In situatia in care o fila CEC a fost introdusa la plata inainte de termenul scadent, iar la data respectiva nu exista disponibil in cont, ne aflam in prezenta unei erori ce poate fi inlaturata prin dispozitia data de instanta persoanei declarante, respectiv bancii, de a solicita anularea interdictiei bancare, a hotarat Curtea de Apel Craiova- Sectia comerciala, prin Decizia nr. 79 din 20.03.2008.
In Decizia Curtii de Apel Craiova se arata ca "prin sentinta nr. 66/30.01.2008, a Tribunalului Olt-Sectia Comerciala si de Contencios Administrativ, a fost admisa cererea formulata de reclamanta SC C.I SRL in contradictoriu cu ROMEXTERRA BANK si SC D. S. SRL, dispunandu-se ca ROMEXTERRA BANK sa solicite Centralei Incidentelor de Plati din cadrul Bancii Nationale a Romaniei anularea interdictiei bancare asupra filei CEC seria (...)."
Impotriva sentintei, ROMEXTERRA BANK a declarat apel, criticand-o sub aspectul nelegalitatii si al netemeiniciei.
Analizand criticile apelantei ROMEXTERRA BANK, Curtea a apreciat ca sunt nefondate avand in vedere urmatoarele considerente:
Astfel, Curtea a constatat ca intimata reclamanta SC C.I. SRL a emis o fila CEC cu scadenta la 7.01.2008, care a fost introdusa la plata de beneficiarul SC D. S.SRL inainte de termen, respectiv la data de 4.01.2008 , iar la data respectiva nu exista disponibil in cont. In plus, s-a constatat ca, potrivit adresei nr. 1178/23.01.2008, beneficiarul SC D. S. SRL a recunoscut ca a depus la banca fila CEC inainte de termenul scadent, iar la data de 8.01.2008 a incasat valoarea CEC-ului prin ordinul de plata nr. 1 emis de reclamanta.
"In aceste conditii, Curtea a apreciat ca ne aflam in prezenta unei erori, iar potrivit dispozitiilor art. 2 si art. 36-39 din Regulamentul nr. 1/2001 (n.r. Regulamentul BNR nr. 1/2001 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati ) inlaturarea acestei erori se poate realiza prin dispozitia data de instanta persoanei declarante, in cauza ROMEXTERRA BANK sa solicite anularea interdictiei bancare asupra filei CEC seria (...) la Centrala Incidentelor de Plati din cadrul BNR", se arata in Decizia nr. 79/2008.
Faptul ca fila CEC in litigiu a fost introdusa la plata inainte de termenul scadent conduce la culpa atat a apelantei parate ROMEXTERRA BANK cat si a beneficiarului SC D. S. SRL .
"In acest sens, culpa intimatei parate SC D.S. SRL consta in faptul ca a introdus la plata fila CEC inainte de termenul scadent, iar a apelantei parate ROMEXTERRA BANK consta in faptul ca a procedat inainte de termen la emiterea somatiei si inscrierea incidentului la Centrala Incidentelor de Plati", potrivit Deciziei Curtii de Apel Craiova.
Curtea de Apel Craiova a respins ca nefondat apelul declarat de ROMEXTERRA BANK.
Cadrul legislativ
Regulamentul BNR nr. 1/2001 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati -
art. 2 si art. 36-39
Art. 2. - In intelesul prezentului regulament termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) data prezentarii la plata - data transmiterii instrumentului de la unitatea prezentatoare la unitatea primitoare, conform circuitelor de compensare, in cazul platilor interbancare, respectiv data la care titularul de cont depune la banca sa, in vederea incasarii, borderoul de incasare si instrumentul, in cazul platilor intrabancare;
b) incidentul de plata - neindeplinirea intocmai si la timp a obligatiilor participantilor, inaintea sau in timpul procesului de decontare a instrumentului, obligatii rezultate prin efectul legii si/sau al contractului care le reglementeaza, a caror neindeplinire este adusa la cunostinta CIP de catre persoanele declarante, pentru apararea interesului public;
c) incidentul de plata major - incidentul de plata determinat de inregistrarea uneia dintre urmatoarele situatii:
c1) in cazul cecului:
- cecul a fost emis fara autorizarea trasului;
- cecul a fost refuzat din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare;
- cecul a fost refuzat la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare;
- cecul a fost emis cu data falsa sau acestuia ii lipseste o mentiune obligatorie;
- cecul circular sau cecul de calatorie a fost emis "la purtator";
- cecul a fost emis de un tragator aflat in interdictie bancara;
c2) in cazul cambiei si al biletului la ordin:
- cambia a fost scontata fara existenta in total/in parte a creantei cedate in momentul cesiunii acesteia;
- biletul la ordin/cambia cu scadenta la vedere a fost refuzat(a) din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata in termen;
- biletul la ordin/cambia cu scadenta la vedere a fost refuzat(a) din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata in termen;
- biletul la ordin/cambia cu scadenta la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa a fost refuzat(a) din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen;
- biletul la ordin/cambia cu scadenta la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa a fost refuzat(a) din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen;
d) instrumentul - oricare dintre urmatoarele mijloace de plata: cec, cambie, bilet la ordin;
e) interdictia bancara - regimul impus de banca unui titular de cont prin care se interzice acestuia emiterea de cecuri pe o perioada de un an, conform unor angajamente reciproce aplicabile platii cu cecuri, ca urmare a unor incidente de plati majore produse cu cec;
f) nod de acces - persoana declaranta care, ca urmare a asigurarii conditiilor tehnice corespunzatoare, are posibilitatea accesarii in mod direct a sistemului informatic al CIP;
g) persoana acreditata - angajatul autorizat de conducerea persoanei declarante sa furnizeze, sa solicite si sa primeasca informatii la si de la CIP;
h) persoane declarante - bancile, persoane juridice romane, inclusiv unitatile teritoriale ale bancilor, sucursalele din Romania ale bancilor, persoane juridice straine, denumite in continuare banci, si CIP;
i) persoane cu risc - acele persoane fizice sau juridice, inclusiv banci, care au fost incluse in Fisierul national al persoanelor cu risc, ca urmare a unor incidente de plati majore inregistrate pe numele lor;
j) utilizatori - persoanele declarante, Banca Nationala a Romaniei, mass-media, Parchetul General de pe langa Curtea Suprema de Justitie si Ministerul de Interne cu unitatile lor teritoriale, instantele judecatoresti, alte institutii ale statului cu atributii de supraveghere si control, persoane fizice si alte persoane juridice, institutii similare CIP din strainatate, in conditiile art. 47, carora CIP le-a luat in evidenta o cerere de consultare a informatiilor detinute;
k) valorificarea informatiei - exploatarea in interes privat sau public a datelor puse la dispozitie de CIP din proprie initiativa sau la cererea utilizatorilor;
l) ziua refuzului - ziua compensarii instrumentului refuzat la plata partial sau in totalitate, in cazul platilor interbancare, respectiv ziua in care instrumentul ajunge la unitatea platitoare si este refuzat, in cazul platilor intrabancare.
Art. 36. - (1) CIP nu poate anula sau modifica din proprie initiativa informatiile privind incidentele de plati, o data primite de la persoanele declarante - banci.
(2) Anularea informatiilor privind incidentele de plati inregistrate in FNIP si in FNPR se poate face numai de persoanele declarante, din proprie initiativa sau la solicitarea instantelor judecatoresti, in baza unei cereri de anulare, conform formularului prezentat in anexa nr. 8A, 8B sau 8C, dupa caz, transmisa la CIP in aceeasi zi bancara.
(3) La nodul de acces cererea va fi listata, prin intermediul aplicatiei informatice a CIP, in minimum 2 exemplare, cu urmatoarele destinatii:
a) exemplarul 1 - se transmite persoanei declarante pentru evidentele proprii;
b) exemplarul 2 - se transmite clientului de catre banca sa.
Art. 37. - In situatia primirii unei cereri de anulare privind un incident de plata major cu cec, care anuleaza si perioada aferenta de interdictie bancara, CIP are obligatia sa transmita pe suport electronic, in aceeasi zi bancara, tuturor centralelor bancilor declaratia CIP privind interdictia bancara de a emite cecuri (anexa nr. 6A), prin care se comunica acestora anularea interdictiei respective in baza de date a CIP de catre persoana declaranta.
Art. 38. - In cazul in care, ca urmare a solicitarii unei instante judecatoresti, persoana declaranta anuleaza un incident de plata, aceasta va transmite la CIP prin telefax, in aceeasi zi bancara, hotararea judecatoreasca definitiva in baza careia a facut anularea.
Art. 39. - (1) In scopul asigurarii corectitudinii informatiei inregistrate in baza de date proprie, CIP poate efectua anumite corectii ale acesteia, dar numai la solicitarea scrisa a persoanelor declarante.
(2) Persoana declaranta care constata ca a transmis la CIP o informatie ce contine una sau mai multe erori va transmite cu operativitate la CIP prin telefax o cerere de rectificare, conform formularului prezentat in anexa nr. 12. Originalul cererii va fi pastrat la persoana declaranta, pentru evidentele proprii.
(3) CIP are obligatia ca, in termen de maximum 24 de ore de la data primirii cererii de rectificare prin care persoana declaranta solicita corectarea informatiei transmise la CIP, sa efectueze modificarile solicitate si sa transmita persoanei declarante cererea sau declaratia corectata.
____________
Surse:
portal.just.ro
Regulamentul BNR nr. 1/2001 privind organizarea si functionarea la Banca Nationala a Romaniei a Centralei Incidentelor de Plati
Comentarii articol (4)