ACCES GRATUIT
Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene
Despagubiri acordate pasagerilor, pentru anularea curselor aeriene
La Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene se desfasoara miercuri pledoariile partilor in cauzele conexate C-402/07, C-432/07 Sturgeon si altii care vizeaza interpretarea Regulamentului comunitar (CE) nr. 261/2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor.
Articolul continuă mai jos
Potrivit
Regulamentului (CE) nr. 261/2004 , "
anulare" inseamna neefectuarea unui zbor programat anterior si pentru care s-a facut cel putin o rezervare.
Cauza C-402/07
In cauza
C-402/07, trei membri ai familiei Sturgeon au rezervat un zbor dus-intors pe ruta Frankfurt – Toronto, in iulie 2005, la societatea germana Condor Airlines (Condor Flugdienst GmbH). Zborul de intoarcere a fost anulat pentru probleme tehnice. Dupa mai multe ore de asteptare, acestia si-au recuperat bagajele si au fost condusi la un hotel pentru a-si petrece noaptea. A doua zi au plecat cu o alta companie aeriana, cu un zbor care avea acelasi numar cu cel care figura pe rezervarea lor, si au ajuns la Frankfurt cu o intarziere de 25 de ore.
Reclamantii au solicitat companiei aeriene sa le plateasca suma de 600 euro prevazuta de Regulamentul din 2004 in cazul anularii unui zbor mai lung de 3500 km. Compania a refuzat sa le acorde indemnizatia pe motiv ca nu a fost vorba de o anulare, ci doar de o
intarziere a zborului,
caz in care regulamentul nu prevede o indemnizare a pasagerilor.
Reclamantii au sesizat instantele germane pentru a obtine, pe de o parte,
indemnizatia de 600 euro si, pe de alta parte,
daune interese. In prima instanta, cererea reclamantilor a fost respinsa cu motivarea ca a fost vorba de o intarziere a zborului. Curtea Suprema din Germania (Bundesgerichtshof) a suspendat procedura si a sesizat Curtea de Justitie de la Luxemburg pentru clarificarea criteriilor de distinctie intre notiunea de "anulare" si cea de "intarziere", respectiv in ce situatii intarzierea unui zbor poate fi considerata o anulare si daca raspunsul la aceasta intrebare depinde de durata intarzierii.
Cauza C-432/07
In cauza C-432/07, domnul Böck si doamna Lepuschitz au rezervat un zbor dus-intors pe ruta Viena-Paris-Mexico, in martie 2005, la compania Air France. Acestia au fost informati ca zborul pe ruta Paris - Mexico si apoi Mexico - Paris a fost anulat din cauza unor probleme tehnice. Compania le-a propus sa calatoreasca cu un alt zbor, asigurat a doua zi, de o alta companie aeriana, ceea ce reclamantii au acceptat. Biletele initiale le-au fost anulate si le-au fost emise alte bilete. Air France a suportat cheltuielile de cazare, masa si transfer la si de la hotelul unde reclamantii si-au petrecut noaptea. Acestia au ajuns la Viena cu o intarziere de 22 de ore.
Reclamantii au introdus o actiune in fata instantelor austriece, in temeiul regulamentului comunitar, solicitand
indemnizatia de 600 euro. Prima instanta le-a respins cererea. Tribunalul comercial din Viena (Handelsgericht Wien), sesizat cu apelul reclamantilor, a suspendat procedura nationala si a intrebat Curtea de Justitie daca o intarziere la decolare de 22 de ore reprezinta o "intarziere" in sensul regulamentului.
______________
Nota Avocatnet.ro:
- Regulamentului (CE) nr. 261/2004 vi-l prezentam integral, ca fisier atasat.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (0)