Procedura a Ministerului Finantelor Publice din 04/10/2004, de stingere a creanþelor reprezentând impozite, taxe ºi alte venituri datorate bugetului de stat ºi/sau a creanþelor reprezentând contribuþii sociale administrate de Ministerul Finanþelor Publice prin trecerea în proprietatea publicã a statului a unor bunuri imobile supuse executãrii silite
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 948 din 15/10/2004
1.1. Creanþele reprezentând impozite, taxe ºi alte venituri cuvenite bugetului de stat ºi/sau creanþele reprezentând contribuþii sociale administrate de Ministerul Finanþelor Publice, denumite în continuare creanþe fiscale, se pot stinge prin dare în platã.
1.2. Procedura de dare în platã prevãzutã la pct. 1.1 constã în cedarea de cãtre debitorul persoanã juridicã, în schimbul obligaþiilor sale restante faþã de creditorul fiscal, a unui bun imobil sechestrat în cadrul procedurii de executare silitã, care trece din proprietatea sa în proprietatea publicã a statului, ca urmare a unei solicitãri de preluare în administrare.
1.3. Procedura prevãzutã la pct. 1.2 se aplicã ºi în cazul în care executarea silitã este suspendatã ca urmare a aprobãrii unei înlesniri la plata obligaþiilor fiscale, prevederile Ordonanþei Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor mãsuri financiare aplicându-se în mod corespunzãtor.
1.4. Debitorul persoanã juridicã, proprietar al unor bunuri imobile supuse executãrii silite, poate cere organului de executare competent stingerea unor creanþe fiscale prin darea în platã a acestor bunuri.
1.5. Cererea debitorului poate fi depusã în scris la organul de executare competent, începând cu ziua în care s-a încheiat procesul-verbal de sechestru prin care bunurile imobile se indisponibilizeazã, inclusiv în perioada în care poate avea loc reluarea procedurii de valorificare în condiþiile art. 162 alin. (1) din Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, precum ºi în perioada în care executarea silitã este suspendatã ca urmare a aprobãrii unei înlesniri la plata obligaþiilor fiscale.
1.6. Cererea debitorului va cuprinde în mod obligatoriu date referitoare la:
a) denumirea ºi sediul debitorului;
b) codul de înregistrare fiscalã, precum ºi alte date de identificare a debitorului;
c) structura capitalului social, a asociaþilor ori a acþionariatului, dupã caz;
d) volumul ºi natura creanþelor fiscale;
e) bunurile imobile supuse executãrii silite, pentru care se solicitã trecerea în proprietatea publicã a statului, denumirea, datele de identificare a acestora, precum ºi o scurtã descriere;
f) menþiunea cu privire la actele doveditoare ale dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile respective;
g) acordul expres al debitorului privind preþul de evaluare al bunurilor imobile supuse executãrii silite, stabilit de organul de executare competent, prin servicii prestate de organe sau de persoane specializate, în conformitate cu prevederile art. 142 din Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003, republicatã;
h) valoarea de inventar a bunurilor imobile supuse executãrii silite, evidenþiatã în contabilitate, reevaluatã în conformitate cu ultimele reglementãri legale în vigoare;
i) menþiunea debitorului cã a luat cunoºtinþã de prevederile legale cuprinse în prezentul ordin, în sensul cã stingerea creanþei fiscale se va face cu valoarea determinatã potrivit pct. 1.26;
j) menþiunea debitorului cã bunurile imobile nu sunt grevate de drepturi reale ºi de alte sarcini ºi cã nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietãþii, cu precizarea documentelor doveditoare;
k) acceptul debitorului cu privire la compensarea diferenþei, potrivit legii, în cazul în care valoarea bunului imobil, determinatã potrivit pct. 1.26, este mai mare decât creanþa fiscalã pentru care s-a pornit executarea silitã;
l) semnãtura reprezentantului legal al debitorului persoanã juridicã, precum ºi ºtampila acestuia.
#PAGEBREAK#
1.7. La cerere se anexeazã:
a) copii legalizate de pe actele care atestã dreptul de proprietate al debitorului asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicitã trecerea în proprietatea publicã a statului;
b) extras de carte funciarã, în original, emis în condiþiile legii, la data depunerii cererii, de biroul de carte funciarã din cadrul judecãtoriei în a cãrei razã teritorialã se aflã bunul imobil, din care sã rezulte cã acesta nu este grevat de drepturi reale ºi de alte sarcini;
c) documentul din care sã rezulte cã bunurile imobile nu fac obiectul unor cereri privind retrocedarea proprietãþii;
d) copii de pe fiºa mijlocului fix ºi de pe balanþa analiticã a mijloacelor fixe;
e) alte acte necesare, potrivit legii, în susþinerea cererii.
1.8. Organul de executare competent va transmite direcþiei generale a finanþelor publice judeþene, respectiv a municipiului Bucureºti, sau Direcþiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupã caz, cererea debitorului împreunã cu documentaþia în susþinerea acesteia, însoþite de urmãtoarele documente:
a) copiile certificate de pe actele de executare silitã privind bunurile imobile care fac obiectul cererii;
b) înscrisul prin care, de comun acord cu debitorul, s-a stabilit valoarea, determinatã potrivit pct. 1.26, la care se va realiza darea în platã;
c) solicitarea privind preluarea în administrare a imobilului respectiv, avizatã de ordonatorul principal de credite, conþinând ºi un referat întocmit de instituþia publicã solicitantã, în cazul în care aceasta a fost depusã la organul de executare competent;
d) propunerile organului de executare privind aplicarea procedurii de dare în platã.
1.9. În cazul cererilor privind stingerea unor creanþe reprezentând contribuþii sociale administrate de Ministerul Finanþelor Publice, prin trecerea în proprietatea publicã a statului a unor bunuri imobile supuse executãrii silite, solicitate de alte instituþii publice, documentaþia în susþinerea cererii va cuprinde ºi acordul Ministerului Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei ori al Ministerului Sãnãtãþii, dupã caz, referitor la stingerea prin aceastã modalitate.
1.10. Direcþia generalã a finanþelor publice judeþeanã, respectiv a municipiului Bucureºti, sau Direcþia generalã de administrare a marilor contribuabili, dupã caz, va completa documentaþia primitã de la organul de executare cu solicitarea privind preluarea în administrare a bunului imobil, împreunã cu referatul întocmit de instituþia publicã solicitantã, conform modelului prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta procedurã, dacã acestea nu au fost depuse la organul de executare competent, ºi va întocmi un referat de oportunitate.
1.11. Referatul de oportunitate va cuprinde:
a) punctul de vedere asupra solicitãrii debitorului ºi propunerea privind aplicarea procedurii de dare în platã;
b) menþiunea cã valoarea de inventar evidenþiatã în cererea debitorului este cea specificatã în fiºa mijlocului fix ºi în balanþa analiticã a mijloacelor fixe ºi este reevaluatã în conformitate cu ultimele reglementãri legale în vigoare;
c) eficienþa preluãrii bunului imobil, determinatã prin compararea creanþelor fiscale stinse, la care se adaugã ºi cheltuielile de transformare ºi amenajare, cu cheltuielile necesare unei noi construcþii sau achiziþii ori cele aferente plãþii de chirii. Se va menþiona, de asemenea, ºi sursa de acoperire suplimentarã prevãzutã pentru amenajarea spaþiului;
d) eficienþa aplicãrii acestei modalitãþi de stingere faþã de valorificarea bunurilor imobile sechestrate.
1.12. Evidenþa solicitãrilor de bunuri imobile se þine de cãtre direcþiile generale ale finanþelor publice judeþene, respectiv a municipiului Bucureºti, ori de Direcþia generalã de administrare a marilor contribuabili, dupã caz, în registre de evidenþã deschise în acest scop.
1.13. Întreaga documentaþie analizatã ºi verificatã conform prevederilor prezentei proceduri, însoþitã de referatul de oportunitate al direcþiilor generale ale finanþelor publice judeþene, respectiv a municipiului Bucureºti, ori al Direcþiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupã caz, va fi transmisã sub semnãtura conducãtorului acesteia sau sub semnãtura înlocuitorului acestuia comisiei constituite în cadrul Ministerului Finanþelor Publice, prin direcþia de specialitate din cadrul Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã.
1.14. Componenþa comisiei ºi regulamentul de organizare ºi funcþionare al acesteia se stabilesc prin ordin al ministrului finanþelor publice.
#PAGEBREAK#
1.15. În cazul în care debitorul renunþã la cerere sau nu existã o solicitare de preluare în administrare a acestor bunuri ori organul de executare competent comunicã, prin direcþia generalã a finanþelor publice judeþeanã, respectiv a municipiului Bucureºti, ori prin Direcþia generalã de administrare a marilor contribuabili, dupã caz, cã cererea debitorului rãmâne fãrã obiect din orice alte motive, direcþia de specialitate desemnatã din cadrul Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã va restitui direcþiei generale a finanþelor publice judeþene, respectiv a municipiului Bucureºti, ori Direcþiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupã caz, cererea ºi dosarul cuprinzând întreaga documentaþie transmisã de aceasta.
1.16. În cazul în care documentaþia transmisã de direcþia generalã a finanþelor publice judeþeanã, respectiv a municipiului Bucureºti, ori de Direcþia generalã de administrare a marilor contribuabili, dupã caz, este incompletã ºi nu a fost completatã, în termen de 15 zile de la comunicarea solicitãrii, cu datele ºi/sau cu documentele solicitate de direcþia de specialitate din cadrul Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã, aceasta din urmã va restitui direcþiei generale a finanþelor publice judeþene, respectiv a municipiului Bucureºti, ori Direcþiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupã caz, cererea debitorului însoþitã de întreaga documentaþie aferentã.
1.17. Comisia va analiza ºi va decide asupra fiecãrei cereri, având în vedere urmãtoarele elemente:
a) documentele prezentate de debitor, care atestã dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile pentru care acesta solicitã trecerea în proprietatea publicã a statului, precum ºi dovada cã acestea nu sunt grevate de drepturi reale ºi de alte sarcini;
b) existenþa solicitãrilor pentru obþinerea în administrare a bunurilor imobile pentru care urmeazã sã se analizeze oportunitatea trecerii în proprietatea publicã a statului;
c) respectarea reglementãrilor legale în vigoare referitoare la aplicarea procedurii de executare silitã a creanþelor fiscale. Se vor avea în vedere ºi situaþiile în care suma obþinutã prin aplicarea modalitãþilor de valorificare a bunurilor imobile ar permite realizarea într-o mãsurã mai mare a creanþelor fiscale;
d) impactul reglementãrilor legale în vigoare privind retrocedarea proprietãþii, în mãsura în care acesta poate fi prevãzut;
e) propunerile organului de executare competent, precum ºi punctul de vedere al direcþiei generale a finanþelor publice judeþene, respectiv a municipiului Bucureºti, ori al Direcþiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupã caz;
f) avizele direcþiilor de specialitate din structura Ministerului Finanþelor Publice ºi Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã;
g) cheltuielile necesare, estimate de cãtre solicitantul bunurilor imobile ce urmeazã sã fie trecute în proprietatea publicã a statului, pentru transformarea acestora în sedii sau în spaþii corespunzãtoare desfãºurãrii obiectului activitãþii, precum ºi sursa de acoperire a acestora;
h) eficienþa trecerii bunurilor imobile în proprietatea publicã a statului;
i) orice alte elemente necesare soluþionãrii cererii.
1.18. Comisia din cadrul Ministerului Finanþelor Publice aprobã prin decizie sau respinge, dupã caz, cererile privind stingerea unor creanþe prevãzute la pct. 1.1 prin trecerea în proprietatea publicã a statului ºi darea în administrare a unor bunuri imobile corespunzãtoare unor sedii sau spaþii necesare desfãºurãrii obiectului activitãþii Ministerului Finanþelor Publice, Ministerului Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei ori Ministerului Sãnãtãþii, a unitãþilor din subordinea sau sub autoritatea acestora, precum ºi a celor necesare altor autoritãþi publice centrale ori locale sau unitãþilor din subordinea sau sub autoritatea acestora, dupã caz.
1.19. Direcþia de specialitate din cadrul Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã va comunica decizia emisã potrivit pct. 1.18 organului de executare competent, prin direcþia generalã a finanþelor publice judeþeanã, respectiv a municipiului Bucureºti, ori prin Direcþia generalã de administrare a marilor contribuabili, dupã caz.
1.20. În cazul în care comisia decide stingerea creanþelor fiscale, conform pct. 1.26, prin trecerea bunurilor imobile în proprietatea publicã a statului, organul de executare competent, dupã primirea deciziei de aprobare, întocmeºte procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publicã a statului a bunului imobil.
1.21. Încheierea procesului-verbal ºi stingerea creanþelor fiscale prin procedura de dare în platã sunt condiþionate de prezentarea de cãtre debitor, la data încheierii procesului-verbal de dare în platã, a unui nou extras de carte funciarã, în original, emis de biroul de carte funciarã, care sã ateste cã bunul imobil nu este grevat de drepturi reale ºi de alte sarcini. În cazul în care se constatã cã bunul imobil este grevat de drepturi reale ºi de alte sarcini, organul de executare competent înºtiinþeazã comisia, care procedeazã la anularea deciziei. Despre aceasta este înºtiinþat ºi debitorul.
1.22. Procesul-verbal pentru trecerea în proprietatea publicã a statului se întocmeºte în 3 exemplare cu valoare de original, dintre care un exemplar se înainteazã debitorului, un alt exemplar se înainteazã solicitantului, pentru obþinerea bunului imobil în administrare, iar al treilea rãmâne la organul de executare competent.
1.23. La data întocmirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publicã a statului a bunului imobil supus executãrii silite, organul de executare competent va actualiza nivelul creanþelor fiscale înscrise în titlul executoriu sau în titlurile executorii în baza cãrora s-a început executarea silitã, precum ºi nivelul accesoriilor aferente acestora ºi al cheltuielilor de executare pânã la aceastã datã.
1.24. La data întocmirii procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publicã a statului a bunului imobil înceteazã mãsura de indisponibilizare a acestuia, precum ºi, dacã este cazul, calitatea de administrator-sechestru a persoanelor desemnate, conform legii.
1.25. Bunurile imobile pentru care s-a solicitat trecerea în proprietatea publicã a statului vor fi evaluate conform art. 142 din Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003, republicatã.
#PAGEBREAK#
1.26. Stingerea creanþelor fiscale se va face la valoarea cea mai micã dintre valoarea stabilitã prin evaluare, conform pct. 1.25, ºi valoarea de inventar evidenþiatã în contabilitatea persoanei juridice debitoare.
1.27. Cu valoarea stabilitã potrivit pct. 1.26 se sting, total sau parþial, creanþele fiscale prevãzute în titlul executoriu sau în titlurile executorii în temeiul cãrora s-a început executarea silitã, precum ºi accesoriile aferente acestora ºi cheltuielile de executare, actualizate la data stingerii, respectiv data întocmirii procesului-verbal de trecere în proprietatea publicã a statului a bunului imobil, avizat ºi aprobat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
1.28. În cazul în care suma care reprezintã valoarea bunului imobil pentru care s-a aprobat trecerea în proprietatea publicã a statului, determinatã potrivit pct. 1.26, este mai micã decât creanþele fiscale, la care se adaugã accesoriile aferente acestora ºi cheltuielile de executare silitã actualizate, diferenþa urmeazã sã fie stinsã prin aplicarea celorlalte modalitãþi de stingere prevãzute de Ordonanþa Guvernului nr. 92/2003, republicatã.
1.29. În cazul în care suma care reprezintã atât creanþele fiscale, cât ºi accesoriile aferente acestora ºi cheltuielile de executare, actualizate, este mai micã decât valoarea bunului imobil pentru care s-a aprobat trecerea în proprietatea publicã a statului, determinatã potrivit pct. 1.26, cu aceastã diferenþã se va proceda la compensare, potrivit legii.
1.30. Cheltuielile necesare pentru transformarea ºi amenajarea bunurilor imobile trecute în proprietatea publicã a statului, în sedii sau spaþii corespunzãtoare desfãºurãrii obiectului de activitate, sunt suportate de instituþia publicã care a solicitat preluarea în administrare a acestora.
1.31. În cazul bunurilor imobile care au încorporate în structurã bunuri mobile sau dotãri specifice activitãþii, a cãror valoare nu este cuprinsã în valoarea acestor bunuri imobile, cheltuielile cu lucrãrile privind dezafectarea, dezmembrarea, înlãturarea acestora ori altele asemenea, dupã caz, sunt suportate de cãtre debitor.
1.32. Darea în administrare se va efectua prin hotãrâre a Guvernului, iniþiatã de Ministerul Finanþelor Publice, Ministerul Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei, Ministerul Sãnãtãþii sau celelalte autoritãþi publice centrale, dupã caz.
1.33. Operaþiunile legate de stingerea creanþelor fiscale prin preluarea de la debitori a bunurilor imobile ºi trecerea lor în proprietatea publicã a statului se reflectã în evidenþa analiticã pe plãtitori deschisã la nivelul unitãþilor teritoriale subordonate Ministerului Finanþelor Publice, în a cãror razã teritorialã îºi au domiciliul fiscal debitorii respectivi, precum ºi în evidenþa contabilã a debitorilor.
1.34. În cazul în care, ulterior trecerii în proprietatea publicã a statului, bunurile imobile se restituie, conform reglementãrilor legale în vigoare privind retrocedarea proprietãþii, terþelor persoane, debitorul persoanã juridicã va fi redebitat cu sumele reprezentând creanþele fiscale stinse prin aceastã modalitate.
1.35. Începând cu ziua imediat urmãtoare întocmirii procesului-verbal de trecere în proprietatea publicã a statului, pentru creanþele fiscale prevãzute la pct. 1.34 se datoreazã ºi se calculeazã în continuare dobânzi, potrivit legii.
#PAGEBREAK#
ANEXÃ
la procedurã
DATE
care trebuie cuprinse în referatul întocmit de instituþia publicã solicitantã pentru preluarea în administrare a bunurilor imobile, supuse executãrii silite, care fac obiectul cererii de trecere în proprietatea publicã a statului
I. Situaþia existentã:
- numãr de personal pe unitãþi specifice:
▪ direcþia generalã a finanþelor publice
▪ trezorerie
▪ administraþia finanþelor publice
▪ alte instituþii publice
- spaþiile de care dispune:
▪ natura clãdirii (locuinþe, birouri, alte cazuri)
▪ regim înãlþime (S + P + nE)
▪ suprafaþa desfãºuratã pe fiecare nivel
▪ suprafaþa utilã;
- dacã imobilul are ºi spaþii ocupate de alte persoane (fizice sau juridice):
▪ nivelurile ocupate (parþial sau integral)
▪ suprafeþele desfãºurate
- modul de deþinere a spaþiilor:
▪ în proprietate sau în administrare
▪ cu chirie de la ...
▪ fãrã forme
II. Descrierea imobilului ce se propune spre preluare:
- natura clãdirii
- regimul de înãlþime
- suprafaþa desfãºuratã pe fiecare nivel
- stadiul în care se aflã construcþia:
▪ bunã (construcþie din beton armat sau zidãrie din cãrãmidã)
▪ degradatã, parþial degradatã
III. Motivele susþinute în cazul propunerii de abandonare a spaþiilor existente deþinute:
- fãrã forme de deþinere
- degradare accentuatã
- grave disfuncþii în exploatare
- chirii exagerate
IV. Propuneri de refuncþionalizare:
- a spaþiilor existente
- a spaþiilor suplimentare ce se obþin în administrare
Costurile totale pentru amenajare - refuncþionalizare ºi cine le va suporta.
Se vor prezenta, de asemenea, orice alte aspecte care sã vinã în sprijinul fundamentãrii necesitãþii obþinerii în administrare a bunurilor imobile ce fac obiectul cererii debitorilor (chiria lunarã plãtitã, compararea cheltuielilor cu plata chiriei faþã de cheltuielile cu amenajarea - refuncþionalizarea imobilului, perioada de amortizare a acestora, dotarea imobilului cu o serie de utilitãþi sau amplasarea acestuia, care contribuie la o mai bunã desfãºurare a activitãþii etc.) ºi sursele din care se vor acoperi cheltuielile necesare pentru transformarea-amenajarea bunurilor, precum ºi modul de asigurare a acestora.
Comentarii articol (0)