenþii asupra construcþiilor monumente istorice, pe lângã avizul Ministerului Culturii ºi Cultelor se vor obþine avizele specifice cerinþelor de calitate a construcþiilor, potrivit prevederilor legale;
c) în zonele naturale protejate, stabilite potrivit legii, în zonele de siguranþã ºi protecþie ale amenajãrilor hidrotehnice de interes public, precum ºi în alte arii protejate solicitantul va obþine avizul Ministerului Mediului ºi Gospodãririi Apelor ºi al Ministerului Agriculturii, Pãdurilor ºi Dezvoltãrii Rurale;
d) în zonele de siguranþã ºi de protecþie a infrastructurilor de transport de interes public, precum ºi în zonele aferente construirii cãilor de comunicaþie, stabilite prin documentaþiile de amenajare a teritoriului ºi/sau de urbanism, se va obþine ºi autorizaþia Ministerului Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului, conform prevederilor legale;
e) în zonele unde s-a instituit alt tip de restricþie solicitantul va obþine avizul organismelor competente.
Art. 11. - (1) Se pot executa fãrã autorizaþie de construire urmãtoarele lucrãri care nu modificã structura de rezistenþã, caracteristicile iniþiale ale construcþiilor sau aspectul arhitectural al acestora:
a) reparaþii la împrejmuiri, acoperiºuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimbã forma acestora ºi materialele din care sunt executate;
b) reparaþii ºi înlocuiri de tâmplãrie interioarã ºi exterioarã, dacã se pãstreazã forma, dimensiunile golurilor ºi tâmplãriei;
c) reparaþii ºi înlocuiri de sobe de încãlzit;
d) zugrãveli ºi vopsitorii interioare;
e) zugrãveli ºi vopsitorii exterioare, dacã nu se modificã elementele de faþadã ºi culorile clãdirilor;
f) reparaþii la instalaþiile interioare, la branºamentele ºi racordurile exterioare, de orice fel, aferente construcþiilor, în limitele proprietãþii, montarea sistemelor locale de încãlzire ºi de preparare a apei calde menajere cu cazane omologate, precum ºi montarea aparatelor individuale de climatizare ºi/sau de contorizare a consumurilor de utilitãþi;
g) reparaþii ºi înlocuiri la pardoseli;
h) reparaþii ºi înlocuiri la finisaje interioare ºi exterioare - tencuieli, placaje, altele asemenea -, la trotuare, la ziduri de sprijin ºi la scãri de acces, fãrã modificarea calitãþii ºi a aspectului elementelor constructive;
i) lucrãri de întreþinere la cãile de comunicaþie ºi la instalaþiile aferente;
j) lucrãri de investigare, cercetare, expertizare, conservare ºi restaurare a componentelor artistice ale construcþiilor prevãzute la art. 3 lit. b), cu avizul Ministerului Culturii ºi Cultelor ºi al autoritãþii administraþiei publice judeþene sau locale, dupã caz;
k) lucrãri de foraje ºi sondaje geotehnice pentru construcþii de importanþã normalã sau redusã, situate în afara zonelor de protecþie instituite pentru zãcãminte acvifere;
l) lucrãri de construcþii funerare subterane ºi supraterane, cu avizul administraþiei cimitirului.
(2) Se pot executa fãrã autorizaþie de construire ºi lucrãri pentru amplasarea de tonete, pupitre acoperite sau închise, destinate difuzãrii ºi comercializãrii presei, cãrþilor ºi florilor, care sunt amplasate direct pe sol, fãrã fundaþii ºi platforme, precum ºi fãrã racorduri ºi/sau branºamente la utilitãþi urbane, cu excepþia energiei electrice.
(3) Dacã lucrãrile prevãzute la alin. (1), cu excepþia celor prevãzute la lit. e) ºi j), se executã la construcþiile menþionate la art. 3 lit. b), este obligatorie emiterea autorizaþiei de construire.
Art. 12. - (1) Autorizaþiile de construire sau de desfiinþare, emise cu încãlcarea prevederilor legale, pot fi anulate de cãtre instanþele de contencios administrativ, potrivit legii. Anularea autorizaþiilor de construire sau de desfiinþare poate fi cerutã, în condiþiile legii, ºi de cãtre prefect, inclusiv la sesizarea expresã a organelor de control ale Inspectoratului de Stat în Construcþii.
(2) Prin introducerea acþiunii autorizaþia de construire sau de desfiinþare se suspendã de drept ºi, pe cale de consecinþã, instanþa va dispune oprirea lucrãrilor pânã la soluþionarea în fond a cauzei.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL II
Concesionarea terenurilor pentru construcþii
Art. 13. - (1) Terenurile aparþinând domeniului privat al statului sau al unitãþilor administrativ-teritoriale, destinate construirii, pot fi vândute, concesionate ori închiriate prin licitaþie publicã, potrivit legii, în condiþiile respectãrii prevederilor documentaþiilor de urbanism ºi de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii, în vederea realizãrii de cãtre titular a construcþiei.
(2) Terenurile aparþinând domeniului public al statului sau al unitãþilor administrativ-teritoriale se pot concesiona numai în vederea realizãrii de construcþii sau de obiective de uz ºi/sau de interes public, cu respectarea documentaþiilor de urbanism aprobate potrivit legii.
(3) Concesionarea se face pe bazã de oferte prezentate de cãtre solicitanþi, cu respectarea prevederilor legale, urmãrindu-se valorificarea superioarã a potenþialului terenului.
Art. 14. - Pânã la reglementarea prin lege a situaþiei juridice, nu pot face obiectul concesiunii terenurile libere de construcþii, aflate în administrarea consiliilor locale ºi care pot fi revendicate de foºtii proprietari.
Art. 15. - Prin excepþie de la prevederile art. 13 alin. (1), terenurile destinate construirii se pot concesiona fãrã licitaþie publicã, cu plata taxei de redevenþã stabilite potrivit legii, ori pot fi date în folosinþã pe termen limitat, dupã caz, în urmãtoarele situaþii:
a) pentru realizarea de obiective de utilitate publicã sau de binefacere, cu caracter social, fãrã scop lucrativ, altele decât cele care se realizeazã de cãtre colectivitãþile locale pe terenurile acestora;
b) pentru realizarea de locuinþe de cãtre Agenþia Naþionalã pentru Locuinþe, potrivit legii;
c) pentru realizarea de locuinþe pentru tineri pânã la împlinirea vârstei de 35 de ani;
d) pentru strãmutarea gospodãriilor afectate de dezastre, potrivit legii;
e) pentru extinderea construcþiilor pe terenuri alãturate, la cererea proprietarului sau cu acordul acestuia;
f) pentru lucrãri de protejare ori de punere în valoare a monumentelor istorice ºi de arhitecturã, cu avizul comun al Ministerului Culturii ºi Cultelor ºi al Ministerului Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului, atunci când terenul se aflã în zona de protecþie a acestora.
Art. 16. - (1) Terenurile prevãzute la art. 13, ce fac obiectul licitaþiei, se aduc la cunoºtinþã publicã de cãtre primarii unitãþilor administrativ-teritoriale unde sunt situate, printr-o publicaþie afiºatã la sediul acestora ºi tipãritã în cel puþin douã ziare de largã circulaþie, cu minimum 20 de zile înainte de data licitaþiei.
(2) Publicaþiile privind licitaþia vor cuprinde data ºi locul desfãºurãrii acesteia, suprafaþa ºi destinaþia terenului, stabilite prin documentaþiile de urbanism, precum ºi taxa anualã minimalã de redevenþã.
(3) Oferta solicitanþilor va fi însoþitã de un studiu de prefezabilitate sau de fezabilitate, dupã caz, cuprinzând în mod obligatoriu elementele tehnice necesare pentru caracterizarea funcþionalitãþii ºi a capacitãþii construcþiei, a gradului de ocupare a terenului, precum ºi a celorlalte elemente cuprinse în certificatul de urbanism. Nu vor fi acceptate decât oferte care corespund prevederilor documentaþiilor de urbanism, aprobate potrivit legii.
(4) Licitaþia se efectueazã, în condiþiile legii, de comisiile instituite în acest scop, prin hotãrâre a consiliilor locale ºi/sau judeþene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureºti, în conformitate cu competenþele de autorizare stabilite la art. 4. Comisiile funcþioneazã la sediul consiliilor locale în a cãror razã administrativ-teritorialã sunt situate terenurile.
Art. 17. - Limita minimã a preþului concesiunii se stabileºte, dupã caz, prin hotãrârea consiliului judeþean, a Consiliului General al Municipiului Bucureºti sau a consiliului local, astfel încât sã asigure recuperarea în 25 de ani a preþului de vânzare al terenului, în condiþii de piaþã, la care se adaugã costul lucrãrilor de infrastructurã aferente.
Art. 18. - Terenurile prevãzute la art. 13, ce se concesioneazã pentru realizarea de locuinþe ºi spaþii construite asociate acestora, în funcþie de prevederile regulamentelor locale de urbanism, aprobate potrivit legii, vor avea urmãtoarele suprafeþe:
a) în localitãþile urbane:
1. pânã la 450 m2 pentru un apartament într-o clãdire cu parter sau parter ºi etaj;
2. pânã la 300 m2 pentru un apartament într-o clãdire cu parter ºi etaj, cu douã apartamente;
3. pânã la 250 m2 pentru un apartament, în cazul clãdirilor cu parter ºi mai multe etaje, având cel mult 6 apartamente;
4. pentru clãdirile cu mai mult de 6 apartamente, suprafaþa de teren va fi stabilitã potrivit documentaþiilor de urbanism;
b) în localitãþile rurale, pânã la 1.000 m2 pentru o locuinþã.
Art. 19. - Pentru realizarea unei case de vacanþã se poate concesiona un teren în suprafaþã de pânã la 250 m2.
Art. 20. - Împotriva licitaþiei, pânã la momentul adjudecãrii, se va putea face contestaþie, de cãtre orice persoanã interesatã, la judecãtoria în a cãrei razã teritorialã are loc licitaþia. Contestaþia suspendã desfãºurarea licitaþiei pânã la soluþionarea sa definitivã.
Art. 21. - Pe baza procesului-verbal de adjudecare a licitaþiei sau a hotãrârii consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureºti, pentru situaþiile prevãzute la art. 15, se va încheia actul de concesiune, care se va înregistra de cãtre concesionar în evidenþele de publicitate imobiliarã, în termen de 10 zile de la data adjudecãrii sau emiterii hotãrârii.
Art. 22. - Concesionarea terenurilor prevãzute la art. 13-19 se face în conformitate cu prevederile legii, durata acesteia fiind stabilitã de cãtre consiliile locale, consiliile judeþene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureºti, în funcþie de prevederile documentaþiilor de urbanism ºi de natura construcþiei.
Art. 23. - (1) Intravilanul localitãþilor se stabileºte prin planurile generale de urbanism - PUG -, aprobate potrivit legii.
(2) Ulterior aprobãrii Planului General de Urbanism - PUG - pot fi introduse în intravilanul localitãþilor ºi unele terenuri din extravilan, numai în condiþii temeinic fundamentate pe bazã de planuri urbanistice zonale - PUZ -, aprobate potrivit legii.
(3) Terenurile destinate construirii se scot din circuitul agricol, temporar sau definitiv, potrivit legii.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Rãspunderi ºi sancþiuni
Art. 24. - (1) Constituie infracþiuni urmãtoarele fapte:
a) executarea, fãrã autorizaþie de construire sau de desfiinþare, ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, a lucrãrilor prevãzute la art. 3 lit. b);
b) continuarea executãrii lucrãrilor dupã dispunerea opririi acestora de cãtre organele de control;
c) întocmirea ori semnarea proiectelor tehnice, precum ºi a proiectelor pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii pentru alte specialitãþi decât cele certificate prin diplomã universitarã, în condiþiile prevãzute la art. 9.
(2) Infracþiunile prevãzute la alin. (1) se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendã de la 1.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 25. - În cazul sãvârºirii faptelor prevãzute la art. 24, organele de control prevãzute de prezenta lege, care au constatat fapta, sunt obligate sã sesizeze organele de urmãrire penalã.
Art. 26. - (1) Constituie contravenþii urmãtoarele fapte, dacã nu au fost sãvârºite în astfel de condiþii încât, potrivit legii, sã fie considerate infracþiuni:
a) executarea sau desfiinþarea, totalã ori parþialã, fãrã autorizaþie a lucrãrilor prevãzute la art. 3, cu excepþia celor menþionate la lit. b), de cãtre investitor ºi executant;
b) executarea sau desfiinþarea, cu nerespectarea prevederilor autorizaþiei ºi a proiectului tehnic, a lucrãrilor prevãzute la art. 3, cu excepþia celor prevãzute la lit. b), de cãtre investitor ºi executant;
c) aprobarea furnizãrii de utilitãþi urbane, ca urmare a executãrii de lucrãri de branºamente ºi racorduri la reþele pentru construcþii noi neautorizate;
d) menþinerea dupã expirarea termenului prevãzut prin autorizaþie sau dupã terminarea lucrãrilor autorizate ori adaptarea în alte scopuri faþã de cele prevãzute în autorizaþie a construcþiilor, lucrãrilor ºi amenajãrilor cu caracter provizoriu;
e) neaducerea terenului la starea iniþialã de cãtre investitor, dupã terminarea lucrãrilor prevãzute la art. 3 lit. c), precum ºi nerealizarea lucrãrilor de curãþare, amenajare ori degajare, dupã caz, a amplasamentului ºi/sau a terenurilor adiacente ocupate temporar pe durata execuþiei, o datã cu încheierea lucrãrilor de bazã;
f) împiedicarea ori sustragerea de la efectuarea controlului, prin interzicerea accesului organelor de control abilitate sau prin neprezentarea documentelor ºi a actelor solicitate;
g) neanunþarea datei începerii lucrãrilor de construcþii autorizate, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (8), precum ºi depãºirea termenului legal prevãzut la art. 7 alin. (1);
h) emiterea de certificate de urbanism incomplete ori cu date eronate, care nu conþin lista cuprinzând avizele ºi acordurile legale necesare în raport cu obiectivul de investiþii, sau eliberarea acestora cu depãºirea termenului legal;
i) emiterea de autorizaþii de construire/desfiinþare:
- în lipsa unui drept real asupra imobilului, care sã confere dreptul de a solicita autorizaþia de construire/desfiinþare;
- în lipsa sau cu nerespectarea prevederilor documentaþiilor de urbanism, aprobate potrivit legii;
- în baza unor documentaþii incomplete sau elaborate în neconcordanþã cu prevederile certificatului de urbanism, ale Codului civil, ale conþinutului-cadru al proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii, care nu conþin avizele ºi acordurile legale necesare sau care nu sunt verificate potrivit legii;
- în lipsa expertizei tehnice privind punerea în siguranþã a întregii construcþii, în cazul lucrãrilor de consolidare;
- în baza altor documente decât cele cerute prin prezenta lege;
j) neorganizarea ºi neexercitarea controlului privind disciplina în autorizarea ºi executarea lucrãrilor de construcþii de cãtre compartimentele abilitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeþene ºi al primãriilor, în unitãþile lor administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor art. 27 alin. (3) ºi (4), precum ºi neurmãrirea modului de îndeplinire a celor dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcþii, potrivit dispoziþiilor art. 29 alin. (3);
k) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a mãsurilor dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcþii la controlul anterior;
l) refuzul nejustificat sau obstrucþionarea sub orice formã a accesului persoanelor fizice sau al reprezentanþilor persoanelor juridice la documentele prevãzute la art. 34 alin. (7);
m) depãºirea termenului de 15 zile pentru emiterea avizelor ºi acordurilor necesare în vederea autorizãrii lucrãrilor de construcþii, conform prevederilor art. 7 alin. (20).
(2) Contravenþiile prevãzute la alin. (1), sãvârºite de persoanele fizice sau juridice, se sancþioneazã cu amendã, dupã cum urmeazã:
- de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele de la lit. a);
- de la 30.000.000 lei la 75.000.000 lei, cele de la lit. f);
- de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, cele de la lit. c);
- de la 20.000.000 lei la 75.000.000 lei, cele de la lit. b), d) ºi e);
- de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, cele de la lit. h) ºi i);
- de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei, cele de la lit. j) ºi k);
- de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, cele de la lit. l) ºi m);
- de 10.000.000 lei, cele de la lit. g).
(3) Cuantumul amenzilor se actualizeazã anual prin hotãrâre a Guvernului.
(4) Sancþiunea amenzii poate fi aplicatã ºi reprezentantului persoanei juridice.
(5) Sancþiunea amenzii pentru faptele prevãzute la alin. (1) lit. h) ºi i) se aplicã funcþionarilor publici responsabili de verificarea documentaþiilor care stau la baza emiterii certificatelor de urbanism ºi a autorizaþiilor de construire sau de desfiinþare, precum ºi semnatarilor, potrivit atribuþiilor stabilite conform legii.
Art. 27. - (1) Organele de control ale consiliilor judeþene ºi ale primãriilor au obligaþia de a urmãri respectarea disciplinei în domeniul autorizãrii executãrii lucrãrilor în construcþii în cadrul unitãþilor lor administrativ-teritoriale, potrivit competenþelor de emitere a autorizaþiilor de construire/desfiinþare.
(2) Arhitectul-ºef al judeþului ºi personalul împuternicit al compartimentului de specialitate din subordinea acestuia urmãresc respectarea disciplinei în domeniul autorizãrii executãrii lucrãrilor de construcþii pe teritoriul administrativ al judeþului, precum ºi respectarea disciplinei în urbanism ºi amenajarea teritoriului legatã de procesul de autorizare a construcþiilor.
(3) Contravenþiile prevãzute la art. 26 alin. (1), cu excepþia celor de la lit. h) - m), se constatã ºi se sancþioneazã de cãtre organele de control ale consiliilor locale ale municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureºti, oraºelor ºi comunelor, pentru faptele sãvârºite în unitatea lor administrativ-teritorialã sau, dupã caz, în teritoriul administrativ al sectoarelor municipiului Bucureºti, potrivit competenþelor de emitere a autorizaþiilor de construire/desfiinþare.
(4) Contravenþiile prevãzute la art. 26 alin. (1) lit. h), i) ºi j) se constatã ºi se sancþioneazã de cãtre organele de control ale consiliului judeþean, pentru faptele sãvârºite pe teritoriul judeþului respectiv, ºi, dupã caz, de cãtre cele ale municipiului Bucureºti.
(5) Procesele-verbale de constatare a contravenþiilor, încheiate de organele de control ale administraþiei publice locale, se înainteazã, în vederea aplicãrii sancþiunii, ºefului compartimentului care coordoneazã activitatea de amenajare a teritoriului ºi de urbanism sau, dupã caz, preºedintelui consiliului judeþean ori primarului unitãþii administrativ-teritoriale în a cãrei razã s-a sãvârºit contravenþia.
(6) Contravenþiile privind executarea sau desfiinþarea construcþiilor fãrã autorizaþii, prevãzute la art. 26 alin. (1) lit. a), c) ºi e), pot fi constatate ºi de organele de poliþie. Procesul-verbal de constatare a contravenþiei se trimite de îndatã autoritãþii administraþiei publice pe teritoriul cãreia s-a sãvârºit contravenþia, care va aplica sancþiunea potrivit legii.
Art. 28. - (1) O datã cu aplicarea amenzii pentru contravenþiile prevãzute la art. 26 alin. (1) lit. a) ºi b) se dispune oprirea executãrii lucrãrilor, precum ºi, dupã caz, luarea mãsurilor de încadrare a acestora în prevederile autorizaþiei sau de desfiinþare a lucrãrilor executate fãrã autorizaþie ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, într-un termen stabilit în procesul-verbal de constatare a contravenþiei.
(2) Decizia menþinerii sau a desfiinþãrii construcþiilor realizate fãrã autorizaþie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia se va lua de cãtre autoritatea administraþiei publice competente, pe baza planurilor urbanistice ºi a regulamentelor aferente, avizate ºi aprobate în condiþiile legii, sau, dupã caz, de instanþã. Pentru lucrãri ce se executã la clãdirile prevãzute la art. 3 lit. b) este necesar avizul Ministerului Culturii ºi Cultelor.
(3) Mãsura desfiinþãrii construcþiilor se aplicã ºi în situaþia în care, la expirarea termenului de intrare în legalitate stabilit în procesul-verbal de constatare a contravenþiei, contravenientul nu a obþinut autorizaþia necesarã.
#PAGEBREAK#
Art. 29. - (1) Controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism ºi autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii se exercitã de Inspectoratul de Stat în Construcþii, pe întregul teritoriu al þãrii, ºi de inspectoratele teritoriale ale acestuia, care dispun mãsurile ºi sancþiunile prevãzute de prezenta lege.
(2) Inspectoratul de Stat în Construcþii ºi inspectoratele teritoriale pot dispune oprirea executãrii lucrãrilor de construire sau de desfiinþare, dupã caz, atunci când constatã cã acestea se realizeazã cu încãlcarea dispoziþiilor legale, a cerinþelor privind asigurarea calitãþii în construcþii, fãrã proiect tehnic ori pe baza unor autorizaþii nelegal emise.
(3) Inspectoratul de Stat în Construcþii ºi inspectoratele teritoriale încunoºtinþeazã autoritatea administraþiei publice pe teritoriul cãreia s-a efectuat controlul asupra constatãrilor ºi mãsurilor dispuse. În aceastã situaþie organele de control ale consiliilor judeþene sau locale, dupã caz, au obligaþia sã urmãreascã modul de conformare privind cele dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcþii.
Art. 30. - (1) Cheltuielile pentru controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism ºi autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii se suportã de cãtre investitori, în valoare echivalentã cu o cotã de 0,1% din valoarea lucrãrilor autorizate, cu excepþia celor prevãzute la art. 3 lit. b) ºi a lãcaºurilor de cult.
(2) Virarea sumelor stabilite conform dispoziþiilor alin. (1) se face în contul inspectoratelor teritoriale în construcþii, judeþene, respectiv al municipiului Bucureºti, dupã caz, o datã cu transmiterea înºtiinþãrii privind data începerii lucrãrilor, astfel cum se prevede la art. 7 alin. (8). Întârzierea la platã a cotei prevãzute la alin. (1) se penalizeazã cu 0,15% pe zi de întârziere, fãrã a se depãºi suma datoratã. Disponibilitãþile la finele anului din veniturile extrabugetare se reporteazã în anul urmãtor ºi au aceeaºi destinaþie.
(3) Cota stabilitã la alin. (1) se aplicã ºi diferenþelor rezultate din actualizarea valorii lucrãrilor autorizate, care se face o datã cu recepþia la terminarea lucrãrilor.
Art. 31. - Dreptul de a constata contravenþiile ºi de a aplica amenzile prevãzute la art. 26 se prescrie în termen de 2 ani de la data sãvârºirii faptei.
Art. 32. - (1) În cazul în care persoanele sancþionate contravenþional au oprit executarea lucrãrilor, dar nu s-au conformat în termen celor dispuse prin procesul-verbal de constatare a contravenþiei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (1), organul care a aplicat sancþiunea va sesiza instanþele judecãtoreºti pentru a dispune, dupã caz:
a) încadrarea lucrãrilor în prevederile autorizaþiei;
b) desfiinþarea construcþiilor realizate nelegal.
(2) În cazul admiterii cererii, instanþa va stabili termenele limitã de executare a mãsurilor prevãzute la alin. (1).
(3) În cazul nerespectãrii termenelor limitã stabilite, mãsurile dispuse de instanþã, în conformitate cu prevederile alin. (2), se vor duce la îndeplinire prin grija primarului, cu sprijinul organelor de poliþie, cheltuielile urmând sã fie suportate de cãtre persoanele vinovate.
(4) În situaþiile prevãzute la art. 24 organele de control vor putea cere instanþei sã dispunã, prin hotãrârea de condamnare, mãsurile menþionate la alin. (1). Organele de control pot cere organelor de urmãrire penalã sesizate ºi, dupã caz, instanþei sã dispunã ca mãsurã provizorie, pe tot parcursul procesului penal, oprirea executãrii lucrãrilor.
(5) Persoanele care au beneficiat de subvenþie pentru construirea unei locuinþe ºi pentru care s-a dispus mãsura prevãzutã la alin. (1) lit. b) vor restitui subvenþiile primite, cu plata dobânzilor legale pentru perioada în care le-au folosit.
Art. 33. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 32, construcþiile executate fãrã autorizaþie de construire pe terenuri aparþinând domeniului public sau privat al statului, al judeþelor, oraºelor sau comunelor vor putea fi desfiinþate pe cale administrativã de cãtre autoritatea administraþiei publice locale competentã, fãrã sesizarea instanþelor judecãtoreºti ºi pe cheltuiala contravenientului.
(2) Pentru realizarea prevederilor alin. (1) consiliile locale comunale, orãºeneºti, municipale ori judeþene, dupã caz, pot contracta efectuarea acestor servicii cu societãþi comerciale, în condiþiile legii.
#PAGEBREAK#
Art. 34. - (1) Studiile de teren ºi documentaþiile elaborate pentru realizarea investiþiilor de orice fel, a elementelor de infrastructurã, de gospodãrie comunalã, precum ºi a lucrãrilor de amenajare a teritoriului ºi de urbanism - studii ºi proiecte de sistematizare elaborate înainte de 1990 la comanda fostelor consilii populare sau a altor instituþii ale statului - sunt ºi rãmân proprietate publicã a judeþului sau a municipiului Bucureºti.
(2) În înþelesul prezentei legi, prin studiile ºi documentaþiile menþionate la alin. (1) se înþelege exemplarul-martor compus din piesele scrise: tema de proiectare, memorii generale ºi pe specialitãþi, breviare de calcul, avizele ºi acordurile obþinute, precum ºi piesele desenate.
(3) Arhivele cuprinzând studiile ºi documentaþiile menþionate la alin. (1), intrate, la constituire, în patrimoniul societãþilor comerciale înfiinþate pe structura fostelor unitãþi de proiectare judeþene ºi din municipiul Bucureºti, se gestioneazã, potrivit legii, de cãtre consiliile judeþene, respectiv de Primãria Municipiului Bucureºti.
(4) Inventarierea arhivelor se face de cãtre comisii constituite în acest scop prin hotãrâri ale consiliilor judeþene, respectiv ale Consiliului General al Municipiului Bucureºti.
(5) Refuzul inventarierii ºi/sau al predãrii studiilor ºi documentaþiilor se sancþioneazã potrivit prevederilor Legii Arhivelor Naþionale nr. 16/1996, cu modificãrile ulterioare.
(6) În situaþia refuzului predãrii arhivelor, consiliile judeþene ºi/sau Primãria Municipiului Bucureºti, dupã caz, se vor adresa instanþelor judecãtoreºti, care vor soluþiona cererile în procedurã de urgenþã, potrivit legii. Acþiunea în instanþã este scutitã de taxa de timbru.
(7) Accesul persoanelor fizice sau al reprezentanþilor persoanelor juridice la arhivele cuprinzând documentaþiile prevãzute la alin. (1), precum ºi la documentaþiile de urbanism elaborate ulterior acestora ºi gestionate de administraþiile publice locale, în vederea întocmirii documentaþiilor de execuþie, se stabileºte prin hotãrâre a consiliului judeþean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureºti.
Art. 35. - (1) În condiþiile prezentei legi, descrierea faptei ce constituie contravenþie se face cu indicarea locului, datei ºi orei constatãrii, în conformitate cu dispoziþiile art. 31.
(2) Împotriva procesului-verbal de constatare ºi sancþionare a contravenþiei se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânãrii sau comunicãrii acestuia. Plângerea suspendã executarea sancþiunii amenzii, dar nu suspendã mãsura de oprire a executãrii lucrãrilor, dispusã o datã cu aplicarea sancþiunii contravenþionale, în condiþiile art. 28 alin. (1) ºi ale art. 29 alin. (2).
(3) În mãsura în care prin prezenta lege nu se dispune altfel, sunt aplicabile prevederile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile ulterioare, cu excepþia dispoziþiilor art. 28 ºi 29.*)
__________
*) Art. 35, fost art. 30, modificat prin Legea nr. 453/2001 ºi Legea nr. 401/2003, era alcãtuit din 4 alineate.
Alin. (4), al cãrui conþinut era: "(4) În mãsura în care prin prezenta lege nu se dispune altfel, sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968.", nu a fost modificat sau abrogat expres prin Legea nr. 401/2003.
Alin. (3) al art. 35, aºa cum a fost modificat prin Legea nr. 401/2003, a preluat prevederile alin. (4), însã cu trimitere la Ordonanþa Guvernului nr. 2/2001.
Alin. (4) al art. 35 nu este inclus în forma republicatã, aplicarea acestui text încetând o datã cu abrogarea Legii nr. 32/1968 prin Ordonanþa Guvernului nr. 2/2001.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IV
Dispoziþii finale ºi tranzitorii
Art. 36. - (1) Persoanele fizice ºi juridice, care beneficiazã de teren în condiþiile prezentei legi, sunt obligate sã solicite emiterea autorizaþiei de construire ºi sã înceapã construcþia în termen de cel mult un an de la data obþinerii actului de concesionare a terenului.
(2) În caz de încãlcare a obligaþiei prevãzute la alin. (1) concesionarea îºi pierde valabilitatea.
Art. 37. - (1) Persoanele fizice ºi juridice care realizeazã lucrãri de construcþii în condiþiile prezentei legi au obligaþia de a executa integral lucrãrile pânã la termenul prevãzut în autorizaþie.
(2) Lucrãrile de construcþii autorizate se considerã finalizate dacã s-au realizat toate elementele prevãzute în autorizaþie ºi dacã s-a efectuat recepþia la terminarea lucrãrilor, în condiþiile legii, emiterea autorizaþiei de funcþionare fiind condiþionatã de existenþa procesului-verbal de recepþie. Efectuarea recepþiei la terminarea lucrãrilor este obligatorie ºi în situaþia realizãrii lucrãrilor în regie proprie.
(3) La terminarea lucrãrilor, beneficiarul autorizaþiei de construire are obligaþia sã regularizeze taxa pentru autorizaþia de construire, potrivit legii.
(4) O datã cu regularizarea taxei prevãzute la alin. (3), beneficiarii autorizaþiilor de construire vor regulariza ºi celelalte cote prevãzute de lege.
(5) Construcþiile executate fãrã autorizaþie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia, precum ºi cele care nu au efectuatã recepþia la terminarea lucrãrilor, potrivit legii, nu se considerã finalizate ºi nu pot fi intabulate în cartea funciarã. În aceastã situaþie se aplicã în continuare sancþiunile prevãzute de lege.
Art. 38. - (1) Sunt de utilitate publicã lucrãrile privind construcþiile care nu mai pot fi finalizate conform prevederilor autorizaþiei de construire, inclusiv terenurile aferente acestora.
(2) În vederea realizãrii lucrãrilor prevãzute la alin. (1), autoritatea administraþiei publice locale pe teritoriul cãreia se aflã construcþiile va aplica prevederile Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã, iar imobilele pot fi trecute din proprietatea publicã în proprietatea privatã ºi valorificate, în condiþiile legii.
Art. 39. - Toate construcþiile proprietate particularã, realizate în condiþiile prezentei legi, se declarã, în vederea impunerii, la organele financiare teritoriale sau la unitãþile subordonate acestora, dupã terminarea lor completã ºi nu mai târziu de 15 zile de la data expirãrii termenului prevãzut în autorizaþia de construire.
Art. 40. - (1) În cazul când într-o clãdire se realizeazã mai multe apartamente ºi suprafeþe locative cu altã destinaþie, proprietarii acestora dobândesc ºi o cotã-parte de proprietate asupra tuturor pãrþilor de construcþie ºi instalaþii, precum ºi asupra tuturor dotãrilor care, prin natura lor, nu se pot folosi decât în comun, indiferent de tronsonul, scara sau etajul la care este situatã proprietatea lor.
(2) O datã cu dreptul de proprietate asupra construcþiilor, în situaþia celor realizate în clãdiri cu mai multe apartamente, proprietarul dobândeºte ºi o cotã-parte din dreptul de concesiune asupra terenului aparþinând domeniului privat al statului sau al unitãþilor administrativ-teritoriale.
(3) Cotele-pãrþi prevãzute la alineatele precedente se determinã proporþional cu suprafaþa construitã a locuinþelor, a caselor de vacanþã ori a suprafeþelor cu altã destinaþie din clãdire, dupã caz.
Art. 41. - Dreptul de concesiune asupra terenului se transmite în caz de succesiune sau de înstrãinare a construcþiei pentru a cãrei realizare acesta a fost constituit. În aceleaºi condiþii se transmite ºi autorizaþia de construire.
Art. 42. - (1) Autorizaþia de construire pentru lucrãrile de intervenþie în scopul asigurãrii cerinþelor de rezistenþã, stabilitate ºi siguranþã în exploatare a construcþiilor asupra cãrora au intervenit factori distructivi de origine naturalã sau umanã se emite pentru consolidarea întregii construcþii.
(2) Emiterea autorizaþiei de construire în vederea executãrii lucrãrilor de intervenþie pentru consolidarea construcþiilor cu destinaþia de locuinþe, a monumentelor istorice înscrise în listele oficiale, indiferent de proprietar, cu excepþia celor în care se desfãºoarã activitãþi comerciale, precum ºi a lãcaºurilor de cult este scutitã de taxa de autorizare.
Art. 43. - Autorizarea construcþiilor cu caracter militar se face în condiþiile stabilite de Ministerul Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului împreunã cu ministerele ºi celelalte organe de specialitate ale administraþiei publice centrale interesate.
Art. 44. - (1) În condiþiile prezentei legi, în vederea realizãrii unui cadru legislativ unitar privind autorizarea lucrãrilor de construcþii, toate reglementãrile tehnice - norme, normative, instrucþiuni -, cu aplicabilitate în domeniul construcþiilor ºi urbanismului, elaborate de ministere ºi de alte organe centrale, se transmit în mod obligatoriu spre avizare Ministerului Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului.
(2) Ministerele ºi celelalte organe centrale care au elaborat reglementãri tehnice, potrivit prevederilor alin. (1), au obligaþia de a le transmite Ministerului Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului, în vederea avizãrii în termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei legi, sub sancþiunea încetãrii aplicabilitãþii acestora.
#PAGEBREAK#
Art. 45. - (1) În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi, consiliile judeþene, Consiliul General al Municipiului Bucureºti, precum ºi consiliile locale municipale, orãºeneºti ºi ale sectoarelor municipiului Bucureºti vor organiza, în cadrul aparatului propriu, structuri de specialitate pentru îndeplinirea atribuþiilor aflate în responsabilitatea arhitectului-ºef, funcþionar public cu funcþie de conducere, ºeful compartimentului/structurii de specialitate, cu atribuþii în domeniul urbanismului, amenajãrii teritoriului ºi autorizãrii executãrii lucrãrilor de construcþii, ºi pentru:
a) avizarea documentaþiilor de amenajare a teritoriului ºi urbanism, precum ºi eliberarea certificatelor de urbanism;
b) obþinerea avizelor solicitate prin certificatul de urbanism, necesare în vederea emiterii acordului unic;
c) întocmirea ºi eliberarea autorizaþiei de construire/desfiinþare;
d) organizarea ºi exercitarea controlului propriu privind disciplina în construcþii.
(2) Consiliul local al comunei poate organiza structuri de specialitate la nivelul aparatului propriu, în condiþiile prevãzute la alin. (1), în baza unei hotãrâri adoptate în acest sens.
(3) Structurile de specialitate constituite în cadrul consiliilor judeþene acordã asistenþã tehnicã de specialitate, analizeazã ºi avizeazã documentaþiile depuse pentru certificatele de urbanism ºi autorizaþiile de construire din competenþa de emitere a primarilor comunelor care nu au constituite structuri de specialitate, în condiþiile prevederilor alin. (2) ºi ale art. 4 alin. (1) lit. d), la cererea acestora.
(4) În cazul în care, din cauza lipsei de specialiºti, nu se pot constitui structurile de specialitate prevãzute la alin. (1) la nivelul oraºelor sau al municipiilor se vor aplica în mod corespunzãtor prevederile alin. (3).
(5) Funcþia de arhitect-ºef, prevãzutã la alin. (1), se înscrie în nomenclatorul funcþiilor de conducere din cadrul aparatului propriu al consiliilor judeþene ºi locale ºi se echivaleazã dupã cum urmeazã:
a) ºef de departament sau director general, pentru arhitectul-ºef al municipiului Bucureºti, respectiv pentru arhitectul-ºef al judeþului, arhitecþii-ºefi ai municipiilor, precum ºi ai sectoarelor municipiului Bucureºti;
b) ºef serviciu, pentru arhitecþii-ºefi ai oraºelor;
c) ºef birou, pentru persoanele cu responsabilitate în domeniul amenajãrii teritoriului, urbanismului ºi al autorizãrii executãrii lucrãrilor de construcþii din cadrul primãriilor de comunã, ºefi ai structurilor de specialitate organizate la nivelul acestora, în condiþiile prevãzute la alin. (2).
(6) Pentru constituirea bãncii de date, toþi posesorii de reþele tehnico-edilitare supra- ºi subterane sunt obligaþi ca, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, sã transmitã administraþiei publice judeþene ºi a municipiului Bucureºti planurile cadastrale cuprinzând traseele reþelelor existente pe teritoriul judeþului ºi al localitãþilor, respectiv al municipiului Bucureºti.
Art. 46. - Prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se constituie Comisia Interministerialã pentru Zone Construite Protejate, pentru emiterea avizului comun al Ministerului Culturii ºi Cultelor ºi al Ministerului Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului, prevãzut la art. 10 alin. (1) lit. a) ºi la art. 15 lit. f).
Art. 47. - Anexa nr. 1 privind conþinutul-cadru al proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de construcþii ºi anexa nr. 2 privind definirea unor termeni de specialitate utilizaþi în cuprinsul legii fac parte integrantã din prezenta lege.
Art. 48. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 4/1973 privind dezvoltarea construcþiei de locuinþe ºi vânzarea de locuinþe din fondul de stat cãtre populaþie, publicatã în Buletinul Oficial nr. 46 din 31 martie 1973, Hotãrârea Consiliului de Miniºtri nr. 880 din 16 iulie 1973 pentru stabilirea mãsurilor de executare a dispoziþiilor Legii nr. 4/1973 privind dezvoltarea construcþiei de locuinþe, vânzarea de locuinþe din fondul de stat cãtre populaþie ºi construirea de case de odihnã proprietate personalã, publicatã în Buletinul Oficial nr. 108 din 20 iulie 1973, Decretul nr. 144/1958 privind reglementarea eliberãrii autorizaþiilor de construire, reparare ºi desfiinþare a construcþiilor, precum ºi a celor referitoare la înstrãinãrile ºi împãrþelile terenurilor cu sau fãrã construcþii, publicat în Buletinul Oficial nr. 15 din 29 martie 1958, Decretul nr. 545/1958 privind reglementarea amplasãrii construcþiilor, precum ºi a trecerii în proprietatea statului a terenurilor ºi construcþiilor necesare efectuãrii unor lucrãri sau unor acþiuni de interes de stat, publicat în Buletinul Oficial nr. 41 din 30 decembrie 1958, Hotãrârea Consiliului de Miniºtri nr. 2.490/1969 privind stabilirea ºi sancþionarea contravenþiilor la normele privind amplasarea ºi autorizarea construirii, reparãrii ºi desfiinþãrii construcþiilor ºi a altor lucrãri, publicatã în Buletinul Oficial nr. 158 din 31 decembrie 1969, precum ºi orice alte dispoziþii contrare prezentei legi se abrogã.
#PAGEBREAK#
ANEXA Nr. 1
CONÞINUTUL-CADRU
al proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii
Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii se elaboreazã de proiectanþi autorizaþi, persoane fizice sau juridice, în condiþiile prevederilor art. 9 din prezenta lege, ºi este extras din proiectul tehnic întocmit conform prevederilor legale în vigoare, în concordanþã cu cerinþele certificatului de urbanism, cu conþinutul avizelor ºi al acordurilor cerute prin acesta.
Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii se întocmeºte pentru:
- autorizarea executãrii lucrãrilor de construire - P.A.C.;
- autorizarea executãrii lucrãrilor de desfiinþare - P.A.D.;
- autorizarea executãrii organizãrii lucrãrilor - P.O.E.
Conþinutul-cadru al proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii cuprinde opisul pieselor scrise ºi desenate, necesar a fi prezentate spre autorizare.
În situaþii cu totul excepþionale, în funcþie de complexitatea investiþiei supuse autorizãrii, structurile de specialitate constituite potrivit prezentei legi vor putea cere prin certificatul de urbanism ºi alte elemente tehnice cu rol de precizare suplimentarã, care sã fie cuprinse în cadrul Proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii - P.A.C./P.A.D.
A. Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construire - P.A.C.
I. Piese scrise
1. Lista ºi semnãturile proiectanþilor
Se completeazã cu numele în clar ºi calitatea proiectanþilor, precum ºi cu partea din proiect pentru care rãspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale:
Descrierea lucrãrilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de construcþii, fãcându-se referiri la:
- amplasamentul, topografia acestuia, trasarea lucrãrilor;
- clima ºi fenomenele naturale specifice;
- geologia ºi seismicitatea;
- categoria de importanþã a obiectivului.
2.2. Memorii pe specialitãþi
Descrierea lucrãrilor de:
- arhitecturã;
- structurã;
- instalaþii;
- dotãri ºi instalaþii tehnologice, dupã caz;
- amenajãri exterioare ºi sistematizare verticalã.
2.3. Date ºi indici care caracterizeazã investiþia proiectatã, cuprinºi în anexa la cererea pentru autorizare:
- suprafeþele - construitã desfãºuratã, construitã la sol ºi utilã;
- înãlþimile clãdirilor ºi numãrul de niveluri;
- volumul construcþiilor;
- procentul de ocupare a terenului - P.O.T.;
- coeficientul de utilizare a terenului - C.U.T.
2.4. Devizul general al lucrãrilor, întocmit în conformitate cu prevederile legale în vigoare
2.5. Anexe la memoriu
2.5.1. Studiul geotehnic
2.5.2. Referatele de verificare a proiectului, în conformitate cu legislaþia în vigoare privind calitatea în construcþii, întocmite de verificatori atestaþi de Ministerul Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului ºi agreaþi de investitor.
2.5.3. Fiºe tehnice necesare obþinerii avizelor în vederea emiterii acordului unic din competenþa emitentului autorizaþiei, potrivit legii, cerute prin certificatul de urbanism.
2.5.4. Documentaþiile specifice necesare pentru obþinerea, prin grija emitentului autorizaþiei, a avizelor ºi acordurilor privind prevenirea ºi stingerea incendiilor, apãrarea civilã, protecþia mediului ºi a sãnãtãþii populaþiei.
2.5.5. Avize specifice cerute prin certificatul de urbanism, ca urmare a condiþiilor speciale de amplasament sau a funcþionalitãþii investiþiei, obþinute în prealabil de solicitant - avizul Ministerului Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului, Ministerului Culturii ºi Cultelor, Ministerului Apãrãrii Naþionale, Ministerului Administraþiei ºi Internelor, Serviciului Român de Informaþii, al altor organisme ale administraþiei centrale sau ale serviciilor descentralizate ale acestora, dupã caz, conform reglementãrilor legale în vigoare.
2.5.6. Acordul vecinilor, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în formã autenticã, pentru construcþiile noi, amplasate adiacent construcþiilor existente sau în imediata lor vecinãtate - ºi numai dacã sunt necesare mãsuri de intervenþie pentru protejarea acestora -, pentru lucrãri de construcþii necesare în vederea schimbãrii destinaþiei în clãdiri existente, precum ºi în cazul amplasãrii de construcþii cu altã destinaþie decât cea a clãdirilor învecinate.
II. Piese desenate
1. Planuri generale
1.1. Plan de încadrare în teritoriu
- planºã pe suport topografic vizat de oficiul judeþean de cadastru, geodezie ºi cartografie*), întocmitã la scãrile 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, dupã caz
__________
*) Conform art. 3 din Legea cadastrului ºi a publicitãþii imobiliare nr. 7/1996, astfel cum a fost modificat prin Ordonanþa de urgenþã a Guvernului nr. 41/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 7 iunie 2004, s-a înfiinþat Agenþia Naþionalã de Cadastru ºi Publicitate Imobiliarã în subordinea Ministerului Administraþiei ºi Internelor, prin reorganizarea Oficiului Naþional de Cadastru, Geodezie ºi Cartografie, iar oficiile judeþene de cadastru, geodezie ºi cartografie ºi al municipiului Bucureºti s-au reorganizat în oficii de cadastru ºi publicitate imobiliarã la nivelul fiecãrui judeþ ºi în municipiul Bucureºti.
Agenþia Naþionalã de Cadastru ºi Publicitate Imobiliarã a fost organizatã ºi funcþioneazã în temeiul Hotãrârii Guvernului nr. 1.210/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 718 din 9 august 2004.
#PAGEBREAK#
1.2. Plan de situaþie
- privind amplasarea obiectivelor investiþiei - planºã pe suport topografic vizat de oficiul judeþean de cadastru, geodezie ºi cartografie, întocmitã la scãrile 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, dupã caz, prin care se precizeazã:
▪ parcela cadastralã pentru care a fost emis certificatul de urbanism, descrisã prin totalitatea elementelor topografice determinante pentru suprafaþa, lungimea laturilor, unghiuri, inclusiv poziþia ºi înãlþimea la coamã a calcanelor limitrofe, precum ºi poziþia reperelor fixe ºi mobile de trasare;
▪ amplasarea tuturor construcþiilor care se vor menþine, se vor desfiinþa sau se vor construi;
▪ cotele construcþiilor proiectate ºi menþinute, pe cele trei dimensiuni (cotele 0,00; cote de nivel; distanþe de amplasare; axe; cotele trotuarelor, aleilor, platformelor etc.);
▪ denumirile ºi destinaþiile fiecãrui corp de construcþie;
▪ sistematizarea pe verticalã a terenului ºi modul de scurgere a apelor pluviale;
▪ accesele pietonale ºi carosabile din incintã ºi clãdiri, plantaþiile prevãzute.
1.3. Planul privind construcþiile subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, în special a reþelelor de utilitãþi urbane din zona amplasamentului: trasee, dimensiuni, cote de nivel privind poziþionarea cãminelor - radier ºi capac -, ºi va fi redactat la scara 1:500.
În cazul lipsei unor reþele publice de echipare tehnico-edilitarã se vor indica instalaþiile proprii prevãzute prin proiect, în special cele pentru alimentare cu apã ºi canalizare.
2. Planºe pe specialitãþi
2.1. Arhitecturã
Piesele desenate de arhitecturã vor cuprinde planºele principale privind arhitectura fiecãrui obiect, redactate la scara 1:50 sau 1:100, dupã cum urmeazã:
- planurile cotate ale tuturor nivelurilor subterane ºi supraterane, cu indicarea funcþiunilor, dimensiunilor ºi a suprafeþelor;
- planurile acoperiºurilor - terasã sau ºarpantã -, cu indicarea pantelor de scurgere a apelor meteorice ºi a modului de colectare a acestora, inclusiv indicarea materialelor din care se executã învelitorile;
- secþiuni caracteristice - în special pe linia de cea mai mare pantã, acolo unde este cazul -, care sã cuprindã cota 0,00, cotele tuturor nivelurilor, înãlþimile determinante ale acoperiºului - cotele la coamã ºi la corniºã -, fundaþiile clãdirilor învecinate la care se alãturã construcþiile proiectate;
- toate faþadele, cu indicarea materialelor ºi finisajelor, inclusiv culorile, cotate ºi cu indicarea racordãrii la nivelul terenului amenajat;
- în situaþia integrãrii construcþiilor într-un front existent, se va prezenta ºi desfãºurarea stradalã prin care se va arãta modul de integrare a acestora în þesutul urban existent.
2.2. Structura
2.2.1. Planul fundaþiilor
Se redacteazã la scara 1:50 ºi va releva:
- modul de respectare a condiþiilor din studiul geotehnic;
- mãsurile de protejare a fundaþiilor clãdirilor învecinate, la care se alãturã construcþiile proiectate.
2.2.2. Detalii de fundaþii
2.2.3. Proiect de structurã complet
Se prezintã pentru construcþii cu mai multe subsoluri ºi cel puþin 10 niveluri.
2.3. Instalaþii
2.3.1. Schemele instalaþiilor
Se prezintã parametrii principali ºi schemele funcþionale ale instalaþiilor proiectate.
2.4. Dotãri ºi instalaþii tehnologice
În situaþia în care investiþia urmeazã sã funcþioneze pe baza unor dotãri ºi instalaþii tehnologice, determinante pentru configuraþia planimetricã a construcþiilor, se vor prezenta:
2.4.1. Desene de ansamblu
2.4.2. Scheme ale fluxului tehnologic
Fiecare planºã prezentatã în cadrul secþiunii II "Piese desenate" va avea în partea dreaptã jos un cartuº, care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului elaborator, numãrul de înmatriculare sau numãrul autorizaþiei, dupã caz, titlul proiectului ºi al planºei, numãrul proiectului ºi al planºei, data elaborãrii, numele, calitatea ºi semnãtura elaboratorilor ºi ale ºefului de proiect.
B. Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de desfiinþare - P.A.D.
I. Piese scrise
1. Lista ºi semnãturile proiectanþilor
Se completeazã cu numele în clar ºi calitatea proiectanþilor, precum ºi cu partea din proiect pentru care rãspund.
2. Memoriu
2.1. Date generale
Descrierea construcþiei care urmeazã sã fie desfiinþatã:
- scurt istoric: anul edificãrii, meºteri cunoscuþi, alte date caracteristice;
- descrierea structurii, a materialelor constituente, a stilului arhitectonic;
- menþionarea ºi descrierea elementelor patrimoniale sau decorative care urmeazã a se preleva;
- fotografii color - format 9 x 12 cm - ale tuturor faþadelor, iar acolo unde este cazul se vor prezenta desfãºurãri rezultate din asamblarea mai multor fotografii;
- descrierea lucrãrilor care fac obiectul proiectului pentru autorizarea lucrãrilor de desfiinþare.
2.2. Fiºe tehnice cuprinzând elementele de aviz necesare emiterii acordului unic, obþinute prin grija emitentului autorizaþiei ºi cerute prin certificatul de urbanism.
#PAGEBREAK#
II. Piese desenate
1. Plan de încadrare în teritoriu
- planºã pe suport topografic vizat de oficiul judeþean de cadastru, geodezie ºi cartografie, întocmitã la scãrile 1:10.000, 1:5.000, 1:2.000 sau 1:1.000, dupã caz.
2. Plan de situaþie a imobilelor
- planºã pe suport topografic vizat de oficiul judeþean de cadastru, geodezie ºi cartografie, întocmitã la scãrile 1:2.000, 1:1.000, 1:500, 1:200 sau 1:100, dupã caz, prin care se precizeazã:
▪ parcela cadastralã pentru care a fost emis certificatul de urbanism;
▪ amplasarea tuturor construcþiilor care se vor menþine sau se vor desfiinþa;
▪ modul de amenajare a terenului dupã desfiinþarea construcþiilor;
▪ sistematizarea pe verticalã a terenului ºi modul de scurgere a apelor pluviale;
▪ plantaþiile existente ºi care se menþin dupã desfiinþare.
Pe planºã se vor indica în mod distinct elementele existente, cele care se desfiinþeazã ºi cele propuse - plan de situaþie, construcþii noi sau umpluturi de pãmânt, plantaþii etc., dupã caz.
3. Planul privind construcþiile subterane
Va cuprinde amplasarea acestora, în special a reþelelor de utilitãþi urbane din zona amplasamentului: trasee, dimensiuni, cote de nivel privind poziþionarea cãminelor - radier ºi capac -, ºi va fi redactat la scara 1:500.
În cazul lipsei unor reþele publice de echipare tehnico-edilitarã se vor indica instalaþiile proprii, în special cele pentru alimentare cu apã ºi canalizare.
4. Releveul construcþiilor care urmeazã sã fie desfiinþate
Planºele se vor redacta la o scarã convenabilã - 1:100 sau 1:50 - care sã permitã evidenþierea spaþiilor ºi a funcþiunilor existente, cu indicarea cotelor, suprafeþelor ºi a materialelor existente:
- planurile tuturor nivelurilor ºi planul acoperiºului;
- principalele secþiuni: transversalã, longitudinalã, alte secþiuni caracteristice, dupã caz;
- toate faþadele.
În situaþia în care desfiinþarea necesitã operaþiuni tehnice complexe, se va prezenta ºi proiectul de organizare a lucrãrilor.
Fiecare planºã prezentatã în cadrul secþiunii II "Piese desenate" va avea în partea dreaptã jos un cartuº care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului elaborator, numãrul de înmatriculare sau numãrul autorizaþiei, dupã caz, titlul proiectului ºi al planºei, numãrul proiectului ºi al planºei, data elaborãrii, numele, calitatea ºi semnãtura elaboratorilor ºi ale ºefului de proiect.
C. Proiectul de organizare a execuþiei lucrãrilor - P.O.E.
Proiectul de organizare a execuþiei lucrãrilor - P.O.E. - este necesar în toate cazurile în care se realizeazã o investiþie. În situaþia în care acesta nu se prezintã împreunã cu proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii, se va obþine o autorizaþie de construire separatã de cea pentru investiþia propriu-zisã.
Proiectul de organizare a execuþiei lucrãrilor trebuie sã cuprindã descrierea tuturor lucrãrilor provizorii pregãtitoare ºi necesare în vederea asigurãrii tehnologiei de execuþie a investiþiei, atât pe terenul aferent investiþiei, cât ºi pe spaþiile ocupate temporar în afara acestuia, inclusiv cele de pe domeniul public, dupã cum urmeazã:
I. Piese scrise
1. Lista ºi semnãturile proiectanþilor
Se completeazã cu numele în clar ºi calitatea proiectanþilor, precum ºi cu partea din proiect pentru care rãspund.
2. Memoriu
Acesta va cuprinde:
- descrierea lucrãrilor provizorii: organizarea incintei, modul de amplasare a construcþiilor, amenajãrilor ºi depozitelor de materiale;
- asigurarea ºi procurarea de materiale ºi echipamente;
- asigurarea racordãrii provizorii la reþeaua de utilitãþi urbane din zona amplasamentului;
- precizãri cu privire la accese ºi împrejmuiri;
- precizãri privind protecþia muncii.
Elementele tehnice de avizare privind racordarea provizorie la utilitãþile urbane din zonã, necesare în vederea obþinerii acordului unic, se vor prezenta în cadrul fiºelor tehnice întocmite în Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii - P.A.C. sau P.A.D., dupã caz.
II. Piese desenate
Plan general
a) la lucrãrile de mai mare amploare se redacteazã o planºã realizatã conform planului de situaþie privind amplasarea obiectivelor investiþiei, cuprinzând amplasamentul investiþiei ºi toate amenajãrile ºi construcþiile provizorii necesare realizãrii acesteia;
b) la lucrãrile de mai micã amploare elementele de organizare a execuþiei lucrãrilor vor putea fi prezentate ºi în planul de situaþie privind amplasarea obiectivelor investiþiei al proiectului pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii.
Fiecare planºã prezentatã în cadrul secþiunii II "Piese desenate" va avea în partea dreaptã jos un cartuº, care va cuprinde: numele firmei sau al proiectantului elaborator, numãrul de înmatriculare sau numãrul autorizaþiei, dupã caz, titlul proiectului ºi al planºei, numãrul proiectului ºi al planºei, data elaborãrii, numele, calitatea ºi semnãtura elaboratorilor ºi ale ºefului de proiect.
#PAGEBREAK#
ANEXA Nr. 2
DEFINIREA
unor termeni de specialitate utilizaþi în cuprinsul legii
▪ Acord unic
Documentul cu valoare de aviz conform, necesar pentru elaborarea ºi emiterea autorizaþiei de construire/desfiinþare, întocmit în baza concluziilor ºi propunerilor rezultate ca urmare a examinãrii ºi aprobãrii documentaþiilor tehnice depuse în vederea autorizãrii, însumând condiþiile ºi recomandãrile formulate prin:
a) avizele ºi acordurile pentru utilitãþi urbane privind racordarea obiectivului ºi a organizãrii execuþiei lucrãrilor la reþelele de utilitãþi urbane (apã/canal, electricitate, gaze, termoficare, telecomunicaþii, salubritate, transport urban);
b) avizele ºi acordurile specifice privind prevenirea ºi stingerea incendiilor, apãrarea civilã, protecþia mediului ºi a sãnãtãþii populaþiei.
Acordul unic se elaboreazã de structurile de specialitate constituite sub autoritatea administraþiei publice locale, în condiþiile prevederilor art. 5 alin. (1).
▪ Autorizaþia de construire/desfiinþare
Actul de autoritate al administraþiei publice locale - consilii judeþene ºi consilii locale municipale, orãºeneºti ºi comunale -, pe baza cãruia se pot realiza lucrãri de construcþii.
Procedura de emitere a autorizaþiei de construire/desfiinþare este reglementatã prin prezenta lege ºi prin normele metodologice elaborate de Ministerul Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului.
▪ Anexe gospodãreºti
Construcþiile cu caracter definitiv sau provizoriu, menite sã adãposteascã activitãþi specifice, complementare funcþiunii de locuire, care, prin amplasarea în vecinãtatea locuinþei, alcãtuiesc împreunã cu aceasta o unitate funcþionalã distinctã.
În categoria anexelor gospodãreºti, de regulã în mediul rural, sunt cuprinse: bucãtãrii de varã, grajduri pentru animale mari, pãtule, magazii, depozite ºi altele asemenea. În mod similar, sunt asimilabile noþiunii de anexe gospodãreºti ºi garajele, serele, piscinele ºi altele asemenea.
▪ Anexe gospodãreºti ale exploataþiilor agricole
Construcþiile situate în zone izolate în extravilan ºi îndepãrtate de localitatea de reºedinþã a lucrãtorilor agricoli, menite sã adãposteascã maºini agricole, utilaje, mici ateliere, scule, alte bunuri ale acestora, inclusiv animale, precum ºi spaþii pentru cazare temporarã pe timpul campaniilor agricole.
▪ Avizare/aprobare
Avizare - procedura de analizã ºi de exprimare a punctului de vedere al unei comisii tehnice din structura ministerelor, a administraþiei publice locale ori a altor organisme centrale sau teritoriale interesate, având ca obiect analiza soluþiilor funcþionale, a indicatorilor tehnico-economici ºi sociali ori a altor elemente prezentate prin documentaþiile de amenajare a teritoriului ºi urbanism sau prin proiectul pentru autorizarea execuþiei lucrãrilor de construcþii - extras din proiectul tehnic (P.Th.) pe baza cãruia se vor executa lucrãrile.
Avizarea se concretizeazã printr-un act (aviz favorabil sau nefavorabil) care are caracter tehnic de obligativitate.
Aprobare - opþiunea forului deliberativ al autoritãþii competente de însuºire a propunerilor din documentaþiile prezentate ºi susþinute de avizele tehnice favorabile, prealabil emise. Prin actul de aprobare se conferã documentaþiilor putere de aplicare, constituindu-se astfel ca temei juridic în vederea realizãrii programelor de dezvoltare teritorialã ºi urbanisticã, precum ºi al autorizãrii lucrãrilor de execuþie a obiectivelor de investiþii.
▪ Clãdiri de importanþã redusã
Construcþii cu funcþii obiºnuite, cu un grad de risc scãzut, care afecteazã un numãr redus de oameni:
a) clãdiri de locuit cu S+P+1E, cu maximum 6apartamente, inclusiv anexele gospodãreºti ale acestora;
b) clãdiri pentru învãþãmânt cu cel mult 4 unitãþi funcþionale;
c) dispensare comunale fãrã staþionar;
d) sedii administrative în mediul rural: primãrii, posturi de poliþie, cooperative de credit rural, biblioteci, oficii poºtale ºi altele asemenea;
e) clãdiri pentru comerþ ºi alimentaþie publicã, cu o suprafaþã de pânã la 200 m2 ºi cu deschideri pânã la 6 m;
f) hale ºi ateliere pentru activitãþi meºteºugãreºti care nu genereazã vibraþii, cu o suprafaþã de pânã la 200 m2 ºi deschideri pânã la 6 m;
g) dependinþe ºi anexe gospodãreºti: garaje, bucãtãrii de varã, grajduri, ºuri ºi altele asemenea;
h) construcþii cu caracter provizoriu.
▪ Construcþii cu caracter provizoriu
Construcþiile autorizate ca atare, indiferent de natura materialelor utilizate, care, prin specificul funcþiunii adãpostite ori datoritã cerinþelor urbanistice impuse de autoritatea publicã, au o duratã de existenþã limitatã, precizatã ºi prin autorizaþia de construire.
De regulã, construcþiile cu caracter provizoriu se realizeazã din materiale ºi alcãtuiri care permit demontarea rapidã în vederea aducerii terenului la starea iniþialã (confecþii metalice, piese de cherestea, materiale plastice ori altele asemenea) ºi sunt de dimensiuni reduse. Din categoria construcþiilor cu caracter provizoriu fac parte: chioºcuri, tonete, cabine, locuri de expunere situate pe cãile ºi în spaþiile publice, corpuri ºi panouri de afiºaj, firme ºi reclame, copertine, pergole ori altele asemenea. În sensul prezentei legi realizarea construcþiilor provizorii se autorizeazã în aceleaºi condiþii în care se autorizeazã construcþiile definitive.
▪ Construcþii speciale
Construcþiile cu caracter militar care se autorizeazã în condiþiile prevãzute la art. 43.
▪ Documentaþiile de amenajare a teritoriului ºi de urbanism
Ansamblurile de documente scrise ºi desenate, referitoare la un teritoriu definit, prin care se analizeazã situaþia existentã ºi se stabilesc obiectivele, acþiunile ºi mãsurile de dezvoltare pe o perioadã determinatã.
Structura documentaþiilor de amenajare a teritoriului ºi de urbanism cuprinde:
a) planurile de amenajare a teritoriului;
b) planurile urbanistice;
c) regulamentele locale de urbanism.
Definirea ºi conþinutul-cadru al documentaþiilor de amenajare a teritoriului ºi de urbanism se fac prin legea amenajãrii teritoriului ºi urbanismului.
▪ Drept de execuþie a lucrãrilor de construcþii
Dreptul real sau, dupã caz, dreptul de creanþã privind imobilul, care conferã titularului dreptul de a obþine, potrivit legii, din partea autoritãþii competente, autorizaþia de construire sau de desfiinþare. Dovada dreptului asupra imobilului se face prin actul, denumit titlu, prin care se atestã dreptul de proprietate (precum contractul de vânzare-cumpãrare, de schimb, de donaþie, certificatul de moºtenitor, actul administrativ de restituire, hotãrâre judecãtoreascã) sau printr-un contract de concesiune, contract de cesiune, contract de comodat. Emiterea autorizaþiei de construire în baza unui contract de închiriere se poate face numai pentru construcþii cu caracter provizoriu ºi cu acordul expres al proprietarului de drept.
▪ Firma
Elementul constructiv aplicabil pe clãdire sau independent, pe care se inscripþioneazã date de identificare a unei instituþii publice, societãþi comerciale, fundaþii, denumirea comercialã, obiectul de activitate sau orice alt text specific, sub care o persoanã fizicã sau juridicã îºi exercitã activitatea într-o clãdire sau într-o incintã.
▪ Instalaþii aferente construcþiilor
Totalitatea conductelor ºi echipamentelor care asigurã utilitãþile necesare funcþionãrii construcþiilor, situate în interiorul limitei de proprietate, de la branºament/racord (inclusiv) la utilizatori, indiferent dacã acestea sunt sau nu încorporate în construcþie. Instalaþiile aferente construcþiilor se autorizeazã împreunã cu acestea sau, dupã caz, separat.
▪ Intravilanul localitãþii
Teritoriul care constituie o localitate se determinã prin Planul urbanistic general (PUG) ºi cuprinde ansamblul terenurilor de orice fel, cu/fãrã construcþii, organizate ºi delimitate ca trupuri independente, plantate, aflate permanent sub ape, aflate în circuitul agricol sau având o altã destinaþie, înãuntrul cãruia este permisã realizarea de construcþii, în condiþiile legii.
Intravilanul se poate dezvolta prin extinderea în extravilan numai pe bazã de planuri urbanistice zonale (PUZ), legal aprobate, integrându-se ulterior în Planul urbanistic general (PUG) al localitãþii.
▪ Extravilanul localitãþii
Teritoriul cuprins între limita intravilanului ºi limita administrativ-teritorialã a unitãþii de bazã (municipiu, oraº, comunã), înãuntrul cãruia autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii este restricþionatã, în condiþiile prezentei legi.
▪ Împrejmuiri
Construcþiile definitive sau provizorii, cu rolul de a delimita suprafeþe, arii sau parcele asupra cãrora existã forme de proprietate, executate pentru protecþie împotriva intruziunilor, realizate din diferite materiale - beton, cãrãmidã, piatrã, lemn, metal, inclusiv sârmã ghimpatã întinsã pe bulumaci -, ori prin planþii specifice.
▪ Lucrãri de construcþii
Operaþiunile specifice prin care:
- se realizeazã construcþii de orice fel - civile, industriale, agrozootehnice, edilitare subterane ºi aeriene, cãi de comunicaþii, lucrãri inginereºti, de artã etc.;
- se desfiinþeazã astfel de construcþii prin demolare, dezmembrare, dinamitare etc.
▪ Lucrãri de modificare
Lucrãri de intervenþii asupra elementelor constructive, structurale ºi/sau nestructurale, având ca efect modificarea (totalã sau în parte) a acestora, privind:
- modificarea planimetriei interioare sau exterioare;
- modificarea volumetriei.
În toate cazurile este necesarã emiterea unei autorizaþii de construire, cu respectarea prevederilor legale privind calitatea în construcþii pentru care legea prevede emiterea autorizaþiei de construire.
▪ Lucrãri specifice la cãile de comunicaþie, care nu necesitã autorizaþie de construire
Lucrãrile de întreþinere care nu necesitã proiect ºi deviz general, constând dintr-un complex de lucrãri care se executã în mod permanent, în vederea menþinerii construcþiilor-instalaþiilor în condiþii tehnice corespunzãtoare desfãºurãrii continue, confortabile ºi în deplinã siguranþã a circulaþiei, la nivelul traficului maxim.
▪ Mobilier urban
Elementele funcþionale ºi/sau decorative amplasate în spaþiile publice care, prin alcãtuire, aspect, amplasare, conferã personalitate aparte zonei sau localitãþii. Prin natura lor piesele de mobilier urban sunt asimilate construcþiilor dacã amplasarea lor se face prin legare constructivã la sol (fundaþii platforme de beton, racorduri la utilitãþi urbane, cu excepþia energiei electrice), necesitând emiterea autorizaþiei de construire. Fac parte din categoria mobilier urban: jardiniere, lampadare, bãnci, bazine, pavaje decorative, pergole, cabine telefonice ºi altele asemenea.
▪ Parcelare
Operaþiunea de proiectare urbanisticã prin care se determinã divizarea uneia sau mai multor proprietãþi funciare distincte, destinate construirii, în scopul atribuirii, concesionãrii sau vânzãrii loturilor rezultate.
▪ Proiect tehnic (P.Th.)
Documentaþia - piese scrise ºi desenate -, care cuprinde soluþiile tehnice ºi economice de realizare a obiectivului de investiþii ºi pe baza cãreia se executã lucrãrile autorizate.
▪ Proiect pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii
Proiectul pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii, necesar emiterii autorizaþiei de construire, este extras din proiectul tehnic (P.Th.) ºi se elaboreazã în condiþiile prevederilor prezentei legi ºi în conformitate cu conþinutul-cadru cuprins în anexa nr. 1.
▪ Recepþia lucrãrilor
Recepþia lucrãrilor constituie o componentã a sistemului calitãþii în construcþii ºi este actul prin care se certificã finalizarea lucrãrilor executate în conformitate cu prevederile proiectului tehnic ºi cu detaliile de execuþie.
Recepþia lucrãrilor de construcþii de orice categorie ºi de instalaþii se efectueazã atât la lucrãri noi, cât ºi la intervenþii în timp asupra construcþiilor existente, conform legii. Recepþia lucrãrilor de construcþii se realizeazã în douã etape, potrivit prevederilor legale în vigoare, dupã cum urmeazã:
- recepþia la terminarea lucrãrilor;
- recepþia finalã.
▪ Schimbare de destinaþie
În înþelesul prevederilor art. 3, este necesarã emiterea unei autorizaþii de construire ºi/sau de desfiinþare, dupã caz, numai în situaþia în care pentru realizarea schimbãrii de destinaþie a spaþiilor sunt necesare lucrãri de construcþii pentru care legea prevede emiterea autorizaþiei de construire.
▪ Zone protejate
Teritoriile delimitate geografic, în cuprinsul cãrora se aflã elemente sau ansambluri ale patrimoniului natural sau cultural cu valoare deosebitã. În raport cu natura elementelor de patrimoniu, zonele protejate sunt:
a) zone naturale protejate, instituite pentru protejarea ºi punerea în valoare a patrimoniului natural cu valoare deosebitã;
b) zone construite protejate, instituite pentru salvarea, protejarea ºi punerea în valoare a patrimoniului construit, cu valoare istoricã, culturalã sau memorialisticã deosebitã.
#PAGEBREAK#
NOTÃ:
Reproducem mai jos prevederile art. III din Legea nr. 453/2001 pentru modificarea ºi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii ºi unele mãsuri pentru realizarea locuinþelor, ale art. II alin. (2) ºi ale art. III din Legea nr. 401/2003 pentru modificarea ºi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii ºi ale art. II alin. (2) din Legea nr. 199/2004 pentru modificarea ºi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii, care nu sunt încorporate în textul republicat al Legii nr. 50/1991:
- art. III din Legea nr. 453/2001:
"Art. III. - Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã: anexa la Legea nr. 50/1991, republicatã, art. 8 alin. 5 ºi pct. 8 lit. j) din anexa nr. II la Legea protecþiei mediului nr. 137/1995, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000, precum ºi referirile la obligativitatea emiterii acordului de mediu pentru lucrãrile de construcþii-montaj din cuprinsul legii, din actele de aplicare a acesteia, precum ºi orice alte dispoziþii contrare prevederilor prezentei legi.";
- art. II alin. (2) ºi art. III din Legea nr. 401/2003:
"(2) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului va modifica normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, care vor include formularele, procedura de autorizare ºi conþinutul documentaþiilor necesare acestei proceduri. În acelaºi termen se vor efectua operaþiunile de preluare, predare-primire a studiilor de teren ºi a documentaþiilor prevãzute la art. I pct. 23 [alin. (1) al art. 291], prin proces-verbal încheiat între pãrþi dupã inventarierea arhivelor menþionate la art. I pct. 23 [art. 291 alin. (3)], fãrã a mai fi nevoie de punerea în întârziere.
Art. III. - La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã litera c) a articolului 48 din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice.";
- art. II alin. (2) din Legea nr. 199/2004:
"(2) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Ministerul Transporturilor, Construcþiilor ºi Turismului va modifica Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcþii, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului lucrãrilor publice, transporturilor ºi locuinþei nr. 1.943/2001, cu modificãrile ulterioare."
Comentarii articol (0)