Potrivit art. 90 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici[1] transferul la cerere se face intr-o functie publica de aceeasi categorie, clasa si grad profesional sau intr-o functie publica de nivel inferior, in urma aprobarii cererii functionarului de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice la care se solicita; textul de lege precizand, in continuare, ca - in acest caz - , transferul poate avea loc numai intre autoritati sau institutii publice din administratia publica centrala, intre autoritati administrative autonome ori, dupa caz, intre autoritati sau institutii publice din administratia publica locala.
Din moment ce limitarea referitoare la nivelul ierarhic al functiei este reglementata doar “in acest caz”, reiese ca pentru transferul in intersul serviciului este garantat accesul functionarilor colectivitatilor teritoriale la functiile publice de stat
2.
Limitarea este, deci, de stricta aplicabilitate ea reprezentand principala diferenta intre aceste doua categorii de transfer.
Ca o continuare fireasca a celor precizate in art. 87 alin. (1) lit. c) din Statut (mobilitatea se realizeaza si prin transfer pentru dezvoltarea carierei in functia publica), art. 90 alin. (7) din acelasi act normativ dispune ca autoritatile sau institutiile publice au obligatia de a asigura publicitatea functiilor publice vacante care pot fi ocupate prin transfer la cerere.
Desi transferul nu este conditionat de concurs
3, totusi, art. 90 alin. (7) din Statut introduce o noutate in reglementarea institutiei transferului: „in situatia in care doi sau mai multi functionari publici solicita ocuparea unei functii publice vacante prin transfer la cerere, selectia se face pe baza de interviu”. In lipsa unor dispozitii speciale cu privire la interviu, opinam ca vor fi incidente regulile specifice recrutarii.
Aceasta regula este aplicabila deopotriva transferului functionarilor publici de executie si de conducere, cu precizarea ca in cazul acestora, se mai cere in plus, conform art. 90 alin. (6) din Statut, ca transferul sa se realizeze pe functii publice de conducere ale caror atributii sunt similare cu atributiile functiei publice de pe care se efectueaza transferul.
In aplicarea acestor reglementari, art. 149 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici
5, intrata in vigoare relativ recent – 28 august 2008, aduce precizari utile.
Astfel, publicitatea functiilor publice vacante care pot fi ocupate prin transfer la cerere se face prin afisarea anuntului cu acest obiect la sediul si pe site-ul de internet al autoritatilor sau institutiilor publice. Anuntul va fi facut cu cel putin 30 de zile anterior datei prevazute pentru ocuparea prin transfer la cerere a functiilor publice.
Functionarii publici interesati trebuie sa depuna cererile de transfer, insotite de un curriculum vitae, in termen de 20 de zile de la data afisarii anuntului.
Reluand-se reglementarea din Statut, se arata ca in situatia in care sunt depuse mai multe cereri de transfer, se va organiza un interviu cu functionarii publici solicitanti. Acesta va fi sustinut cu conducatorul autoritatii sau institutiei publice ori cu persoana desemnata de catre acesta. Data, ora si locul sustinerii interviului trebuie aduse la cunostinta solicitantilor prin aceeasi modalitate de publicitate mentionata mai sus.
In urma sustinerii interviului cu functionarii publici solicitanti trebuie incheiat un proces-verbal al interviului, care va fi semnat de conducatorul autoritatii sau institutiei publice ori de catre persoana desemnata de acesta.
Consideram salutara reglementarea interviului, deoarece functionarul public a sustinut concursul propriu-zis, la intrarea in corpul functionarilor publici.
In lipsa unor dispozitii speciale cu privire la interviu, opinam ca vor fi incidente regulile specifice recrutarii [ a se vedea art. 54 – 57 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008].
_________
1Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007.
2Precizam ca potrivit noii clasificari, prevazuta in art. 8 din Statut:
• „functiile publice de stat sunt functiile publice stabilite si avizate, potrivit legii, in cadrul ministerelor, organelor de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si in cadrul autoritatilor administrative autonome” (alin. 1);
• „functiile publice teritoriale sunt functiile publice stabilite si avizate, potrivit legii, in cadrul institutiei prefectului, serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale”(alin. 2);
• „functiile publice locale sunt functiile publice stabilite si avizate, potrivit legii, in cadrul aparatului propriu al autoritatilor administratiei publice locale si al institutiilor publice subordonate acestora” (alin. 3).
3A se vedea A. Cioriciu,
Consideratii privind transferul functionarilor publici, in „Revista romana de dreptul muncii”, nr. 3/2007, p. 62 - 63.
4Ibidem, p. 72-75.
5Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 530 din 14.07.2008, cu modificari ulterioare. La data intrarii in vigoare s-a abrogat Hotararea Guvernului nr. 1209/2003 privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din 29.10.2003, care a avut ulterior modificari si completari).
Comentarii articol (1)