Din ianuarie 2009, bancile nu vor mai putea majora comisioanele pe durata derularii unui contract si nici sa introduca altele noi, si, totodata, vor fi obligate sa asigure transparenta in calcularea dobanzii aferente unui credit, conform unei ordonante de urgenta, adoptata miercuri de Executiv.
Executivul a adoptat, in cadrul sedintei de miercuri, o ordonanta de urgenta privind modificarea unor acte normative in domeniul protectiei consumatorului.
Modificarile se refera, in principal, la protectia consumatorului in servicii financiare, dar si la protectia consumatorilor in servicii de intermediere imobiliara, la vanzarea de produse alimentare si garantiile asociate acestora .
Majorarea comisioanelor din contractele de credit, interzisa din 2009
In ceea ce priveste reglementarile concrete adoptate miercuri, acestea se refera la interzicerea modificarilor comisioanelor stabilite prin contract, fara acordul consumatorului, precum si la interzicerea introducerii de noi comisioane pe parcursul derularii contractului fara acordul consumatorului.
In cazul dobanzii variabile, aceasta sa fie facuta in functie de indici de referinta ai pietei, independent de vointa bancii iar in contractele trebuie precizata si formula concreta in functie de care se modifica acesti indici de referinta.
Totodata, nu pot fi modificate clauzele contractuale cu privire la costuri, fara acceptul expres al consumatorului.
Mai mult, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) va prelua atributia de control de la Banca Nationala a Romaniei, in cazul legii creditului de consum si legii creditului ipotecar
”In ceea ce priveste protectia consumatorului in servicii financiare, anuntam cu ceva timp in urma ca, in urma controalelor pe care le-am dispus la societatile bancare si nebancare, am observat ca legislatia actuala nu asigura un grad inalt de protectia a consumatorilor a acestor servicii. Am stabilit atunci ca, in foarte scurt timp, trebuie emis un act normativ care sa asigure acest grad inalt de protectie a consumatorului de servicii financiare, astfel incat sa sporeasca increderea consumatorilor in contractele pe care le incheie cu furnizorii de servicii financiare bancare si nebancare”, a declarat Dan Vlaicu, presedintele ANPC.
”Aceste reglementari
vor intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, astfel incat, asa cum am promis, d
in ianuarie 2009, vor fi reguli mult mai clare, transparente, simple in relatia intre client si societate financiara bancara sau nebancara”, a adaugat Dan Vlaicu.
Reguli mai stricte pentru agentiile imobiliare
Conform proiectului intrat in dezbatere la Guvern, agentii imobiliari sunt obligati sa prezinte consumatorului in faza precontractuala toate informatiile esentiale in legatura cu imobilul ce urmeaza a fi tranzactionat, inclusiv surse de zgomot, umezeala, poluare, pretul practicat in piata, situatia juridica a imobilului, nivelul estimativ al costurilor ce urmeaza a fi suportat de consumator, nivelul comisioanelor practicate de agentia imobiliara.
In caz contrar, agentii imobiliari risca
amenzi cuprinse intre 3000 si 30.000 lei,
Vanzatorii, obligati sa repare in 15 zile produsele aflate in garantie
Ordonanata adoptata de Guvern reglementeaza si protectia consumatorilor in ceea ce priveste vanzarea produselor si garantiile asociate acestora.
Proiectul elaborat de ANPC prevedea faptul ca vanzatorii care nu vor asigura repararea sau inlocuirea produselor defecte, aflate in garantie, in termen de 15 zile de la solicitarea consumatorilor, risca amenzi cuprinse intre
5.000 de lei si 25.000 de lei .
In prezent,
legea nr. 449/2003 stabileste ca "orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si consumator."
Proiectul de OUG, publicat pe site-ul Secretariatului General al Guvernului, poate fi vizualizat aici.
Comentarii articol (2)