Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 4/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modelele raportarilor periodice, aplicabile institutiilor de credit pentru necesitati de stabilitate financiara a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 611 din 19.08.2008.
Avand in vedere prevederile art. 49 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei si in temeiul art. 48 din aceeasi lege,
Banca Nationala a Romaniei emite urmatorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aproba Normele metodologice privind modelele raportarilor periodice, aplicabile institutiilor de credit pentru necesitati de stabilitate financiara, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin. Prima raportare periodica va cuprinde date privind activele si pasivele bilantiere existente in sold la sfarsitul semestrului I al anului 2008.
(2) Normele metodologice privind modelele raportarilor periodice prevazute la alin. (1) se aplica urmatoarelor entitati: banci persoane juridice romane, organizatii cooperatiste de credit, institutii emitente de moneda electronica, banci de economisire si creditare in domeniul locativ, banci de credit ipotecar, sucursale din Romania ale institutiilor de credit straine, inscrise in Registrul institutiilor de credit potrivit prevederilor art. 417 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, denumite in continuare institutii de credit.
Art. 2. - (1) Institutiile de credit au obligatia sa intocmeasca raportarile periodice in conformitate cu normele metodologice aprobate prin prezentul ordin.
(2) Raportarile periodice se transmit in formatul electronic comunicat de Banca Nationala a Romaniei, prin intermediul Sistemului informatic de raportare catre Banca Nationala a Romaniei (SIRBNR), in conformitate cu Norma Bancii Nationale a Romaniei nr. 15/2006 privind transmiterea indicatorilor primari prin intermediul Sistemului informatic de raportare catre Banca Nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3. - Raportarile periodice se transmit la termenele stabilite prin normele metodologice prevazute la art. 1.
Art. 4. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage aplicarea sanctiunilor sau instituirea masurilor prevazute de art. 226 si, respectiv, de art. 229 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007.
p. Presedintele Consiliului de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei,
Florin Georgescu
Bucuresti, 31 iulie 2008.
Nr. 4.
ANEXA
Norme Metodologice privind modelele raportarilor periodice, aplicabile institutiilor de credit pentru necesitati de stabilitate financiara
1. La intocmirea raportarilor periodice de catre institutiile de credit se au in vedere prevederile Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile institutiilor de credit, aprobate prin Ordinul Bancii Nationale a Romaniei nr. 5/2005, cu modificarile si completarile ulterioare (denumite in continuare Reglementarile contabile), prezentele norme metodologice, precum si orice alte reglementari in materie in vigoare.
2. Modelele de raportare au ca obiect prezentarea creantelor sau datoriilor purtatoare de dobanda fixa sau, dupa caz, variabila, la valoarea neta. De exemplu, in modelul de raportare intitulat "Situatia activelor si pasivelor bilantiere purtatoare de dobanda fixa, detaliate in functie de durata reziduala, in echivalent lei", prevazut in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, vor fi prezentate doar posturile de creante si datorii purtatoare de dobanda fixa, la valoare contabila neta.
3. Raportarile periodice la nivel individual sunt intocmite in moneda nationala (lei) sau, dupa caz, in moneda straina (euro/alte monede), echivalarea in lei, acolo unde este cazul, facandu-se la cursul din ultima zi a perioadei de referinta, astfel:
3.1. Modelele de raportare intitulate "Situatia activelor si pasivelor bilantiere purtatoare de dobanda fixa, detaliate in functie de durata reziduala, in echivalent lei", prevazuta in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, si "Situatia activelor si pasivelor bilantiere purtatoare de dobanda variabila, detaliate in functie de frecventa de reevaluare (repricing), in echivalent lei", prevazuta in anexa nr. 5 la prezentele norme metodologice, contin totalul in echivalent lei al activelor si pasivelor purtatoare de dobanda fixa, respectiv dobanda variabila.
3.2. Modelele de raportare intitulate "Situatia activelor si pasivelor bilantiere in lei purtatoare de dobanda fixa, detaliate in functie de durata reziduala", prevazuta in anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice, si "Situatia activelor si pasivelor bilantiere in lei purtatoare de dobanda variabila, detaliate in functie de frecventa de reevaluare (repricing)", prevazuta in anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice, contin doar acele pozitii in moneda nationala, purtatoare de dobanda fixa, respectiv dobanda variabila.
3.3. Modelele de raportare intitulate "Situatia activelor si pasivelor bilantiere in euro purtatoare de dobanda fixa, detaliate in functie de durata reziduala", prevazuta in anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice, si "Situatia activelor si pasivelor bilantiere in euro purtatoare de dobanda variabila, detaliate in functie de frecventa de reevaluare (repricing)", prevazuta in anexa nr. 7 la prezentele norme metodologice, contin doar acele pozitii in euro, purtatoare de dobanda fixa, respectiv dobanda variabila.
3.4. Modelele de raportare intitulate "Situatia activelor si pasivelor bilantiere in alte monede, purtatoare de dobanda fixa, detaliate in functie de durata reziduala, in echivalent lei", prevazuta in anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice, si "Situatia activelor si pasivelor bilantiere in alte monede, purtatoare de dobanda variabila, detaliate in functie de frecventa de reevaluare (repricing), in echivalent lei", prevazuta in anexa nr. 8 la prezentele norme metodologice, contin doar acele pozitii in alte monede, purtatoare de dobanda fixa, respectiv dobanda variabila, in echivalent lei.
4. Repartizarea pe intervale de scadenta
4.1. Creante si datorii purtatoare de dobanda fixa Soldurile pozitiilor purtatoare de dobanda fixa vor fi repartizate pe intervale de scadenta corespunzator duratei reziduale.
Soldurile cu durata reziduala la capetele intervalului (1 luna, 3 luni, 6 luni etc.) vor fi incluse in cadrul intervalului a carui borna inferioara este chiar durata reziduala. Soldul rezervei minime obligatorii va fi incadrat in primul interval de scadenta (< 1 luna).
4.2. Creante si datorii purtatoare de dobanda variabila Soldurile pozitiilor purtatoare de dobanda variabila/indexabila vor fi incluse in intervalul de reevaluare (repricing) corespunzator frecventei de revizuire a dobanzii. Suma alocata intervalului de repricing va fi egala cu valoarea principalului ramas de rambursat (outstanding) pana in acel moment.
Soldurile cu momentul de repricing la capetele intervalului (1 luna, 3 luni, 6 luni etc.) vor fi incluse in cadrul intervalului a carui borna inferioara este chiar frecventa de revizuire. Astfel, daca frecventa de revizuire a dobanzii unui instrument este de 3 luni, soldul corespunzator acestuia va fi inclus in intervalul 3-6 luni, si nu in intervalul 13 luni.
In cazul instrumentelor financiare purtatoare de dobanda variabila pentru care nu este precizata o anumita frecventa de reevaluare (reevaluare ad-hoc), pana la momentul realizarii modificarii de dobanda, soldul va fi inclus in intervalul de maturitate 6 luni-1 an. Dupa momentul reevaluarii ratei de dobanda, ratele ramase de rambursat vor fi alocate pe benzi de scadenta corespunzator maturitatii lor, insa nu mai departe de intervalul de maturitate 6 luni-1 an.
Pozitiile fara maturitate contractuala vor fi incadrate in primul interval de scadenta (< 1 luna).
5. Controlul raportarilor periodice
In cazul fiecarui tabel, pentru fiecare linie referitoare la solduri se va verifica urmatoarea relatie:
col. 1 = col. 2 + col. 3 + col. 4 + col. 5 + col. 6 + col. 7
6. Corespondenta raportarilor periodice cu planul de conturi aplicabil institutiilor de credit
Pentru fiecare raportare periodica, pozitiile referitoare la solduri (aferente coloanelor 2-7) vor respecta urmatoarea corespondenta:
6.1. Activ
Sector bancar: ex.111 + ex.1171 + ex.121 + ex.1271 + ex.131 + ex.141 + ex.151 + ex.161 + ex.1741 + ex.1761 + ex.1781 + ex.1782 + ex.181 + ex.182 - ex.191 + ex.201 + ex.281 + ex.282 - ex.291 + ex.3011 + ex.30212 + ex.30252 + ex.30257 + ex.30262 + ex.30312 + ex.30352 + ex.30372 + ex.30412 + ex.30452 + ex.30472 + ex.3551 + ex.3557 + ex.381 + ex.382 - ex.39112 - ex.39122 - ex.399 + ex.401 + ex. 402 + ex.407 + ex.471 + ex.481 + ex.482 - ex.493 - ex.499
Sector nebancar:
Neguvernamental:
Gospodarii ale populatiei (inclusiv institutii fara scop lucrativ in serviciul gospodariilor populatiei):
ex. 201 + ex.202 + ex.203 + ex.204 + ex.205 + ex.206 + ex.209 + ex.241 + ex.2511 (solduri debitoare) + ex.25171 + ex.261 + ex.281 + ex.282 - ex.291 + ex.3011 + ex.30212 + ex.30252 + ex.30257 + ex.30262 + ex.30312 + ex.30352 + ex.30372 + ex.30412 + ex.30452 + ex.30472 + ex.3551 + ex.3557 + ex.381 + ex.382 - ex.39112 - ex.39122 - ex.399 + ex.401 + ex.402 + ex.407 + ex.471 + ex.481 + ex.482 - ex.493 - ex.499
Societati nefinanciare si alte institutii neguvernamentale (alti intermediari financiari, auxiliari financiari, societati de asigurari si fonduri de pensii):
ex. 201 + ex.202 + ex.2032 + ex.2037 + ex.204 + ex.205 + ex.206 + ex.209 + ex.231 + ex.241 + ex.2511 (solduri debitoare) + ex.25171 + ex.261 + ex.281 + ex.282 - ex.291 + ex.3011 + ex.30212 + ex.30252 + ex.30257 + ex.30262 + ex.30312 + ex.30352 + ex.30372 + ex.30412 + ex.30452 + ex.30472 + ex.3551 + ex.3557 + ex.381 + ex.382 - ex.39112 - ex.39122 ex.399 + ex.401 + ex.402 + ex.407 + ex.471 + ex.481 + ex.482 - ex.493 - ex.499
Guvernamental: ex.201 + ex.202 + ex.203 + ex.204 + ex.205 + ex.206 + ex.209 + ex.241 + ex.2511 (solduri debitoare) + ex.25171 + ex.261 + ex.281 + ex.282 - ex.291 + ex.3011 + ex.30211 + ex.30212 + ex.30251 + ex.30252 + ex.30257 + ex.30261 + ex.30262 + ex.30311 + ex.30312 + ex.30351 + ex.30352 + ex.30371 + ex.30372 + ex.30411 + ex.30412 + ex.30451 + ex.30452 + ex.30471 + ex.30472 + ex.3551 + ex.3557 + ex.381 + ex.382 - ex.39111 - ex.39112 - ex.39121 - ex.39122 - ex.399 + ex.401 + ex.402 + ex.407 + ex.471 + ex.481 + ex.482 - ex.493 - ex.499
6.2. Pasiv
Sector bancar: ex.112 + ex.1172 + ex.122 + ex.1272 + ex.132 + ex.142 + ex.152 + ex.162 + ex.1712 + ex.17172 + ex.1732 + ex.1742 + ex.1762 + ex.254 + ex.3012 + ex.321 + ex.322 + ex.325 + ex.326 + ex.3561 + ex.3562 + ex.3567 + ex.472 + ex.531 + ex.532 + ex.537
Sector nebancar:
Neguvernamental:
Gospodarii ale populatiei (inclusiv institutii fara scop lucrativ in serviciul gospodariilor populatiei): ex.243 + ex.2511 (solduri creditoare) + ex.25172 + ex.252 + ex.253 + ex.254 + ex.262 + ex.3012 + ex.321 + ex.322 + ex.325 + ex.326 + ex.3561 + ex.3562 + ex.3567 + ex.358 + ex.531 + ex.532 + ex.537
Societati nefinanciare si alte institutii neguvernamentale (alti intermediari financiari, auxiliari financiari, societati de asigurari si fonduri de pensii):
ex. 232 + ex.243 + ex.2511 (solduri creditoare) + ex.25172 + ex.252 + ex.253 + ex.254 + ex.262 + ex.3012 + ex.321 + ex.322 + ex.325 + ex.326+ ex.3561 + ex.3562 + ex.3567 + ex.358 + ex.472 + ex.531 + ex.532 + ex.537
Guvernamental: ex.243 + ex.2511 (solduri creditoare) + ex.25172 + ex.252 + ex.253 + ex.254 + ex.262 + ex.3012 + ex.321 + ex.322 + ex.325 + ex.326 + ex.3561 + ex.3562 + ex.3567 + ex.358 + ex.531 + ex.532 + ex.537
6.3. In cadrul modelelor raportarilor periodice nu se vor completa celulele marcate cu gri.
7. Incadrarea pe sectoare institutionale a clientilor institutiilor de credit se realizeaza astfel:
7.1. Sectorul bancar: cuprinde institutiile de credit rezidente si nerezidente, Trezoreria statului, banci centrale, institutii financiare internationale (FMI, BERD, BIRD, BRI etc).
7.2. Sectorul nebancar cuprinde:
7.2.1. Sectorul neguvernamental:
7.2.1.1. gospodariile populatiei si institutiile fara scop lucrativ in serviciul gospodariilor populatiei
7.2.1.2. societati nefinanciare, alti intermediari financiari, auxiliari financiari, societati de asigurare, fonduri de pensii si fonduri de piata monetara
7.2.2. Sectorul guvernamental: administratiile centrale, administratiile locale, administratiile sistemelor de asigurari sociale.
Sectoarele institutionale cuprinse la pct. 7.2. sunt definite conform art. 5 din Norma Bancii Nationale a Romaniei nr. 13/2006 privind raportarea statistica a datelor pentru elaborarea bilantului monetar.
8. Rata medie a dobanzii va fi calculata conform metodologiei prevazute in Norma Bancii Nationale a Romaniei nr. 14/2006 privind statistica ratelor dobanzii practicate de institutiile de credit.
9. Raportarile vor avea frecventa semestriala si vor fi transmise catre Banca Nationala a Romaniei in termen de 30 de zile de la incheierea semestrului pentru care se intocmeste raportarea. Pentru anul 2008, raportarea aferenta primului semestru va fi transmisa pana la finele lunii octombrie 2008.
10. In cazul in care informatiile prezentate in raportarile periodice intocmite pentru sfarsitul exercitiului financiar inregistreaza modificari in perioada cuprinsa intre data incheierii exercitiului financiar si data aprobarii situatiilor financiare anuale, institutiile de credit vor retransmite respectivele raportari periodice in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
11. Anexele nr. 1-8*) fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
___________
*) Anexele nr. 1-8 sunt reproduse in facsimil.
_______
Nota Avocatnet.ro:
-Anexele 1-8 va sunt prezentate ca fisier atasat.
Comentarii articol (0)