Versiunea actualizata include modificarile aduse de urmatoarele acte:
- Circulara B.N.R. nr. 30/1996
- Circulara B.N.R. nr. 32/2002
- Circulara B.N.R. nr. 20/2005
- Regulamentul B.N.R. nr. 12/2008 publicat in MOF nr. 661 din 22/09/2008.
ARTICOLUL 1
Obiectul regulamentului
In temeiul art. 2 din Legea nr. 33/1991 si al art. 21 din Legea nr. 34/1991, Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament al carui obiect il constituie compensarea multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie.
ARTICOLUL 2
Termeni utilizati
In cuprinsul prezentului regulament:
1. plata reprezinta orice operatiune, atat de plata, cat si de incasare, rezultata in urma unei operatiuni comerciale sau necomerciale, realizata de o unitate a unei banci sau organizatii cooperatiste de credit pentru contul unui client al sau ori in numele si pentru contul sau;
2. plata fara numerar reprezinta orice plata efectuata prin dispozitie, cesiune, transmitere (virament) in unitatea monetara nationala (leu), fara insa a intrebuinta moneda in forma sa concreta (bilete de banca si moneda metalica);
3. plata intrabancara reprezinta o plata efectuata intre doua unitati ale unui participant;
4. plata interbancara reprezinta o plata efectuata intre doua unitati care nu apartin aceluiasi participant;
5. plata locala reprezinta o plata efectuata intre doua unitati ale unor participanti, in toate cazurile cele doua unitati fiind situate in aceeasi localitate;
6. plata intrajudeteana reprezinta o plata efectuata intre doua unitati ale unor participanti, in toate cazurile cele doua unitati fiind situate pe teritoriul aceluiasi judet, dar nu in aceeasi localitate;
7. plata interjudeteana reprezinta o plata efectuata intre doua unitati ale unor participanti, in toate cazurile cele doua unitati fiind situate pe teritoriul a doua judete;
8. compensarea multilaterala interbancara reprezinta modalitatea de calcul a obligatiilor si creantelor fiecarui participant fata de toti ceilalti participanti la compensare, modalitate care sta la baza decontarii pe baza neta;
9. participantii la compensarea multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie, reglementata prin prezentul regulament, sunt institutii de credit autorizate de Banca Nationala a Romaniei, respectiv banci, case centrale ale cooperativelor de credit si case de economii pentru domeniul locativ;
10. unitate a participantului reprezinta o unitate a unei institutii de credit, unitate autorizata de Banca Nationala a Romaniei;
11. unitatea initiatoare reprezinta unitatea participantului care ordona o plata fara numerar pentru contul unui client al sau sau in numele si pe contul sau propriu, avand astfel initiativa inceperii unei operatiuni de plata fara numerar;
12. unitatea prezentatoare reprezinta unitatea participantului care introduce in compensare instrumente de plata pe suport hartie, primite de la o unitate initiatoare apartinand aceleiasi institutii de credit;
13. unitatea primitoare reprezinta unitatea participantului care primeste din compensare instrumente de plata pe suport hartie, care sunt destinate unei alte unitati apartinand aceluiasi participant;
14. unitatea destinatara reprezinta unitatea participantului care primeste din partea unei unitati initiatoare o plata fara numerar (prin ordin de plata) sau care primeste ordinul de a efectua o plata fara numerar (printr-un instrument de plata de debit), cu exceptia organizatiilor cooperatiste, care pot accepta din compensare doar ordine de plata; unitatea destinatara finalizeaza o operatiune de plata fara numerar;
15. instrumentul de plata de debit reprezinta instrumentul de plata care circula de la unitatea bancara a beneficiarului catre unitatea bancara a platitorului, avand ca efect debitarea contului platitorului si creditarea contului beneficiarului;
16. instrumentul de plata de credit reprezinta instrumentul de plata care circula de la unitatea bancara sau unitatea organizatiei cooperatiste de credit a platitorului catre unitatea bancara sau unitatea organizatiei cooperatiste de credit a beneficiarului, avand ca efect debitarea contului platitorului si creditarea contului beneficiarului;
17. ziua de compensare (c) reprezinta ziua lucratoare in care se desfasoara sedinta de compensare si pe baza careia se calculeaza intervalele obligatorii de procesare a platilor interbancare.
18. TransFonD reprezinta Societatea Nationala de Transfer de Fonduri si Decontari - TransFonD - S.A., care administreaza sistemul de compensare multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie in calitate de agent al Bancii Nationale a Romaniei.
ARTICOLUL 3
Structurile TransFonD si ale participantilor la compensarea multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie
Activitatea de compensare multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie este desfasurata de TransFonD in calitate de agent al Bancii Nationale a Romaniei, prin intermediul unor compartimente organizatorice specializate existente in toate sucursalele TransFonD din teritoriu si in centrala TransFonD, ale caror structuri specializate reprezinta, in intelesul legii, case de compensatii interbancare.
Pentru infiintarea oricarei alte case de compensatii interbancare este necesara obtinerea autorizatiei din partea Bancii Nationale a Romaniei.
In fiecare loc de desfasurare a compensarii de catre TransFonD intr-un judet/municipiul Bucuresti participantul va fi reprezentat printr-o singura unitate proprie localizata in resedinta respectivului judet/municipiul Bucuresti. Aceasta unitate va avea deschis un singur cont - corespunzator locului de desfasurare a compensarii de catre TransFonD -, conform principiului un cont - un participant.
In cazul in care nu exista nici o unitate a participantului deschisa in resedinta de judet, participantul va fi reprezentat de orice alta unitate a sa desemnata din judetul respectiv.
ARTICOLUL 4
Obiectul compensarii multilaterale a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie
4.1. Obiectul compensarii multilaterale il constituie platile interbancare fara numerar pe suport hartie, denumite in continuare plati interbancare.
4.2. Platile interbancare efectuate de societatile bancare cu ordine de plata, cecuri, cambii si bilete la ordin emise in vederea decontarii operatiunilor cu titluri de stat, operatiunilor pietei valutare interbancare, plasamentelor sau creditelor interbancare, rambursarii acestora si a dobanzilor aferente nu fac obiectul compensarii multilaterale a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie.
4.3. Operatiunile de plati si decontari interbancare proprii ale Bancii Nationale a Romaniei nu fac obiectul compensarii multilaterale a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie.
4.4. Prin ordin al Guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei se pot excepta de la compensarea multilaterala si alte categorii de plati interbancare fara numerar pe suport hartie.
ARTICOLUL 5
Circuitele, termenele si intervalele obligatorii ale platilor interbancare
5.1. Platile interbancare se proceseaza in mod obligatoriu conform schemelor de circuit prezentate in anexa nr. 1.
Termenele si intervalele de timp stabilite prin prezentul regulament pentru efectuarea, compensarea si decontarea platilor interbancare sunt obligatorii si se calculeaza in functie de ziua de compensare (c).
In cazul ordinelor de plata care au indicata o anumita zi a platii (P), ziua de compensare (c) se stabileste in functie de aceasta.
Termenele si intervalele sunt exprimate in zile lucratoare.
Termenele si intervalele sunt maximale.
5.2. Unitatile bancare prezentatoare au obligatia prezentarii in compensare a instrumentelor de plata compensabile primite prin reteaua intrabancara.
5.3. Unitatile participantilor sunt obligate sa sesizeze inspectorului de compensare nerespectarea de catre alte unitati a prevederilor prezentului articol.
5.4. Inspectorii de compensare au obligatia ca in fiecare saptamana, prin sondaj, sa verifice respectarea prevederilor prezentului articol de catre toate unitatile participantilor la sedintele de compensare.
ARTICOLUL 6
Instrumente de plati interbancare acceptate in compensarea multilaterala
Societatile bancare vor introduce si accepta in/din compensarea multilaterala urmatoarele instrumente de plata pe suport hartie, denumite in continuare instrumente de plata compensabile:
a) ordinul de plata;
b) cecul barat, denumit in continuare cec;
Exceptie fac organizatiile cooperatiste de credit care pot introduce si accepta in/din compensarea multilaterala doar ordine de plata.
Formularul de ordin de plata pe suport hartie acceptat in compensare poate fi:
- completat manual sau prin dactilografiere;
- editat si completat pe calculator;
- transmis in original sau sub forma de mesaj modem, mesaj telex sau mesaj telefax.
Pentru a fi acceptate in compensare, este obligatoriu ca ordinele de plata sa contina si sa aiba completate toate elementele obligatorii de pe fata si versoul instrumentului "ordin de plata" prevazute de reglementarile in vigoare si sa poarte semnatura autorizata si stampila in original a unitatii bancare initiatoare sau prezentatoare.
Formularul de cec acceptat in compensare poate fi barat:
- prin pretiparire, sau
- manual, cu obligativitatea mentionarii de catre unitatea bancara initiatoare a locului compensarii.
Pentru a fi acceptat in compensare, fiecare cec barat trebuie insotit in mod obligatoriu de un borderou de incasare a cecurilor, care este completat de catre beneficiarul cecurilor.
Borderoul de incasare a cecurilor contine urmatoarele elemente obligatorii:
a) numele sau denumirea beneficiarului;
b) numarul contului beneficiarului;
c) denumirea unitatii bancare a beneficiarului;
d) numarul si seria cecului;
e) numele sau denumirea tragatorului;
f) numarul contului tragatorului;
g) denumirea unitatii bancare trase;
h) suma;
i) semnatura autorizata si stampila beneficiarului; in cazul persoanelor fizice este suficienta numai semnatura beneficiarului;
j) data depunerii borderoului de incasare a cecurilor la unitatea bancara a beneficiarului, confirmata prin aplicarea stampilei de ghiseu a acesteia;
k) data remiterii cecului de catre unitatea bancara prezentatoare unitatii bancare primitoare in cadrul sedintei de verificare a cecurilor.
Elementele obligatorii se completeaza, dupa cum urmeaza:
- punctele a) - i), de catre beneficiar;
- punctul j), de catre unitatea bancara initiatoare;
- punctul k), de catre unitatea bancara prezentatoare.
Borderoul de incasare a cecurilor se completeaza in trei exemplare care au urmatoarea destinatie:
- un exemplar este pastrat de beneficiarul cecurilor;
- un exemplar este pastrat de unitatea bancara initiatoare;
- un exemplar este prezentat de unitatea bancara prezentatoare unitatii bancare primitoare in cadrul sedintei de compensare, urmand a fi pastrat de unitatea bancara prezentatoare dupa inchiderea sedintei.
Cele trei exemplare ale borderoului de incasare a cecurilor trebuie sa contina toate elementele obligatorii mai sus mentionate.
#PAGEBREAK#
ARTICOLUL 7
Instrumente de plati interbancare excluse din compensarea multilaterala
Pot fi excluse din compensarea multilaterala, ca urmare a verificarii lor in sedinta de compensare, de catre agentii de compensare ai unitatilor bancare primitoare (destinatare), instrumentele de plata aflate in una dintre situatiile de mai jos:
a) instrumentele de plata compensabile al caror continut si/sau forma sunt contrare prevederilor legii si reglementarilor in vigoare si/sau care nu au completate toate rubricile;
b) instrumentele de plata compensabile care prezinta modificari sau adaugari privind:
b1) suma platii;
b2) numele si/sau numarul contului platitorului si/sau beneficiarului;
b3) numele si/sau numarul codului unitatii participantului sau al cooperativei de credit la care are deschis cont platitorul si/sau al unitatii participantului sau al cooperativei de credit la care are deschis cont beneficiarul;
b4) data platii (P), in cazul ordinului de plata.
c) instrumentele de plata compensabile care prezinta diferite conditionari privind efectuarea platii (dobanzi, penalizari etc.);
d) instrumente de plata compensabile de debit (cecuri) care nu sunt insotite de borderouri de incasare a cecurilor.
Pot fi excluse din compensarea multilaterala, ca urmare a verificarii lor, in sedinta de compensare, de catre inspectorii de compensare, instrumentele de plata al caror continut si/sau forma sunt contrare prevederilor legii si reglementarilor in vigoare si/sau care nu au completate toate rubricile.
ARTICOLUL 8
Sedinta de compensare
In fiecare zi lucratoare se tine o sedinta obligatorie de compensare a platilor interbancare in sucursalale si centrala TransFonD, in sali special amenajate si echipate in acest scop.
Sedinta zilnica se incheie prin obtinerea unui rezultat unic privind pozitia debitoare sau pozitia creditoare a fiecarei unitati a unei banci sau case centrale a cooperativelor de credit participante la compensare.
Prin ordin al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei se poate stabili ca intr-o zi lucratoare, in una sau mai multe sucursale ale TransFonD si/sau in centrala TransFonD sa nu se desfasoare sedinta de compensare.
ARTICOLUL 9
Orarul sedintei de compensare
Orarul sedintei zilnice de compensare este stabilit prin anexa nr. 2.
ARTICOLUL 10
Inspectorul de compensare
In fiecare sucursala teritoriala si in centrala TransFonD sedinta de compensare este condusa de un inspector de compensare.
In cadrul sedintei de compensare este obligatorie prezenta unui al doilea inspector de compensare pentru desfasurarea activitatii de control prevazute la art. 5.4.
ARTICOLUL 11
Modificarea orarului sedintei de compensare
Banca Nationala a Romaniei si TransFonD au dreptul sa modifice, fie din proprie initiativa, fie la solicitarea participantilor, orarul sedintei de compensare, in situatii justificate. Pentru modificarea orarului sedintei de compensare TransFonD are obligatia sa solicite, in scris, aprobarea Directiei contabilitate a Bancii Nationale a Romaniei, comunicand totodata si motivele acestei modificari. TransFonD are obligatia sa notifice in timp util, telefonic sau prin telefax, tuturor participantilor si unitatilor acestora modificarea orarului sedintei de compensare si motivele acestei modificari.
ARTICOLUL 12
Agentul de compensare
Fiecare participant este obligat sa delege dintre angajatii sai, pentru sedintele de compensare, cate un reprezentant pentru fiecare unitate proprie care participa la compensare. Acest reprezentant va fi numit in continuare agent de compensare.
O data cu desemnarea agentilor de compensare participantii vor stabili si cate un inlocuitor pentru fiecare dintre acestia. Participantii vor comunica in scris TransFonD si sucursalelor acesteia datele de identificare ale agentilor de compensare si ale inlocuitorilor acestora, utilizand formularul standardizat reglementat in Circulara Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/1995 privind organizarea participarii la activitatea de compensare multilaterala a platilor interbancare pe suport hartie.
In cazuri exceptionale, directorul unitatii participantului are dreptul sa dea o imputernicire expresa de reprezentare, la sedinta de compensare din ziua respectiva, unei alte persoane decat cei doi agenti de compensare mai sus mentionati.
TransFonD poate solicita centralelor participantilor, din proprie initiativa sau la propunerea sucursalelor sale, inlocuirea unor agenti de compensare.
ARTICOLUL 13
Pregatirea sedintei de compensare la unitatile participantilor
13.1. Pregatirea sedintei de compensare se desfasoara in afara sucursalelor si a centralei TransFonD.
13.2. Pregatirea sedintei de compensare se realizeaza prin efectuarea a patru grupe de operatiuni:
GRUPA DE OPERATIUNI I
a) Instrumentele de plata sunt grupate de catre unitatile bancare initiatoare (prezentatoare) pe unitati bancare destinatare (primitoare) si, in cadrul acestora, pe instrumente de plata compensabile, de debit si de credit.
Instrumentele astfel grupate alcatuiesc pachete de instrumente de plata compensabile, denumite in continuare pachete.
Numarul maxim al instrumentelor de plata compensabile care compun un pachet este 100 (una suta).
b) In vederea prezentarii la compensare se pregatesc plicuri in care se vor introduce pachetele de instrumente de plata compensabile.
Plicurile au formatul si datele de identificare cuprinse in anexa nr. 3 si ele urmeaza a fi sigilate, dupa finalizarea pregatirii sedintei de compensare, de catre unitatile bancare.
c) Fiecare pachet este insotit, in mod obligatoriu, de o banda de control totalizatoare a sumelor inscrise pe instrumentele pe care le contine.
Totalul fiecarei benzi de control este preluat intr-o dispozitie centralizatoare.
d) Dispozitia centralizatoare poate fi de doua tipuri:
- dispozitie centralizatoare de incasare, care totalizeaza sumele inscrise pe cecuri;
- dispozitie centralizatoare de plata, care totalizeaza sumele inscrise pe ordinele de plata.
Standardele dispozitiilor centralizatoare sunt prezentate in anexa nr. 4 a) la prezentul regulament.
* Dispozitiile centralizatoare de incasare se intocmesc in patru exemplare, avand acelasi continut, astfel:
- exemplarul nr. 1, de culoare alba;
- exemplarele nr. 2 si 3, de culoare roz;
- exemplarul nr. 4, de culoare vernil.
Destinatia fiecarui exemplar al dispozitiei centralizatoare de incasare este urmatoarea:
- exemplarul vernil (nr. 4) este pastrat de unitatea prezentatoare, constituind document justificativ pentru operatiunile sale;
- exemplarul roz (nr. 3) este remis, in cadrul sedintei de verificare, unitatii bancare primitoare, constituind document justificativ pentru operatiunile acesteia;
- exemplarul roz (nr. 2) este remis, in cadrul sedintei de compensare, unitatii bancare primitoare, in vederea compensarii instrumentelor de plata compensabile de debit (cecuri) prezentate anterior;
- exemplarul alb (nr. 1) este remis, in cadrul sedintei de compensare, inspectorului de compensare, constituind document justificativ si de control pentru sumele totale preluate in borderourile dispozitiilor centralizatoare sau in formularul de compensare ale unitatii bancare prezentatoare.
In cazul in care o unitate bancara primitoare solicita amanarea la compensare a unor intrumente de plata compensabile de debit (cecuri), unitatea bancara prezentatoare are obligatia de a pregati pentru urmatoarea sedinta de compensare o dispozitie centralizatoare de incasare distincta, care sa cuprinda elementele necesare compensarii sumelor inscrise pe respectivele cecuri amanate la compensare. La aceasta dispozitie centralizatoare de incasare se anexeaza obligatoriu lista cecurilor amanate la compensare, remisa de unitatea bancara primitoare in sedinta de compensare precedenta.
* Dispozitia centralizatoare de plata se intocmeste in trei exemplare avand acelasi continut, astfel:
- exemplarul 1, de culoare alba;
- exemplarul 2, de culoare roz;
- exemplarul 3, de culoare vernil.
Destinatia fiecarui exemplar al dispozitiei centralizatoare de plata este urmatoarea:
- exemplarul vernil (nr. 3) este pastrat de unitatea bancara prezentatoare, constituind document justificativ pentru operatiunile sale;
- exemplarul roz (nr. 2) este remis in cadrul sedintei de compensare, unitatii bancare primitoare, constituind document justificativ pentru operatiunile acesteia;
- exemplarul alb (nr. 1) este remis, in cadrul sedintei de compensare, inspectorului de compensare, constituind document justificativ si de control pentru sumele totale preluate in borderourile dispozitiilor centralizatoare sau in formularul de compensare ale unitatii bancare prezentatoare.
Modul de completare a dispozitiilor centralizatoare este descris in anexa nr. 4 b).
Dispozitiile centralizatoare sunt, in mod obligatoriu, dactilografiate.
e) Documentele componente ale unui plic remis unitatii bancare primitoare (destinatare) sunt prezentate, in mod obligatoriu, in urmatoarea ordine:
- dispozitia centralizatoare (de plata sau de incasare);
- banda de control;
- instrumentele de plata compensabile.
GRUPA DE OPERATIUNI II
Pe baza dispozitiilor centralizatoare, unitatea bancara prezentatoare (initiatoare) completeaza cate un borderou al dispozitiilor centralizatoare pentru fiecare unitate bancara primitoare (destinatara).
In cazul in care unitatea bancara prezentatoare (initiatoare) intocmeste o singura dispozitie centralizatoare pentru o unitate bancara primitoare (destinatara), nu este necesara completarea borderoului dispozitiilor centralizatoare.
Standardul borderoului dispozitiilor centralizatoare este prezentat in anexa nr. 5 a).
Borderoul dispozitiilor centralizatoare se intocmeste in trei exemplare, avand acelasi continut, astfel:
- exemplarul nr. 1, de culoare alba;
- exemplarul nr. 2, de culoare roz;
- exemplarul nr. 3, de culoare vernil;
Destinatia fiecarui exemplar al borderoului dispozitiilor centralizatoare este urmatoarea:
- exemplarul vernil (nr. 3) este pastrat de unitatea bancara prezentatoare, constituind document justificativ pentru operatiunile sale;
- exemplarul roz (nr. 2) este remis, in cadrul sedintei de compensare, unitatii bancare primitoare (destinatare), constituind document justificativ pentru operatiunile acesteia;
- exemplarul alb (nr. 1) este remis, in cadrul sedintei de compensare, inspectorului de compensare, constituind document justificativ si de control pentru sumele totale preluate in formularul de compensare al unitatii bancare prezentatoare.
Modul de completare a borderoului dispozitiilor centralizatoare este prezentat in anexa nr. 5 b).
Borderoul dispozitiilor centralizatoare de incasare cuprinde dispozitiile centralizatoare de incasare a instrumentelor de plata compensabile de debit (cecuri), prezentate anterior in vederea verificarii.
Borderoul dispozitiilor centralizatoare de plata cuprinde dispozitiile centralizatoare de plata a instrumentelor de plata compensabile de credit (ordine de plata), prezentate in vederea compensarii.
Borderourile dispozitiilor centralizatoare sunt, in mod obligatoriu, dactilografiate.
GRUPA DE OPERATIUNI III
a) Instrumentele de plata compensabile primite de la unitatile bancare prezentatoare sunt analizate de catre unitatile bancare destinatare (primitoare) in vederea acceptarii sau refuzarii lor.
Acceptarea unui cec poate fi partiala.
Acceptarea partiala a unui cec de catre o unitate bancara destinatara (trasul) poate fi facuta in limita disponibilului existent in contul platitorului (tragatorului).
Refuzul instrumentelor de plata compensabile poate interveni in urma:
- uneia dintre situatiile mentionate la art. 7;
- faptului ca unitatea bancara respectiva nu este destinatara (primitoarea) unuia sau a mai multor instrumente incluse in pachetele adresate ei;
- unor situatii diverse legate de natura platii sau incasarii, ca: numere de conturi gresit inscrise, cecuri false, lipsa sau neconcordanta semnaturilor etc.;
- inexistentei disponibilului in contul clientului platitor (in cazul cecurilor).
Refuzul unui cec poate fi partial.
Refuzul partial se poate face de catre o unitate bancara destinatara (trasul) numai din motivul inexistentei, in ziua primirii cecului de catre unitatea bancara destinatara (trasul), a unui disponibil suficient in contul platitorului (tragatorului).
Refuzul partial al unui cec poate fi facut numai pentru diferenta dintre suma cecului si disponibilului existent in contul platitorului (tragatorului).
Unitatea bancara prezentatoare (initiatoare) este obligata sa primeasca refuzul partial al unui cec, facut de unitatea bancara primitoare (destinatara).
b) Refuzul instrumentelor de plata compensabile se face, in functie de ziua de compensare (c), astfel:
- instrumentele de plata compensabile de debit (cecurile) sunt refuzate de catre unitatile bancare primitoare (destinatare) in ziua introducerii lor scriptice in compensare (c) de catre unitatile bancare prezentatoare (initiatoare), deoarece ele au fost prezentate anterior in vederea verificarii;
- instrumentele de plata compensabile de credit (ordinele de plata) sunt refuzate in maximum doua zile lucratoare de la data compensarii lor (c+2).
c) Refuzul unor instrumente de plata compensabile se consemneaza in formularele denumite refuz la plata si refuz la incasare prezentate in anexa nr. 6 a).
In cazul refuzului cecurilor se completeaza refuzul la plata.
In cazul refuzului ordinelor de plata se completeaza refuzul la incasare.
Numarul maxim de instrumente de plata compensabile care pot fi refuzate printr-un formular de refuz la plata sau refuz la incasare este de 100 (una suta).
Pentru fiecare instrument de plata refuzat se completeaza, fara abrevieri, formularul de justificare a refuzului prezentat in anexa nr. 7. Acest formular se completeaza intr-un singur exemplar, care este remis impreuna cu instrumentul de plata refuzat.
In cazul refuzului partial al unui cec, formularul de justificare a refuzului se completeaza in doua exemplare, cu urmatoarea destinatie:
- exemplarul nr. 1 - se remite unitatii bancare prezentatoare (initiatoare) impreuna cu cecul refuzat partial;
- exemplarul nr. 2 - se pastreaza de catre unitatea bancara primitoare (destinatara) a respectivului cec.
In aceasta situatie, pe ambele exemplare ale formularului de justificare a refuzului, cat si pe cecul respectiv, se va mentiona suma acceptata la plata in cifre si litere.
Agentul de compensare al unitatii bancare prezentatoare (initiatoare) are obligatia ca, la solicitarea agentului de compensare al unitatii bancare primitoare (destinatare), sa certifice, prin semnatura si stampila aplicata atat pe ambele exemplare ale formularului de justificare a refuzului, cat si pe cec, suma acceptata la plata.
d) Fiecare formular de refuz este insotit, in mod obligatoriu, de o banda de control totalizatoare a sumelor inscrise pe instrumentele de plata compensabile refuzate.
e) Refuzul se intocmeste in trei exemplare, avand acelasi continut, astfel:
- exemplarul nr. 1, de culoare alba;
- exemplarul nr. 2, de culoare roz;
- exemplarul nr. 3, de culoare vernil.
Destinatia fiecarui exemplar al refuzului este urmatoarea:
- exemplarul vernil (nr. 3) este pastrat de unitatea bancara prezentatoare (initiatoare) a refuzului, constituind document justificativ pentru operatiunile sale;
- exemplarul roz (nr. 2) este remis, in cadrul sedintei de compensare, unitatii bancare primitoare (destinatare) a refuzului, constituind document justificativ pentru operatiunile acesteia;
- exemplarul alb (nr. 1) este remis inspectorului de compensare, in cadrul sedintei de compensare, constituind document justificativ si de control pentru sumele totale refuzate si preluate in formularul de compensare centralizator.
Modul de completare a refuzului la plata si a refuzului la incasare este descris in anexa nr. 6 b).
Refuzurile sunt, in mod obligatoriu, dactilografiate.
f) Refuzurile se grupeaza pe unitati bancare primitoare (destinatare) si pe tipuri de refuz (la plata sau la incasare). Refuzurile se introduc in plicuri identice cu cele utilizate pentru pachetele de instrumente compensabile, plicuri care vor fi sigilate.
g) Documentele componente ale unui astfel de plic trebuie prezentate in ordinea urmatoare:
- refuzul (la plata sau la incasare);
- banda de control;
- instrumentele de plata compensabile refuzate;
- formularele de justificare a refuzurilor;
- lista instrumentelor de plata compensabile de debit amanate la compensare [conform lit. h) a prezentului articol], daca este cazul.
h) In cazul instrumentelor de plata compensabile de debit, unitatea bancara primitoare are posibilitatea de a amana compensarea acestora atunci cand, in ziua introducerii lor scriptice in compensare (c) de catre unitatea bancara prezentatoare, nu dispune de datele necesare acceptarii sau refuzarii lor. Apelarea la aceasta procedura constituie motiv de penalizare.
Aceasta operatiune se efectueaza prin completarea de catre unitatea bancara primitoare a spatiului special alocat in partea de jos a formularului de refuz la plata.
Completarea acestui spatiu semnifica, pentru unitatea bancara primitoare, amanarea compensariirespectivului instrument de plata compensabil de debit cu o zi lucratoare.
Daca o unitate bancara primitoare solicita amanarea compensarii unor instrumente de plata compensabile de debit (cecuri) prin completarea spatiului special alocat de pe formularul de refuz la plata, aceasta are obligatia anexarii la acest formular a unei liste care sa cuprinda seria, numarul si suma fiecaruia dintre cecurile respective; aceasta lista va purta semnatura si stampila autorizate. Sumele cecurilor cuprinse in aceasta lista nu sunt inscrise in banda de control aferenta respectivului formular de refuz la plata.
O unitate bancara primitoare poate apela, in legatura cu un instrument de plata compensabil de debit (cec), la aceasta procedura maximum trei zile lucratoare consecutive zilei de compensare (c). In a patra zi lucratoare, unitatea bancara primitoare are obligatia de a accepta sau refuza respectivul instrument de plata compensabil de debit (cec), conform procedurilor descrise in prezentul regulament.
Modul de completare a spatiului aferent amanarii la compensare a cecurilor este descris in anexa nr. 6 b).
i) Pe baza refuzurilor, unitatea bancara prezentatoare (initiatoare) completeaza cate un borderou al refuzurilor pentru fiecare unitate bancara primitoare (destinatara).
In cazul in care unitatea bancara prezentatoare (initiatoare) intocmeste un singur refuz pentru o unitate bancara primitoare (destinatara), nu este necesara completarea borderoului refuzurilor.
Standardul borderoului refuzurilor este prezentat in anexa nr. 6 c).
Borderoul refuzurilor se intocmeste in trei exemplare, avand acelasi continut, astfel:
- exemplarul nr. 1, de culoare alba;
- exemplarul nr. 2, de culoare roz;
- exemplarul nr. 3, de culoare vernil.
Destinatia fiecarui exemplar al borderoului refuzurilor este urmatoarea:
- exemplarul vernil (nr. 3) este pastrat de unitatea bancara prezentatoare (initiatoare), constituind document justificativ pentru operatiunile sale;
- exemplarul roz (nr. 2) este remis, in cadrul sedintei de compensare, unitatii bancare primitoare (destinatare), constituind document justificativ pentru operatiunile acesteia;
- exemplarul alb (nr. 1) este remis, in cadrul sedintei de compensare, inspectorului de compensare, constituind document justificativ si de control pentru sumele totale preluate in formularul de compensare al unitatii bancare prezentatoare.
Modul de completare a borderoului refuzurilor este prezentat in anexa nr. 6 d).
Borderoul refuzurilor la plata cuprinde refuzurile la plata ale instrumentelor de plata compensabile de debit (cecuri) prezentate anterior in vederea verificarii.
Borderoul refuzurilor la incasare cuprinde refuzurile la incasare ale instrumentelor de plata compensabile de credit (ordine de plata) prezentate anterior in vederea compensarii.
Borderourile refuzurilor sunt in mod obligatoriu dactilografiate.
#PAGEBREAK#
GRUPA DE OPERATIUNI IV
Dupa pregatirea instrumentelor de plata compensabile si a refuzurilor, unitatile bancare prezentatoare (initiatoare) completeaza formularul de compensare prezentat in anexa nr. 8 a), astfel:
- pe baza borderourilor dispozitiilor centralizatoare, se completeaza rubricile "Sume de incasat" si "Sume de platit";
- pe baza refuzurilor, se completeaza rubricile "Sume de incasat refuzate" si "Sume de platit refuzate". In cazul in care un formular de refuz la plata are completat si spatiul special alocat pentru amanarea efectuarii platii, suma refuzata si suma amanata la plata se preiau distinct in formularul de compensare al unitatii bancare primitoare, conform anexei nr. 8 b).
Formularul de compensare se intocmeste in doua exemplare, avand acelasi continut, astfel:
- exemplarul nr. 1, de culoare alba;
- exemplarul nr. 2, de culoare vernil.
Destinatia fiecarui exemplar al formularului de compensare este urmatoarea:
- exemplarul vernil (nr. 2) este pastrat de unitatea bancara, constituind document justificativ pentru operatiunile sale;
- exemplarul alb (nr. 1) este remis, la sfarsitul sedintei de compensare, inspectorului de compensare, constituind document justificativ si de control pentru sumele totale preluate in formularul de compensare centralizator.
Modul de completare a formularului de compensare este descris in anexa nr. 8 b).
ARTICOLUL 14
Desfasurarea sedintei de compensare
Sedinta de compensare, PARTEA I, se desfasoara dupa urmatoarea procedura, in mai multe etape:
Etapa 1
Agentii de compensare ai fiecarei unitati bancare se prezinta in sala de compensare cu pachetele de instrumente compensabile, borderourile dispozitiilor centralizatoare, refuzurile si formularul de compensare, pregatite conform art. 13.
Etapa a 2-a
Inspectorul de compensare deschide sedinta de compensare prin anuntarea datei compensarii (c) si face prezenta unitatilor bancare care participa la compensare.
In cazul in care constata lipsa reprezentantului uneia sau mai multor unitati bancare, amana inceperea sedintei de compensare cu maximum 15 minute.
Daca si dupa trecerea acestui interval de timp constata lipsa reprezentantului(ilor) uneia sau mai multor unitati bancare, inspectorul de compensare anunta numele unitatii(lor) bancare absenta(e) si dispune refacerea formularelor de compensare ale unitatilor bancare prezente prin eliminarea pozitiilor aferente unitatii(lor) bancare absenta(e).
Etapa a 3-a
Intre agentii de compensare ai tuturor unitatilor bancare care participa la sedinta se realizeaza schimbul reciproc de plicuri continand:
a) pachetele de instrumente compensabile de credit (ordine de plata);
b) dispozitiile centralizatoare de incasare si borderourile acestora, aferente pachetelor de instrumente de plata compensabile de debit (cecuri) prezentate anterior.
Etapa a 4-a
Dupa primirea plicurilor cu pachetele de instrumente compensabile care sunt destinate unitatii bancare pe care o reprezinta, fiecare agent de compensare le desigileaza si are urmatoarele obligatii:
a) sa verifice daca unitatea bancara pe care o reprezinta este primitoarea (destinatara) de drept a instrumentelor de plata compensabile;
b) sa numere instrumentele de plata compensabile de credit pe care le contine fiecare pachet;
c) sa verifice cu maximum de operativitate exactitatea totalurilor de pe benzile de control ale acestor pachete;
d) sa verifice cu maximum de operativitate sumele preluate in borderourile dispozitiilor centralizatoare de incasare si de plata (exemplarele nr. 2 - roz) si totalurile acestora.
In situatiile in care unitatea bancara pe care o reprezinta este primitoarea (destinatara) de drept a instrumentelor de plata compensabile de credit, numarul instrumentelor de plata compensabile de credit consemnat pe dispozitia centralizatoare de plata, exemplarul nr. 2 (roz), corespunde cu numarul de instrumente de plata compensabile de credit existente fizic in pachet, totalul benzii de control este exact si corespunde cu totalul consemnat pe dispozitia centralizatoare de plata, agentul de compensare al unitatii bancare primitoare (destinatare) are obligatia sa certifice acest fapt, prin semnatura si stampila, agentului de compensare al unitatii bancare prezentatoare (initiatoare), pe exemplarul nr. 3 (vernil) al dispozitiei centralizatoare de plata.
In situatiile in care unitatea bancara pe care o reprezinta nu este primitoarea (destinatara) de drept a instrumentelor de plata compensabile de credit, numarul de instrumente de plata compensabile de credit existente fizic in plic nu corespunde cu numarul inscris pe dispozitia centralizatoare de plata, totalul benzii de control este eronat sau prezinta omisiuni, sau totalul benzii de control nu corespunde cu cel inscris pe dispozitia centralizatoare de plata, agentul de compensare al unitatii bancare primitoare (destinatare) trebuie sa semnaleze acest fapt inspectorului de compensare si agentului de compensare al unitatii bancare prezentatoare (initiatoare), acesta din urma fiind obligat sa faca modificarile necesare pe toate cele trei exemplare ale dispozitiei centralizatoare de plata si sa semneze in dreptul modificarilor facute.
In cazul modificarii unor date pe o dispozitie centralizatoare de plata, agentul de compensare al unitatii bancare prezentatoare (initiatoare) are obligatia sa opereze, in mod similar, respectiva modificare, atat pe cele trei exemplare ale borderoului dispozitiilor centralizatoare de plata, cat si pe cele doua exemplare ale formularului de compensare al unitatii bancare pe care o reprezinta, sa refaca totalurile respective si sa semneze in dreptul modificarilor facute.
In cazul in care exista posibilitatea ca, in cadrul aceleiasi sedinte de compensare, un instrument de plata compensabil de credit dirijat gresit sa poata fi redirijat catre unitatea bancara care este primitoarea (destinatara) sa de drept, operatiunea se efectueaza sub directa supraveghere a inspectorului de compensare, cu respectarea procedurilor de modificare a datelor cuprinse in formularistica de compensare, prevazute in prezentul articol.
In situatia in care datele preluate de pe dispozitiile centralizatoare de incasare si de plata si/sau totalurile borderourilor sunt eronate, agentul de compensare al unitatii bancare primitoare (destinatare) trebuie sa semnaleze acest fapt inspectorului de compensare si agentului unitatii bancare prezentatoare (initiatoare), acesta din urma fiind obligat sa faca modificarile necesare pe toate cele trei exemplare ale borderourilor dispozitiilor centralizatoare de incasare si de plata si sa semneze in dreptul modificarilor facute.
In cazul modificarii unor date pe borderourile dispozitiilor centralizatoare de incasare si de plata, agentul de compensare al unitatii bancare prezentatoare (initiatoare) are obligatia sa opereze in mod similar respectiva modificare pe formularul de compensare al unitatii bancare pe care o reprezinta, sa refaca totalurile respective si sa semneze in dreptul modificarilor facute.
e) in situatia in care sumele preluate in borderoul dispozitiilor centralizatoare de incasare si totalurile acestora sunt corecte, agentul de compensare al unitatii bancare primitoare (destinatare) are obligatia sa certifice acest fapt, prin semnatura si stampila unitatii bancare pe care o reprezinta, agentului de compensare al unitatii bancare prezentatoare (initiatoare) pe exemplarul nr. 4 (vernil) al dispozitiei centralizatoare de incasare, in partea dreapta a rubricii "Certificat".
f) sa certifice exactitatea datelor preluate in borderourile dispozitiilor centralizatoare de incasare si de plata si totalurile acestora pe exemplarul nr. 3 (vernil) al acestor borderouri apartinand unitatii bancare prezentatoare (initiatoare).
g) dupa primirea pachetelor de instrumente de plata compensabile, agentii de compensare sunt obligati sa inscrie sumele existente pe borderourile dispozitiilor centralizatoare care le sunt destinate, in formularul de compensare al unitatii bancare pe care o reprezinta.
Modul de completare a formularului de compensare in aceasta etapa este cuprins in anexa nr. 8 b).
Etapa a 5-a
Inspectorul de compensare preia de la fiecare agent de compensare totalurile obtinute prin adunarea sumelor de incasat si sumelor de platit, inscriindu-le in formularul de compensare centralizator, prezentat in anexa nr. 9 a).
Modul de completare a formularului de compensare centralizator in aceasta etapa este cuprins in anexa nr. 9 b).
Inspectorul de compensare calculeaza totalul general al sumelor de platit in compensare si totalul general al sumelor de incasat in compensare.
Pentru ca prima parte a sedintei de compensare sa se incheie, este obligatoriu ca aceste doua totaluri generale sa fie identice.
In situatia in care cele doua totaluri generale difera, inspectorul de compensare solicita fiecarui agent de compensare sa refaca operatiunile matematice efectuate pana in acest moment, urmarindu-se depistarea greselii si modificarea datelor eronat inscrise in formularele de compensare si in formularul de compensare centralizator.
Sedinta de compensare, PARTEA a II-a, se desfasoara in mai multe etape, dupa urmatoarea procedura:
Etapa 1
Intre agentii de compensare ai unitatilor bancare participante se realizeaza schimbul reciproc de plicuri continand:
a) refuzurileaferenteinstrumentelordeplata compensabile de credit (ordinele de plata) care au fost compensate intr-o sedinta de compensare anterioara: (c-1) sau (c-2);
b) refuzurile aferente instrumentelor de plata compensabile de debit (cecurile) care au fost prezentate anterior si care sunt compensate in sedinta respectiva de compensare: (c). Aceste formulare de refuz pot sa contina si solicitari de amanare la compensare a unor instrumente de plata compensabile de debit (cecuri), in aceasta situatie ele fiind insotite de lista respectivelor instrumente.
Etapa a 2-a
Dupa primirea plicurilor cu instrumentele de plata compensabile refuzate, care sunt destinate unitatii bancare pe care o reprezinta, fiecare agent de compensare desigileaza plicurile si are urmatoarele obligatii:
a) sa verifice daca unitatea bancara pe care o reprezinta este destinatara (primitoarea) de drept a refuzurilor;
b) sa numere instrumentele de plata compensabile refuzate;
c) sa verifice cu maximum de operativitate exactitatea totalurilor de pe benzile de control ale refuzurilor.
In situatiile in care unitatea bancara pe care o reprezinta este primitoarea (destinatara) de drept a unui refuz, numarul de instrumente refuzate consemnat pe refuz (exemplarul nr. 2 - roz) corespunde cu numarul de instrumente de plata compensabile refuzate existente fizic in plic si totalul benzii de control este exact si corespunde cu totalul consemnat pe formularul de refuz, agentul de compensare al unitatii bancare primitoare (destinatare) a refuzului are obligatia sa certifice acest fapt, prin semnatura si stampila, agentului de compensare al unitatii bancare care refuza, pe exemplarul nr. 3 (vernil) al refuzului.
In situatiile in care unitatea bancara pe care o reprezinta nu este primitoarea (destinatara) de drept a unui refuz, numarul de instrumente de plata compensabile refuzate existente fizic in plic nu corespunde cu numarul inscris pe formularul de refuz, totalul benzii de control este eronat sau prezinta omisiuni, sau totalul benzii de control nu corespunde cu cel inscris pe formularul de refuz, agentul de compensare al unitatii bancare primitoare (destinatare) a refuzului trebuie sa semnaleze acest fapt inspectorului de compensare si agentului unitatii bancare prezentatoare (initiatoare) a refuzului, acesta din urma fiind obligat sa faca modificarile necesare pe toate cele trei exemplare ale refuzului si sa semneze in dreptul modificarilor facute.
In cazul modificarii unor date pe un refuz, agentul de compensare al unitatii bancare prezentatoare (initiatoare) a refuzului are obligatia sa opereze, in mod similar, respectiva modificare si pe cele doua exemplare ale formularului de compensare al unitatii bancare pe care o reprezinta si sa refaca totalurile respective.
d) Dupa primirea refuzurilor, agentii de compensare ai unitatilor bancare primitoare (destinatare) ale refuzurilor sunt obligati sa inscrie sumele existente pe acestea in formularul de compensare.
e) Agentii de compensare ai unitatilor bancare care primesc solicitari de amanare la compensare prin taloanele de pe refuzurile la plata au obligatia de a verifica urmatoarele:
- daca data (c) inscrisa pe talonul de amanare la compensare este urmatoarea zi de compensare;
- daca numarul cecurilor amanate la compensare inscrise in talon corespunde cu numarul cecurilor inscrise pe lista anexata refuzului la plata;
- daca suma inscrisa pe talonul de amanare la compensare corespunde cu totalul sumelor cecurilor inscrise pe lista anexata refuzului la plata.
In cazul in care toate aceste date sunt corecte, agentii de compensare ai unitatilor bancare care primesc solicitari de amanare la compensare au obligatia de a inscrie aceste sume pe formularul de compensare al unitatii bancare pe care o reprezinta, conform anexei nr. 8 b).
In cazul in care exista neconcordante, agentii de compensare ai unitatilor bancare care primesc solicitari de amanare la compensare trebuie sa semnaleze acest fapt inspectorului de compensare si agentului de compensare al unitatii bancare care solicita amanarea la compensare, acesta din urma fiind obligat sa faca modificarile necesare si sa semneze in dreptul acestora.
Modul de completare a formularului de compensare in aceasta etapa este cuprins in anexa nr. 8 b).
Etapa a 3-a
Inspectorul de compensare preia de la agentii de compensare totalurile sumelor de platit refuzate, totalurile sumelor de incasat refuzate si soldurile din formularele de compensare, inscriindu-le in formularul de compensare centralizator.
Modul de completare a formularului de compensare centralizator in aceasta etapa este descris in anexa nr. 9 b).
Inspectorul de compensare calculeaza totalul general al sumelor de platit refuzate, totalul general al sumelor de incasat refuzate, totalul soldurilor debitoare si totalul soldurilor creditoare obtinute in urma compensarii.
Pentru ca a doua parte a sedintei de compensare sa se incheie, este obligatoriuca, pe formularul de compensare centralizator, totalul general al sumelor de platit refuzate sa fie identic cu totalul general al sumelor de incasat refuzate si totalul soldurilor debitoare sa fie identic cu totalul soldurilor creditoare.
In situatia in care una dintre cele doua egalitati nu este respectata, inspectorul de compensare solicita fiecarui agent de compensare sa refaca operatiunile matematice efectuate in partea a doua a sedintei de compensare, urmarindu-se depistarea greselii si modificarea datelor eronat inscrise in formularele de compensare si in formularul de compensare centralizator.
Dupa stabilirea egalitatii dintre totalul general al sumelor de platit refuzate si totalul general al sumelor de incasat refuzate si a egalitatii dintre totalul soldurilor debitoare si cel al soldurilor creditoare, agentii de compensare completeaza rezultatele finale pe formularele de compensare ale unitatilor bancare pe care le reprezinta.
Fiecare unitate bancara participanta prezinta un sold unic ca urmare a compensarii, care reprezinta fie suma totala pe care o are de incasat, fie suma totala pe care o are de platit in/din contul sau.
Formularul de compensare al fiecarei unitati bancare participante este semnat pe ambele exemplare de catre agentul de compensare si certificat de inspectorul de compensare, conform anexei nr. 8 b).
Dupa certificarea rezultatelor compensarii pe formularele de compensare ale unitatilor bancare, inspectorul de compensare declara inchisa sedinta de compensare.
ARTICOLUL 15
Prezentarea instrumentelor de plata compensabile de debit (cecuri) pentru verificare
In vederea verificarii lor, instrumentele de plata compensabile de debit sunt obligatoriu prezentate, anterior zilei de compensare, de catre unitatile bancare prezentatoare (initiatoare), unitatilor bancare primitoare (destinatare), conform schemelor de circuit, termenelor si intervalelor obligatorii din anexa nr. 1 la prezentul regulament.
Prezentarea instrumentelor de plata compensabile de debit se face in sala de compensare dupa inchiderea sedintei de compensare, intre orele 11,30-12,00, sub supravegherea inspectoratului de compensare.
Prezentarea instrumentelor de plata compensabile de debit se desfasoara dupa urmatoarea procedura:
1. Plicurile continand instrumentele de plata compensabile de debit si dispozitiile centralizatoare de incasare (exemplarul nr. 3 - roz), pregatite conform art. 13 al prezentului regulament, sunt inmanate de catre agentii de compensare ai unitatilor bancare prezentatoare (initiatoare), agentilor de compensare ai unitatilor bancare primitoare (destinatare).
2. Dupa primirea plicurilor cu pachetele de instrumente de plata compensabile de debit, care sunt destinate unitatilor bancare pe care le reprezinta, fiecare agent de compensare le desigileaza si are urmatoarele obligatii:
a) sa verifice daca unitatea bancara pe care o reprezinta este primitoarea (destinatara) de drept a instrumentelor de plata compensabile de debit;
b) sa numere instrumentele de plata compensabile de debit pe care le contine fiecare pachet;
c) sa verifice cu maximum de operativitate exactitatea totalurilor de pe benzile de control ale acestor pachete;
d) sa verifice cu maximum de operativitate sumele preluate in dispozitia centralizatoare de incasare (exemplarul nr. 3 - roz) si totalul acesteia;
e) sa verifice existenta borderourilor de incasare a cecurilor atasate la fiecare instrument de plata compensabil de debit (cec).
3. In situatiile in care unitatea bancara pe care o reprezinta este primitoarea (destinatara) de drept a instrumentelor de plata compensabile de debit, numarul de instrumente de plata compensabile de debit consemnat pe dispozitia centralizatoare de incasare (exemplarul nr. 3 - roz) corespunde cu numarul de instrumente de plata compensabile de debit existente fizic in pachet, totalul benzii de control este exact si corespunde cu totalul consemnat pe dispozitia centralizatoare de incasare, agentul de compensare al unitatii bancare primitoare (destinatare) are obligatia sa certifice acest fapt, prin semnatura si stampila, agentului de compensare al unitatii bancare prezentatoare (initiatoare) pe exemplarul nr. 4 (vernil) al dispozitiei centralizatoare de incasare, in partea stanga a rubricii "Certificat".
4. In cazul in care exista posibilitatea ca, in cadrul aceleiasi sedinte de verificare, un instrument de plata compensabil de debit dirijat gresit sa poata fi redirijat catre unitatea bancara primitoare (destinatara) a sa de drept, aceasta operatiune se efectueaza cu respectarea procedurilor de modificare a datelor inscrise pe formularistica de compensare, prezentate anterior.
In situatiile in care unitatea bancara pe care o reprezinta nu este primitoarea (destinatara) de drept a instrumentelor de plata compensabile de debit, numarul de instrumente de plata compensabile de debit existente fizic in plic nu corespunde cu numarul inscris pe dispozitia centralizatoare de incasare, totalul benzii de control este eronat sau prezinta omisiuni sau totalul benzii de control nu corespunde cu cel inscris pe dispozitia centralizatoare de incasare, agentul de compensare al unitatii bancare primitoare (destinatare) trebuie sa semnaleze acest fapt inspectorului de compensare si agentului unitatii bancare prezentatoare (initiatoare), acesta din urma fiind obligat sa faca modificarile necesare pe toate cele patru exemplare ale dispozitiei centralizatoare de incasare si sa semneze in dreptul modificarilor facute.
#PAGEBREAK#
ARTICOLUL 16
Marcarea instrumentelor de plata compensate
16.1. Dupa analizare si acceptare, unitatile bancare primitoare (destinatare) au obligatia sa marcheze instrumentele de plata compensabile acceptate prin aplicarea pe versoul acestora a stampilei cu inscrisul:
+-----------------------------------------------------------+
| COMPENSAT |
| ZIUA ........... LUNA ............ ANUL ........... |
+-----------------------------------------------------------+
16.2 Dupa analizare si refuz, unitatile bancare primitoare (destinatare) au obligatia sa marcheze instrumentele de plata compensabile refuzate prin aplicarea pe versoul acestora a stampilei cu inscrisul:
+-------------------------------------------------------------+
| REFUZAT |
| ZIUA ........... LUNA ............ ANUL ........... |
+-------------------------------------------------------------+
ARTICOLUL 17
Transmiterea mesajelor
Dupa inchiderea sedintei de compensare, intr-un interval maxim de o ora (pana la ora 12,30), inspectorii de compensare din cadrul sucursalelor TransFonD au obligatia sa transmita catre centrala TransFonD continutul formularului de compensare centralizator.
ARTICOLUL 18
Solutionarea erorilor si a omisiunilor
18.1. Procedura de solutionare a erorilor si a omisiunilor in activitatea de compensare desfasurata de catre unitatile bancare este prezentata in anexa nr. 11.
18.2. Intervalul de timp cuprins intre data compensarii initiale (c) si data solutionarii erorilor sau omisiunilor (data compensarii ulterioare) ale caror obiecte sunt instrumentele de plata compensabile nu poate fi mai mare de cinci zile lucratoare inclusiv.
18.3. Instrumentele de plata care fac obiectul unor erori sau omisiuni, dupa solutionarea acestora, sunt reintroduse de catre unitatile bancare, prin procedura descrisa in anexa nr. 11, intr-un ciclu normal de compensare.
18.4. Formularele folosite pentru solutionarea erorilor si omisiunilor conform procedurii din anexa nr. 11 nu pot constitui obiect al unui refuz ulterior prin compensare.
18.5. In situatia in care intervalul de timp mentionat la art. 18.2. este depasit de unitatile bancare prezentatoare (initiatoare) ale solutionarii erorilor si omisiunilor, unitatile bancare primitoare (destinatare) ale acestora au dreptul de a nu accepta efectuarea acestor operatiuni printr-un ciclu de compensare. Solutionarea acestor cazuri se face pe cale amiabila sau prin instantele judecatoresti.
ARTICOLUL 19
Arhivarea documentelor compensarii
19.1. Toata documentatia folosita in procesul compensarii multilaterale interbancare se arhiveaza obligatoriu de catre TransFonD, sucursalele TransFonD si unitatile bancare participante, la sediile acestora, pe o perioada de patru ani, dupa cum urmeaza:
1. La TransFonD:
- formularele de compensare centralizatoare (mesaje);
- procesele-verbale de constatare a incalcarii prevederilor Regulamentului privind compensarea multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie.
2. La sucursalele TransFonD:
- formularele centralizatoare de compensare;
- formularele de compensare ale unitatilor bancare (exemplarul alb);
- documentele de compensare (exemplarul alb) prezentate de unitatile bancare;
- procesele-verbale de constatare a incalcarii prevederilor Regulamentului privind compensarea multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie.
3. La unitatile bancare:
- formularele de compensare proprii (exemplarul vernil);
- documentele de compensare (exemplarul vernil) prezentate de unitatea bancara si documentele primite in compensare (exemplarul roz sau exemplarele roz, dupa caz) de unitatea bancara, precum si benzile de control;
- procesele-verbale de constatare a incalcarii prevederilor Regulamentului privind compensarea multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie.
Pentru operatiunile de arhivare, prin termenul "documente de compensare" se intelege:
* dispozitiile centralizatoare de incasare/plata;
* borderoul dispozitiilor centralizatoare de incasare/plata;
* refuzul la plata/incasare;
* borderoul refuzurilor la plata/incasare;
* refuzul de incasare la termen;
* fisa rectificativa de refuz la plata/incasare;
* borderoul fiselor rectificative de refuz la plata/incasare;
* fisa rectificativa de plata.
19.2. TransFonD si sucursalele TransFonD au dreptul sa solicite, prin adresa oficiala, unitatilor bancare participante, orice document si date privind compensarea multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie, aflate in arhiva acestora.
19.3. TransFonD are obligatia predarii arhivei aferente activitatii de compensare desfasurate in mandat catre Banca Nationala a Romaniei, in conditiile reglementarilor in vigoare si ale contractului de mandat, pentru arhivarea definitiva.
ARTICOLUL 20
Sanctiuni care se aplica in cazul nerespectarii de catre participanti a reglementarilor privind compensarea multilaterala
a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie
20.1. In cazul nerespectarii reglementarilor privind compensarea multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie, Banca Nationala a Romaniei aplica participantilor urmatoarele comisioane penalizatoare:
a) pentru intarzierea agentului de compensare la sedinta de compensare sau de verificare pana la 15 minute - 100.000 lei;
b) pentru solicitarea modificarii orarului sedintei de compensare de catre un participant sau de catre o unitate a participantului din motive care ulterior se dovedesc a fi nejustificate - 200.000 lei;
c) pentru incalcarea prevederilor art. 13 privind pregatirea sedintei de compensare la unitatile participantului - 1.000.000 lei;
d) pentru incalcarea prevederilor art. 14 si 15 privind desfasurarea sedintei de compensare si a sedintei de verificare - 1.000.000 lei;
e) pentru completarea si/sau modificarea de catre unitatile participantilor a unor elemente (rubrici) de pe instrumentele de plata compensabile alocate completarii de catre platitor (tragator), fara a avea imputernicire scrisa din partea acestuia - 200.000 lei;
f) pentru completarea eronata a formularisticii de compensare, in afara sedintei de compensare si in cadrul acesteia, avand drept consecinta obtinerea unor rezultate gresite si prelungirea sedintei de compensare - 200.000 lei;
g) pentru refuzul, din motive nejustificate, a instrumentelor de plata compensabile - 1% din sumele inscrise pe instrumentele in cauza, dar nu mai putin de 100.000 lei; in situatia in care refuzul nejustificat se constata ulterior sedintei de compensare in care a fost prezentat, comisionul se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere astfel determinata;
h) pentru nerespectarea de catre unitatile prezentatoare (initiatoare) si unitatile primitoare (destinatare) a prevederilor art. 5 privind circuitele, termenele si intervalele de timp obligatorii ale platilor interbancare - 0,5% din sumele inscrise pe instrumentele compensate in alt loc decat cel stabilit prin prezentul regulament, 0,5% pentru fiecare zi de intarziere, din sumele inscrise pe instrumentele compensate in locul stabilit prin prezentul regulament, dar a caror durata de prelucrare depaseste termenele si intervalele de timp obligatorii, si 1% din sumele inscrise pe instrumentele compensate in alt loc decat cel stabilit prin prezentul regulament si a caror durata de prelucrare depaseste termenele si intervalele de timp obligatorii pentru fiecare zi de intarziere; cuantumul acestor comisioane penalizatoare nu poate fi mai mic de 100.000 lei;
i) pentru dirijarea gresita a unor instrumente de plata compensabile sau a unor refuzuri catre o unitate a participantului care nu este primitoarea (destinatara) lor de drept, de peste 4 ori intr-o luna calendaristica - 100.000 lei pentru fiecare instrument aflat in aceasta situatie;
j) pentru apelarea la procedura de amanare a compensarii instrumentelor de plata compensabile de debit - 100.000 lei pentru fiecare instrument in cauza;
k) pentru nerespectarea prevederilor art. 19 privind remiterea documentelor solicitate prin adresa oficiala de catre Banca Nationala a Romaniei - 100.000 lei pentru fiecare zi de intarziere peste data limita stabilita de Banca Nationala a Romaniei, care insa nu va fi mai mica de o zi lucratoare.
20.2. O unitate a participantului va fi exclusa din compensare intr-o anumita zi in urmatoarele cazuri:
a) neprezentarea sau intarzierea agentului de compensare la sedinta de compensare ori la cea de verificare din respectiva zi cu mai mult de 15 minute;
b) trimiterea la sedinta de compensare din respectiva zi a unei alte persoane decat cea autorizata ca agent de compensare sau avand o imputernicire expresa.
20.3. Aparitia uneia dintre situatiile prevazute la alin. 20.1 si aplicarea comisioanelor penalizatoare se notifica de catre inspectorul de compensare unitatii participantului la sfarsitul sedintei de compensare. Notificarea se inmaneaza pe loc agentului de compensare al unitatii participantului, care are obligatia de a semna de primire.
20.4. Orice plangere referitoare la comisioanele penalizatoare se depune la centrala TransFonD in termen de 5 zile calendaristice de la data la care agentul de compensare a primit notificarea. TransFonD va analiza plangerea si va da o rezolutie in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii sale. Nu vor fi luate in considerare plangerile avand intarzierea pe parcursul postal ca motiv de nerespectare a termenelor si intervalelor obligatorii de procesare a instrumentelor de plata compensabile.
20.5. Dupa expirarea termenului de depunere a plangerii sau a celui de analiza a acesteia, sumele rezultate din comisioanele penalizatoare sunt debitate automat prin sistemul ReGIS din conturile curente ale participantilor in cauza, pentru efectuarea operatiunii de debitare fiind percepute participantilor comisioanele prevazute in sistemul ReGIS.
ARTICOLUL 21
Comisioane si speze
21.1. Pentru serviciile de compensare Banca Nationala a Romaniei percepe comisioane prin intermediul agentului sau TransFonD.
21.2. Cuantumurile comisioanelor se stabilesc prin ordin al guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei.
21.3. Eliminat.
ARTICOLUL 22
Operatiuni cu trezoreria generala a statului
Operatiunile de plati si incasari cu trezoreria generala a statului, efectuate prin unitatile bancare, nu fac obiectul compensarii multilaterale a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie.
ARTICOLUL 23
Formularistica de compensare - reglementari interne
Societatile bancare stabilesc prin reglementari interne nivelurile ierarhice la care se intocmeste, se verifica si se semneaza formularistica de compensare.
ARTICOLUL 24
Situatii statistice
Sucursalele TransFonD vor intocmi lunar si vor inainta centralei TransFonD, in primele doua zile lucratoare ale lunii urmatoare, situatiile statistice cuprinse in anexa nr. 12.
Unitatile bancare au obligatia completarii pe versoul dispozitiei centralizatoare, exemplarul 1 (alb), care ramane la sucursalele TransFonD, sau pe o anexa a acesteia, a urmatoarelor date: numarul si valoarea instrumentelor de plata cuprinse in respectiva dispozitie centralizatoare, defalcate pe tipuri de circuite (cu mentionarea simbolului acestora). Aceste date vor fi prezentate centralizat, pe tipuri de circuite, intr-o anexa la formularul de compensare (exemplarul alb).
Inspectorul de compensare are dreptul de a exclude din compensare dispozitia centralizatoare care nu cuprinde aceste date.
ARTICOLUL 25
Formularistica de compensare editata pe calculator
Cu aprobarea TransFonD, societatile bancare pot introduce in compensare formularistica de compensare editata pe calculator.
#PAGEBREAK#
ARTICOLUL 26
Compensarea multilaterala a cambiilor si biletelor la ordin
26.1. Cambiile acceptate si biletele la ordin depuse de posesorii (beneficiarii) acestora la unitatile bancare pentru a fi incasate in cont vor fi introduse in compensarea multilaterala a platilor interbancare fara numerar pe suport hartie.
Exceptie fac organizatiile cooperatiste de credit care nu pot introduce sau accepta in/din compensarea multilaterala cambii si bilete la ordin.
26.2. Pentru compensarea cambiilor acceptate si a biletelor la ordin, societatile bancare vor respecta reglementarile in vigoare referitoare la instrumentele de plata compensabile de debit.
Pentru a fi compensate, cambiile acceptate si biletele la ordin trebuie sa fie insotite de borderouri de incasare, completate de catre posesorii (beneficiarii) acestora, care vor contine urmatoarele elemente obligatorii:
a) numele sau denumirea beneficiarului (posesorului);
b) numarul contului beneficiarului (posesorului);
c) denumirea unitatii bancare a beneficiarului (posesorului);
d) numele sau denumirea trasului (la cambiile acceptate) sau emitentului (la biletele la ordin);
e) numarul contului trasului (la cambiile acceptate) sau emitentului (la biletele la ordin);
f) denumirea unitatii bancare a trasului (la cambiile acceptate) sau emitentului (la biletele la ordin);
g) suma;
h) semnatura autorizata si stampila beneficiarului (posesorului); in cazul persoanelor fizice este suficienta numai semnatura beneficiarului (posesorului);
i) data depunerii borderoului de incasare la unitatea bancara a beneficiarului (posesorului), confirmata prin aplicarea stampilei de ghiseu a acesteia;
j) data remiterii cambiei acceptate sau biletului la ordin de catre unitatea bancara prezentatoare, unitatii bancare primitoare in cadrul sedintei de verificare.
Elementele obligatorii se completeaza dupa cum urmeaza:
- punctele a)-h), de catre beneficiar (posesor);
- punctul i), de catre unitatea bancara initiatoare;
- punctul j), de catre unitatea bancara prezentatoare.
Borderoul de incasare a cambiilor acceptate si a biletelor la ordin se completeaza in trei exemplare care au urmatoarea destinatie:
- un exemplar este pastrat de beneficiar (posesor);
- un exemplar este pastrat de unitatea bancara initiatoare;
- un exemplar este prezentat de unitatea bancara prezentatoare unitatii bancare primitoare in cadrul sedintei de compensare, urmand a fi pastrat de unitatea bancara prezentatoare, dupa incheierea sedintei.
Cele trei exemplare ale borderoului de incasare a cambiilor acceptate si a biletelor la ordin trebuie sa contina toate elementele obligatorii mai sus mentionate.
26.3. Procedura de compensare aplicabila cambiilor acceptate platibile la vedere si biletelor la ordin platibile la vedere este identica cu procedura de compensare a cecurilor.
Procedura de solutionare a erorilor si omisiunilor aferenta compensarii este aplicabila numai cambiilor acceptate platibile la vedere si biletelor la ordin platibile la vedere.
Procedura de amanare la compensare se aplica numai cambiilor acceptate platibile la vedere si biletelor la ordin platibile la vedere.
In vederea respectarii art. 41 din Legea asupra cambiei si biletului la ordin si a pct. 237 si 238 din Normele-cadru nr. 6/1994, emise de B.N.R., societatile bancare care urmeaza a incasa cambii acceptate cu scadenta la termen fix, la un anumit termen de la data emiterii sau la un anumit termen de la vedere sau bilete la ordin cu scadenta la termen fix, la un anumit termen de la data emiterii sau la un anumit termen de la vedere, vor umari ca ziua compensarii acestora sa coincida cu data scadentei sau cu una dintre cele doua zile lucratoare care urmeaza datei scadentei.
In cazul in care depunerea la banca, in vederea incasarii, a cambiilor acceptate care urmeaza sa ajunga la scadenta sau a biletelor la ordin care urmeaza sa ajunga la scadenta nu este facuta de catre posesor (beneficiar) in intervalul de timp necesar societatii bancare respective pentru a putea respecta prevederile alineatului precedent, aceasta are urmatoarele posibilitati:
a) sa accepte primirea instrumentelor de plata, dar sa informeze pe loc posesorul (beneficiarul) cu privire la aspectul mentionat mai sus, in vederea asumarii de catre acesta a riscului privind neincasarea sau intarzierea incasarii sumei fata de data scadentei;
b) in scopul protejarii dreptului de regres al posesorului (beneficiarului), sa refuze primirea instrumentelor de plata, acesta, in mod obligatoriu, urmand a fi indrumat sa solicite plata direct trasului sau emitentului.
26.4. In procesul de compensare, in cazul refuzului la plata a cambiilor acceptate sau biletelor la ordin, pentru a face posibil protestul acestora, unitatile bancare primitoare (destinatare) ale refuzurilor la plata au obligatia transmiterii de urgenta a acestei informatii catre beneficiar (posesor).
26.5. Posesorii (beneficiarii) cambiilor neacceptate le vor prezenta la plata trasului, urmand ca decontarea sumelor sa se faca printr-o modalitate stabilita de comun acord intre acestia.
26.6. Formularistica specifica necesara compensarii multilaterale a cambiilor acceptate si biletelor la ordin este cea prezentata in anexa nr. 13.
ARTICOLUL 27
Prezentul regulament intra in vigoare incepand cu data de 31 martie 1995.
ARTICOLUL 28
In intelesul prezentului regulament, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. instrumente de plata de debit in format vechi - instrumente de plata de debit ale caror forma si continut respecta cerintele din Norma tehnica nr. 9/1994 privind cecul si Norma tehnica nr. 10/1994 privind cambia si biletul la ordin;
2. instrumente de plata de debit in format nou - instrumente de plata de debit ale caror forma si continut respecta cerintele din Norma tehnica nr. 4/2008 privind cecul si Norma tehnica nr. 5/2008 privind cambia si biletul la ordin.
ARTICOLUL 29
Instrumentele de plata de debit in format vechi si instrumentele de plata de debit in format nou care nu pot fi procesate prin trunchiere, primite de institutiile de credit de la clientii lor in vederea procesarii, vor putea fi prezentate la plata la casa de compensatie centrala situata in municipiul Bucuresti, incepand cu data de 10 octombrie 2008, cu respectarea circuitelor, termenelor de prezentare, precum si in conformitate cu orarul de compensare prevazute in anexele nr. 1, 2 si 3 care fac parte din prezentul regulament.
ARTICOLUL 30
Instrumentele de plata de debit primite pana la data de 9 octombrie 2008 inclusiv de catre institutiile de credit de la clientii lor, in vederea procesarii, vor respecta circuitele de compensare existente, valabile la aceasta data, pana la finalizarea decontarii lor.
ARTICOLUL 31
Incepand cu data de 22 octombrie 2008 se inchid toate casele de compensatie teritoriale, cu exceptia casei de compensatie centrala situate in municipiul Bucuresti.
ARTICOLUL 32
Casa de compensatie centrala va functiona pana la data de 30 iunie 2009.
_______
Nota Avocatnet.ro:
-Anexele 1-3 vi le prezentam ca fisier atasat.
Comentarii articol (0)